Basama Allaha Al Rohamana Al Rohayama
Bacalah dengan nama tuhan kamu yang menjadikan. Menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan tuhan kamu yang keramat. Yang mengajarkan dengan kalam. Mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. Al A'laqo

Qola Ana Solataya Wa Nasakaya Wa Mahayaya Wa Mamataya Lalaha Roba Al A'lamayana (162) Laa Sharoyaka Laha Wa Bazalaka Amarota Wa Anaa Awala Al Masalamayana (163) Al Anaa'ma

Sunday, July 18, 2010

Sawarata Al Manafaqowana (Surat Org2 Munafik)

Ba Sama Allaha Al Rahamana Al Rahayama (1)

Aza Jaaka Al Manafaqowana Qolawa Ana Shahada Anaka Larasawala Allaha,
Wa Allaha Yaa'lama Anaka Larasawalaha, Wa Allaha Yashahada Ana Al Manafaqowana Lakazabawana (2)
Apabila datang orang-orang munafik kepadamu, mereka berkata: "Kami mengakui, bahwa sesungguhnya kamu benar-benar Rasul Allaha". Dan Allaha mengetahui sesungguhnya kamu Rasul-Nya; dan Allaha menyaksikan sesungguhnya orang-orang munafik itu benar-benar orang pendusta.

Atakhozawa Ayamana Hama Janata Fashodawa A'na Sabayala Allaha, Ana Hama Saa Maa Kanawa Yaa'lamawana (3)
Mereka itu menjadikan sumpah mereka sebagai perisai lalu menghalangi dari jalan Allaha. Sesungguhnya amat buruklah apa yang telah mereka kerjakan.

Zalaka Baana Hama Amanawa Thama Kafarawa Fathobaa' A'laya Qolawaba Hama Fahama Laa Yafaqohawana (4)
Demikian karena sesungguhnya mereka telah beriman, kemudian kafir lalu hati mereka dikunci tidak dapat mengerti.

Wa Aza Raayata Hama Taa'jabaka Ajasama Hama, Wa Ana Ya Qowalaya Tasamaa' Laqowala Hama, Kaana Hama Khoshaba Masanadata, Yahasabawana Kala Shoyahata A'laya Hama, Hama Al A'dawa Fahazara Hama, Qotala Hama Allaha, Anaya Yawafakawana (5)
Dan apabila kamu melihat mereka, takjub kamu dgn perwatakan mereka. Dan sesungguhnya jika mereka berkata kamu mendengarkan perkataan mereka. Mereka adalah seakan-akan kayu yang tersandar. Mereka mengira tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka. Mereka itulah musuh, maka waspadalah terhadap mereka; dibinasakan mereka oleh Allaha. Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan?

Huraian

Surat ini menceritakan ttg manusia2 yg memberikan kesaksian ttg rasul yang di utus tuhan kpd manusia. Tuhan melantik rasulnya dan sudah semestinya tuhan lebih mengenali rasulnya, jadi hanya org2 munafik sahaja yg memberikan kesaksian. Di ayat di atas juga menyatakan bhw mereka beriman kemudian kafir. Yang di maksudkan di sini ialah org2 munafik yg mengucap 2 kalimah syahadah. Kalimah tauhid di dlm al quran ialah "Tiada Tuhan Selain Allaha". Kalimah ini kemudian diubah oleh orang2 munafik menjadi "Aku naik saksi bhw tiada tuhan selain Allah, dan Muhammad persuruh Allah". Mula2 mereka menyatakan tiada tuhan selaia Allah, kemudian mereka sekutukan dgn Muhammad.

Inilah kalimah munafik kerana menurut al quran, tuhan yang di sembah oleh semua nabi2 dan para rasul ialah Allaha (Al-segala, Laha- Bagi Dia) dan bukan Allah yg tidak mengandungi makna. Manakala rasul yg dilantik tuhan bernama Ahmad dan dikurniakan kenabian dengan gelaran Mahamada. Jelaslah, org2 munafik mengagungkan watak yg dicipta oleh musuh2 tuhan. Semua hukum2 agama org2 munafik ini diambil dari watak Muhammad. Jelaslah, mereka menyengutukan tuhan dan bertuhankan watak manusia di samping tuhan yg tidak bermakna. Sudah semestinya bagi org2 munafik ini di turunkan azab dan di hinakan di dunia dan di akhirat mereka mendpt azab yg tiada taranya.

5 comments:

  1. Salama..(selamat sejahtera)

    Nampaknya kau lagi silaplah Ma-hadaya. Sebabnya kalimah tauhid kau pun silap..."Tiada Tuhan Selain Allaha". Mula-mula kau mengaku "Tiada Tuhan" kemudian kau mengaku "Selain Allaha". Sebenarnya "Ada Tuhan" dan "Tuhan ialah Yang Esa".

    Kalimah yang betul ialah:

    "LAA ILAAHA ILLAALLAH"
    LAA: Tiada
    ILAAHA: sembahan lain yang haq
    ILLA:melainkan
    ALLAH: Tuhan Yang Esa

    Orang putih sebut "No other deity save ALLAH".

    ReplyDelete
  2. Kalimah tauhid ini adalah kalimah yg terdpt di dlm al quran dan dinyatakan sebagai kalimah yg kekal. Hamba beriman kpd kalimah ini sebagaimana semua nabi dan rasul2 berdakwah membawa manusia mentauhidkan tuhan. Hamba tidak akan mempertikaikan kalimah tauhid ini kerana inilah lambang pengabdian hamba kpd tuhan dan jika mendustakannya maka kafirlah hamba. Bagi orang2 munafik mereka berusaha mengubah2 dan menambah2 kalimat bagi menyesatkan umat manusia. Jadi, hamba tidak hairan jika tuan hamba juga berani mempertikaikan kalimah tauhid ini.

    ReplyDelete
  3. Setidak-tidaknya aku tak mengubah sebutannya menjadi LAA ALAHA ALA ALLAHA (kalamah agama Asalama). Langsung tak terdapat dalam Al-Qarana.

    ReplyDelete
  4. Kalimah asal tetap Laa (Tiada) Alaha (Tuhan) Alaa (Selain) Allaha. Ianya tidak berubah walau musuh2 tuhan meletakkan baris dan tanda pada al quran itu. Ada juga manusia2 yg membaca al quran dan dikatakan jin turut mengikutinya membaca al quran seolah2 mengejek2 pembacanya. Adakah itu yg dikatakan ayat2 suci? Kebanyakan manusia kini lebih takutkan jin dan hantu, ini adalah contoh2 manusia yg tidak beriman kpd tuhan kerana firman tuhan di dlm al quran, takutlah kpd ku bukan selainnya. Bacaan yg betul di dlm solat juga memberikan kebaikan dari segi fizikal dan spiritual, jadi kalu solat ada kencing manis, darah tinggi, lemah jantung dan mcm2 lagi, takde le sejahteranya kat situ, amalan yg tuhan suruh sudah tentu bawa sejahtera bukan bawa bala. Fikir2kan.

    ReplyDelete
  5. Salama.

    Hantu tu jin la. Mana ada makhluk hantu, jin ada la. Jin aku tak takut, aku takut Tuhan saja. Jin takut kat aku kot, sebab tu aku tak pernah nampak jin. Orang yg lemah saja nampak jin.

    ReplyDelete