Ba Sama Al Laha Al Rohamana Al Rohayama
Bacalah dengan nama tuhan kamu yang menjadikan. Menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan tuhan kamu yang keramat. Yang mengajarkan dengan kalam. Mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. Al A'laqo

Wednesday, August 25, 2010

Kalimah Yang Kekal Selamanya

Semua nabi2 dan rasul2 serta org2 beriman menganut agama nabi Ibrahim iaitu Asalama. Mengesakan tuhan dengan kalimah "Laa Alaha Alaa Allaha" (Tiada Tuhan Selain Allaha). Kalimah ini adalah lambang pengabdian diri dan bagi org2 beriman memahami maksud dan apa yg dilambangkan dgn kalimah ini.

Telah sempurnalah kalimat Tuhanmu, sebagai kalimat yang benar dan adil. Tidak ada yang dapat merobah-robah kalimatNya dan Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (115) Al Anaam

Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, marilah kepada suatu kalimat yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allaha dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allaha. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri". (64) Al Imran

Katakanlah: "Hai manusia sesungguhnya aku adalah utusan Allaha kepadamu semua, yaitu Allaha yang mempunyai kerajaan langit dan bumi; tidak ada Tuhan selain Dia, Yang menghidupkan dan mematikan, maka berimanlah kamu kepada Allaha dan Rasul Nya, Nabi yang ummi yang beriman kepada Allaha dan kepada kalimatNya dan ikutilah dia, supaya kamu mendapat petunjuk". (158) Al A'raf

Jikalau kamu tidak menolongnya maka sesungguhnya Allaha telah menolongnya ketika orang-orang kafir mengeluarkannya sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allaha beserta kita." Maka Allaha menurunkan ketenangan-Nya kepada dan membantunya dengan tentara yang kamu tidak melihatnya, dan Allaha menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allaha itulah yang tinggi. Allaha Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (40) Al Taubat

Sesungguhnya orang-orang yang telah pasti terhadap mereka kalimat Tuhanmu, tidaklah akan beriman, (96) meskipun datang kepada mereka segala macam keterangan, hingga mereka menyaksikan azab yang pedih. (97) Yunus

Mari kita kaji dgn lebih lanjut. Kalimah ini boleh di tulis dlm nombor Arabaya dan sistem nombor ini amat penting kerana ianya memastikan sebarang penipuan atau fitnah yg dibuat oleh musuh tuhan itu dpt di perbetulkan. Di dlm nombor Arabaya "Laa Alaha Alaa Allaha" boleh ditukarkan kpd Laa (21) Alaha (129) Alaa (121) Allaha (139).

Ibadah kpd tuhan mestilah dibuat berdasarkan ilmu dan tanpa ilmu maka sia-sialah amal. Bagi pengikut Asalama, kita memahami ibadah ini dan jika ada perubahan atau fitnah yg dibuat oleh musuh tuhan, kita boleh mengesannya menggunakan kalimah tauhid ini.

Allaha (139)

Di dlm al quran, tuhan apabila berfirman merujuk kpd apa2yg diciptakannya akan meletakkan sebahagian namanya sebagai contoh Al Samaa (Langit), Al Aradho (Bumi), Al Anasaa (Manusia), Al Jana (Jin), Al Bahara (Laut), Al Naara (Neraka), Al Janata (Syurga) dll.

Roh manusia itu adalah sebahagian dari tuhan yg bersifat kekal dan tiada permulaan. Dgn pemahaman ini bermaksud apabila manusia di bangkit di hari akhirat, manusia di masukkan ke dlm syurga atau neraka selama2nya. Maka nombor yg merujuk kpd manusia ialah 13 iaitu sebahagian dari 139.

Sebagai pengabdian diri kpd tuhan, kita memahami setiap yg diturunkan tuhan kpd manusia dilambangkan dgn nombor ini.

Al Quran

Di dlm surat Al Alaq, tuhan berfirman Bacalah Dgn Nama Tuhanmu. Jadi, apabila memulakan sesuatu kita dikehendaki memulakannya dgn membaca ucapan ini. Bagaimana mengetahui ucapan apa yg hendak di ucapkan? Semestinya menggunakan nombor2 yg merujuk kpd kalimah tauhid ini.

Dan Diatasnya ada 19. Mudatthir

Apakah yg di lambangkan dgn nombor 19? Kita mengetahui bhw di dlm sistem nombor, permulaan nombor ialah 1 dan akhir 9. Ini menunjukkan sifat tuhan sebagai Yang Awal dan Yang Akhir. Tuhanlah yg memulakan setiap sesuatu dan tuhanlah yg mengakhiri sesuatu kejadiannya.

Ba Sama Allaha Al Rahama Al Rahayama di tulis dlm tulisan arabaya menggunakan 19 huruf. Jadi, sebagai memahami hakikat ini, kita akan memohon kpd tuhan sebelum memulakan sesuatu pekerjaan.

Ayat mudatthir menyebut Diatasnya ada 19. Al quran di katakan mempunyai 114 surat, benarkah begitu? Baiklah, diatas setiap surat di dlm al quran mestilah dimulakan dgn 19 huruf yg membentuk Basama Allaha Al Rahamana Al Rahima. Di dlm al quran terdpt satu surat yg tidak mempunyai 19 diatasnya iaitu surat Al Tawaba, ini bermakna musuh2 tuhan telah memecahkan surat dgn surat sebelumnya. Apa motif di sebalik ini? Mereka ingin menghilangkan nombor yg melambangkan sebahagian dari nombor tuhan kpd manusia iaitu 13. Jika surat Al Tawaba di gabungkan dgn surat sebelumnya bermakna al quran semasa di turunkan mempunyai 113 surat melambangkan kitab yg diturunkan tuhan kpd manusia.


Surat Al Fatahata (Surat Kemenangan Engkau)

Surat ini mengandungi 13 Al.

Ba Sama Allaha Al Rahamana Al Rahayama (1)
Al Hamada Lalaha Raba Al A'lamayana (2)
Al Rahamana Al Rahayama (3)
Malaka Yawama Al Dayana (4)
Ayaka Naa'bada Wa Ayaka Nasataa'yanna (5)
Ahadanaa Al Sorotho Al Masataqoyama (6)
Sorotho Al Zayana Anaa'mata Alaya Hama Ghoyara
Al Maghadhowaba Alaya Hama Wa Laa Al Dholayana (7)


Solawat 5 Waktu

Ibadah solat melambangkan pengabdian manusia (13) kpd Allaha (139).

Terdapat 13 rukun di dalam solat.

1 comment: