Ba Sama Al Laha Al Rohamana Al Rohayama
Bacalah dengan nama tuhan kamu yang menjadikan. Menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan tuhan kamu yang keramat. Yang mengajarkan dengan kalam. Mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. Al A'laqo

Monday, August 16, 2010

Sawarata Al Ramawa (Surat Al Rom)

Ba Sama Allaha Al Rahamana Al Rahayama

Al Ma (1)
Segala Yg Memberi

Gholabata Al Ramawa (2)
Kemenangan bangsa Rum

Faya Adanaya Al Aradho Wa Hama Mana Baa'da Gholaba Hama Sayagholabawana (3)
Di bumi yang terdekat dan mereka dari sesudah mengalahkan, mereka dikalahkan

Faya Badhoa' Sanayana Lalaha Al Amara Mana Qobala Wa Mana Baa'da Wa Yawamaza Yafaraha Al Mawamanawana (4)
Dalam beberapa tahun, Baginya segala urusan dari sebelum dan dari sesudah, dan di hari itu bergembiralah orang-orang yang beriman

Ba Nashora Allaha Yanashora Mana Yashaa Wa Hawa Al Azayaza Al Rahayama (5)
Karena pertolongan Allaha, menolong dari yang dikehendaki-Nya dan Dialah Yang Perkasa lagi Yang Penyayang

Waa'da Allaha, Laa Yakholafa Allaha Waa'daha, Wa Lakana Akatsara Al Nasa Laa Yaa'lamawana (6)
Janji Allaha, Tiada khilafnya Allaha janji-Nya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

Yaa'lamawana Zhoharaa Mana Al Hayata Al Danayaa Wa Hama A'na Al Akhorata Hama Ghofalawana (7)
Mereka mengetahui yang lahir dari kehidupan dunia sedang mereka tentang akhirat adalah mereka lalai.

Awalama Yatafakarawa Faya Anafasa Hama, Maa Kholaqo Allaha Al Samawata Wa Al Aradho Wa Maa Bayanahamaa Alaa Ba Al Haqo Wa Ajala Masamaya Wa Ana Katsayara Mana Al Nasa Balaqoa Raba Hama Lakafarawana (8)
Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang diri mereka?, Tidak dijadikan Allaha langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya melainkan dengan benar dan waktu yang ditentukan dan sesungguhnya kebanyakan di antara manusia benar-benar terhadap tuhan mereka ingkar.

Awalama Yasayarawa Faya Al Aradho Fayanazhorawa Kayafa Kana A'qobata Mana Qobala Hama, Kanawa Ashada Mana Hama Qowata Wa Atsarawa Al Aradho Wa A'marawahaa Akatsara Mamaa A'marawahaa Wa Jaata Hama Rasala Hama Ba Al Bayanata Famaa Kana Allaha Layazholama Hama Wa Lakana Kanawa Anafasa Hama Yazholamawana (9)
Dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi dan memperhatikan bagaimana akibat dari orang-orang yang sebelum mereka? Orang-orang itu adalah lebih kuat dari mereka dan telah mengolah bumi serta memakmurkannya lebih banyak dari apa yang telah mereka makmurkan. Dan telah datang kepada mereka rasul mereka dengan membawa keterangan yang nyata. Maka tidak sekali2 Allaha berlaku zalim kepada mereka, akan tetapi merekalah berlaku zalim kepada diri sendiri.

Tsama Kana A'qobata Al Zayana Asawawa Al Sawaya Ana Kazabawa Ba Ayata Allaha Wa Kanawa Bahaa Yasatahazawana (10)
Kemudian, perhatikan akibat orang-orang yang mengerjakan kejahatan adalah buruk, sesungguhnya mereka mendustakan ayat-ayat Allaha dan mereka terhadapnya memperolok-olok.

Allaha Yabadaa Al Kholaqo Tsama Yaa'yadaha Tsama Alayaha Tarajaa'wana (11)
Allaha memulakan penciptaan, kemudian mengembalikannya kembali; kemudian kepada-Nyalah kamu dikembalikan.

Huraian

Surat ini memberikan perkhabaran tentang bangsa Rum yg juga bolehlah kita fahami sebagai yunani. Mereka inilah yg telah mengubah sejarah dunia dgn menukarkan kisah Raja Iskandar Za Al Qoranayana kepada watak Alexander dgn tujuan menghilangkan jejak agama nabi Ibrahim iaitu Asalama yg dianuti oleh Raja Iskandar serta misi pengembangan agama. Mereka jugalah yg menuliskan sejarah menyatakan bahawa sebelum wujudnya agama Yahudi, manusia mengikuti agama pagan iaitu menyembah berhala dan matahari. Penipuan yg jelas cuba menjauhkan manusia dari kebenaran.

Mereka2 ini sebenarnyalah dalang di sebalik penciptaan agama2 baru selepas zaman raja Iskandar. Mereka jugalah yg mencipta agama Islam dgn membariskan dan meletakkan tanda pada al quran selepas kewafatan nabi. Motifnya ialah difahami bahawa agama Asalama di janjikan tuhan menguasai dunia sebagai khalifah/raja di bumi. Inilah yg di benci mereka dan mereka berusaha menyesatkan manusia supaya hidup dan patuh kpd sistem yg mereka cipta hasil penipuan.

Sekiranya kita melihat keadaan dunia kini dengan segala bala bencana, kebuluran, banjir dan berbagai lagi, ianya merujuk kpd manusia sendiri yang meninggalkan tuhan dan hukumnya dan mengikuti perintah2 dan sistem hidup ciptaan musuh2 tuhan. Perlu diingati bahawa sesiapa yg hidupnya di dunia tidak menemui kesejahteraan diakhirat lebih lagi.

Kebangkitan dan kemenangan agama tuhan sudah di takdirkan dan musuh2 tuhan berusaha menghalang kebangkitan ini dengan mengelirukan manusia. Mereka menggunakan segala daya yg termampu seperti media massa, filem serta pendidikan dengan tujuan meraih simpati manusia supaya menyokong mereka menentang kebangkitan agama tuhan. Obama yg baru2 ini merestui pembinaan masjid di New York, jelas langkah yg cuba menanam jarum untuk mendptkan sokongan orang2 Islam yg kemudiannya di gunakan bagi menentang kebangkitan agama tuhan. Manusia melakukan tipu daya namun tiada yg dapat mengatasi tipu daya Allaha.

No comments:

Post a Comment