Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Al Baaba Al
Raabaa’ Faya A’qowabata Al Zanaa
Qoala Allaha
Taa’laya Wa Laa Taqorabawaa Al Zanaa
Anaha Kaana Faahashata Wasaa Sabayalaa bermula bab yang keempat pada
menyatakan seksa orang yang berzina. Telah firman Allaha Taa’laya dan jangan
sekali-kali engkau hampir akan zina bahawasanya terlebih adalah ia terlebih
jahat dan sejahat jalan lagi firmannya Al Zaananayata Wa Al Zaanaya Faajaladawaa
Kala Waahada Manahamaa Maata Jaladata ertinya perempuan yang zina dan
laki-laki yang zina maka palu olehmu tiap-tiap seorang daripada keduanya itu
seratus kali maka bahawasanya Allaha Taa’laya terlalu murka atas keduanya dan
jika tiada di palunya seratus kali di dalam dunia nescaya di palu oleh Allaha
Taa’laya di dalam akhirat dengan cokmar api neraka.
Dan cerita daripada rasul Allaha
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama telah bersabda ia “Jauhkan olehmu akan zina
itu maka bahawasanya dalamnya itu mengena ia enam perkara, tiga perkara di
dalam dunia dan tiga perkara dalam akhirat”. Maka sembah sahabat “Apa-apa ya
rasul Allaha seksa ia dalam dunia” maka sabdanya “Suatu di kurangkan Allaha
Taa’laya rezekinya yang halal dan keduanya di hilangkan berkat di dalam umurnya
dan ketiga apabila keluar ruh daripada jasadnya terdinding kepada Allaha
Taa’laya dan menilik kepada neraka dan kepada Malaka Zabaniah”. “Dan apa-apa
tiga perkara seksa ia di dalam akhirat” maka sabdanya “Suatu menilik Allaha
Taa’laya akan dia dengan tilik murkanya maka hitamlah mukanya dan kedua terlalu
sangat seksanya dan ketiga mengena rantai api di dalam neraka.
Wa Qoala Al
Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Mana
Malaa A’yanaha Mana Al Haraama Malaa Allaha A’yanaha Mana Naara Jahanama Wa
Mana Zanaa Baamaraata Qoamaha Allaha Mana Qobaraha A’thoshaanaa Alaya Akhoraha dan telah bersabda nabi
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa memenuh matanya daripada menilik
yang haram maka memenuh Allaha Taa’laya akan matanya daripada api neraka
jahanam dan barang siapa zina dengan perempuan di bangkitkan Allaha Taa’laya
daripada kuburnya hal keadaannya dahaga dan telanjang dan menangis dukacita
lagi hitam mukanya pada tengkoknya itu rantai daripada api neraka dan pakaiannya
daripada Qothoraana maka berkata
Allaha Taa’laya inilah azab baginya.
Dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama barang siapa zina dengan perempuan yang bersuami adalah
atasnya dan atas perempuan itu seksalah ia pada hari kiamat di hukumkan Allaha
Taa’laya suaminya di suruh ambil kebajikannya dan di tanggung dosa suaminya itu
serta di halaunya kepada neraka jahanam apabila tiada mengetahui suaminya akan
isterinya itu zina. Dan adapun jika ia mengetahui suaminya akan isterinya itu
zina maka diam maka di haramkan Allaha Taa’laya suaminya itu syurga kerana
bahawasanya tersurat pada pintu syurga “Engkaulah dayus” maka tiadalah masuk
syurga sekali-kali orang itu dan bahawasanya tujuh lapis langit dan tujuh lapis
bumi serta bukit menyumpah-nyumpah orang yang dayus.
Dan cerita daripada nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama bahawasanya telah bersabda ia pada malam Maa’raaja aku melihat dalam neraka suatu
rumah tembaga pintunya terlalu sempit dan dalamnya beberapa laki-laki dan
perempuan yang terpenjara sekeliannya serta ular dan kala pada hal mengikat dia
kepada faraj dan zakar mereka itu maka aku bertanya kepada Jibril “Siapa yang
kena seksa demikian itu” maka sembah Jibril “Inilah orang zina”. Dan telah
bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa menjabat perempuan
yang haram, datang ia pada hari kiamat pada hal dua tangannya terikat kepada
tengkoknya dengan rantai daripada api neraka dan jika ia mencium hidungnya
nescaya di gunting oleh Zabaniah bibirnya dan hidungnya gunting api neraka. Maka
jika mungkir akan pekerjaannya zina ia maka berkatalah dua pehanya di hadapan Allaha
Taa’laya “Kami berbuat demikian pada tempat falaana
pada bulan falaana
demikian-demikian".
Maka menilik Allaha Taa’laya dengan
tilik murkanya dan gugurlah daging pada mukanya dan tanggallah tulang mukanya
dengan tiada berdaging. Maka berkata Allaha Taa’laya serta murkanya “Dan
kembalilah engkau kepada tempat kamu” dan kekallah mukanya hitam. Maka sembah
mereka itu “Ya tuhanku, apa sebab engkau seksa terlalu sangat pada aku” maka
berkatalah segala anggota mereka itu dengan izin Allaha Taa’laya. Maka berkata-katalah
tangannya “Ya tuhanku, aku mencapai kepada haram” dan berkata-katalah mata “Aku
melihat kepada yang haram” dan berkata-katalah kaki “Aku berjalan kepada yang
haram” maka berkata-katalah faraj dan zakar “Akulah yang berbuat demikian itu”.
Maka berkata malaikat di kanan “Aku mendengar” dan berkata melaikat di kiri
“Aku menyurat perbuatannya” dan berkata bumi “Ia berjalan di atasku”. Wa
Yaqowala Allaha Taa’laya dan berkata Allaha Taa’laya kepada malaikat “Hai
malaikat, engkau seksa akan dia dengan seksa yang terlalu panas kerana ia tiada
malu akan daku”.
Al Baaba Al Khoamasa Faya Bayaana
A’qowabata Al Lawaatho
Bermula bab yang kelima pada
menyatakan seksa orang yang berliwat seperti firman Allaha Taa’laya Ataatawana
Al Zaakaraana Mana Al A’alamayana yakni laki-laki sama laki-laki
daripada sekelian alam. Wa Qoala Al
Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Mana
A’mala A’mala Qowama Lawatho Faaqotalawaa Al Faaa’la Wa Al Mafaa’wala
dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa
mengerjakan pekerjaan kaum nabi Allaha Luth maka hendaklah bunuh yang berbuat
dan yang di perbuat. Qoala Abana A’baasa
Radhoya Allaha A’nahamaa bermula had orang yang berliwat itu bahawa di
lontarkan dengan batu pada tempat yang tinggi hingga mati maka bahawasanya
Allaha Taa’laya merejamkan kaum Luth dengan batu dari langit. Dan jika di
mandikan orang yang liwat itu dengan segala air dunia ini nescaya tiada hilang
najis pada tubuhnya hingga mati. Maka apabila zina laki-laki bergeraklah Arash
dan berpeganglah segala malaikat pada tiang Arash serta membaca surat Al Ikhlas
hingga hilang bergerak Arash tuhannya.
Wa Qoala Al
Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama tujuh kaum di seksa terlalu pedih,
suatu Faaa’la dan kedua Mafaa’wala yakni liwat dan ketiga berzina
dengan perempuan pada duburnya dan keempat zina dengan binatang dan kelima zina
dengan perempuan dan anaknya dan keenam zina dengan perempuan yang sudah di
persuamikan dan ketujuh orang yang menyakiti orang sekampung melainkan bahawa
ia taubat. Telah berkata Salayamaana bana
Daawada A’layaha Al Salama bagi Iblis “Khabarkan olehmu akan daku apa
pekerjaan yang terlebih kasih kepadamu” maka sembah Iblis “Tiada suatu yang
terlebih kasih kepada hamba tuan lain daripada liwat”.
Dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama telah di laknatkan Allaha Taa’laya atas orang yang
mengurangkan sukatan dan mengurangkan timbangan atau membesarkan dia dan masuk
jamban dengan tiada di basuhnya kerana sekelian itu perbuatan kaum Luth dan
neraka balasnya bagi barang siapa yang mengerjakan dia dan laki-laki yang
menyerupai perempuan dan unggas. Dan telah bersabda Al Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa mati pada
hal ia mengerjakan pekerjaan kaum nabi Allaha Luth tiada diam ia dalam kuburnya
melainkan satu saat jua. Kemudian maka suruh Allaha Taa’laya seorang malaikat
seperti burung maka di sambarnya mayat itu dengan dua kakinya dan di
terbangkannya kepada negeri kaum nabi Luth dan tersurat pada dahinya putusnya
ia daripada rahmat Allaha.
Dan bersabda rasul Allaha Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama lagi akan datang pada hari kiamat beberapa
kanak-kanak yang tiada bagi mereka itu kepala. Maka berkata Allaha Taa’laya
bagi mereka itu “Siapa kamu” maka sembah sekelian mereka itu “Kami telah kena
aniaya”. Maka berkata Allaha Taa’laya “Siapa yang menganiaya akan kamu” maka
sembah mereka itu “Bapa kami, mereka itu mendatangkan duburnya”.
Sumber: Kitab Tanabayaha Al Ghoafalayana
Pengharaman Ajaran Agama Asalama
ReplyDeleteAkidah
Tarikh Keputusan:
13 Oct, 2010
Keputusan:
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka Bil. 3/2010 yang bersidang pada 5 Zulkaedah 1431H bersamaan 13 Oktober 2010M sebulat suara bersetuju memutuskan mengenai Ajaran Agama Asalama seperti berikut:
Ajaran atau fahaman agama Asalama didapati sesat. Oleh yang demikian, mana-mana orang Islam yang berpegang dengan ajaran atau fahaman tersebut juga adalah sesat;
Mana-mana orang Islam adalah dilarang untuk mengajar, mempelajari, mengamalkan atau menyebarkan ajaran dan fahaman tersebut dalam apa-apa jua bentuk dan cara; dan
Orang Islam di mana-mana jua berada, yang telah mengamalkan ajaran atau fahaman agama Asalama hendaklah segera meninggalkan ajaran atau fahaman tersebut dan bertaubat serta memohon keampunan kepada Allah subhanahu wata’ala.
Status Penwartaan:
Diwartakan
Tarikh Diwartakan:
29 Sep, 2011
Nombor Rujukan:
JMM/BFB(S)/351/255/01/10; PUNM. 700-02/37 Jilid 2
Akta/Enakmen:
Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Melaka) 2002
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/pengharaman-ajaran-agama-asalama
Hamba beragama Asalama dan tuan hamba beragama Islam. Jadi, apa erti fatwa yg menyeleweng ini. Mengapa tidak majlis agama tuan hamba fatwakan kristian, hindhu dan buddha itu sesat juga? Bumi ini di wariskan pada org2 beriman dan bukan org2 yg menuliskan hukum2 agama dgn tangan mereka sendiri kemudian menggunakan nama tuhan. Bagi kamu agama kamu dan bagiku agama.
ReplyDelete