Basama Allaha
Al Rahamana Al Rahayama
Aku mulai makhotashora ini dengan nama Allaha Taa’laya yang amat pemurah di
dalam negeri dunia ini lagi yang amat mengasihani akan hambanya yang mukmin di
dalam negeri akhirat itu. Al Hamada
Lalaha Alazaya Hadaanaa Alaya Shoraatho Masataqoyama Wa Al Sholaata Wa Al
Salaama A’laya Sayadanaa Mahamada Wa A’laya Alaha Wa Shohabaha Ajamaa’yana.
Segala puji-puji itu tertentu bagi Allaha tuhan yang menunjuk kami kepada jalan
yang betul dan rahmat Allaha dan salamnya atas penghulu kami nabi Mahamada dan
atas segala keluarganya dan sahabatnya sekelian mereka itu.
Amaa Baa’da Adapun kemudian dari itu maka
adalah tatkala hijrah nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama seribu seratus
delapan puluh empat tahun maka sanya telah meminta kepada aku oleh seorang
daripada sahabatnya yang besar pada aku pada menghimpunkan suatu risalat pada
menyatakan ilmu hadis yang muafakat atas mazhab ahli Al Sunat Wa Al Jamaaa’ta. Pada
hal aku memindahkan daripada bahasa A’rab kepada bahasa Melayu supaya beroleh
manafaat dengan dia kiranya bagi barang siapa yang tiada tahu bahasa A’rab. Maka
memperkenankan oleh fakir yang dhoif lagi bebal yang tiada mempunyai ilmu dan
amal pada hal aku berpegang kepada Allaha Taa’laya iaitu Haji A’bada Allaha
anak A’bada Al Mabayana, Shaafaa’ya
mazhabnya dan bahawa di jadikan kiranya makhotashora
ini tulus ikhlas bagi hadratnya yang mulia dan kunamai hadis ini Tanabayaha Al Ghoafalayana ertinya
mengingatkan bagi orang lali kerana sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama bermula menunjukkan atas kebajikan itu serasa-rasa pahala berbuat dia -
Riwayat Bakhoaraya dan Masalama.
Maka adalah kitab hadis ini aku
jadikan itu dua belas bab dan yang pertama pada menyatakan seksa orang yang
meninggalkan sembahyang dan bab yang kedua pada menyatakan seksa orang yang
derhaka kepada bapanya. Dan bab yang ketiga pada menyatakan seksa orang yang
meminum arak dan tuak dan bab yang keempat pada menyatakan orang yang berbuat
zina dan bab yang kelima pada menyatakan seksa orang yang berliwat. Dan bab yang keenam pada menyatakan seksa
orang yang makan riba dan bab yang ketujuh pada menyatakan seksa orang yang
menangis berbaji sabaqo dan bab yang
kedelapan pada menyatakan seksa orang yang tiada memberi zakat. Dan bab yang
kesembilan pada menyatakan seksa orang yang membunuh-bunuh samanya Asalama
dengan tiada sebenarnya dan bab yang kesepuluh pada menyatakan seksa hak
perempuan atas suaminya dan bab yang kesebelas pada menyatakan huru hara kiamat
dan bab yang kedua belas pada menyatakan syurga dan segala isinya.
Al Baaba Al Awala Faya A’qowabata
Naaraka Al Sholaata
Bermula bab yang pertama pada
menyatakan seksa orang yang meninggalkan sembahyang. Qoala Allaha Taa’laya Wa Yaqowamawaa Al Sholaata Wa Yawatawaa Al
Zakaata Zalaka Dayana Al Qoyamata telah berfirman Allaha dan dirikan
olehmu akan sembahyang dan berikan olehmu akan zakat dan demikian itu agama
yang sebenarnya dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama
bermula sembahyang itu tiang agama barang siapa mendirikan dia maka sanya
mendirikan agama dan barang siapa meninggalkan dia maka serasa-rasa ia
meruntuhkan agama. Qoala Al Nabaya
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Maa Bayana Al Masalama Wa Al Manaafaqo Alaa
Taraka Al Sholaata Faana Taraka Haa Jaahada Al Wajawaba Haa Kaana Kaafaraa
dan sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama tiada berbeza Asalama dan
munafik melainkan orang yang meninggalkan sembahyang dan jika di tinggalkan
pada hal munkir akan wajibnya adalah orang itu kafir Naa’waza Ba Allaha Mana Haa.
Dan cerita daripada nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama “Barang siapa meringan-ringan akan sembahyang maka di
seksa atasnya lima belas dan enam perkara di dalam dunia dan tiga perkara pada
ketika matinya dan tiga perkara di dalam kuburnya dan tiga perkara ketika
bertemu dengan tuhannya”. Maka sembah sahabat “Ya rasul Allaha, apa-apa seksa
yang dalam dunia ini” sabdanya “Pertama-tama di ambil oleh Allaha Taa’laya akan
berkat daripada umurnya dan kedua di ambil oleh Allaha Taa’laya berkat pada
rezekinya dan ketiga di ambil oleh Allaha Taa’laya namanya yang sholeh pada
mukanya dan keempat tiada terpelihara baginya agama Asalama dan kelima
tiap-tiap amal yang di amalkan di dalam dunia daripada segala amal kebajikan
tiada di beri pahala atasnya dan keenam tiada di angkatkan doanya oleh malaikat
ke langit”. Maka sembah segala sahabat “Apa seksa tatkala matinya” maka
sabdanya “Adalah di matikannya dengan kehinaan dan kedua matinya dengan sangat
lapar dan ketiga matinya dengan sangat dahaganya jikalau di tuangkan air yang
di dalam dunia ini itupun tiada memuaskan dahaganya”.
Maka sembah sahabat “Apa-apa seksa
yang di dalam kuburnya” maka sabdanya “Adalah di picakkan Allaha Taa’laya di
dalam kuburnya dan di suruh oleh Allaha Taa’laya akan malaikat yang menyeksa
akan dia hingga datang kepada hari kiamat. Dan adalah yang menyeksa orang yang
meninggalkan sembahyang itu beberapa ular namanya ular itu Shajaaa’ Al Aqoraa’ dan kedua matanya daripada api neraka dan kuku
malaikat itu daripada besi kersani dan panjang kukunya perjalanan sehari
semalam dan pada tangannya suatu cokmar daripada besi. Maka berkata malaikat
itu kepada mayat maka suaranya seperti guruh yang keras berkata-katalah ia “Aku
di suruh tuhanku bahawa aku memalu akan dikau sebab engkau meninggalkan
sembahyang subuh hingga zohor dan engkau meninggalkan sembahyang zohor hingga
asar dan engkau meninggalkan sembahyang asar hingga maghrib dan engkau
meninggalkan sembahyang maghrib hingga isya dan engkau meninggalkan sembahyang
isya hingga subuh”. Maka adalah tiap-tiap kali palunya itu maka tertanam mayat
ke dalam bumi tujuh puluh hasta maka di keluarkannya pula dengan kukunya kepada
tempat permulaan. Maka di palu pula maka tiadalah berhenti lagi hingga hari
kiamat Naa’waza Ba Allaha Mana Zalaka”.
Maka sembah sahabat “Apa yang menyeksakan
pada ketika bertemu dengan tuhannya” maka sabdanya “Di suruhkan oleh Allaha
Taa’laya akan malaikat daripada segala malaikat azab dan pada tangannya suatu
rantai panjangnya tujuh puluh hasta. Maka di gantungkan pada lehernya maka di
masukkan rantai itu pada mulutnya maka di keluarkan pula pada duburnya. Kemudian
di hela atas mukanya dan atas belakangnya kemudian maka bersuara-suara malaikat
itu “Inilah balas orang yang meninggalkan sembahyang fardhu yang di suruhkan
Allaha Taa’laya” kemudian maka di bawa ke dalam neraka”. Dan cerita daripada
A’bada Allaha bana A’basa radhoya Allaha a’nahamaa jikalau di jatuhkan rantai
itu kepada bumi ia nescaya terbakar sekelian bumi ini. "Dan kedua tiada
menilik Allaha Taa’laya kepadanya dengan tilik rahmat dan ketiga tiada di pilih
akan dia dan baginya seksa yang terlebih panas”.
Wa Qoala
Rasawala Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Mana Sholaya Al Shobaha Faya Jamaaa’ta Arabaa’yana Yawamaa Lama
Yafataha Rakaa’ta Waahadata Kataba Baraata Mana Al Naara Wa Al Nafaaqo dan telah bersabda nabi
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa sembahyang subuh dengan
berjemaah empat puluh hari tiada hilang dalamnya suatu rakaat maka di suratkan
oleh Allaha bagi orang itu lepas daripada api neraka dan lepas daripada munafik.
Dan riwayat daripada rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang
siapa sembahyang subuh pada hal ia berjemaah kemudian maka duduk
menyebut-nyebut zikir Allah Taa’laya hingga naik matahari maka di surat oleh
Allaha Taa’laya baginya pahala haji serta umrah sempurna keduanya. Dan suatu
riwayat di perbuat Allaha Taa’laya baginya di dalam syurga firdaus tujuh puluh
mahligai daripada emas dan perak.
Wa Qoala
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Matsala
Al Sholaata Al Khomasa Kamatsala Nahara Jaara A’laya Baaba Ahada Kama Yaghosala
Manaha Kala Yawama Khomasa Maraata Hala Yabaqoya A’layaha Wasakho Qoalawaa Laa
Yaa Rasawala Allaha Qoala Kazalaka Al Sholaata Maghosala Al Zanawaba dan telah bersabda nabi
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama “Adalah sembahyang lima waktu seumpama sungai
yang mengalir ia di hadapan pintu seorang daripada kamu maka mandilah kamu
tiap-tiap hari lima kali” maka sabdanya “Adakah tinggal dakinya pada tubuh
mereka itu”. Maka sembah segala sahabat “Tiadalah tinggal daki pada tubuh
mereka itu” maka sabdanya “Demikianlah sembahyang lima waktu yang sempurna itu
membasuhkan segala dosanya”.
Qoala Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama
barang siapa memelihara akan air sembahyangnya dan waktunya dan rukuknya dan
lainnya iaitu pada hal di ketahuinya bahawa sembahyang itu sebenar-benar
atasnya maka di haramkan oleh Allaha Taa’laya tubuhnya daripada api neraka. Dan
cerita daripada Anasa radhoya Allaha a’naha adalah ruh nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama pada dadanya dan iaitu berkata ia “Berwasiat aku kepadamu
barang mana jangan kamu meninggalkan sembahyang” maka sentiasalah wasiat itu
dengan menyuruh sembahyang hingga putus kalamnya. Dan bersabda nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama Azaa Taraka Al A’bada Faradhoa Wa Ahadaa
Kataba Asamaha A’laya Baaba Al Naara ertinya sabda nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama apabila meninggalkan dia seorang akan suatu fardhu maka
menyuruh oleh Allaha Taa’laya malaikat menyurat nama orang itu pada pintu
neraka.
Dan cerita daripada Abana A’baasa
radhoya Allaha a’nahama berkata ia adalah kudengar sabda rasul Allaha Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama bermula orang yang meninggalkan sembahyang itu
bahawasanya berkata ia tiada baginya pada Asalama dan tiada di terima Allaha
Taa’laya tauhidnya dan imannya dan sedekahnya dan puasanya dan shahadatnya
telah lepaslah Allaha Taa’laya daripadanya. Dan lagi bersabda ia bermula orang
yang meninggalkan sembahyang pada hal sihat badannya maka tiada di tilik oleh
Allaha Taa’laya kepadanya dengan tilik rahmat dan baginya itu azab yang amat
sakit melainkan bahawa ia taubat ia daripadanya.
Dan lagi bersabda nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama “Bermula sepuluh jenis daripada umatku di seksakan akan dia
oleh Allaha Taa’laya pada hari kiamat dan di suruh mereka itu ke dalam neraka
jahanam dan telah gugurlah daging mukanya itu”. Maka sembah segala sahabat
“Apa-apa jenis orang itu ya rasul Allaha” maka sabdanya “Orang yang zina sudah
tua dan kedua raja yang zalim dan ketiga orang yang minum arak dan tuak dan
keempat orang yang derhaka akan ibu bapanya dan kelima orang yang berjalan
dengan mengumpat-ngumpat orang dan keenam orang dusta dan ketujuh orang yang
tiada memberi zakat dan kedelapan orang yang aniaya orang dan kesembilan orang
yang meninggalkan sembahyang dan kesepuluh orang yang mengadu-ngadu melainkan
maka bahawa ia taubat daripadanya.
Adapun orang yang meninggalkan sembahyang
itu berganda-ganda seksanya. Maka di datangkan pada hari kiamat pada hal
menghantarkan kedua tangannya atas tengkoknya dan segala malaikat memalu mereka
itu akan dia dan di buka baginya pintu neraka jahanam maka masuklah ia seperti
kilat maka gugurlah kepalanya dahulu dan bersama-sama mereka itu dengan Qarun
dan Haman pada neraka yang terkebawah. Dan cerita daripada rasul Allaha Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama bersabda ia tiada halal harta zakat pada orang yang
meninggalkan sembahyang dan tiada harus kita sekedudukan dengan dia dan tiada
harus sekampung dengan dia maka bahawasanya Allaha Taa’laya menurunkan laknat
atasnya. Pertama mukanya hitam pada hari kiamat bagi orang yang meninggalkan
sembahyang.
Wa Qoala
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama bahawasanya bersabda ia kulihat laki-laki daripada umatku
datang Sakarata Al Mawata pada hal ia
berbuat taat akan ibu bapanya maka di tolakkan daripadanya kebajikan. Dan aku
lihat seorang laki-laki daripada umatku sanya mengena ia seksa kubur maka
datang nisabnya melepaskan dia daripadanya. Dan aku lihat seorang laki-laki
daripada umatku sanya telah sampailah Malaka Zabaniah hendak menyeksa akan dia
hingga datang zikirnya dan tasbihnya maka di sucikan akan dia. Dan aku lihat
seorang laki-laki daripada umatku sanya telah sampai kepadanya malaikat azab
maka datanglah sholawatnya maka di sucikan akan dia daripada mereka itu. Dan
aku lihat seorang laki-laki daripada umatku terlalu dahaga daripada air maka
puasanya menaungi akan dia. Dan aku lihat seorang laki-laki daripada umatku
sanya di hadapannya kelam dan belakangnya pun kelam maka datang haji serta
umrah maka di keluarkan akan dia. Dan aku lihat seorang laki-laki daripada
umatku berkata segala mukmin dengan dia dan ia tiada boleh berkata-kata maka
datanglah Sholata Al Rahama. Dan aku
lihat seorang laki-laki mengena ia bunga api pada mukanya dan tubuhnya maka
datanglah sedekahnya maka jadilah sejahtera atas mukanya dan kepalanya.
Al Baaba Al
Tsaanaya Faya Bayaana A’qowabata Haqowaqo Al Waaladayana
Qoala Allaha
Taa’laya Wa Laa Taqola Lahamaa Afa Wa
Laa Tanahara Hamaa Wa Qola Lahamaa Qowalaa Karayamaa bermula bab yang kedua
pada menyatakan seksa orang yang derhaka kepada ibu bapanya. Telah berkata
Allaha Taa’laya dan jangan engkau kata bagi kedua ibu bapa Afa dan jangan
engkau gertak bagi keduanya dan kata olehmu bagi keduanya akan kata yang mulia
yakni lemah lembut. Dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama
tiada beza antara orang yang derhaka kepada ibu bapanya dan antara Iblis di
dalam neraka melainkan darjat yang satu dan tiada berbeza antara orang yang
berbuat baik kepada ibu bapanya dan antara segala anabaya di dalam syurga
melainkan darjat yang satu dan iaitu sekampung dengan segala anabaya dalam
syurga.
Dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama pada malam Maa’raaja
ke langit aku lihat beberapa orang yang tergantung sekeliannya pada pelepah
kurma dan mereka itu di dalam neraka maka kataku “Apa orang itu ya Jibril” maka
katanya kepada aku “Ya Mahamada, itulah orang menyumpah ibu bapanya”. Wa Qoala Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama
berwasiat aku bagimu dengan sembahyang dan berbuat baik kepada ibu bapanya dan
barang yang ada dalam tangan kamu. Maka bahawasanya berbuat baik akan Waaladayana itu menambahi umurnya tiga
tahun maka ia berbuat baik akan Waaladayana
maka di jadikan Allaha Taa’laya umurnya yang tiga tahun itu jadi tiga puluh
tahun. Dan jika ia menyumpah akan Waaladayana
maka di jadikan Allaha Taa’laya umurnya yang tiga tahun itu jadi tiga hari. Wa Qoala Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama
barang siapa derhaka kepada Waaladayana
maka sanya derhaka kepada Allaha Taa’laya dan kepada rasulnya dan yang terlebih
seksa bagi segala manusia dalam neraka jahanam itu tiga jenis pertama orang
yang derhaka akan ibu bapanya dan kedua orang yang zina dan ketiga orang yang
syirik kepada Allaha Taa’laya.
Dan cerita daripada setengah orang
yang sholeh-sholeh berkata ia aku berjalan atas kubur orang pada malam hari
maka aku lihat suatu kubur pada hal keluar asap terlalu banyak. Maka berhenti
aku melihat kepadanya maka tiba-tiba kubur itu terbelah dan keluar daripadanya
seorang manusia terlalu hitam mukanya dan pada tangannya tongkat daripada besi
dan di hadapannya seekor hamar memalu atas kepalanya kemudian tertutuplah
kuburnya. Lalu berjalanlah aku tiba-tiba bertemu seorang perempuan maka
bertanya aku kepadanya daripada hal demikian itu. Maka berkata perempuan itu
“Inilah orang yang Zaanaya dan Al Khomara dan menyumpah ibu bapanya
serta berkata ia berteriak-teriaklah engkau seperti aku. Maka tatkala mati di
jadikan Allaha Taa’laya akan dia hamar dan adalah menyeksa itu pada tiap-tiap
malam”. Maka berlindung aku kepada Allaha Taa’laya daripada pekerjaan isi
neraka dan aku pohonkan ampun dan rahmat bahawasanya Allaha Taa’laya rahman dan
rahim.
Al Baaba Al
Tsaalatsa Faya Bayaana A’qowabata Shaaraba Al Khomara
Qoala Al
Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Laa’na
Allaha Al Khomara Wa Bayaa’ Haa Wa Shaara Bahaa Wa Mashataraya Haa bermula bab yang ketiga
pada menyatakan seksa orang yang minum arak. Sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha
Wa Salama telah di laknatkan Allaha Taa’laya atas orang yang berbuat khomar dan
yang berjual dia dan yang meminum dia dan yang membeli dia. Dan telah bersabda
nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama lagi akan datang pada hari kiamat orang
yang meminum khomar hal keadaannya hitam mukanya dan merah dua matanya dan
lidahnya sampai kedua susunya. Maka keluar daripada mulutnya itu nanah maka
terlalu benci segala manusia kepadanya maka jangan sekali-kali memberi salam kepadanya
dan jangan ziarah kepadanya tatkala ia sakit dan jangan di sembahyangkan
apabila ia mati. Maka bahawasanya Allaha Taa’laya menyeksa seperti orang yang
menyumpah ibu bapanya dan barang siapa meminum khomar di dalam dunia ini maka
di haramkan Allaha Taa’laya atasnya di dalam syurga.
Qoala Al
Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama bersabdanya lagi akan dia keluarkan Shaaraba Al Khomara (peminum arak) daripada
kuburnya terlalu busuk daripada bangkai dan suatu pendil yang tergantung pada
lehernya dan suatu qodaha (gelas) pada
tangannya dan penuhkan barang antara kulitnya dan dagingnya beberapa ular dan
kala dan di pakainya dua kausnya daripada api maka hangatnya dua kaus itu
sampai kepada otaknya dan iaitu sekedudukan dengan Firaun dan Haman dan Qorun. Wa Rawaya A’na A’ashaha radhoya Allaha A’naha
maka telah berkata ia sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa
memberi makan orang yang meminum khomar satu laqomaha (suapan) di binasakan atas tubuhnya dengan beberapa ular
dan kala dan lompatnya yang menggigit ia hingga hari kiamat dan barang siapa
menyampaikan hajatnya maka serasa menolong meruntuhkan agama Asalama dan barang
siapa memberi pinjam satu dirham daripadanya maka serasa-rasa menolong membunuh
seorang mukmin yang sholeh dan barang siapa menghalalkan khomar maka
bahawasanya orang itu lepaslah ia daripada aku dan aku pun lepaslah
daripadanya.
Wa Rawaya Salamaya
radhoya Allaha a’naha
berkata ia aku dengar daripada rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang
siapa meminum khomar tiada di terima Allaha Taa’laya amalnya tujuh hari maka
bahawasanya di hilangkan Allaha Taa’laya akalnya maka tiada di terima daripadanya
kebajikannya empat puluh hari maka apabila mati di dalam empat puluh hari itu
hal keadaannya telah berkata anak Masaa’wada radhoya Allaha a’naha aku dengar daripada
nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama bersabda ia apabila mati orang minum
khomar daripada seorang daripada hamba Allaha empat kali minum sanya menyeksa
oleh Allaha Taa’laya atasnya dengan beberapa seksa dan di surat namanya pada sajayana (tahanan) dan tiada di terima
daripada mereka itu sembahyangnya dan puasanya dan sedekahnya melainkan jika
taubat ia daripadanya.
Dan cerita daripada rasul Allaha
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama bersabda ia telah di halaukan oleh Malaka
Zabaniah akan orang yang minum khomar ke dalam neraka. Maka apabila hampirlah
kepada neraka maka di bukakannya neraka dan di jatuhkan ke bawah neraka serta
di seksa ia dengan tongkat besi demikianlah selama-lama seperti firman Allaha
Taa’laya Kalamaa Nadhojata Jalawada Hama Badalanaa Hama Jalawadaa Ghoyara Haa
Layazawa Qowaa Al A’zaaba ertinya tiap-tiap barang yang hilang kulit
mereka itu daripada pukul malaikat maka di gantikan Allaha Taa’laya kulit yang
lain pula supaya merasai kesakitan dan dahaganya terlalu sangat maka meminta
kepada Malaka Zabaniah akan air. Maka di bawa oleh Zabaniah air kehadapannya
tembaga yang hancur dan apabila di minum ia maka gugurlah segala giginya dan apabila
sampailah air itu kepada perutnya yang di dalam dan keluar ia dalam duburnya. Kemudian
maka di kembalikan pula seperti dahulunya maka inilah seksa orang yang minum
khomar Naa’waza Ba Allaha Mana Haa.
Wa Qoala
Rasawala Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa ada di dalam hatinya
seratus ayat daripada Qoraana pada
hal ia minum khomar, telah datanglah ia pada hari kiamat tiap-tiap suatu huruf
daripadanya menyumpah akan dia di hadapan tuhan Raba Al A’alamayana dan barang siapa di sumpah Qoraana atasnya orang itu binasa. Wa Qoala A’tamaana bana A’faana radhoya Allaha a’naha jauhkan olehmu
daripada khomar. Maka bahawasanya adalah pada umat nabi yang dahulu seorang
laki-laki terlalu sangat berbuat ibadat kepada Allaha Taa’laya. Maka datang seorang
perempuan terlalu jahat perangai kepadanya pada hal berkata ia “Aku datang memanggil
akan dikau kerana menjadikan bagi kamu”. Maka datanglah laki-laki itu sertanya
dan masuklah keduanya di dalam rumah lalu di tutup pintunya serta di bawa
kepada laki-laki itu seorang kanak-kanak laki-laki dan suatu qodaha (gelas) daripada khomar.
Maka berkata perempuan itu “Bahawasanya
aku panggil akan dikau menyuruh zina dengan aku atau membunuh kanak-kanak ini
atau engkau minum khomar ini. Maka jika tiada engkau kerjakan suatu daripada
tiga perkara ini nescaya tiada aku buka pintu ini”. Maka di fikir laki-laki “Aku
membunuh kanak-kanak terlalu besar dosa” dan di fikirkan zina itupun besar
dosanya lalu ia ambil qodaha khomar
serta di minumnya akan dia. Maka tatkala sudah di minumnya akan dia maka ia
lalu mabuk dan di bunuhlah kanak-kanak itu dan berzina pula ia dengan perempuan
itu di dalam mabuknya. Maka jauhkan olehmu daripada khomar maka bahawasanya
tiada berhimpun sekali-kali serta iman.
Sumber: Kitab Tanabayaha Al Ghoafalayana
No comments:
Post a Comment