Kisah
ini cerita Bakhota Nashora yang dahulu itu dahulu daripada cerita nabi Allaha
A’yasaya A’layaha Al Salama baa’da
nabi Allaha Salayamaana (Sulaiman)
A’layaha Al Salama. Maka Bakhota Nashora pun menghimpunkan segala kaum
tenteranya bahawa akan nabi Allaha Sulaiman berapa pohon kayu di tanamnya di
Bayata Al Maqodasa itu buahnya berbagai-bagai warnanya. Maka sabda nabi Allaha
Sulaiman A’layaha Al Salama bahawa tanda bani Israil akan binasa barangkali
pohon yang berduri ini berbuah bahawa akan datanglah laskar Bakhota Nashora ke
Bayata Al Maqodasa ini. Maka nabi Allaha Aramaya pun tahulah bahawa bala akan datang
maka di keluarkan nabi Allaha Aramaya dan segala keluarganya dari Bayata Al
Maqodasa itu datang kepada Bakhota Nashora.
Maka
oleh nabi Aramaya suatu perjanjian Bakhota Nashora dengan dia itu di
hantarkannya pada Bakhota Nashora apabila di lihatnya tapak tangannya itu maka
ingatlah ia akan perjanjiannya dengan nabi Allaha Aramaya A’layaha Al Salama
itu. Maka kata Bakhota Nashora “Apa namamu” maka kata nabi Allaha Aramaya
“Namaku Aramaya”. Maka ujar Bakhota Nashora “Kupeliharakan tuan hamba” dan
berapa harta diberinya akan nabi Allaha Aramaya kerana sempena nabi Allaha
Aramaya ia beroleh kerajaan besar itu. Sangatlah hormatnya dan mulia akan nabi
Allaha Aramaya A’layaha Al Salama.
Di
ceritakan ahli Al Tafsir jika nabi Allaha Aramaya tiada segera keluar nescaya
tiada akan Allaha Taa’laya menyeksai akan kaum bani Israil itu. Oleh sebab nabi
Allaha Aramaya keluar daripada kaum itu maka menanglah Bakhota Nashora itu
tetapi hukum Allaha Taa’laya telah berlakulah adanya. Maka Bakhota Nashora pun
pergilah ke Bayata Al Maqodasa dengan segala tenteranya maka segala bani Israil
pun meneguh kotanya maka tujuh puluh ribu segala bani Israil yang membaca
Tawarayata berseru-seru mereka itu doa demikian harap mereka itu.
Adapun
menujum berkata “Barangkala engkau membelakang Bayata Al Maqodasa mengadap ke
Masyrik maka kenakan olehmu anak panah pada busarnya maka panahkan olehmu ke
Masyrik. Jika anak panahmu itu kembali ke Bayata Al Maqodasa menanglah Bakhota
Nashora daripada bani Israil”. Maka di panah mereka itu kembali ke Bayata Al
Maqodasa terhunjam kepada batu sihir itu. Maka pada hari itu Bayata Al Maqodasa
pun gemparlah segala pintu kota pun habis terbuka. Maka masuklah segala laskar
Bakhota Nashora ke Masjid Al Aqoshoya menetakkan pedang pada orang yang tujuh
puluh ribu yang membaca Tawarayata itu habis mati di penggalnya.
Maka
keluarlah ia dari masjid itu barang di mana ia bertemu dengan orang di bunuhnya
maka segala kitab itu habis di nununya maka mengalirlah segala darah bani
Israil seperti air sungai maka keluarlah suara dari dalam kubur nabi Allaha
Yahaya “Tiada baginya dan tiada harus”. Maka pada suatu kaul tatkala Bakhota
Nashora datang ke masjid itu kepada tempat nabi Yahaya shahid itu maka darah
nabi Allaha Yahaya mendidih maka di tanyai oleh Bakhota Nashora darah siapa ini
maka kata orang itu “Pada antara kami seorang nabi yang marasala di penggal
kepalanya tiada orang kasihan sekali akan dianya”.
Maka
oleh Bakhota Nashora di suruhnya angkat segala manikam itu dari Bayata Al
Maqodasa dan segala perhiasan yang tujuh puluh ribu akan dia kendi-kendi yang
keemasan perminuman zuhud bani Israil itu maka pendil dan tirai langit-langit
dian pelita dan segala hamparan sekeliannya itu di suruh angkat. Maka di buka
Bakhota Nashora segala perbendaharaan itu maka banyaklah berbagai-bagai pakaian
beberapa daripada mataya besar telur suri akan belas perminuman segala zuhud
itu. Maka semuanya di suruhnya angkat ke negeri maka segala bani Israil itu di
perbinasanya maka kaum Bani Israil itupun cerai berailah segala yang di hidup
lagi itu pecah belah ke sana ke mari.
Maka
tersebutlah A’zayaza di dalam suatu dusun maka Jibril pun datang berkata “Ahawa A’zayaza, pergilah tuan hamba ke
Bayata Al Maqodasa. Himpunkan segala bani Israil ajarkan Tawarayata kerana seorang pun tiada tahu membaca Tawarayata itu dan yang tersurat pada
kitabnya pun habislah terbakar. Maka nabi Allaha A’zayaza pun datanglah ke Bayata Al Maqodasa di lihatnya Bayata Al
Maqodasa habis binasa Laqowalaha Taa’laya
Awa Kaalazaya Mara A’laya Qorayata Wa
Haya Khoawayata A’laya A’rawashahaa Qoala Anaya Yahayaya Hazaha Allaha Baa’da
Mawatahaa Faamaatahaa Allaha Maata A’ama Tsama Baa’shaha.
Adapun
kata mufasir bahawa akan A’zayaza ini
daripada kaum bani Israil jua tetapi tiada kenal orang adanya akan dahulunya ia
pergi pada suatu tempat turun ia daripada keldainya hendak mengambil buah Al
Khoyara maka di makannyalah buah Al Khoyara itu. Setelah sudah ia makan buah
itu maka tidurlah ia di bawah pohon Al Khoyara itu seratus tahun lamanya ia
tidur itu maka seorang pun tiada datang ke sana. Hataya hingga di binasakan
Bakhota Nashora Bayata Al Maqodasa itu beberapa lamanya maka di suruh Bakhota
Nashora empat puluh lembu membawa emas akan meramaikan Bayata Al Maqodasa itu. Maka
segala bani Israil daripada segala pihak negeri pun datanglah ke Bayata Al
Maqodasa.
Maka
beberapa antaranya maka A’zayaza pun
di bangunkan tuhan alam daripada tidur itu maka di lihatnya keldainya luluh
lantaklah suatu pun tiada kelihatan. Maka firman tuhan datang Yaa A’zayaza Laqowalaha Taa’laya Wa Anazhora Alaya Hamaaraka Wa Lanajaa’laka
Ayata Lalanaasa Wa Anazhora Alaya Al A’zhoama Kayafa Nanasharahaa Tsama
Nakasawa Haa Lahamaa ertinya firman Ya A’zayaza berlihatlah olehmu keldaimu itu habis luluh lantak
tulangnya pun habis buruk dengan kudrat kami hidupkan ia lihatlah olehmu
buruknya itu maka keldai nabi Allaha A’zayaza
pun hiduplah. Maka sembah A’zayaza
“Berapa lama hamba tidur ini” maka firmannya “Seratus tahun lamanya engkau
tidur itu sekarang pergilah engkau ke Bayata Al Maqodasa suruhkan segala bani
Israil yang tiada lagi itu berbuat ibadat dan ajarkan olehmu ia membaca
Tawarayata”.
Setelah
di dengar nabi Allaha A’zayaza firman
tuhan alam itu maka nabi Allaha A’zayaza
pun pergilah ke Bayata Al Maqodasa. Datanglah ia lalu berseru-seru katanya “Hai
segala manusia, akulah nabi Allaha A’zayaza
mari menyempurnakan kamu sekelian”. Maka kata mereka itu “Tiada kami mengenal A’zayaza tetapi meminta kata tuan hamba
bahawa kami dengar yang bernama A’zayaza
itu sangatlah ia ingat dan ia hafaz kitab Taurat itu. Jika sungguh tuan hamba A’zayaza, bacalah Tawarayata itu kami dengar”. Maka nabi Allaha A’zayaza A’layaha Al Salama pun membaca Tawarayata dengan nyaring suaranya maka segala manusia pun bercinta
dengan tangisnya menyebut-nyebut nabi Allaha yang dahulu-dahulu itu.
Setelah
di baca A’zayaza Tawarayata itu semuanya seribu surat daripada surat itu daripada
suatu ayat panjangnya seperti surat Al
Baqorata dan pada suatu ayat seribu Amar dan seribu Nahaya dan Waa’da dan Waa’yada Allaha mengatakan syurga dan
anugerahkan segala yang berbuat amal sholeh dan mengenakan neraka itu akan
balas segala yang berbuat a’si yang tiada menurut firman Allaha Taa’laya dan
tiada menurut sabda nabi Allaha A’layaha Al Salama. Maka di baca nabi Allaha A’zayaza Tawarayata itu tiada lagi
bersalahan dan tiada berlebihan dan berkurang hurufnya di aturnyalah kerana
seorang pun tiada tahu lagi akan Tawarayata
itu kerana habis orang yang hafaz Tawarayata
itu di bunuh Bakhota Nashora dan segala tersurat di dalam kitab itu habis di
nunukannya.
Maka
segala mereka itu berkata sama sendirinya “Bahawa akan baca A’zayaza ini salahkah atau benarkah
kerana kita segala tiada hafaz kerana kitab pun habis ternunu maka kata A’zayaza “Pergilah kamu pada kaki tiang
itu kerana ada di bawahnya suatu kitab Tawarayata
bersurat dengan dakwat emas di tanamkan seorang wali maka datanglah kitab itu
adakah bersalahan dengan kubaca ini tiadakah”. Di korek mereka itulah di bawah
tiang itu maka di dapatinya suatu kitab lalu di tatap mereka itulah maka nabi
Allaha A’zayaza pun membaca Tawarayata maka suatu huruf dan suatu
titik dan suatu baris pun tiada bersalahan lagi samalah dengan Tawarayata yang tersurat itu. Maka
daripada sebab itulah segala yahudi mengatakan A’zayaza itu anak Allaha Laqowalaha
Taa’laya Wa Qoalata Al Yahawada A’zayaza
Abana Allaha Wa Qoalata Al Nashoaraya Al Masayaha Abana Allaha Zalaka Qowala
Hama.
Adapun
segala kaum bani Israil yang di tawan Bakhota Nashora di bawanya ke benua Babil
tujuh ribu banyaknya daripada anak cucu nabi Allaha yang tua-tua di dalam orang
itu nabi Allaha Daanayaala (Danial) A’layaha
Al Salama. Ialah keturunan wahaya dan ilham dan amat tahu ia akan takbir mimpi
seperti nabi Allaha Yusuf A’layaha Al Salama maka pada sehari segala kaum bani
Israil datang pada nabi Allaha Danial berkata “Apa hal kami di dalam tangan
zalim ini dan minta doalah apalah nabi Allaha supaya kami di lepaskan Allaha
Taa’laya daripada tangan zalim ini”. Maka nabi Allaha Danial pun minta doa
segala bani Israil mengucapkan Amayana
maka pada ketika itu juga nabi Allaha Danial di panggil Bakhota Nashora.
Setelah
datanglah nabi Allaha Danial maka oleh Bakhota Nashora di permulianya dengan
sepertinya. Maka kata Bakhota Nashora “Hai nabi Allaha Danial, ketahui olehmu
bahawa aku pada malam ini aku bermimpi hendaklah kau katakan takbirnya”. Maka
kata nabi Allaha Danial “Katakanlah mimpimu itu supaya aku takbirkan” maka kata
Bakhota Nashora “Kulihat di dalam mimpiku suatu tanda hidupanku menjadi tujuh
kakinya dan pada suatu kakinya itu suatu tanda pula membelit dia maka tanda
yang kulihat itu di masak orang dengan kakinya”. Maka kata nabi Allaha Danial
“Hai raja, tujuh tahun dan tujuh bulan dan tujuh hari hanya lagi umurmu engkau
duduk di atas kerajaanmu. Kemudian dari itu telah tinggallah kerajaanmu itu
daripadamu”. Setelah sudah nabi Allaha Danial mengatakan kata itu maka oleh
Bakhota Nashora maka segala bani Israil di dalam negeri Babil itu semuanya di
berikannya akan sebagai nabi Allaha Danial maka seorang makhluk pun tiada tahu
akan rahsia ini.
Maka
pada sehari Bakhora Nashora duduk pada mahligainya maka datang seekor burung
warnanya merah datang menghempaskan dirinya dan sayapnya jadi seperti a’qoaba maka terbanglah ia naik ke udara
tiada kelihatan pada setahun berpindah dan rupanya dan hebatnya di lihat orang.
Setelah genaplah tujuh tahun dan tujuh bulan dan tujuh hari maka burung itupun
datanglah dari udara seperti nyamuk jadinya ia duduk di hadapan Bakhota Nashora
jadi orang. Maka nabi Allaha Danial pun tahu akan genaplah hari Bakhota Nashora
itu maka nabi Allaha Danial pun datanglah kepada Bakhota Nashora maka jatuhlah
mata Bakhota Nashora kepada nabi Danial maka Bakhota Nashora pun malu ia
menundukkan kepalanya. Maka datanglah segala menteri dan segala hulubalangnya
berdiri di hadapan Bakhora Nashora maka seorang pun tiada tahu akan rahsianya
itu melainkan nabi Allaha Danial juga yang tahu. Maka segala kaum bani Israil
pun datang kepada nabi Allaha Danial mengatakan doa meninggal akan kabulnya
maka kata nabi Allaha Danial “Nantilah tiga hari lagi binasalah seteru itu”.
Maka
pada malam Bakhota Nashora bermimpi bahawa kepalanya terbang ke udara badannya
terhantar di bumi. Maka di panggilnya nabi Allaha Danial dan katakannya
kepadanya maka ujar nabi Allaha Danial “Hai raja, ketahui olehmu bahawa akan
engkau hanya tiga hari lagi hidupmu tiada lebih daripada itu”. Kata Bakhota
Nashora “Dengan apa engkau tahu yang membinasakan aku” maka kata nabi Allaha
Danial “Dengan pedang sendirimu juga mengerat lehermu itu”. Maka kata Bakhota
Nashora “Orang mana mengerat leher leherku itu” maka kata nabi Allaha Danial
“Barang siapa yang dahulu juga daripada orang banyak itulah mau mengerat
lehermu”. Maka kata Bakhota Nashora “Aku dapat menyalahkan dirinya supaya bala
ini jauh daripada aku” maka di suruhnya orang dua belas ribu bertunggu keliling
mahligai dan di suruh berjaga-jaga malam mengawal dia katakannya pada orang itu
“Jika kamu melihat orang datang pada malam bunuhlah oleh kamu”.
Apabila genaplah tiga malam Bakhota Nashora pun
tiada mau tidur maka Bakhota Nashora memanggil penunggu pintu dan orang yang
berjaga kawal pun mengantuklah lali semuanya tidur. Maka Bakhota Nashora pun
keluar daripada mahligainya maka ia perlahan-lahan melangkahkan kakinya.
Setelah datanglah ia keluar maka di lihatnya segala orang yang berkawal itu
semuanya tidur maka terkejut seorang daripada tidurnya. Katanya “Siapa engkau
ini” maka kata Bakhota Nashora “Akulah raja” maka ujarnya “Dusta engkau kerana
raja kami di dalam mahligai akan engkau datang ini hendak membunuh dia” maka di
rebutnya pedang Bakhota Nashora itu dapat akan dia lalu di parangnya leher
Bakhota Nashora itu putus kepalanya terpelanting ke bumi. Maka esok harinya
huru haralah akan rajanya sudah mati dan seperti orang huru haralah segala bani
Israil oleh kerana seterunya mati itu. adapun burung burung banyak kejadiannya
itu yang di lihat Bakhora Nashora itu alamat kematian Bakhota Nashora itu.Sumber: Kitab Qoshosho Al Anabayaa
No comments:
Post a Comment