Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Maka
tersebutlah perkataan nabi Allaha Sulaiman duduk di atas tahta
kerajaan memakai khotama nubuat Mamalakaha
itu dan pada ketika itu juga datanglah segala makhluk beriring-iring
ke bawah hadrat Sulaiman daripada segala manusia dan jin dan dewa
pari dan segala mergastua di dalam hutan padang sekelian berbicara
mengadap Sulaiman. Segala manusia dari kanan dan segala jin dari kiri
Sulaiman maka penuhlah dari hadapan dan dari belakang dari kiri
Sulaiman dari kanan Sulaiman semuanya mengadap Sulaiman belaka. Maka
sehari Sulaiman memandang kepada segala pari serta baginda bersabda
“Hai segala pari perbuatkan aku suatu hamparan empat yujana
luasnya”. Maka perbendaharaan laut di perbuatkan perhiasan hamparan
itu maka beberapa mutiara dan intan di persembahkan oleh jin kepada
Sulaiman seperti tersebut di dalam Qoraana Laqowalaha
Taa’laya Wa
Al Shayaathoyana Kala Banaa Wa Ghowaasho. Wa Akhorayana Maqoranayana
Faya Al Ashofaada Hazaa A’thoawanaa Faamanana Awa Amasaka Baghoyara
Hasaaba
ertinya maka terdirilah kerajaan Sulaiman maka hamparan itupun
sudahlah.
Maka
Sulaiman pun menyuruh membuat seribu rumah berkeliling mahligai itu.
Bahawa akan nabi Allaha Sulaiman A’layaha Al Salama itu lima ratus
isterinya dan seribu gundiknya dan seribu rumah-rumah itu seperti di
atas papan suatu jua kiranya demikianlah yang tersebut di dalam
Qoraana Wa
A’lamanaaha Shonaa’ta Labawasa
itu di atas sebuah rumah itu seorang gundik. Maka berkeliling rumah
itu di tanamkan pohon kayu Marahaana
berkeliling rumah itu hablur seperti rupa binatang serta isinya
dnegan kasturi dan ambar memecahkan baunya. Maka di suruh nabi Allaha
Sulaiman perbuat dua belas ribu kerusi daripada emas di hantarkan
dari kanannya dan dua belas ribu kerusi daripada perak di
hantarkannya dari kirinya dan adapun segala yang tersebut itu
semuanya terletak di atas hamparan itu dua belas ribu kerusi daripada
hablur terhantar di hadapan Sulaiman dan dua belas ribu kerusi
pancalogam di hantarkan di belakangnya.
Adapun
yang di kanan Sulaiman itu segala menteri manusia dan yang terbesar
daripada yang banyak itu Ashofa namanya atau Barakhoya dan yang di
kiri itu menterinya yang besar Hayaana
namanya duduk di atas kerusi perak maka A’farayata
(Ifrit) itu dan segala jin dan dewa pari dari belakang Sulaiman.
Ashothowakhoya
namanya duduk di atas kerusi pancalogam dan segala anak cucu Iblis
A’layaha Laa’nata Allaha dan segala raja-raja di dalam alam ini
duduk di atas kerusi hablur mengadap Sulaiman dan segala orang yang
besar bani Israil masing-masing kepada pangkatnya. Adapun tatkala
Sulaiman duduk di atas tahta kerajaan pakaian fakir di pakainya di
dalam pakaian kerajaan di pakainya dari luar tetapi di dalam baju
kemuliaan dan pada kepalanya di pakainya mahkota bertatahkan ratna
mutu manikam rambutnya berketopongan dan akan payungnya segala burung
mengembangkan sayapnya menaungi Sulaiman.
Maka
angin yang bernama Rahaana
membawa hamparan Sulaiman barang kemana di kehendaki oleh Sulaiman
dan suatu penjuru pun tiada berubah dan tiada air dan tiada tinggi
dan tiada rendah seperti di atas bumi ini juga adanya. Bahawa segala
orang duduk di atas hamparan dengan asyiknya di bawa angin yang
bernama Rahaana.
Adapun segala burung ynag menaungi Sulaiman seekor pun tiada berani
bergerak daripada tempatnya. Bahawa sembahyang Subuh Sulaiman di
Bayata Al Maqodasa pada tahalan matahari pada tempatnya makmur santap
makanan kesukaan Kaabala
namanya, pada waktu Asar perginya ke atas memberi seperti yang
tersebut di dalam Qoraana Laqowalaha
Taa’laya Wa
Lasalayamaana Al Rayaha Ghodawahaa Shahara Wa Rawaahahaa Shahara Wa
Asalanaa Laha A’yana Al Qothora Wa Mana Al Jana Mana Yaa’mala
Bayana Yadayaha Baazana Rabaha Wa Mana Yazaa’ Mana Hama A’na
A’maranaa Nazaqoha Mana A’zaaba Al Saa’yara. Yaa’malawana
Laha Maa Yashaa Mana Mahaarayaba Wa Tamaa Tsayala Wa Jafaana Ka Al
Jawaaba Wa Qodawara Sayaata Aa’malawaa Ala Daawada Shakaraa Wa
Qolayala Mana A’baadaya Al Shakawara
ertinya apabila datang angin akan membawa Sulaiman di dalam sebulan
perjalanan semalam jua ia sampai dengan mata air mengakar bumi
mengikut Sulaiman barang kemana hamparan pergi itu.
Bahawa
apabila seorang jin atau seorang dewa atau pari melalui titah
Sulaiman itu pergi barang kemana tiada dengan titah Sulaiman di suruh
palu pada cemeti itu. Jikalau terbang keluar atau masuk ke dalam bumi
sekalipun tiada akan lepas daripada cemeti api neraka itu dan barang
siapa yang kena pula cemeti itu hampir menjadi abu dengan terlalu
sangat sakitnya. Maka titahkan Sulaiman perbuatannya tempat segala
zuhud berbuat ibadat daripada kaum bani Israil mihrabnya di suruhnya
mengangkat daripada batu Haraa
dan beberapa kolam di perbuatnya dan di suruhnya perbuat periuk
batu. Maka tiap-tiap hari di titahkan Sulaiman awan membawa air
mengisi kolam itu telah penuhlah maka titahkan Sulaiman segala zuhud
menyembelih pada sehari seribu ekor pada suatu di ceritakan orang
seribu lembu yang tambun di sembelihnya dengan rempah-rempah di
permasakkannya di dalam periuk batu itu.
Maka
di titahkan Sulaiman dengan menyalakan api dari bawah periuk belanga
itu pada tiap-tiap hari seribu apam yang di permasak. Maka itulah
akan makanan zuhud itu pada sehari-hari dan pada segala rumah di
hantarkan Sulaiman dan pinggan zabarjab dan mangkuk zamrud zabarjad
berisi apam dan daging lembu yang di permasakkan itu dan beberapa
ratus mataya yang besar-besar di suruh korek kepada ulat berongga di
dalamnya akan tempat perminuman segala zuhud itu. Bahawa di dalam
dunia ini hanyalah Sulaiman yang memberi nikmat akan makhluk tetapi
akan sendirinya hanya sebuah apam sahaja di bawanya masuk ke Bayata
Al Maqodasa mencari seorang fakir miskin akan tempatnya makan dan
apabila bertemu dengan fakir maka makanlah ia sama-sama dengan fakir
itu. Jika tiada bertemu dengan fakir maka tiadalah ia makan
demikianlah halnya di dalam hidup itu. Telah sudah ia makan maka nabi
Sulaiman pun minta doa katanya “Ya tuhanku bahawa kasihan kiranya
kedua kami yang miskin” maka fakir itupun mengucapkan Amayana.
Maka
kata Sulaiman “Tetapi aku akan mengucap syukur ini apabila aku
duduk serta segala fakir fakirlah aku. Apabila duduk di atas tahta
kerajaan rajalah aku ini dan barang kala aku duduk serta bani Israil
nabilah aku melainkan dengan sekelian ini syukurlah aku akan anugerah
tuhan yang maha tinggi”. Laqowalaha
Taa’laya Wa
Lasalayamaana Al Rayaha Ghodawahaa Shahara Wa Rawaahahaa Shahara Wa
Asalanaa Laha A’yana Al Qothora Aa’malawaa Ala Daawada Shakaraa
Wa Qolayala Mana A’baadaya Al Shakawara
ertinya demikianlah firman Allaha Taa’laya “Hai anak Daud,
padakanlah nikmatku ini yang kuanugerahkan engkau itu dan akulah
tuhan yan menganugerahkan engkau”.
Segala
jemaat Sulaiman itu di sebutkan Allaha di dalam Qoraana Laqowalaha
Taa’laya Wa
Hashara Lasalayamaana Janawadaha Mana Al Jana Wa Al Anasa Wa Al
Thoyara Fahama Yawazaa’wana
ertinya
apabila Sulaiman menitahkan segala bala tenteranya “Perbuatkan aku
hamparan maka di atas hamparan itu aturkan kerusi perak dan kerusi
emas dan kerusi hablur. Akan Ashofa anak Rahayaa dan menterinya yang
besar-besar duduk dari kanannya dan menterinya Hajabaana duduk dari
kirinya dan segala menterinya segala orang-orang besar duduk di bawah
itulah bermula raja-raja di dalam alam ini duduk di hadapannya di
atas kerusi suasa. Bermula segala jin seperti Ifrit dan
Ashothoraakhoya
dan Sakhora
Jaanaya
dan semuanya dan segala raja-raja jin dewa pari itu duduk di belakang
Sulaiman maka segala burung mengembangkan sayapnya di udara akan
menaungi tahta Sulaiman. Maka angin yang bernama Rahaana
itu membawa hamparan Sulaiman maka tatkala hamparan Sulaiman di
bawanya angin keluar dengan segala bani Israil itu dan segala
raja-raja itu mendengarkan tasbih segala malaikat dari langit.
Maka
pada sehari segala bani Israil berkata-kata sama sendirinya “Lihatlah
kerajaan Daud ini dengan sempurna kebesarannya di anugerahkan Allaha
Taa’laya. Tiada seorang pun beroleh anugerah tuhan demikian ini”.
Maka segala malaikat berseru dari langit mengatakan “Hai bani
Israil itulah kerajaan tuhan alam dan anugerahkan Sulaiman. Bahawa
sezarah pun tiada takbur kepadanya dan jikalau ada barang sezarah
takbur kepadanya bahawa demi kemuliaan tuhan yang maha tinggi nescaya
kami balikkan hamparan itu dari atas udara. Kami jatuhkan ke bumi dan
tiada syukur di dalam hatinya akan kerajaan in di dalam seketika juga
kami lenyapkan kebesaran ini daripadanya”. Demi nabi Allaha
Sulaiman mendengar kata ini lalu ia sujud kepada Allaha Taa’laya ia
memohonkan taufik kepada tuhan seru alam sekelian akan memadakan
anugerahnya itu.
Laqowalaha
Taa’laya Wa
Qoala Raba Awazaa’naya Ana Ashakara Naa’mataka Alataya Anaa’mata
A’laya Wa A’laya Waaladaya Wa Ana Aa’mala Shoalahaa Taradhoaha
ertinya pada sehari akan hamparan itu di bawa angin yang bernama
Rahaana
maka titah Sulaiman “Angin bawa hamparanku ini turun ke bumi”
maka hamparan itupun turun di bawa angin ke bumi terletak di atas
bumi. Laqowalaha
Taa’laya Hataya
Azaa Atawaa A’laya Wa Ada Al Namala Qoalata Namalata Yaa Ayahaa Al
Namala Adakholawaa Masaakana Kama Laa Yahathomana Kama Salayamaana Wa
Janawadaha Wa Hama Laa Yashaa’brawana
ertinya apabila hamparan itu di bawa turun ke bumi bahawa akan
Sulaiman hendak mengambil air sembahyang. Maka raja yang bernama
Manadaaraha
itu di lihatnya dari jauh hamparan Sulaiman maka iapun berseru-seru
semata katanya “Hai kaumku, masuklah kamu ke dalam liang kamu
supaya jangan kamu tertindih oleh tentera Sulaiman kerana orang itu
tiada tahu akan orang lain.
Laqowalaha
Taa’laya Laa
Yahathomana Kama Salayamaana Wa Janawadaha Wa Hama Laa Yashaa’rawana
ertinya bahawa pertama-tama mereka itu tiada menderita akan dirinya
oleh mulutnya mengucap tasbih dengan tafakur bahawa inilah masygul
nya supaya jangan tertindih oleh tenteranya Sulaiman. Apabila di
dengar Sulaiman akan perkataan raja semut itu maka tercenganglah
Sulaiman mendengar kata raja sayang akan tenteranya itu. Maka raja
Sulaiman pun tersenyum Laqowalaha
Taa’laya Fatabasama
Dhohakaa Mana Qowalaha
ertinya pada suatu riwayat nama raja semut itu A’rajaa
“Sebenar-benarnya hamba sayang akan dia jika hamba tiada kasih
sayang akan dia akan kaum hamba makhluk yang mana pula yang
mengiringkan hamba dengan sebab itulah maka sangat-sangat hamba
berbela akan dia”.
Maka
titah Sulaiman berapa banyak penghulu tenteramu maka kata raja semut
“Adapun banyak penghulu ku sebanyak tenteramu itulah. Betapa jika
seekor semut sakit bahawa adalah rasanya jikalau seekor itu sakit
dengan sungguhnya hatiku memelihara akan dia. Jikalau ia mati barang
seekor nescaya kubawa ke tempatnya dengan percintaanku dan jika suka
tenteraku aku pun suka”. Maka titah Sulaiman “Indah sekali
perkataan raja semut ini pahala dan seksa lagi ia bertolong-tolongan
di jadikan Allaha Taa’laya. Jika kasih sayang segala mukmin apa jua
pahalanya pada hari kiamat akan dia” maka raja Sulaiman pun sudah
berbuat ibdat maka duduklah ia di atas tahtanya.
Maka
oleh angin bawanya ke Bayata Al Maqodasa maka pada hari di lihat
Sulaiman lain cahayanya matahari sedikit kelihatan daripada celah
burung yang banyak itu. Maka kata Sulaiman kepada menterinya burung
bernama A’qoaba
itu “Daripada siapa kelihatan cahaya matahari ini hai A’qoaba”.
Maka sembah A’qoaba
“Tuanku daripada pihak burung Hawada-hawada
(Hud-hud) lah yang lapang itu” maka titah raja Sulaiman “Kemana
pergi burung hud-hud lihatlah cahaya matahari kepada aku ini. Bahawa
derhakalah hud-hud itu kepada aku” seperti firman tersebut di dalam
Qoraana Wa
Tafaqoda Al Thoyara Faqoala Maalaya Araya Al Hadahada Ama Kaana Mana
Al Ghoabayana. Laa A’zabanaha A’zaabaa Shadayada Awa Laa
Zabahanaha Awa Layaa Tayanaya Basalathoana Mabayana
ertinya maka titah Sulaiman akan bertakut Hud-hud “Kemana perginya
lenyaplah ia daripada kebaktian kepadaku nescaya kuseksa yang maha
besar akan dia atau aku sembelihkanlah ia. Jika tiada demikian ada
juga dia suatu hajat di perbuatnya”.
Maka
pengawal segala burung yang bernama A’qoaba
itu terbang ke udara maka dilihatnya burung Hud-hud itu terbang dari
jauh kelihatan datang ke hadapan A’qoaba.
Kata A’qoaba
“Dari mana engkau datang ini bahawa nabi Allaha sangat murka akan
engkau daripada sakit hati nabi Allaha. Sabdanya bahawa ku seksa jua
akan dia atau kubunuh akan dia supaya cerai berai daripada kaumnya
dan soraklah temannya itu”. Maka sahut Hud-hud menteri faqosaya
“Adalah sesungguhnya nabi Allha itu dapat menyeksai segala
tenteranya tetapi tiada mahu nabi Allaha menyeksai orang yang tiada
berdosa”. Maka Hud-hud pun terbang datang berdiri di hadapan tahta
nabi Allaha Sulaiman maka titah nabi Allaha Sulaiman “Dari mana
engkau datang hai Hud-hud” maka Hud-hud pun khidmat di hadapan
tahta Sulaiman dengan puji-pujiannya seperti tersebut di dalam Qoraan
Laqowalaha
Taa’laya Famakatsa
Ghoyara Baa’yada Faqoala Ahathota Bamaa Lama Tahatho Baha Wajaataka
Mana Sabaa Banabaa Yaqoyana. Anaya Wajadata Amaraata Tamalaka Hama Wa
Awatayata Mana Kala Shaya Wa Lahaa A’rasha A’zhoyama. Wajadatahaa
Wa Qowamahaa Yasajadawana Lalashamasa Mana Dawana Allaha
ertinya
maka sembah Hud-hud “Ya nabi Allaha, bahawa ketahuinya kiranya ada
suatu nabi Allaha tiada mengetahui ertinya suatu riwayat daripada
seorangpun belum nabi Allaha mendengar dia. Hambamu katakanlah ya
nabi Allaha”.
Maka
ujar nabi Allaha Sulaiman “Marilah engkau hampir kepadaku.
Katakanlah daripada barang hendak katakan itu. Bahawa tuhan alam jua
yang mengetahui segala barang yang tiada di ketahui oleh hambanya
itu”. Maka kata Hud-hud “Ya raja lagi nabi Allaha, seksa mana
yang kata syah alam yang sangat besar itu” maka ujar Sulaiman
“Seksa yang sangat tiga bagai, yang pertama kududukan engkau pada
suatu tempat dengan seterumu di dalam sebuah rumah supaya kamu sedia
kala engkau melihat seterumu itu inilah suatu seksa. Suatu lagi seksa
aku bantun bulumu dan sayapnya aku hantarkan engkau pada panas
matahari supaya engkau di gigit semut masuk ia pada segala ronggamu.
Maka dimakannya dagingmu engkau kuperlakukan dengan dukacita sayapmu
dan suatu lagi kuambil penengah nafsumu pada memadakan daripada
barang kehendakmu dan lupa engkau perbanyak sentiasa dengan olok
lakumu tiada berketahuan dan tiada lagi lebih daripadanya”.
Maka
sembah Hud-hud ke bawah hadrat nabi Allaha Sulaiman “Bahawa adalah
hambamu dengan kenyataan pengetahuan hambamu” maka titah nabi
Allaha “Hai Hud-hud, katakanlah segala pengetahuanmu itu”. Maka
sembah Hud-hud “Bahawa hamba pergi ke negeri Saba. Bahawa negeri
itu hampir benua Yaman”. Bermula Sulaiman tidaklah lagi melihat
negeri Yaman itu maka ujar Hud-hud “Ada seorang perempuan kerajaan
Saba. Bermula akan raja perempuan itu dua belas ribu utas dan pendita
seorang utas itu dua belas ribu orang berkuda lengkap kekayaannya dan
anugerahkan Allaha Taa’laya di dunia ini melainkan suaminya juga
tiada”. Maka kata Hud-hud “Ya nabi Allaha, bahawa Allaha Taa’laya
menganugerahkan dia kerajaannya dengan mahligainya yang maha besar
adanya dan pada sehari dua kali ia menyembah matahari bahawa Iblis
menyatakan dia”.
Demi
nabi Allaha Sulaiman mendengar sembah Hud-hud itu maka kata nabi
Allaha Sulaiman “Bahawa tuhan yang maha besar dan ialah tuhan yang
sebenar-benar di sembah tiada tuhan di sembahnya ialah tuhan yang
menurunkan hujan dari langit dan menumbuhkan segala tumbuh-tumbuhan
dari dalam bumi”. Kaqowalaha
Taa’laya Alaa
Yasajadawa Allaha Alazaya Yakhoraja Al Haba Faya Al Samawaata Wa Al
Aradho Wa Yaa’lama Maa Tahafawana Wa Maa Taa’lamawana Allaha Laa
Alaha Alaa Hawa Raba Al A’rasha Al A’zhoyama
ertinya maka kata Hud-hud “Ya nabi Allaha telah kupersembahkan kini
kesalahanku hendaklah engkau anugerahi aku pakaian supaya datang
kepadaku cucuku mengunjung anugerahmu itu maka dianugerahi dia
Sulaiman melekat di atas kepalanya”. Maka sembah Hud-hud “Ya syah
alam lebih daripadanya lagi kehendakku anugerahmu” maka titah
Sulaiman “Bahawa telah kularangkanlah sakan akan menyembelih engkau
datang kepada anak cucumu tetapi dahulu kulihat apa jadinya pekerjaan
yang engkau katakan itu sungguh atau tiadakah”.
Laqowalaha
Taa’laya Qoala
Sananazhora Ashodaqota Kanata Mana Al Kaazabayana. Azahaba Yakanaaya
Hazaa Faalaqoha Alaya Hama Tsama Tawala A’na Hama Faanazhora Maa
Zaa Yarajaa’wana
ertinya
maka ujar Sulaiman “Kulihatlah katamu benarkah atau tiada bawalah
olehmu suatu suratku kepada mereka itu supaya kudengar apa katanya
maka dapat kubenarkan katamu”. Maka surat oleh Sulaimaan demikian
bunyinya Anaha
Mana Salayamaana Wa Anaha Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama Alaa
Taa’lawaa A’laya Wa Atawanaya Masalamayana
Di dalam surat itu menyebutkan dirinya kemudian nama tuhan yang zahir
zatnya akan seekor burung itu dengan suratnya juga keberikan inilah
surat namaku dengan berkat nama tuhanmu yang maha tinggi dan maha
besar dan kebesarannya.
Setelah
sudah di suratnya maka di meterainya kata Sulaiman kepada Hud-hud
“Bawalah suratku ini kenegeri Saba itu pada raja perempuan itu apa
sahutnya” maka oleh Hud-hud surat itu di gonggongnya dengan
paruhnya. Maka di bawanya ke udara lalu di terbangkan ke negeri Saba
maka turunlah Hud-hud ke mahligai puteri Balqis lalu ia masuk ke
dalam istana. Bermula akan mahligai itu lebarnya dan tingginya empat
ratus kaza daripada emas kerincing bertatahkan intan mutu manikam dan
kisi-kisi daripada emas merah. Pada celah kisi-kisi itu seekor burung
emas akan burung emas itu berongga di dalamnya perut burung itu maka
penuhlah di isinya dengan kasturi dan ambar. Maka apabila angin
datang daripada udara lalu masuk ke dalam perut burung emas itu
memecahlah baunya ke dalam mahligai itu lalu keperaduan raja itu.
Maka Hud-hud pun datang menghantarkan surat itu ke hadapan Balqis
maka di jagakannya puteri Balqis daripada tidurnya. Maka Balqis pun
terkejut daripada tidurnya maka di lihatnya suatu surat termeterai
terletak di atas dada terhantar. Maka di lihatnya seekor burung
Hud-hud hinggap di atas kisi-kisi mahligai.
Puteri
Balqis pun hairan serta dengan takutnya Laqowalaha
Taa’laya Anaya
Alaqoya Alaya Kataaba Karayama
ertinya “Datanglah kepadaku seekor burung di bawanya kepadaku suatu
surat yang maha mulia di dalam surat di sebutkannya kebesaran
tuhannya dan ialah amat mulia dan maha tinggi dengan sempurnanya nama
Asalama dan anugerahkan kerajaan akan Sulaiman”. Maka puteri Balqis
pun melihat pada segala kaumnya shahdan berkata ia pada segala
kaumnya Laqowalaha
Taa’laya Qoalata
Yaayahaa Al Malaa Afatawanaya Faya Amaraya Maa Kanata Qothoa’ta
Amaraa Hataya Tashahadawana. Qoalawaa Nahana Awalawaa Qowata Wa
Awalawaa Baasa Shadayada Wa Al Amara Alayaka Faanazhoraya Maa Zaa
Taamarayana
ertinya
maka raja Balqis berkata pada segala kaumnya “Hendaklah kamu
bicarakan pekerjaan ini dan tunjukki aku pada hal apa bicara aku dan
dikau. Raja Sulaiman itu menyuruhkan seekor burung membawa surat
kepadaku ialah raja yang maha besar lagi di katakan tuhannya”.
Maka
sembah segala kaumnya “Hai raja, tuhan kita maha kuasa dan kaum
kita ini amat banyak dua belas ribu utas pada seorang utas dua belas
ribu orang berkuda masuk di dalam peperangan lagi amat berani dengan
kekerasannya. Sekelian itu di bawah firmanmu barang kau titahkan kami
sekelian kerjakan”. Maka titah raja Balqis “Bahawa akan raja
Sulaiman ini menyuruhkan aku masuk akan Asalama. Katanya bahawa kamu
menyembah matahari itu berpalinglah kamu kepada agama Asalama. Jika
tiada engkau menurut katanya nescaya di suruhnya segala hulubalangnya
di binasakan negeri aku dan kamu sekelian pun di perbinasakannya.
Laqowalaha
Taa’laya Qoalata
Ana Al Malawaka Azaa Dakholawaa Qorayata Afasadawahaa Wa Jaa’lawaa
Aa’zata Ahalahaa Azalata Wa Kazalaka Yafaa’lawana
ertinya maka kata Balqis “Sesungguhnya ketahui olehmu apabila
datang ia ke negeri kita ini jadi binasalah segala yang ada ia. Akan
sekerang baik kita suruhkan utus membawa persembah akan raja Sulaiman
dengan persembah kita menjawab dia. Adakah dapat kita lawan atau
tiada dapat kita lawan barang kehendaknya kita turutkanlah”.
Maka
di suruhkannya dua orang utusan membawa persembahan daripada emas dan
perak dan berbagai-bagai tempat-tempat yang indah-indah maka di
sembahkan orang kepada raja Sulaiman. Bahawa utusan raja Balqis
datang membawa tujuh batu emas dan tujuh batu perak, tujuh orang
perhiasan keemasan dan sepuluh orang sahaya perempuan yang elok
parasnya. Maka Sulaiman pun memberi titah suruh luaskan medan
penghadapan itu sekira-kira satu persangga luasnya maka medan itupun
di aturkan batu emas dan batu perak penuh medan itu. “Maka di
perbuatkan aku satu mahligai seperti rupa mahligai Balqis itu supaya
utusan itu tercengang melihat ia”. Setelah datanglah utusan puteri
Balqis setelah ia melihat kesaktian itu maka tercenganglah ia maka
raja Sulaiman pun duduklah di atas singgahsana kerajaan di adap
segala menterinya dan segala jin dewa pari dan aneka mergastua
berdiri menghadap raja Sulaiman masing-masing pada tempatnya. Maka di
titahkan Sulaiman lelaki dua belas orang duduk di atas angin mengadap
dia. Datanglah utusan kedua itu pada medan itu melihat azmat
datangnya itu membawa persembahan puteri Balqis emas dan perak dan
suatu tikar.
Bahawa
Hud-hud dahulu datang membawa warta kepada raja Sulaiman akan utusan
datang itu membawa tujuh ekor unta membawa kasturi dan batu emas dan
perak. Tatkala Sulaiman mendengar berita itu maka katanya “Perbuatkan
aku sebuah mahligai” maka segala jin dewa pari pun berbuat mahligai
itu. Maka di suruh raja Sulaiman penuhi mahligai itu dengan kasturi
dan ambar dan kafur dan kemuka di hadapan mahligai itu di atasnya
batu emas dan batu perak. Maka raja-raja pun dan segala menteri
manusia dan segala raja jin dewa pari dan segala raja-raja mergastua
semuanya mengadap Sulaiman dua belas ribu hamba tebusan berdiri
mengadap ke belakang Sulaiman. Maka semuanya beratur bersaf-saf
seperti laku akan menerkam seterunya maka beberapa ular yang
bisa-bisa dengan besarnya mengelilingi tenteranya itu.
Maka
utusan raja Balqis itupun datanglah serta di lihatnya alamat kerajaan
Sulaiman itu maka iapun takut. Maka kata utusan itu “Di mana tempat
kamu damping dan tempat keluar” setelah datanglah utusan itu ke
hadapan mahligai itu maka di lihatnya batu emas dan batu perak
semata-mata akan tempat tembok medan itu di celah-celah batu emas dan
perak itu berisi kasturi dan kafur. Maka mereka itupun berkata sama
sendirinya “Dari manakah jalan kita dari atas atau dari udarakah
dari dalam bumikah”. Setelah datang mereka itu kepada penghadapan
Sulaiman maka khidmatlah ia dengan puji-pujiannya ke hadrat Sulaiman.
Maka kata Sulaiman “Hai utusan Balqis, aku tiada kehendak harta
yang kamu bawa itu adalah kepada aku”.
Laqowalaha
Taa’laya Qoala
Atamadawanana Bamaala Famaa Ataanaya Allaha Khoyara Mamaa Ataakama
Bala Anatama Bahadayata Kama Tafarahawana. Arajaa’ Alaya Hama
Falanaa Tayana Hama Bajanawada Laa Qobala Lahama Bahaa Wa
Lanakhorajana Hama Manahaa Azalata Wa Hama Shoaghorawana
ertinya kata Sulaiman “Hai kaum Balqis, bahawa akukah kamu
hantarkan harta ini. Bahawa tuhanku Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
tuhan seru alam beberapa harta dan nikmat di anugerahkannya kepadaku
dan pula kekayaan dan kebesaran dan di anugerahkannya akan daku
martabat nubuat dan di dalam dunia ini barang kehendakku kulakukan
dan dalam akhirat pun demikian kami sekelian Asalam beroleh kebesaran
dan kesukaan. Bahawa akan kamu sekelian kafir hingga tiada juga
beroleh kesukaan. Kembalilah kamu katakan kepada raja kamu suruh ia
masuk kepada agama Asalama dan suruh ia mendapatkan aku. Jika ia
tiada mahu kulengkapi hulubalang yang tidak terhisabkan banyaknya dan
tiada terhingga dan tersifatkan gagahnya akan membinasakan negeri
kamu dengan tolong tuhanku nescaya tiada dibinasakannya juga sekelian
olehnya. Tiada akan dapat kamu menahani”.
Maka
utus itupun kembalilah maka diriwayatkannyalah peri kerajaan nabi
Allaha Sulaiman itu amat besar dengan hebatnya dan azmatnya. Maka
barang segala di lihatnya itu semuanya di persembahkannya kepada
rajanya maka kata Balqis “Sekali lagi aku menyuruh kepadanya supaya
nyata bentuknya kepadaku”. Maka puteri Balqis pun menyuruh segala
orangnya di serupakannya dan di samakannya pakaiannya dan di suruhnya
bawa manikam yang belum bercucuk dan di suruhnya bawa seekor kuda
betina dan seekor kuda jantan dan di suruhnya keduanya. Tatkala di
hadapan Sulaiman maka katakan kepada Sulaiman suruh lainkan orang ini
yang mana laki-laki dan yang mana perempuan dan kuda itupun yang mana
jantan dan yang mana betina dan pasakkan manikam itu jangan besi dan
biram kaca dan suruh isi air jangan ia turun dari langit dan jangan
air keluar dan dari dalam bumi. Setelah sudah di pesan oleh raja
Balqis akan utusan itu maka pergilah ia ke benua Sham.
Setelah
sampailah kepada Sulaiman maka katanya “Pilih oleh tuan hamba mana
lelaki dan yang mana perempuan” maka di suruh Sulaiman bawa piala
berisi air. Maka di suruhnya basuh tangannya maka di lainkannya
laki-laki dan perempuan masing-masing di suruhnya berdiri pada
tempatnya. Maka di suruhnya bawa rumput akan kuda itu maka di
lainkannya kuda jantan dan kuda betina itu maka segala kuda itu di
suruhnya berlari-lari. Maka di ambilnya peluhnya itu maka di isi di
dalam kaca itu penuh maka di titahkan Sulaiman memasukkan manikam
itu. Setelah sekeliannya maka titah Sulaiman di suruhnya bawa kembali
semuanya itu kepada tuannya. Maka kembalilah mereka itu dan barang
yang di lihat mereka itu semuanya habis di katakannya kepada raja
Balais. Maka kata puteri Balqis “Sebenarnyalah aku mengadap dia dan
jika datang kemari nescaya binasalah negeri Saba ini olehnya”.
Maka
tersebutlah raja Sulaiman duduk di adap segala bala tenteranya maka
titah Sulaiman “Siapa kamu dapat membawa mahligai Balqis dengan
Balqis sekali dengan saat ini juga datang kepadaku”. Maka kata
Ifrit “Hambalah membawa Balqis dengan sehari semalam datang ke
hadrat ini. Laqowalaha
Taa’laya Ayakama
Yaa Tayanaya Baa’rashahaa Qobala Wa Ana Yaatawanaya Masalamayana.
Qoala A’farayata Mana Al Jana Anaa Atayaka Baha Qobala Ana Taqowama
Mana Maqoamaka Wa Anaya A’layaha Laqowaya Amayana
ertinya maka kata Sulaiman “Bawalah Balqis itu kemari sementara
belum ia membawa agama Asalama” maka kata Ifrit “Hambamulah
membawa ia dalam sehari semalam ini datanglah ia kemari”. Maka
sembah Ashofa anak Barakhoyaa “Hambamulah membawa Balqis itu di
dalam seketika ini juga datanglah ia kemari.
Laqowalaha
Taa’laya Qoala
Alazaya A’nadaha A’lama Mana Al Kataaba Anaa Atayaka Baha Qobala
Ana Yaratada Alayaka Thorafaka Falamaa Raaha Masataqoraa A’nadaha
Qoala Hazaa Mana Fadhola Rabaya
ertinya maka Ashofa anak Barakhoyaa pun mengadah ke langit katanya
Dayaa
Hayaa Yaa Asawaa Hayaa. Belum
sudah nama dua itu di sebutnya maka adalah terhantar mahligai Balqis
dengan puterinya Balqis dan segala bani-bani perwaranya di halaman
mahligai Sulaiman dengan kudrat raba Al A’lamayana. Yaa
Haya Yaa Sharaa Hayaa
itu dengan bahasa Ibrani dan pada bahasa Qoraana Yaa
Haya Yaa Qoyawama.
Adapun di dalam Qoraana tiga tempat jua yang tersebut nama tuhan
yang maha tinggi itu pertama surat Al
Baqorata
Allaha
Laa Alaha Alaa Hawa Al Haya Al Qoyawama
dan surat Thoha
Wa
A’nata Al Wajawaha Lalahaya Al Qoyawama inilah
maha besar nama tuhan.
Setelah
Ashofa menyebut nama yang maha besar itu maka puteri Balqis dengan
segala dayangnya dan mahligai dari negeri Saba dengan sekelip mata
mahligai Balqis datang kehadapan Sulaiman. Maka Balqis dengan segala
perwaranya pun berkata “Akan mahligai itu di mana ketika ini”.
Maka kata Balqis Laqowalaha
Taa’laya Falamaa
Jaata Qoyala Ahakazaa A’rashaka Qoalata Kaanaha Hawa Wa Awa Tayanaa
Al A’lama Mana Qobalahaa Rakaa’a Masalamayana
ertinya
kata Balqis “Betapa perinya maka datang kemari ini”. Maka
menyungguhkanlah Balqis katanya “Sungguhnyalah bahawa bencilah aku
akan yang aku sembah senantiasa. Telah kuketahuilah hanyalah tuhan
yang maha besar jua tuhan yang esa pada zatnya dan tiada sebagainya
yang lain.
Laqowalaha
Taa’laya Qoalata
Raba Anaya Zholamata Nafasaya Wa Asalamata Maa’ Salayamaana Lalaha
Raba Al A’lamayana
ertinya
maka Balqis pun mengadah ke langit dengan serunya demikian katanya
“Ya tuhanku, bahawa aku menganiayai diriku. Bahawa imanlah aku
serta Sulaiman dan kuserahkanlah diriku kepada Allaha Taa’laya ia
juga memelihara akan semesta alam sekelian. Bahawa ia jua tuhan yang
di puji Sulaiman dan aku memuji”.
Maka
oleh Sulaiman mahligai Balqis itu di tambaknya dengan kaca seperti
warna air laut rupanya kerana ada nabi Allaha Sulaiman mendengar
warta jin akan Balqis itu berbulu kakinya. Maka iapun hendak di cuba
Sulaiman maka puteri Bakqis dengan segala perwaranya pun turun hendak
melihat halaman kaca itu. Laqowalaha
Taa’laya Wa
Kashafata A’na Saaqoyahaa
ertinya maka di sinsing kainnya oleh puteri Balqis sampai ke
lututnya. Maka di lihat Sulaiman tiada sungguh seperti kata jin itu
bahawa akan betis Balqis itu bercahaya-cahaya brsinar-sinar pada
segala kaca itu. Maka Sulaiman pun memandang kepada Ashofa anak
Barakhoyaa maka kata Sulaiman “Ya Ashofa, bacakanlah khutbah nikah
akan daku dengan redha ia ku ambil akan isterinya aku”.
Maka
Balqis pun masuklah agama Asalama maka titah Sulaiman kepada
Sakandarayata
“Perbuatkan aku mahligai apabila sudah mahligai itu kuberikan
puteri Balqis”. Maka di dalam mahligai dirikan orang empat batang
tiang daripada hablur namanya tiga ratus depa tinggi dan hujung tiang
itu di perbuat empat kerusi. Maka kerusi itupun di letakkannya tahta
zamrut dan pada suatu kerusi itu di lihatnya negeri Ajam dan pada
suatu kerusi itu di lihatnya negeri Yaman. Maka pada sehari-hari
Sulaiman bersabda kepada angin “Bawalah hamparanku sampaikan ke
tengah laut” maka di lihat Sulaiman sebuah pulau warnanya hijau
berisi kuda hijau. Adapun kuda itu bersayap makannya rumput pada
pulau itu ia bermain dan daripada dahulu pun tiada pernah di lihat
manusia. Apabila di lihat kuda itu hamparan nabi Allaha Sulaiman
turun dari udara maka semuanya kuda itu mengembangkan sayapnya lalu
ia terbang tiada berketahuan perginya. Maka Sulaiman memandang pada
segala tenteranya maka ujar Sulaiman “Tahukah kamu pulau mana in”i
maka sebut Ashothora Khoya penghulu segala dewa “Hambamu tahu akan
pulau ini”. Maka ujar nabi Allaha Sulaiman “Hendaklah kuda itu
kuberdapat akan daku” maka ujar Ashothora Khoya “Tiada dapat
menangkap dia”.
Maka
ujar penghulu syaitan yang bernama Sayamawada
dan ialah anak cucu Iblis pada masa dahulu Laqoyasa
namanya ialah dapat menangkap kuda itu. Maka ujar Sulaiman “Hai
Sayamawada
hendaklah tangkapkan daku kuda itu” maka sembah Sayamawada
“Janganlah hambamu di murkai maka hambamu mahu ia”. Maka ujar
Sulaiman “Tiadalah aku memberi bala kepadaku dan menyeksai engkau”.
bahawa Sulaiman tiada berkenan akan kata yang perbuat itu tetapi
kehendakmnya akan membinasakan seterunya juga. Maka Laqoyasa
pun pergilah daripada Sulaiman lalu mengelilingi dunia daripada
segala pihak laut ke dalam hutan belantara melalui segala bukit
membawa warit bahawa Sulaiman menyuruhkan seorang lelaki namanya
Sayamawada
akan mengambil jin yang serupa kuda itu. Maka kata Sayamawada
yang serupa kuda itu marilah kita ambil kerajaan Sulaiman kerana akan
kita terlebih daripada segala manusia.
Kelakian
maka dengan berapa upaya Sayamawada
akan membawa jin yang serupa kuda kepada Sulaiman maka Sayamawada
pun sangat hebat melihat jin yang serupa kuda itu dengan takutnya dan
gementar rasanya. Maka Sayamawada
pun datang mengadap nabi Allaha Sulaiman sembahnya “Ahawa nabi
Allaha, yang mana titahmu itulah kukerjakan” daripada Sayamawada
sangat takut cemeti api neraka maka ia menurut titah Sulaiman
“Sayamawada
pergilah engkau kepada pulau berisi kuda itu bawa kuda itu olehmu
akan daku”. Maka sembah Sayamawada
“”Ya nabi Allaha, bahawa akan kuda itu tiada akan ia mahu menurut
akan kata hambamu tetapi pada bicara hamba akan ia itu tempatnya dua
buah pulau inilah sebuah pulau tempatnya makan rumput maka pada
sebuah pulau tempatnya minum air. Maka nabi Allaha pun mengadakan
minuman yang bercampur ubat bius supaya hambamu tutup mata air itu.
Maka minuman itu di tuangkan pada air itu maka apabila di minumnya
air itu mabuklah ia tatkala itulah hambamu menangkap dia”.
Maka
pergilah segala syaitan menutup mata air maka di tuangkannyalah pada
air itu minuman bius itu maka di tangkaplah oleh syaitan itu. Maka
kuda itupun terbang datang dari udara turun makan rumput setelah ia
kenyang makan lalu minum air maka kuda itupun lalu rebah tidur di
bawah pohon kayu. Maka terbitlah segala jin mengikut kuda itu dengan
segeranya di dalam ketakutan kalau ia sedar. Maka kuda itupun jagalah
daripada lalainya maka di lihatnya dirinya sudah terikat maka ia
menghilangkan dirinya kemudian maka lemahlah segala tulangnya. Maka
di bawa oranglah kuda itu kehadapan nabi Allaha Sulaiman pada waktu
sembahyang Asar masygul dengan kuda itu maka waktu Asar pun luputlah
jatuhlah pada waktu makruh.
Maka
Jibril pun datang dengn firman tuhan alam mengatakan “Ahawa
Sulaiman, sembahyang engkau wajib engkau tinggalkan kerana engkau
masygul dengan dunia”. Maka Sulaiman pun sujud sembahnya “Ya
tuhanku, luputlah hambamu daripada sembahyang fardhu bahawa hambamu
pohonkan anugerahmu bahwa barang engkau kembalikan kiranya matahari
itu supaya hambamu sembahyang Asar”. Maka firman Allaha Taa’laya
mengembalikan matahari pada malaikat yang menghelakan akan dia itu
maka Sualaiman pun sembahyanglah Asar. Maka setelah Sulaiman
sembahyang maka matahari pun masuklah maka kuda itupun di bawa
oranglah ke hadapan Sulaiman Laqowalaha
Taa’laya Radawahaa
A’laya Fathofaqo Masahaa Ba Al Shawaqo Wa Al Aa’naaqo
ertinya di dalam ayat ini beberapa banyak takwilnya sangat mengenakan
kuda itu tiada susu yang demikian itu tiada baginya akan nabi Allaha
tetapi hingga menanda ia lehernya juga pada suatu di gulung sayapnya
datang pada hari kiamat.
Maka
nabi Allaha Sulaiman kata kepada jin Sayamawada
“Berapa ada yang indah-indah kulihat di dalam dunia ini” maka
sembah Sayamawada
“Di ketahuilah nabi Allaha, dua ribu tahun hambamu mengelilingi
alam ini beberapa yang indah-indah hambamu lihat tetapi yang terlebih
ajaib hambamu lihat ada suatu pulau”. Maka kata Sulaiman
“Katakanlah olehmu kudengar” maka Sayamawada
katanya “Ada sekali persetua hambamu menjalani laut sebelah Maghrib
maka hambamu lihat suatu pulau. Di dalam suatu pulau itu ada sebuah
negeri hamba lihat suatu diwala daripada batu Haara yang ada
peliharakan. Bermula akan diwala itu dua ribu penjurunya itu
beribu-ribu bagai ukirnya dan dalan diwala itu sebuah mahligai dan
beberapa tingkapnya dan pada suatu tingkap itu tingginya dan pagarnya
dan bunyinya hambamu dengar dan hambamu masuk ke dalam negeri itu
hambamu lihat makhluk terlalu banyak.
Bahawa
akan negeri itu tujuh persangga panjangnya dan lima persangga
lebarnya bahawa di tengah negeri itu sebuah mahligai amat besar dan
tingginya. Shahdan akan mahligai itu daripada sangga mar-mar seratus
kaza tinggi diwalanya. Bahawa akan halaman mahligai itu suatu padang
dan tengah padang itu ada sebuah menara dan kemuncak menara itu
hambamu lihat seekor burung A’qoaba namanya di perbuat daripada
emas yang merah. Maka hambamu masuk di dalam perut burung itu seperti
suatu langit pula hamba lihat di perbuatnya. Maka hambamu pun
berjalan maka hambamu lihat dua ekor harimau di perbuatnya amat besar
daripada tembaga semabaran dan timah putih dan pada antara dua ekor
harimau itu di perbuat seperti rupa manusia tiga puluh kaca
tingginya. Maka kata hambamu kerana apa gerangan di perbuatnya rupa
ini maka hambamu pun masuk ke dalam mahligai itu. Maka hambamu lihat
empat buah bilik sangga mar-mar di buatnya maka di dalam bilik itu
banyak daripada sahaya perempuan yang terlalu amat baik-baik lagi
rupanya duduk ia dengan seorang sebuah delima di jabatnya. Maka
hambamu lihat segala dayang-dayang itu memakai mahkota dan qomara dan
hambamu lihat pula ada sebuah singgahsana daripada zamrut yang hijau
bercahaya-cahaya di lengkapi dengan emas di utas.
Maka
hambamu lihat seorang orang terduduk di atas tempat itu matanya
sebelah buta dan bongkok belakang dan hadapannya seorang kanak-kanak
perempuan seperti Yusuf rupanya hambamu lihat dan tiada pernah
hambamu melihat rupanya orang demikian itu dan seperti tersenyum
rupanya amat sukacita ia duduk di hadapan orang tua itu. Seketika
lalu kanak-kanak itupun berbangkit turun daripada tahta itu maka
keluar empat ribu orang daripada segala bilik itu mendapatkan
kanak-kanak itu maka empat ribu sahaya itu duduk mengadap
kanak-kanak. Maka hambamu pun menghampiri pada tempat itu maka kata
hambamu apa nama negeri ini dan apa nama rajanya dan kanak-kanak itu
siapa empunya anak dan menara di tengah padang itu apa ertinya dan
harimau itu gunanya dan kemuncak mahligai itu dan baraghowa itu dan
tunggul itu apa ibaratnya dan ayam jantan itu apa kiasnya”.
Maka
kata orang itu “Dari dunia mana engkau datang ke mari ini. Bahawa
pada sangka kami tiadalah dunia lain daripada ini” maka sahut
hambalah “Aku datang daripada dunia yang lain”. Maka katanya
“Ketahui olehmu bahawa akan menara itu dan burung A’qoaba itu
tanda alam akan kami. Barang kala dua belas ribu ayam itu berkokok
maka berbuat ibadatlah kami datang kepada ayam itu daripada pagi
datang petang kami menyembah ayam itu. Adapun yang rupa manusia dan
harimau itulah akan hukum kami barang kala dua orang berkeluh datang
kepadanya tiada seorang aniaya maka yang rupa manusia itulah
menunjukkan dia oleh harimau itu di tangkapnya yang aniaya itu di
makanlah kerja harimau itu dan manusia itu seorang pun tiada dapat
menyangkal dia. Bahawa akan burung A’qoaba dan bunyinya itu seteru
raja dari jawat A’qoaba emas itu berkokok maka ayam jantan semuanya
sekali berkokok. Maka tunggul itupun berdirilah maka segala
bunyi-bunyian itupun berbunyilah sendirinya Thobala itupun memalukan
dirinya. Maka segala makhluk pun memakai senjata dan baju zirah akan
melawan seteru itu. Akan nama raja kami raja Angkor itulah yang
empunya anak perempuan yang rupanya itu tiada pernah barang kali pun
ia merasai dukacita”.
Apabila
sudah Sayamawada
mengatakan segala cerita kepada nabi Allaha Sulaiman maka kata nabi
Allaha Sulaiman “Fardhulah umatku berperang dengan kafir itu.
Baiklah kita himpunkan segala tentera”. Setelah sudah berhimpun
segala tentera maka titah Sulaiman ke padang “Hai angin, bawa
hamparanku itu ke pulau kafir itu”. Hataya maka raja Sulaiman dan
segala tenteranya pun sampailah ke pulau kafir raja Angkor itu. Maka
burung A’qoaba emas itupun berkokok atas menara itu maka segala
ayam itupun semuanya berkokok atas menara itu dan segala tunggul
itupun berdirilah. Maka segala bunyi-bunyian itupun gempitalah
bunyinya maka segala makhluk pun memakai senjata dan memakai baju
zirab akan melawan seterunya. Maka di lihatnya orang itu satu
hamparan datang dari udara maka raja Angkor pun menitahkan tenteranya
berperang dan panglima penghulu laskar raja Angkor pun menyuruhkan
tenteranya perang pada tempat harimau itu dan rupa manusia.
Maka
Sulaiman dan Ashofa anak Barakhoyaa mengetuai tenteranya bertatama
datang makin bertambah segala tenteranya manusa dan jin dan dewa pari
dan segala mergastua lalu azmat datangnya. Maka belum juga raja
Angkor khabar maka tentera Sulaiman pun masuk ke dalam negeri itu.
Maka kata raja Angkor “Marilah kita keluar memburukan seteru itu”
maka raja Sulaiman pun menitahkan angin memalu muka raja Angkor
datang kepada harimau dan rupa manusia itupun rebahlah. Maka kepada
raja Angkor itupun di bawa oranglah ke hadapan raja Sulaiman maka
tentera nabi Allaha Sulaiman pun makin bertambah-tambah datangnya.
Maka oleh tentera nabi Allaha Sulaiman segala perbuatan raja Angkor
itu habis di buangkannya ke laut. Maka adalah ular dan kala
tenteranya nabi Allaha Sulaiman akan ular itu dan kala di dalam
negeri itu habis di keratnya setengah di burunya habis cerai berai.
Maka
nabi Allaha Sulaiman pun menitahkan semut pergi melihat puteri anak
raja Angkor itu “Di manakah ia atau adakah ia di atas mahligai itu
hendaklah segera kamu bawa anak raja itu ke mari padaku sementara
belum sampai tangan orang kepadanya”. Maka sembah semut “Ya nabi
Allaha, bahawa nabi Allaha titahkan segala jin mengambil mataya di
dalam laut ini”. Maka datanglah segala jin membawa mataya terlalu
banyaknya besarnya pada sebiji seperti telur ayam maka kata
Sayamawada “Hendaklah hujankan mataya pada halaman mahligai puteri
itu”. Maka oleh Sulaiman di suruhnya hujan dan angin menghujankan
mataya itu maka segala perwara puteri itu “Hai tuan puteri,
lihatlah hujan mataya menghujan kita”. Maka ingatlah puteri itu
hendak melihat hujan mataya itu besarnya seperti telur ayam maka
angin dan awan meliputi puteri itu dengan segala perwaranya di
bawanya di hadapan.
Maka
titah nabi Allaha Sulaiman segala tenteranya membinasakan segala
diwala di buangkan ke laut habis di koreknya tiada tinggal lagi
mahligai raja Angkor itupun habis di buangkan ke laut. Maka segala
kitabnya dan segala habatannya di gantungkan di bawah tahta Sulaiman
maka Sulaiman pun keluarlah daripada tempat itu dengan segala
tenteranya sekeliannya. Laqowalaha
Taa’laya Wa
Lakana Al Shayaathoyana Kafarawaa Yaa’lamawana Al Naasa Al Sahara
Wa Maa Anazala A’laya Al Malakayana Babaabala Haarawata Wa
Maarawata Wa Maa Yaa’lamaana Mana Ahada Hataya Yaqowalaa
ertinya maka segala sahaya raja Angkor dan bendaharanya semuanya di
berikan nabi Allaha Sulaiman kepada puteri anak raja Angkor itu. Maka
puteri itupun di masukkan oleh nabi Allaha Sulaiman kepada agama
Asalama maka di ajarkan dia mengucap shahadat dan iman. Maka kata
Sulaiman “Jika engkau tiada mahu masuk agama Asalama nescaya engkau
kusuruh tenggelamkan ke laut”.
Maka
kata puteri itu “Aku pinta janji kepadamu dahulu maka mahulah
hambamu masuk agama Asalama. Bahawa pintaku jangan aku di jauhkan
daripada kekayaanku bahawa selama turun nutfah daripada bapaku datang
kepada ibuku tiada pernah aku merasai dukacita senantiasa dengan
sukacita kujuga. Akan sekarang bapaku telah sudah terbunuhlah aku
tiada tahu”. Maka iapun menyembam-nyembam dirinya maka beberapa di
pujuk dan diriba dan di dukung oleh inang pengasuhnya akan menyukakan
hatinya maka lenyaplah percintaan puteri itu maka oleh Sulaiman di
ambilnya akan isterinya.
Hataya
beberapa lamanya maka Iblis pun merupakan dirinya seperti rupa
perempuan tua berkata ia kepada puteri itu “Sukakah engkau duduk
ini akan bapamu tiada ini dan penggal orang lehernya”. Maka kata
puteri itu “Wah kupengapakan sekarang sudah memintaku daripada awal
maka demikian datangnya sebagaimana aku menolakkan dia” maka kata
Iblis “Jikalau tiada engkau malu ini pun perbuatlah seperti rupa
bapamu lagi hidupnya kuhadap dan kumulia akan dia. Maka tatkala sudah
matinya skarang pun demikianlah mahunya engkau perbuat sepeti
pengajarku ini di belakang mata nabi Allaha Sulaiman”.Maka oleh
puteri itu di suruhnya perbuat seperti rupa bapanya maka rupa itulah
di sembah oleh puteri itu sehari-hari.
Maka
pada suatu hari turun Jibril A’layaha Al Salama berkata “Ya
Sulaiman, engkau perkenankanlah akan orang di dalam rumahmu itu
menyembah berhala tiada baik sekali akibat yang demikian itu”. Maka
ujar Sulaiman tuhan yang maha tinggi jua yang terlebih tahu. Bahawa
hamba sekali-kali tiada tahu akan pekerjaan itu”. Maka pada ketika
itu juga di suruh nabi Allaha Sulaiman buangkan rupa raja Angkor itu
ke laut pada suatu pulau lain. Bahawa puteri itu demikian halnya pada
nabi Allaha Sulaiman pun kasih saying akan melihat rupanya yang amat
elok itu sepertinya tiada banding. Maka kata puteri itu “Ahawa raja
jika raja hendakkan tetap pada agama Asalama berilah hamba taruh rupa
bapa hamba. Barangkali hamba ingat rupa bapa hamba maka puaslah
dendam hamba akan bapa hamba itu”. Maka ujar Sulaiman “Hai puteri
haruskah pekerti ini aku pakai tiada harus Asalama berbuat pekerti
ini” maka Sulaiman pun menitahkan tenteranya berbuat mahligai
seperti mahligai yang diperbuat oleh raja Angkor itu.
Setelah
sudah maka puteri anak raja Angkor itu di suruh nabi Allaha Sulaiman
duduk di dalam mahligai itu maka datang seekor belalang dari udara
dengan lelahnya ke hadapan nabi Allaha Sulaiman. Maka ia duduk
berseru-seru dengan nyaring suaranya katanya “Aku teraniaya oleh
belalang yang lain” maka kata Sulaiman “Di mana engkau lagi aku
menyuruh panggil lawanmu itu kemari”. Maka oleh puteri itu datang
kepadanya belalang itu katanya pada nabi Allaha Sulaiman “Ya nabi
Allaha haruslah di sembelih belalang ini” maka kata nabi Allaha
Sulaiman “Haruslah di berikannya belalang itu kepada puteri”.
Maka keluarlah nabi Allaha Sulaiman duduk di atas tahtanya maka
puteri itupun menyembelih belalang itu maka Jibril pun berkata “Ya
Sulaiman hampirlah akan tinggal kerajaanmu itu”.
Laqowalaha
Taa’laya Wa
Laqoda Fananaa Salayamaana Wa Al Qoyanaa A’laya Karasayaha Jasadaa
Tsama Anaaba. Qoala Raba Aghofara Laya Wa Haba Laya Malakaa Laa
Yanabaghoya Laahada Mana Baa’daya Anaka Anata Al Wahaaba
ertinya maka tersebutlah perkataan nabi Allaha Sulaiman jatuh di
dalam bencanalah ia daripada kerajaannya dan dengki hatinya itulah
duduk akan ganti. Tetapi pada kata lain banyak berbagai-bagai di
katakan orang bahawa nabi Allaha Sulaiman itu tiga ratus isterinya
yang derhaka tujuh ratus gundiknya daripada sahaya senantiasa nabi
Allaha Sualaiman hendak beranak supaya adalah tinggalkannya akan
ganti kerajaan. Maka anugerahkan Allaha Taa’laya akan dia hanya
sebagai belaannya juga dan sebelah tubuhnya tiada maka di titahkan
Sulaiman membawa akan anaknya itu datang kepada besarnya. Maka titah
Sulaiman kepada angin itu “Barangkali datanglah ajalku bawalah
kanak-kanak ini dudukkan gantiku”.
Maka
pada suatu ceritanya ada katakan orang pada suatu hari pergi bersuci
maka cincinnya mahkota itu di berikannya kepada tangan seorang
perempuan. Apabila sudah nabi Allaha bersuci maka di ambilnya cincin
itu lalu di pakaikannya pada segala waktu itu nabi Allaha Sulaiman
pergi qodha hajat seorang perempuan tiada hadir pada ketika itu. Maka
Ashothora Khoya pun merupakan dirinya seperti rupa perempuan
berdirilah ia pada tempat itu maka nabi Allaha Sulaiman pun
memberikan khotama mahkotanya kepada Ashothora Khoya maka nabi Allaha
Sulaiman pun qodha hajat. Maka Asthothora Khoya pun memakai cincin
itu lalu naik keatas mahligai Sulaiman maka duduklah ia akan ganti
Sulaiman.
Adapun
satu cerita tatkala hamparan Sulaiman di terbangkan angin ke tepi
laut maka di lihatnya Sulaiman banyak anak-anak dara memukat itu
bermain-main di pantai itu. Maka di dalam anak pemukat yang banyak
itu ada seorang anak pemukat terlalu buruk rupanya itu. Maka di dalam
hatinya nabi Allaha Sulaiman akan anak pemukat yang buruk itu
laki-laki mana gerangannya mahu akan dia itu. Hataya dengan takdir
Allaha Taa’laya maka anak pemukat itupun melihat ke udara maka di
lihatnya hamparan nabi Allaha Sulaiman di atas udara. Maka katanya
“Hamparan siapa gerangan itu” maka kata kanak-kanak yang banyak
itu “Bahawa itulah hamparan nabi Allaha Sulaiman raja sekelian alam
dunia ini”. Maka ujar kanak-kanak yang buruk itu “Jikalau raja
Sulaiman itu menjadi suamiku alangkah baiknya” maka kata itu di
dengarnya oleh kanak-kanak yang banyak itu maka di maki nista dan di
tampar di kejinya akan anak pemukat yang buruk itu. Maka kata
kanak-kanak yang banyak itu “Sedangkan kami ini dapat sedikit baik
rupa kami daripadamu lagi tiada kami berani berkata seperti kata kamu
itu. Mengapa maka berani kamu berkata demikian itu”. Maka sahut
anak pemukat yang buruk rupa itu “Mengapa kamu menista aku kerana
aku berkata demikian keluar daripada lidahku pun sudahlah dengan izin
Allaha Taa’laya bukan dengan kehendakku”.
Hataya
maka hamparan Sulaiman pun di terbangkan angin ke udara datang kepada
suatu sungai airnya terlalu jernih. Maka nabi Allah Sualiman pun
hendak mandi maka cincin khotama mahkota itupun di hantarkan di atas
tahtanya maka nabi Allaha Sulaiman pun turunlah ke dalam sungai. Maka
oleh Ashothora Khoya di ambilnya cincin mahkota itu di pakainya maka
naiklah ia ke atas mahligai nabi Allah Sulaiman. Maka duduklah ia di
atas tahta kerajaan nabi Allha Sulaiman dan seorangpun daripada
segala orang tiada tahu akan iaitu jinkah atau Sulaiman kah.
Demikianlah bahawa Allaha Taa’laya menjatuhkan qodhanya di atas
seorang hambanya yang di kasihinya. Maka nabi Allaha Sulaiman pun
keluar daripada jambatan itu meminta khotama mahkota itu maka kata
orang banyak itu “Gilakah ini bahawa akan nabi Allaha Sulaiman itu
ada terduduk di atas kerajaannya”.
Maka
nabi Allaha Sulaiman pun tahulah akan qodha tuhannya atasnya itu maka
oleh nabi Allah Sulaiman akan pakaian yang di pakainya indah-indah
itu habis di tanggalkannya hanyalah baju kemuliaan itulah di
pakainya. Maka tiadalah di kenal orang akan dia maka nabi Allaha
Sulaiman pun masuk ke dalam Bayata Al Maqodasa berbuat ibadat seorang
pun tiada tahu akan nabi Allaha Sulaiman itu. Maka datanglah tiga
hari tiga malam nabi Allaha tiada makan maka sangatlah laparnya maka
keluarlah ia dari sana maka berkata ia pada seorang “Berilah apalah
aku sedikit makanan mengambil upahnya mengerjakan kerjanya orang”
maka seorang pun tiada mahu mengupahkan dia. Maka Sulaiman pun
berjalan keluar dari negeri itu seorang pun tiada sertanya berapa
lamanya ia berjalan itu maka sampailah ia ke negeri orang pemukat
itu.
Maka
nabi Allah Sulaiman pun berjalan di tepi pantai maka bertemulah orang
mengambil ikan itu menarik pukatnya. Maka nabi Allaha Sulaiman pun
menghampir kepada orang itu katanya “Ambil aku bawa pemukat bekerja
sama kamu beri menarik pemukatmu itu. Berilah akan daku ikan pada
sehari dua ekor ikan”. Maka ujar si pemukat itu “Baiklah kami
berilah pada sehari dua ekor ikan” maka nabi Allah Sulaiman pun
datang pada malam menarik pemikat itu. Maka di suruh oleh pemukat
nabi Allaha Sulaiman mengandar ikan itu maka ikan itupun di kandarnya
nabi Allah Sulaimanlah. Setelah sampai ke rumah pemukat itu maka di
berinya dua ekor ikan akan nabi Allaha Sulaiman maka oleh nabi Allaha
Sulaiman seekor diambil ikan itu di pesiangnya lalu di panggangnya di
makannya dengan apam dan seekor di taruhnya. Setelah sudah ia makan
ikan itu maka berbuat ibadatlah ia kepada Allaha Taa’laya maka muka
Sulaiman pun berubahlah kena panas itu. Maka kaki yang lemah lembut
itu jadilah bengkaklah maka penyakit pun beroleh di dalam demikian
kesakitan pun ia berbuat ibadat juga ia.
Hataya
dengan demikian itulah nabi itu halnya adapun akan Asathora Khoya
naik kerajaan itu maka tahulah segala orang banyak bahawa ia ini
bukannya nabi Allaha Sulaiman ia ini Ashothora Khoya adalah rupanya
derhaka kepada nabi Allaha Sulaiman. Maka oleh Ashothora Khoya di
bukanya di bawah tahta Sulaiman itu maka di ambilnya segala kitab
habatan raja Angkor itu di sembunyikannya supaya orang jangan tahu
akan habatannya itu. Laqowalaha
Taa’laya Wa
Atabaa’waa Maa Tatalawaa Al Shayaathoyana A’laya Malaka
Salayamaana Wa Maa Kafara Salayamaana Wa Lakana Al Shayaathoyana
Kafarawaa Yaa’lamawana Al Naasa Al Sahara
ertinya tatkala sudah kitab itu di sembunyikan oleh Ashothora Khoya
maka di keluarkannyalah hukum dengan sekehendaknya. Maka barang hukum
yang di hukumkannya amat bersalahan dengan syariat nabi Allaha
Sulaiman maka tiadalah berkenan kepada orang banyak. Maka Ashofa anak
Barakhoyaa akan ia ini bukan raja Sulaiman adapun hukum nabi Allaha
Sulaiman tiada demikian ini. Maka kata Ashofa anak Barakhoyaa pada
segala orang yang banyak “Ada suatu bicara kita mari kita bicarakan
barang suatu itu daripada kitab taurat. Jika ia jin tiadalah ia dapat
memahamkan dia. Jika ia raja Sulaiman sangatlah kesukaan mendengarkan
dia”.
Maka
tersebutlah bahawa akan nabi Allaha Sulaiman empat puluh hari lamanya
dengan demikian itu maka nabi Allaha Sulaiman dhoiflah daripada
dukacita ia mengambil upahnya itu. Maka nabi Allaha Sulaiman pun
tertidurlah di bawah pohon kayu maka datang seekor ular maka di
gigitnya sehelai daun kayu di kipas akan Sulaiman. Maka pemukat yang
mengupah nabi Allaha Sulaiman itulah yang empunya anak yang sangat
hodoh rupanya itu maka kanak-kanak itupun lalu membawa apam akan
bapanya. Maka di lihatnya mukjizat nabi Allaha Sulaiman di kipas oleh
ular itu maka katanya “Hai bapaku, akan orang yang mengambil
upahnya kepada bapa itu sangatlah mulianya kepada Allaha Taa’laya.
Bahawa kauberikanlah hamba akan isterinya dan tiada hamba mahukan
lelaki yang lain daripadanya”. Maka kata bapanya “Apa ada engkau
lihat keramatnya katakanlah kepadaku” maka sahut anaknya “Ada aku
melihat seekor ular mengipas akan dia tatkala ia tidur tadi”. Maka
kata bapanya “Jikalau begitu sesungguhnyalah ia di kasihi tuhan.
Jikalau sungguh seperti katamu ini kuberikanlah engkau akan jadi
isterinya”. Maka Sulaiman pun bangun daripada tidurnya lalu ia
pergi bersuci ke tepi laut.
Maka
Jalawa pun berkata kepada isterinya “Apa juga bicara kita ini anak
kita sudah besar maka seorang pun tiad minta ia. Apa katamu pada
bicaraku ini mari kita kutip ambil orang muda yang mengambil upahnya
pada kita itu kita nikahkan dengan anak kita”. Maka ujar isterinya
“Tiadakah ada orang yang lain di dalam negeri ini maka anak kita
kita berikan upahnya kita yang seperti kelakuan darwis tiada
berketahuan bangsanya itu”. Maka kata suaminya “”Mengapa maka
engkau berkata demikian. Jangan engkau pandang dan mencercakan orang
dan jangan engkau pandang kepada upahnya tetapi engkau pandang
akhlaknya dan peelnya” maka ujar isterinya “Jikalau baik kepadamu
baiklah kepadaku”.
Maka
Jalawa pun datang kepada Sulaiman “Katanya hai orang muda, mahukah
engkau kuambil akan menantu akan dikau” maka ujarnya “Apa halku
pada tiap-tiap hari kuberikan akan dikau kedua-dua ekor ikan. Maka
seekor itu kutaruh demikianlah halku betapa periku akan beristeri”.
Maka kata Jalawa itu “Jikalau engkau duduk dengan anakku lebih
daripada itu pula kuberi akan dikau” maka kata nabi Allaha Sulaiman
“Baiklah”. Maka pada ketika hari yang baik maka di kahwinkanlah
anaknya dengan nabi Allaha Sulaiman A’layaha Al Salama maka nabi
Allaha Sulaiman pun sukalah bahawa dukacitanya pun hilanglah.
Beberapa
lamanya ia duduk maka kanak-kanak yang banyak itu pun datanglah
mendapatkan anak Jalawa itu bermain-main seraya “Ingatlah kamu masa
dahulu tatkala kamu bertanya hamparan siapa itu maka melayang di
udara itu kendirinya sebahagian hamparan raja Sulaiman. Maka kata
Sulaiman jadi ia suaminku raja Sulaiman itu alangkah baiknya maka
kata dirinya sekelian kamu ini terbaik sedikit daripadamu lagi tiada
berani mengatakan kata ini. Maka diri sekelian nistakan kami maka
kata kami mengapa maka diri menistakan kami kerana kami berkata
itupun sudahlah dengan hukum Allaha Taa’laya bukan dengan kehendak
kami dengan kehendak Allaha Taa’laya juga. Adapun akan sekarang
juga aku tiada peroleh raja Sulaiman itupun seperti mana Sulaiman
itupun kami peroleh juga”. Maka ujar segala handainya itu “Apalah
salahnya orang beruntung”.
Maka
tersebutlah tatkala Taurat di baca orang hadapan Ashothora Khoya itu
maka tiadalah dapat di dengarnya maka melompat ia lalu terbang ke
udara. Maka cincin Mamalakata
itu pun di buangkannya ke dalam laut kerana pada suatu cerita di
dapat di pakainya sebab itulah maka di buangkannya ke laut. Maka
dengan izin Allaha Taa’laya kepada ikan di suruh telan cincin itu
maka ikan yang menelan cincin itupun kena pukat Jalawa. Maka oleh
Jalawa di berikannya ikan itu akan Sulaiman akan bahagiannya maka
oleh Sulaiman di berikannya ikan isterinya. Maka kata Sulaiman kepada
isterinya persianglah ikan maka oleh isterinya Sulaiman di belahnya
perut ikan itu olen isterinya Sulaiman. Maka di lihatnya cincin
sebentuk empat persegi permatanya maka di lihatnya teranglah segala
rumahnya akann cahaya permata cincin. Segera hendak di berikannya
kepada ibunya maka datang fikir di dalam hatinya “Baik kuberi tahu
kepada suamiku dahulu kerana aku sudah lepas daripada hukum ibu
bapaku”.
Maka
lalu ia berseru-seru suaminya nabi Allaha Sulaiman pun melihat ke
rumahnya maka di lihat nabi Allaha bercahaya-cahaya di dalam perut
ikan itu keluar memenuh rumahnya memancar-mancar cahayanya. Maka di
lihatnya khotama Mamalakata
maka nabi Allaha Sulaiman pun mengucap syukur akan anugerah tuhannya
alam akan dia. Maka nabi Allaha Sulaiman pun memakai cincin khotama
Mamalakata
itu di kenakannya kepada jarinya maka cemeti neraka itupun datanglah
ke sisinya. Maka isterinya pun di anugerahkan Allaha Taa’laya
terlalu baik rupanya tiada berbagai seperti bidadari. Maka datanglah
segala menterinya dan segala raja yang di bawahnya dan orang
besar-besar segala manusia dan segala jin dewa pari dan segala
makhluk semuanya datang mengadap nabi Allaha Sulaiman masing-masing
dengan persembahannya.
Maka
angin yang bernama Rayahaa
itupun datang membawa hamparan. Nabi Sulaiman duduklah di atas tahta
kerajaan alam maka raja semut pun datang membawa persembahan sebelah
peha belalang dan segala raja-raja mergastua pun datang dengan
persembahannya nabi Allaha Sulaiman pun tersenyum melihat persembahan
raja semut sebelah peha belalang itu. Maka pada ketika itu Jibril pun
datang berkata “Ya nabi Allaha perkenankan oleh tuan hamba
persembahan raja semut itu hantarkan di atas persembahan orang
banyak”. Maka Sulaiman pun bermohon pada mentuanya dan di berinya
anugerah dengan sepertinya maka Jalawa pun kayalah dengan sempurnalah
kekayaannya di dalam dunia ini.
Maka
isterinya anak Jalawa itupun di bawanya maka raja Sulaiman memandang
kepada tenteranya yang banyak itu. Katanya “Ashothora Khoya mana
dia dan sekarang panggil akan daku” maka di cari oleh segala jin
tiada bertemu. Adapun Ashothora Khoya itu menyelam pada laut yang
hijau. Maka oleh nabi Allaha Sulaiman berhala yang di sembah anak
raja Angkor itu di suruhnya empat orang jin membuangkannya kepada
empat pihak dunia. Maka Ashothora Khoya pun di dapat jin di dalam
laut yang hijau maka di bawa oranglah ke hadapan nabi Allaha
Sulaiman. Maka oleh nabi Allaha Sulaiman di suruhnya seksakan empat
puluh hari di seksanya kerana empat puluh hari ia naik kerajaan. Maka
oleh nabi Allaha tanya akan dia demikian katanya “Hai malaun ada
kekalkah engkau kerajaan. Apa engkau perbuat akan daku katakanlah
olehmu supaya kulepas engkau” maka kata Ashothora Khoya “Ya nabi
Allaha, jikalau ada hambamu perbuat akan dikau masa tiada di ketahui
orang daripada barang yang di dalamnya dan di luarnya”.
Setelah
demikian nabi Allaha mendengar katanya di suruh nabi Allaha lepaskan
dia di ambilnya persembahannya iaitu sebuah kaca di bawanya ke
hadapan raja Sulaiman. Maka kelihatanlah segala di dalam alam itu di
dalam kaca itu segala isi darat dan segala isi laut pun habis
kelihatan di dalam kaca itu. Jikalau beberapa jauhnya sekalipun
hampir juga kelihatan maka sukalah nabi Allaha. Maka nabi Allaha pun
menyuruh mengeluarkan segala kitab habatan raja Angkor itu maka di
suruh nabi Allaha buangkan kitab raja Angkor itu ke sana sini. Maka
jatuhlah pada segenap negeri tetapi kitab sihir itu banyak jatuh ke
negeri Hindustan. Maka nabi Allaha pun berkata Al
A’barata Al Haqo Wa Al Sahara Al Haqo Kamaa Ana Alataya Hataya
maka nabi Allaha pun berbicara sendirinya maka berdatang sembah ke
hadrat Allaha Taa’laya “Ya tuhanku, jangan kau anugerahkan
kerajaanku ini dahulu daripada aku atau kemudian daripada aku.
Bermula akan kata ku ini bukannya daripada dengkiku akan segala yang
lain itu ertinya jikalau engkau anugerahkan kerajaan ku ini kemudian
daripada aku bahawa tiada akan dapat ia memadai anugerahmu itu dan
tiada akan dapat ia memadakan nikmatmu.
Laqowalaha
Taa’laya
Raba Aghofara Laya Wa Haba Laya Malakaa Laa Yanabaghoya Laahada Mana
Baa’daya Anaka Anata Al Wahaaba
ertinya itu maka tatkala Sulaiman membaca doa ini maka pada ketika
itu maka Jibril pun datang berkata “Bahawa firman Allaha Taa’laya.
Ya Sulaiman, bahawa kerajaan yang demikian ini kepadamu memelihara
akan dia tentulah olehmu. Jika engkau tiada mahu hantarkan olehmu”.
Laqowalaha
Taa’laya
Hazaa A’thoawanaa Faamanana Awa Amasaka Baghoyara Hasaaba
“Adapun ketahui olehmu kerajaan anugerah tuhan akan dikau
kira-kiranya pun di luputkan daripadamu oleh kerana iman yang
keanugerahi itu. Apa indahnya kira-kiranya itu dengan sebab
imannyalah maka di luputkan seksa daripadanya itu”. Maka nabi
Allaha Sulaiman berkata “Bahawa aku mendengar daripada tuhanku yang
maha tinggi Lawaladaanaya
Shohata Al Hasaaba Lamaa Maasaa
Bahawa Fatimah Zaharaa
pun berkata aku mendengar daripada tuhan alam “Ya Mahamada, jika
tiada keranamu kekasihku nescaya dosanya segala hambaku itu amat
seksa””.
Adapun
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya berfirman kepada nabi Allaha Daud
“Hendaklah kau perbuat pada bumi Falasathoyana
(Palestin) Bayata
Al Maqodasa
panjang rumahnya itu dua belas ribu lima ratus kaza, lebarnya seribu
lima ratus kaza”. Maka di carinya bumi itu maka di perolehnyalah di
tanyakannya “Pagar siapa ini maka kata orang itu akan pagar ini
Nashowahaa
namanya dia empunya”. Bermula akan Nashowahaa
itu seoran anak raja dengan kebesarannya dan kekayaannya maka berkata
nabi Allaha Daud “Ya Nashowahaa,
tanah di dalam pagarmu ini juallah akan daku kerana firman Allaha
Taa’laya datang pada aku bahawa menitahkan aku berbuat masjid dua
ribu lima ratus kaza panjangnya dan seribu lima ratus kaza lebarnya.
Bahawa beberapa kucari di dalam bumi Palestin ini hingga bertemu aku
dengan tanah di dalam pagarmu itu juga yang berkenan kepada aku”.
Maka ujar Nashowahaa
“Ya nabi Allaha, akan harga tanah ini mahal tiada akan dapat nabi
Allaha membeli dia maka ujar Jibril “Ya Daud, kerana Nashowahaa
seorang anak raja seperti yang di hargakannya kabulkanlah olehmu”.
Maka
ujar nabi Allaha Daud “Ya Nashowahaa
katakanlah benar-benar berapa harganya tanahmu ini maka kata
Nashowahaa
“Ya nabi Allaha, ketahuilah akan tanah ini empat ribu kaza bujurnya
dan lintangnya itu penuh dengan emas asakan di atasnya demikianlah
hamba kehendak harganya”. Maka kata nabi Allaha Daud “Sebahagian
banyak emas itu” maka ujar Nashowahaa
“Jika tiada demikian itu tiadalah hamba jual”. Maka kata Jibril
“Ya Daud, akulah sebahagian harganya itu” maka kata nabi Allaha
Daud “Jualkanlah tanahmu ini pada aku”. Hataya datang kepada tiga
hari maka Nashowahaa
pun datang kepada nabi Allaha Daud berkata “Ya khalifah Allaha,
berilah harga tanah hamba” maka sahut nabi Allaha Daud “Akan ini
sehingga menawar juga bahawa yang membeli dia lain daripada aku”.
Hataya
maka suatu malam Nashowahaa
tidurlah maka ia melihat yang dikata nabi Allaha Daud itu berkata
“Hai Nashowahaa
empat ratus tahunlah engkau meninggalkan pekerjaan yang maha suci
itu. Jika mahu engkau inilah emas kupohonkan tanah di dalam pagarmu
itu. Ambillah olehmu dan jika tiada engkau ambil harganya di dalam
dunia ini nescaya di dalam akhirat terlebih pula daripada itu engkau
peroleh dan kerajaanmu pun di kekalkan dan dosamu pun di ampuni dan
usiamu pun kulanjutkan dan engkau pun kuluputkan daripada seksa
neraka”. Setelah di lihat Nashowahaa
emas penuh pada tanah di dalam pagarnya itu maka fikir ia “Apa
gunanya pada aku emas sebanyak ini. Bahawa akan aku ini mati juga
sudahnya maka emas sebanyak ini beroleh akan orang jua sudahnya dan
dosanya juga kekal”. Maka sembah Nashowahaa
“Ya tuhanku, hambamu pohonkan tanah syurga tanah hambamu ini”
maka di kabulkan tuhanlah kehendak Nashowahaa
itu.
Maka
Nashowahaa
pun bangun daripada tidurnya lalu ia pergi kepada nabi Allaha Daud
mengatakan “Ahawa khalifah tuhan, akan tanah itu ambillah telah
sudahlah harganya di anugerahkan tuhan kepada aku”. Setelah sudah
Nashowahaa
menyerahkan tanah itu maka Nashowahaa
pun pergilah berbuat ibadat tiadalah lekat harga tanah itu.
Laqowalaha
Taa’laya
Yaayahaa Alazayana Amanawaa Tawabawaa Alaya Allaha Tawabata
Nashowahaa
demikianlah firman Allaha Taa’laya umat Mahamada “Taubatlah kami
daripada dosa kami seperti taubat Nashowahaa
tiadalah lagi ia kembali kepada dosanya itu”.
Dan
pada suatu qaul bahawa nabi Allaha Daud beroleh tanah itu maka nabi
Daud pun menangis sembahnya “Ya tuhanku, jika tiada bersudah oleh
hambamu datang kepada anak cucu hambamu menyudahkan dia” maka
firman Allaha kuperkenankan pintamu itu bahawa tuhan yang maha
tinggi membina dia masjid itu seperti tersebut di dalam Qoraana
Laqowalaha Taa’laya
Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama Sabahaana Alazaya Asaraya
Baa’badaha Layalaa Mana Al Masajada Al Haraama Alaya Al Masajada Al
Aqoshoya Alazaya Baarakanaa Hawalaha Lanarayaha Mana Ayatanaa
ertinya bahawa masjid itulah di perbuat nabi Allaha Daud maka nabi
Allaha Sulaiman pun berbuat masjid lain. Maka di titahkan Sulaiman
membawa batu dari bukit di perbuatkan diwalanya daripada batu Haara
dan beberapa pintu di perbuatnya. Satu pintu itu Baaba
Tawabata
namanya, kedua pintu Baaba
Al Rahamata
namanya, ketiga pintu Baaba
Al Salaamata
namanya, keempat pintu Baaba
Al Nabaya A’layaha Al Salaama
namanya.
Maka
titah nabi Sulaiman di berikan suatu tiang empat puluh depa
panjangnya daripada batu Rowamaama
(Roman) maka titah nabi Allaha Sulaiman di suruh tuang diwala itu
dengan di sabaran dalamnya itu di perbuatnya masjid di tambaknya batu
emas dan batu perak. Maka di gantungnya pendil pada suatu pendil itu
satu kamaala
di gantungkannya bercahaya-cahaya maka teranglah masjid itu oleh
cahaya kamaala
itu. Maka di suruhnya perbuat saluran akik dan perbuatnya pula satu
kubah dua ratus kaza tingginya dan di hurapinya dengan belerang merah
di campurnya dengan minyak akan harupan itu bercahaya-cahaya rupa.
Akan belerang merah kilatnya seperti emas di perbuatkan emas pun
dapat tetapi di anugerahkan Sulaiman juga pada kemudian tiadalah di
peroleh seorang jua pun.
Maka
titah raja Sulaiman pasang pelita berkeliling kubah itu akan pelita
itu di perbuatnya daripada emas di sela-selangi dengan kamaala
jika di padamkannya pelita itu kamaala
itulah menerang dia. Maka di hantarkannya kitab Taurat dan Zabur
bersurat dengan dakwat emas dan rehalnya pun emas. Bahawa barang
siapa membaca dia dengan takzim dan bermulia akan dia. Maka masjid
itupun sudahlah berbuat dia maka hendaklah berbuat tempat bersuci
pula supaya barang siapa datang ke masjid di baharunya air
sembahyangnya.
Maka
nabi Allaha Sulaiman pun hampirlah ajalnya pada sehari nabi Allaha
Sulaiman A’layaha Al Salama berdiri pada tahta dan berpegang pada
tongkatnya. Maka Izrail pun datang mengambil nyawa nabi Allaha
Sulaiman dengan firman Allaha Taa’laya maka segala tenteranya
manusia dan tentera jin dewa pari dan mergastua sekelian akan tempat
bersuci itu seorang pun tiada tahu akan nabi Allaha Sulaiman sudah
berlaku itu dari dunia ke akhirat. Pada suatu qaul setahun lamanya
nabi Allaha Sulaiman berpegang pada tongkatnya maka pucatlah warna
muka nabi Allaha Sulaiman sudah berlaku itu. Tatkala sudahlah di
perbuat orang pada tempat bersuci itu maka ulat pun makan tongkat
nabi Allaha Sulaiman di bawahnya.
Maka
datang orang pada tempat bersuci itu maka ulat makan tongkat nabi
Allaha Sulaiman dari bawah maka datang pada sama tengah tongkat maka
tongkat itupun patahlah maka nabi Allaha Sulaiman rebahlah dari atas
tempat tahtanya. Maka baharulah segala makhluk tahu akan nabi Allaha
Sulaiman itu sudah wafat maka datang angin membawa tahta nabi Allaha
Sulaiman lepas tujuh laut sampai kepada suatu pulau. Maka nabi Allaha
Sulaiman pun lenyaplah daripada mata orang banyak itu maka tinggallah
tentera itu masing-masing melakukan kehendaknya setengah dengan
percintaan dan setengah dengan kesukaan dan terbanyaklah yang
bercinta itu Wa
Allaha Aa’lama Ba Al Showaaba.
Sumber: Kitab Qoshosho Al Anabayaa
No comments:
Post a Comment