Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Kisah
A’arayama Al A’adaya anak Maalaka Rayaana adalah dadanya terlalu
amat lebar dan besar panjang tubuhnya lebih daripada segala manusia
pada zaman itu. Kata yang empunya cerita tatkala di dengar Maalaka
Rayaana nabi Allaha Yaaqub datang ke negeri Mesir maka kata Maalaka
Rayaana kepada A’ziz Mesir “Hai A’ziz, demi Allaha bahawasanya
telah kudengar bapamu Yaaqub datang mendapatkan dikau. Maka inginlah
aku hendak bertemu dengan dia kerana mengambil berkat daripadanya”.
Hataya
maka A’ziz pun pergi kepada bapanya Yaaqub katanya “Hai bapaku,
adalah aku ini diam di dalam negeri Maalaka Rayaana dan di
permulianya akan daku terlebih daripada wazirnya dan diberinya akan
daku mahkota kerajaan dan cincin meterainya. Maka barang kataku
tiadalah di salahi dan Asalama ia sertaku dalam agama kita. Ialah
raja di dalam negeri ini. Sekarang adalah maksudnya hendaklah bertemu
dengan bapaku. Jikalau benar kepada bapaku marilah kita pergi
kepadanya”. Maka sahut Yaaqub “Hai anakku, jangan engkau berkata
demikian. Bahawasanya Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya jua yang mulia
dikau dan di anugerahinya kerajaan Mesir ini di dalam tanganmu lagi
pula di anugerahinya akan dikau pangkat nubuat iaitu terlebih mulia
daripada dunia dengan segala isinya. Tetapi jikalau kau kehendaki aku
pergi kepadanya Ana
Shaa Allaha Taa’laya
pergi aku jua”.
Kata
Abana A’baasa maka Yaaqub pun pergilah serta segala anaknya
mendapatkan Maalaka Rayaana. Setelah di lihat Maalaka Rayaana akan
nabi Allaha Yaaqub maka iapun bangkit mengalu-alukan nabi Allaha
Yaaqub segera memberi takzim akan dia. Maka kata Maalaka Rayaana
“Marilah tuan hamba duduk serta hamba ya nabi Allaha” maka Yaaqub
pun memberi salam Maalaka Rayaana maka di sahutnya salam Yaaqub itu.
Maka tiadalah mahu duduk Yaaqub di atas hamparan itu maka kata
Maalaka Rayaana kepada Yusuf “Apa ini hai A’ziz” maka sahut
Yusuf “Tiada mahu bapaku duduk di atas hamparanmu ini kerana
hamparanmu ini keemasan. Bahawasanya bapaku tiada ia mahu duduk pada
yang demikian itu”. Hataya maka di suruh Maalaka Rayaana hampari di
atas hamparan itu kain putih maka duduklah Yaaqub di atas kain itu
serta Maalaka Rayaana.
Maka
di tilik Maalaka Rayaana rupa nabi Allaha Yaaqub adalah ia seorang
laki-laki yang amat tuha lagi terlalu hebat lakunya. Maka kata
Maalaka Rayaana “Berapa umur nabi Allaha” maka sahut Yaaqub
“Adalah umurku seratus empat puluh tahun”. Tatkala itu A’arayama
pun duduk di belakang bapanya Maalaka Rayaana dan segala anak Yaaqub
pun duduk di belakang bapanya Yaaqub. Tiba-tiba berkata A’arayama
Al A’adaya “Berdustalah engkau hai orang tuha” serta di kabit
kabitnya mulutnya maka terpandang oleh nabi Yaaqub pada A’arayama
Al A’adaya lalu mengadah ia kelangit serta katanya “Allahama
Anaka Naa’lama Hazaa Laka Bawasholaka Fayaha
Hai tuhanku bahawasanya kuketahuilah orang ini perdusta akan daku
barang kau lihat apalah di dalamnya”.
Hataya
maka pada ketika itu jua panjanglah dagu A’arayama Al A’adaya
hingga sampai kepada dadanya dan lidahnya pun terhulur-hulur seperti
lidah anjing dan lehernya pun pendeklah. Maka terlalulah keji rupanya
seolah anjing dan seolah-olah hantu. Maka Maalaka Rayaana pun
terkejut melihat rupa anaknya demikian itu dan segala manusia pun
jadi gemparlah serta hairan mereka itu melihat dia terlalu amat keji
sekali rupanya. Maka kata Maalaka Rayaana “Perbuatan apa ini hai
A’ziz” maka sahut Yusuf A’layaha Al Salama “Adalah ia ini
perdustakan bapaku kerana itulah maka di balaskan Allaha Taa’laya
akan dia demikian itu”. Maka berkata Maalaka Rayaana kepada Yaaqub
“Demi kemuliaanmu ya nabi Allaha, minta maaflah aku akan ganti
anakku ini. Adalah ia daripada orang yang bebal tiada di ketahuinya
martabat segala nabi Allaha”.
Maka
nabi Yaaqub pun minta doa kepada Allaha sembahnya “Allahama
Anaka Naa’lama Faaghofara Laha Faanaka Ghofawara Rahayama
Ya tuhanku bahawasanya engkau jua yang amat tahu maka ampuni olehmu
akan dia Al A’adaya seperti rupanya sedia kala”. Setelah itu maka
lalu ia khidmat mencium tangan nabi Allaha Yaaqub katanya “Celaka
apalah aku ya nabi Allaha melainkan maafmu jua banyak-banyak akan
daku. Setelah kudengar kata orang adalah umur nabi Ishaq itu dua
ratus empat puluh tahun maka kulihat tubuhmu pun sangat tuha kerana
itulah terlancar lidahku berkata kepadamu demikian itu”. Maka kata
Yaaqub “Adalah aku sangat dukacita akan anakku Yusuf dari kerana
itulah maka aku sangat tuha lalu engkau lihat” lalu nabi Allaha
Yaaqub pun menangis minta doa akan A’arayama Al A’adaya dengan
kebajikan. Setelah itu maka Maalaka Rayaana pun berkata-katalah
dengan nabi Allaha Yaaqub daripada barang yang di kehendakinya.
Setelah selesai daripada hadap Maalaka Rayaana itu maka nabi Allaha
pun bermohonlah kepada Maalaka Rayaana pulang ke rumahnya.
Hataya
maka duduklah Yaaqub bersama-sama dengan Yusuf A’layaha Al Salama
di dalam Mesir dua puluh empat tahun bersuka-sukaan dengan segala
anak cucunya. Hataya maka sakit nabi Allaha Yaaqub A’layaha Al
Salama maka di himpunkannyalah anak cucunya. Hataya maka kata nabi
Allaha Yaaqub seperti firman Allaha Taa’laya Ama
Kanatama Shahadaa Aza Hadhora Yaaqowaba Al Mawata Aza Qoala
Labanayaha Maa Taa’badawana Mana Baa’daya
Tatkala hampirlah Yaaqub akan mati maka berhimpunlah segala anak
cucunya maka kata Yaaqub “Apabila sudah aku mati apa yang kamu
sembah kemudian daripada aku”.
Maka
kata mereka itu Qoalawaa
Anaa’bada Alahaka Wa Alaha Abaaka Abaraahayama Wa Asamaa A’yala
Wa Asahaaqo Alahaa Wa Ahadaa Wa Nahana Laha Masalamawana Maka
sahut mereka itu “Kami sembah tuhanmu dan tuhan bapamu Ibrahim dan
Ismail dan Ishaq iaitu tuhan yang esa pada hal kami di dalam agama
Asalama”. Maka kata Yaaqub seperti firman Allaha Taa’laya Yaa
Banaya Ana Allaha Ashothofaya Lakama Al Dayana Falaa Tamawatana Alaa
Wa Anatama Masalamawana
“Hai anakku telah di pilih Allaha Taa’laya bagi kamu agama yang
amat suci maka jangan matikan diri kamu melainkan di dalam agama
Asalama juga”.
Kata
Abana A’baasa telah di pesan Yaaqub akan anaknya Yusuf A’layaha
Al Salama “Hendaklah kamu bawa jenazahku ke Bayata Al Maqodasa maka
di tanamkan olehmu akan daku hampir kubur bapaku Ibrahim dan Ishaq
A’laya Hama Al Salama”. Hataya maka Yaaqub pun wafatlah Anaa
Lalaha Wa Anaa Alayaha Al Raajaa’wana.
Setelah sudah wafat Yaaqub A’layaha Al Salama maka dukacitalah
Yusuf dengan segala saudaranya akan kematian bapa mereka itu. Hataya
maka di perbuat Yusuf lah seperti pesan bapanya Yaaqub itu mama di
masukkan oranglah jenazah Yaaqub kepada keranda daripada kayu Jati
maka di bawa Yusuf A’layaha Al Salama jenazah bapanya ke negeri
Sham dan keluar sertanya mengiringkan jenazah Yaaqub itu segala orang
isi negeri Mesir dan segala orang besar-besar dan segala raja-raja
dan segala saudaranya hingga tiadalah terpemanai banyak manusia yang
mengiringkan jenazah Yaaqub A’layaha Al Salama.
Sehari
itu jua jenazah A’shoya pun di bawa oleh anaknya dan segala
raja-raja dan segala orang besar-besar dari negeri Rom. Kata yang
empunya cerita mati A’shoya itupun pada hari mati Yaaqub itu maka
di tanamkan segala anaknya akan mayat keduanya di dalam suatu kubur
dan pada suatu riwayat pula hampir kubur keduanya dan adalah lama
Yaaqub bersama-sama dengan Yusuf di dalam negeri Mesir dua puluh
empat tahun dan adalah umurnya seratus enam puluh empat tahun dan
pada suatu riwayat seratus delapan puluh empat tahun. Kata Shoalaha
setelah sudah mati Yaaqub maka berhimpunlah Yusuf A’layaha Al
Salama dengan segala saudaranya dan sempurnalah beroleh nikmat dan
anugerahkan Allaha Taa’laya akan dia di dalam dunia.
Hataya
beberapa lamanya maka teringatlah Yusuf A’layaha Al Salama akan
kemuliaan nikmat akhirat terlebih baik daripada nikmat dunia ini lagi
amat kekal adanya. Maka di kehendakinyalah nikmat hidup di dalam
negeri akhirat itu dan kemuliaannya dan kasihlah ia akan syurga
dengan segala nikmatnya iaitu negeri yang hampir kepada Allaha
Taa’laya dan sekampung ia dengan tuhannya dan di di
kenang-kenangnya lali akan mati tiada seorang jua pun daripada segala
manusia mengenang-ngenang hendak mati melainkan Yusuf A’layaha Al
Salama jua.
Maka
sembah Yusuf A’layaha Al Salama ke hadrat Allaha Taa’laya seperti
firman Allaha Taa’laya Raba
Qoda Atayatanaya Mana Al Malaka Wa A’lamatanaya Mana Taawayala Al
Ahadayatsa Faathora Al Samawaata Wa Al Aradho Anata Walaya Faya Al
Danayaa Wa Al Akhorata Tawafanaya Masalamaa Wa Al Haqonaya Ba Al
Shoalahayana
Hai tuhanku bahawasanya telah kau anugerahilah akan daku kerajaan di
dalam dunia ini. Kau anugerahi akan daku mengetahui segala takbir
mimpi hai yang menjadikan tujuh petala langit dan bumi. Engkau jua
memerintahkan daku di dalam dunia dan dalam akhirat jamaha. Matikan
olehmu akan daku di dalam agama Asalama dan pertemukan olehmu akan
daku dengan kaum yang sholeh di dalam akhirat jamaha”.
Dan
telah di ceritakan orang di dalam kitab Kashaf adalah Siti Zulaikha
itu mati ia dahulu daripada Yusuf A’alayaha Al Salama empat puluh
hari jua kemudian dari itu maka wafatlah Yusuf maka di tanamkan
oranglah akan Zulaikha itu di dalam negeri itu jua. Maka dukacitalah
Yusuf A’layaha Al Salama akan isterinya lalu jatuh kesakitanlah.
Maka kata Abana Masaa’wada radhoya Allaha a’naha tatkala hampir
Yusuf akan mati maka di suruhnya himpunkan segala kaum bani Israil
dan adalah banyaknya delapan puluh orang laki-laki lain daripada
perempuan pada masa itu. Maka kata Yusuf kepada mereka itu “Hai
anak bani Israil, bahawasanya telah hampirlah ajalku akan kembali ke
hadrat tuhanku maka hendaklah kamu ikut seperti pesan bapaku Yaaqub
A’layaha Al Salama. Hendaklah jangan kamu matikan diri kamu
melainkan di dalam agama Asalama dan jangan kamu sembah yang lain
daripada Allaha Taa’laya”.
Setelah
di dengar mereka itu kata Yusuf A’layaha Al Salama maka menangislah
mereka itu dengan dukacitanya dan kata mereka itu “Ya nabi Allaha,
kasihlah kami akan dikau terlebih daripada ibubapa kami dan kau
ajarkan kami barang yang tiada kami ketahui ia. Apa jua hal kami
kemudian daripadamu”. Maka kata Yusuf “Diamlah kamu atas agama
kamu jua janganlah kamu ubah-ubah akan agama kamu iaitu agama nabi
Ibrahim dan Ishaq dan Yaaqub A’layaha Hama Al Salama. Bahawasanya
akan datang atas kamu seorang laki-laki yang amat membesarkan dirinya
atas kamu. Ialah yang berkata akulah tuhan kamu lain daripada Allaha
Taa’laya dan adalah ia daripada kaum Qibti maka di alahkannya akan
kamu dan di sembelihnya segala anak kamu laki-laki dan hidupinya
segala perempuan kamu. Maka lamalah yang demikian itu kerajaannya di
dalam negeri Mesir ini hingga di keluarkan Allaha Taa’laya daripada
anak cucu Israil seorang laki-laki daripada anak cucu Lawaya anak
Yaaqub dan namanya Musa anak A’maraana anak Lawaya besar panjang
tubuhnya dan lebat bulu dadanya dan amat elok rupanya. Ialah yang
melepaskan kamu daripada tangan Qibti itu”.
Maka
menangislah segala anak cucu Yaaqub mendengar pesan Yusuf A’layaha
Al Salama itu dan di suratkan mereka itu segala wasiat Yusuf itu.
Maka kata mereka itu “Ya nabi Allaha, berilah akan kami sesuatu
alamat supaya kami ketahui pada ketika mana datang Qibti itu atas
kami”. Maka Yusuf menangis serta mereka itu dan minta doa ia akan
mereka itu kemudian maka kata Yusuf A’layaha Al Salama “Adapun
tanda yang kamu kehendaki itu ada seekor ayam kepada aku. Apabila
berkokok ia adalah kamu di dalam kebajikan jua selama ayam itu
berkokok dan apabila berdiamlah ayam itu nescaya datanglah kebinasaan
kamu. Pada ketika itulah Qibti itu jadi raja di dalam Mesir ini
kemudian maka tatkala berkokok pula ayam itu adalah alamat lepas
daripada tangan laki-laki itu dan jadilah Musa abana A’maraana maka
pada masanya lah kamu beroleh sukacita”.
Kata
Anasa abana Maalaka radhoya Allaha a’naha umur ayam itu lima ratus
tahun. Hataya maka di ambil mereka itu ayam itu di tunjukkan mereka
itu kepada Yusuf maka kata Yusuf A’layaha Al Salama “Inilah
ayamku, peliharakanlah oleh kamu akan dia”. Kemudian dari itu maka
berpesan pula nabi Yusuf kepada anaknya Afaraayama dan Mayashaa “Hai
anakku, kasih oleh kamu segala kaum keluarga kamu dan kerjakan olehmu
seperti perbuatanku. Jangan kau ikut perangai orang yang bebal dan
jangan engkau bersahabat dengan mereka itu yang bebal” dan berpesan
pula ia kepada Yahuda “Hai saudaraku, engkaulah akan gantiku di
dalam kaum kita bani Israil ini dan peliharakan olehmu hati mereka
itu”. Maka menangislah segala saudaranya dan anaknya Afaraayama dan
Mayashaa dan rahmat dengan dukacitanya. Hataya setelah itu maka nabi
Allaha Yusuf A’layaha Al Salama pun wafatlah Qoalawaa
Anaa Lalaha Wa Anaa Alayaha Raajaa’wana.
Kata
Kaa’ba Al Ahabaara radhoya Allaha a’naha adalah jadi khalifah di
dalam bani Israil ganti Yusuf A’layaha Al Salama itu Yahuda ialah
yang di kasih oleh Yusuf daripada segala saudaranya yang lain. Hataya
maka dukacitalah mereka itu oleh kerana kematian Yusuf A’layaha Al
Salama dan di perbuat mereka itu sebuah peti batu hablur yang putih
lalu di masukkan mereka itu jenazah Yusuf A’layaha Al Salama ke
dalam keranda hablur itu.
Hataya
maka berbantahlah kaum bani Israil masing-masing mereka itu menanam
jenazah Yusuf di dalam kampung mereka itu kerana mengambil berkatnya
hingga berbunuh-bunuhlah mereka itu sama sendirinya. Maka
kedengaranlah perbantahannya mereka itu kepada Maalaka Rayaana. Oleh
Maalaka Rayaana itupun terlalu amat tuha maka kata Maalaka Rayaana
“Siapa pengetuha kamu di tinggalkan oleh A’ziz Mesir akan
gantinya” maka sembah mereka itu “Saudara kami Yahuda itulah akan
ganti A’ziz pengetuha kami”. Maka kata Maalaka Rayaana “Apa
kamu perbantahkan pada menanamkan jenazah nabi Allaha itu mana kata
Yahuda itulah kamu ikut”.
Kata
Abana A’baasa radhoya Allaha a’naha tatkala hampir Yusuf A’layaha
Al Salama akan wafat maka di pesan kepada Yahuda “Jika sudah aku
mati buangkan olehmu akan daku ke dalam sungai Nil kerana lagi akan
di keluarkan Allaha Taa’laya akan daku dari dalam sungai itu pada
masa Musa anak A’maraana jadi nabi atas kamu segala kaum bani
Israil”. Hataya maka di bawa Yahuda lah jenazah Yusuf A’layaha Al
Salama lalu di buangkannya pada antara perbahagian dua sungai. Adalah
sungai Nil itu amat luas seperti laut luasnya dan beberapa sungai
yang besar-besar yang masuk dalamnya dari kerana itulah maka terlalu
sangat luasnya. Maka lalu air atas jenazah Yusuf A’layaha Al Salama
maka mereka itupun berhentilah daripada perbantahan mereka itu.
Kemudian
dari itu maka di perbuat mereka itulah kampung pada kiri kanan sungai
itu kerana mengambil berkatnya hingga datang pada zaman nabi Allaha
Musa A’layaha Al Salama di keluarkannya jenazah Yusuf A’layaha Al
Salama di dalam laut itu lalu di pindahkannya keluar kota negeri
Kanaa’ana. Maka di tanam mereka itu hampir kubur ibunya Rahil dan
pada suatu riwayat di pindahkan Musa ke Bayata Al Maqodasa pada kubur
bapanya Yaaqub dan Ishaq dan Ibrahim A’layaha Hama Al Salama.
Tamatlah
hikayat Yusuf A’layaha Al Salama Wa Al Salama seperti firman Allaha
Taa’laya menceritakan akan dia kepada nabi kita Mahamada Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama Zalaka
Mana Anabaa Al Ghoyaba Nawahayaha Alayaka Wa Maa Kanata Ladaya Hama
Aza Ajamaa’waa Amara Hama Wa Hama Yamakarawana. Wa Maa Akatsara Al
Naasa Walawa Harashota Ba Mawamanayana. Wa Maa Tasaala Hama A’layaha
Mana Ajara Ana Hawa Alaa Zakara Lalaa’alamayana Demikian
itulah kami ceritakan ia padamu ya Mahamada pada hikayat Yusuf iaitu
hikayat yang ghaib. Tiada engkau hadir pada masa tatkala mereka itu
berhimpun-himpun pada pekerjaan mereka itu dan tatkala mereka itu
membuangkan Yusuf ke dalam telaga Jaba dan tatkala bertemu ia dengan
segala saudaranya di dalam Mesir dan tatkala bertemu ia dengan
bapanya tetapi tiada percaya mereka itu akan dikau ya Mahamada
jikalau sangat kau tuntut mereka itu membawa iman kepadamu sekalipun
dan tiada kau kehendaki atas mereka itu upah daripada mengajarkan
mereka itu Qoraana atau menyuruh mereka itu percaya akan dikau
melainkan bahawasanya oleh Qoraana ini mengajar bagi segala alam jua.
Adapun
tersebut di dalam suatu riwayat kata Abana A’baasa radhoya Allaha
a’naha tatkala berjalan Musa A’layaha Al Salama serta kaum bani
Israil di dalam padang Tayaha maka sesat Musa di tengah padang itu
dan kata Sayadaya pada masa tatkala membelah laut kerana mengaramkan
Firaun dengan segala bala tenteranya maka sesatlah Musa tiada
berketahuan jalannya hingga berpusing-pusing mereka itu. Maka kata
setengah mereka itu “Apahal kita berpusing-pusing tiada berketahuan
jalan kita ini”. Maka kata segala a’lama mereka itu berpesan nabi
Allaha Yusuf tatkalanya akan wafat “Jangan kamu keluar di dalam
Mesir ini melainkan hingga kamu sekelian pindahkan jenazahku ke
Bayata Al Maqodasa”. Maka kata Musa “Siapa yang tahukan tempat
jenazah nenekku Yusuf itu kerana adalah ia di dalam air tiada
berketahuan tempatnya” maka kata pendita mereka itu “Adalah
seorang perempuan tuha namanya Maarakho ialah yang tahu akan
tempatnya”.
Hataya
maka di usung oranglah perempuan yang sangat tuha itu kepada nabi
Musa A’layaha Al Salama dan adalah perempuan itu terlalu amat tuha
lagi bongkok tiadalah ada giginya suatu juapun dan tiadalah ada
rambutnya sehelai juapun yang hitam daripada sangat tuha dan matanya
pun buta lagi capi dengan hal yang demikian itu tiadalah dapat ia
berjalan. Hataya setelah sampai ia di bawa orang kepada nabi Allaha
Musa maka berkata mereka itu kepadanya “Hai perempuan tuha
tunjukkan olehmu kepada kami jenazah Yusuf A’layaha Al Salama”maka
kata perempuan tuha itu “Demi Allaha, tiada mahu kutunjukkan dia
hingga berjanji kamu dengan daku memberi empat perkara”. Maka kata
mereka itu “Apa yang empat perkara kehendakmu itu” maka sahutnya
“Pertama dapat aku berjalan ke sana ke mari, kedua kembali tubuhku
seperti orang muda, ketiga terang mataku pada memandang seperti orang
muda, keempat masuk aku di dalam sebuah mahligai serta kamu di dalam
syurga”. Maka kata mereka itu “Banyak sangatlah kehendakmu itu
pada kami di manakan dapat beri akan dikau seperti kehendakmu itu
kerana yang kau kehendak itu terlalu sangat sukarnya pada
membicarakan dia”.
Hataya
maka di turunkan Allaha Taa’laya wahaya kepada Musa datang Jibril
katanya “Firman Allaha Taa’laya mengakulah olehmu ya nabi Allaha,
bahawasanya tuhanmu itu amat kuasa menganugerahi seperti pintanya itu
maka minta doalah nabi Allaha Musa kepada tuhanmu kerana sebab doamu
jadi demikian”. Hataya maka nabi Allaha Musa pun minta doalah
kepada tuhannya hingga di jadikan Allaha Taa’laya seperti kehendak
perempuan tuha itu. Hataya maka berjalanlah Musa sertanya kepada
perbahagian air dua buah sungai lalu di palu Musa laut itu dengan
tongkatnya maka jadilah air laut itu membelahkan dirinya maka
kelihatanlah keranda nabi Allaha Yusuf A’layaha Al Salama di atas
bumi. Maka turunlah Musa serta beberapa orang sertanya masuk ke dalam
laut itu lalu di tanggung mereka itu jenazah Yusuf ke tepi sungai
Nil.
Maka
di bawanyalah ke Bayata Al Maqodasa di tanamkan mereka itu hampir
kubur bapanya Yaaqub dan Ishaq dan pada suatu riwayat hampir kubur
ibunya Rahil di luar kota negeri Kanaa’ana. Kata yang empunya
cerita tatkala sudah di keluarkan Musa jenazah Yusuf di dalam laut
itu maka teranglah jalan mereka itu hingga sampailah mereka itu
kepada tempat yang di kehendaki mereka itu. Kata ahli al tarikh
adalah hidup Yusuf A’layaha Al Salama kemudian daripada wafat
Yaaqub dua puluh tiga tahun dan lama umurnya seratus dua puluh tahun.
Wa
Allaha Al Masataa’ana Mamaa Yawamarawana Majalasa pada
menyatakan kisah Musa yang pertama iaitu Musa anak Mayashaa saudara
Afaraayama anak Yusuf A’layaha Al Salama adalah ia jadi nabi yang
marasala.
Adapun akan anak Yusuf A’layaha Al Salama itu tiga orang, pertama
Afaraayama, kedua Mayashaa dan Rahamata ialah menjadi isteri nabi
Ayawaba
(Ayub)
A’layaha Al Salama dan anak Mayashaa Musa dan anak Musa Nawana
(Nun)
dan anak Nun itu Yawasaa’. Maka Yawasaa’ itulah jadi khadam
kepada nabi Allaha Musa anak A’maraana A’layaha Al Salama. Kata
ahli al taurat bahawasanya Musa anak A’maraana itulah taulan
Khodhora
(Khidir)
anak Malakaana A’layaha Al Salama.
Kata
ahli al tawarikh tatkala sudah wafat Yaaqub dan Yusuf A’layaha Al
Salama maka kembalilah kerajaan Mesir kepada Sabaatho hingga jadilah
segala manusia yang amat banyak itu di ubah mereka itu jalan agama
nabi mereka itu dan berbuat kebinasaan mereka itu dalam bumi dengan
aniayanya dan khianat dan nyatalah kebanyakan mereka itu daripada
orang sihir dan kaahana
dan
ahli al nujum. Maka di bangkitkan Allaha Taa’laya Musa anak
Mayashaa jadi nabi atas mereka itu dan adalah antara Musa anak
Mayashaa dan Musa anak A’maraana itu dua ratus dua tahun lamanya.
Setengah daripada manusia mengikut kata Musa anak Mayashaa dan
setengah mereka itu tiada di ikut mereka itu akan dia. Maka diamlah
Musa anak Mayashaa pada mereka itu beberapa lamanya barang di
kehendaki Allaha Taa’laya.
Kata
Abana A’baasa adalah cerita Yusuf A’layaha Al Salama ini
tersebutlah ia di dalam kitab taurat di ceritakan Allaha Taa’laya
kepada nabi Musa A’layaha Al Salama. Maka di sembunyikan oleh
segala ahli al kitab akan ceritanya itu melainkan setengah daripada
ceritanya jua ada ketahuinya oleh segala yang awam daripada mereka
itu maka tiadalah berketahuan ceritanya. Kata Abana A’baasa akan
cerita Yusuf A’layaha Al Salama itu tiada tersebut di dalam taurat
kerana di sembunyikan mereka itu dan di surat oleh segala pendita
mereka itu daripada asal kitab taurat itu di taruhnya pada tempat
yang lain seperti di sembunyikan mereka itu sifat nabi Rasul Allaha
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama yang di sebutkan oleh Masaalaya
di dalam kitab mereka itu. Maka tiadalah di ketahui oleh segala yang
am daripada mereka itu.
Maka
tatkala di bangkitkan Allaha Taa’laya nabi Mahamada Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama jadi nabi maka datang A’bada Allaha abana
Salaama dan segala pendita Yahudi kepada rasul Allaha Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama. Maka di tanya mereka itu kepada nabi Allaha
akan hikayat Yusuf A’layaha Al Salama sembah mereka itu “Adakah
di turunkan Allaha Taa’laya atasmu ya Mahamada seperti di turunkan
Allaha Taa’laya kitab taurat. Adakah di turunkan Allaha Taa’laya
atasmu ya Mahamada seperti yang di ceritakan Allaha Taa’laya
kepadamu di dalam kitab taurat”. Maka sabda rasul Allaha “Seperti
yang di ceritakan Allaha Taa’laya kepada nabi Musa A’layaha Al
Salama”.
Hataya
maka lalu di baca rasul Allaha atas mereka itu dengan tertibnya
seketika di terapikan rasul Allaha saudaranya pada tempatnya itu
menangis rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama maka kami
pun menangis serta rasul Allaha dan pada tempat-tempat ayatnya itu
berdiam rasul Allaha seketika di setengah bacaannya itu di
ulang-ulang rasul Allaha dua tiga kali hingga menangislah kami mereka
itu mendengar fasih lidah rasul Allaha dan amat halus ceritanya dan
merdu suara yang maha mulia itu dan terkadang di tanya mereka itu
kepada rasul Allaha daripada ceritanya yang lain daripada Qoraana
maka ceritakan rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama akan
dia kepada mereka itu. Setelah sudah nabi Allaha menceritakan kisah
Yusuf kepada mereka itu maka kata A’bada Allaha abana Salaama
“Inilah cerita yang amat benar tiada sekali bersalahan daripada
asal hikayatnya”. Hataya maka mereka itupun masuklah kepada agama
Asalama dengan sejahteranya.
Kata
Ahli Al Tafsir apabila nabi Allaha Yusuf sudah wafat maka Yahudalah
naik jadi ganti raja Mesir tiada berapa lamanya maka Yahuda pun
kembali ke rahmat Allaha. Maka Maa’shoyaba anak Maalaka Rayaana
pula naik jadi raja benua Mesir maka oleh Iblis di pujuknya
Maa’shoyaba itu di bawanya pada agama kafir. Maka segala mereka itu
sekeliannya menyembah berhala melainkan segala kaum bani Israil jua
yang ada pada agama yang sebenarnya dan menegahkan segala kaum jangan
menyembah berhala. Adapun kerajaan Maa’shotaba itu dua ratus tahun
lamanya maka di dalam bumi kaum itu ada seorang daripada Qibti
terlalu besar panjang namanya Walayada maka di ambilnya kerajaan
Mesir dan Maa’shoyaba pun matilah dengan percintaannya.
Hataya
setelah Walayada itu naik jadi raja di dalam negeri Mesir maka
Walayada itulah menjadi dirinya Firaun A’layaha Laa’nata itupun
memanggil tujuh penghulu berbuat tanam tanaman. Maka segala rakyatnya
di suruhnya berhuma dan berbendang dan berdusun maka di berinya
belanja datang kepada tiga ratus tahun lamanya. Maka di perbuatnya
sebuah mahligai terlalu tinggi maka pada sama tengah mahligai itu di
perbuatnya kota bertingkap dan berkemuncak. Maka di suruhnya perbuat
diwala batu Maghonathosa
(Magnet)
namanya batu berani daripada segala pihak negeri. Di suruhnya perbuat
suatu tahta daripada besi malela maka tahta itu tergantung di udara
tiada berkedudukan pada suatu jua pun.
Maka
duduklah Firaun A’layaha Laa’nata atas tahta itu dan janggut
Firaun itu di cucuknya dengan mutiara dan pelbagai-bagai permata.
Maka memakai kalah bertindik bercabang daripada kekayaan dan
kebesarannya dan makin sangat ia membesarkan dirinya serta melakukan
kekayaannya dengan sekehendak hatinya daripada sangat takburnya dan
ghorarnya itu makin sangat di haru syaitan akan dia. Laqowalaha
Taa’laya Fahashara Fanaadaya Anaa Raba Kama Al Aa’laya ertinya
di himpunkan Firaun bala tentera Mesir maka kata Firaun “Aku tuhan
kamu yang maha tinggi”.
Hataya
maka segala bala tenteranya pun sujud mengantarkan dahinya ke bumi
menyembah dia. Maka katanya pada segala rakyatnya “Jangan kamu
menyembah berhala lagi dan sembahlah oleh kamu akan daku. Bahawasanya
akulah tuhan kamu yang sebenarnya. Laqowalaha
Taa’laya
Maa A’lamata Lakama Mana Alaha Ghoyaraha
ertinya kata Firaun “Tiadalah kamu ketahui tuhan lain daripadaku
maka yang sebenarnya tuhan itu aku”. Demi Firaun mengatakan kata
demikian itu maka air sungai Nil di benua Mesir itupun daripada
mengalir berhenti oleh itulah maka segala manusia pun datanglah
berhimpun kepada Firaun. Maka kata mereka itu jika raja sungguhnya
tuhan yang sebenarnya hendaklah air sungai Nil itu suruh bekukan
supaya dapat orang lalu berkuda di atasnya.
Hataya
maka di suruh Firaun orang berjalanlah di atas sungai Nil sekira-kira
suatu persangga jauhnya di suruhnya datang seratus ribu orang berkuda
berhenti pada suatu tempat tujuh sangga jauhnya. Maka Firaun berjalan
seorangnya datang ia pada suatu lubang yang dalam maka menyelamlah
Firaun ke dalam lubang itu. Maka di lihatnya ada suatu lubang batu di
dalam itu maka iapun masuk ke dalam kubang batu itu dan di bawanya
sehelai kain yang lata dan di ikatnya pada lehernya. Hataya maka
sujudlah ia ke hadrat Allaha Taa’laya berdatang sembah demikian
bunyinya “Yaa
Rabaya Yaa Mawalaana,
bahawasanya kuketahuilah engkau tuhan yang sebenarnya bahawa kau
anugerahi akan daku daripada kebesaran dan kelebihan di dalam dunia
ini. Ya tuhanku, bahawasanya kurniai olehmu akan daku daripada
kebesaran dunia ini jua. Tiadalah aku berkehendak kepada kebesaran
akhirat lagi”.
Hataya
maka keluar seorang laki-laki di dalam lubang gua batu itu maka kata
laki-laki itu “Hai Firaun, apa kehendakmu” maka sahut Firaun
“Bahawa kehendakku barang di kurniai Allaha Taa’laya kiranya air
sungai Nil itu menurut kataku”. Maka kata laki-laki itu “Akan
kehendakmu itupun di anugerahkan Allaha tuhan seru alam jua tetapi
mahulah engkau berjanji dahulu dengan daku supaya hasil kehendakmu
itu”. Maka kata Firaun “Baiklah apa janjimu itu” maka kata
laki-laki itu “Jika datang pesuruh tuhan seru alam kepadamu
hendaklah turut barang katanya dan jika engkau membantahi katanya
bahawa di dalam air sungai Nil inilah engkau di tenggelamkan dan
hendaklah kau suratkan janjimu itu dengan khothomu sendiri”. Maka
kata Firaun”Tiada ada kertas padaku di sini dan dakwat pun tiada
dapat aku” maka oleh laki-laki itu di berinya kertas dan dakwat
kepada Firaun.
Hataya
maka di surat Firaunlah janjinya seperti kata laki-laki itu. Kata
yang empunya cerita bahawa akan laki-laki itu Jibril. Kelakian
setelah sudah di surat oleh Firaun maka di ambil Jibril lah surat itu
daripadanya maka di taruh Jibril hingga datang kepada janjinya itu.
Maka Firaun pun keluarlah di dalam gua itu maka air sungai Nil itupun
mengalirlah dan jika di suruh Firaun mudik nescaya mudik air sungai
Nil itu dan jika di suruhnya hilir nescaya hilir dan di suruhnya
berhenti air sungai Nil itu demikianlah air sungai Nil itu menurut
katanya.
Hataya
maka Firaun memandang pada segala tenteranya maka katanya Laqowalaha
Taa’laya Alayasa
Laya Malaka Mashora Wa Hazaha Al Anahaara Tajaraya Mana Tahataya
Afalaa Tabashorawana ertinya
kata Firaun “Hai kaumku, adalah tuhan lain daripadaku yakni adakah
tuhan lain daripada raja Mesir ini. Bahawa aku jua tuhan kamu yang
empunya kerajaan yang amat kuasa pada melakukan sekehendakku. Shahdan
sungai Nil itupun di bawah titahku”. Setelah di lihat oleh segala
bala tenteranya akan Firaun itu dapat menghukumkan sungai Nil itu
maka mereka itupun memuji dialah.
Arakian
maka Firaun pun kembalilah ke mahligainya yang bernama A’yana Al
Shamasa itu di bawah mahligainya itu terbit mata air daripada celah
batu. Maka di suruhnya perbuat tiang batu empat batang bersalutkan
emas maka di atas tiang itu di perbuatnya saluran emas lalu ke
padang. Dengan izin Allaha Taa’laya maka segala pohon kayu itupun
berbuahlah dari kerana merasai air itu maka keluarlah minyak zaitun
pun maka barang siapa yang sakit tubuhnya maka di gosoknya dengan
minyak itu maka jadilah sembuh.
Hataya
makin merasai demikian itu makin sangatlah takburnya dan ghorarnya
Firaun A’layaha Laa’nata itu. Maka mahsyurlah Firaun itu
selama-lamanya ia mengatakan dirinya tuhan yang sebenarnya, mengikut
katanya air sungai Nil dan air yang menerbitkan minyak zaitun yang
menyembuhkan sakit orang itu hingga mahsyurlah wartanya itu pada
pihak segala alam dunia ini. Kisah ini sambungannya di dalam jilid
yang kedua maka di mulai daripada kisah nabi Allaha Musa dan kisah
nabi-nabi dan anabayaa-anabayaa yang lain daripadanya hingga sebanyak
jilid yang pertama ini juga ceritanya yakni terisi sebanyak di dalam
kertas jilid yang pertama juga akan datang lagi Ana
Shaa Allaha.
Sumber: Kitab Qoshosho Al Anabayaa
No comments:
Post a Comment