Adapun setelah Sulaiman bercerailah
daripada dunia maka adalah anak nabi Allaha Sulaiman yang bernama Aramaya terlalu
amat baik rupanya. Apabila ia berjalan senantiasa dengan tudungnya tiada pernah
ia menunjukkan dirinya dan mukanya kepada orang daripada ia memeliharakan
daripada bencana sesuatu akan dia dan tergemari ia pada tempat ibadat juga
barangkali ia mengajarkan nasihat pada segala makhluk. Maka tiada orang itu
menurut katanya dan di perbuat mereka itu kerja fasad jua membinasakan dirinya.
Maka Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya menganugerahkan nubuat akan nabi Aramaya
A’layaha Al Salama ia suruhkan mengajar segala kaumnya.
Bermula akan nabi Allaha Aramaya
A’layaha Al Salama menghukumkan dan menghafazkan taurat seperti wahyu pada
segala bani Israil. Maka di tegahkan akan mereka itu jangan berbuat fasad maka
tiada dengarkan oleh mereka itu pengajar nabi Allaha Aramaya itu. Di lihat
oranglah ia hanyalah seorang tiada berkeluarga kasihan maka datang wahyu
daripada tuhan yang maha tinggi kepada nabi Allaha Aramaya mengatakan bahawa
akan datanglah kebinasaan segala bani Israil. Bahawa akan datang kebinasaan itu
pada tangan seorang raja yang tiada rahim hatinya. Bahawa akan raja itu di
peranakkan ibunya “Katakanlah kata ini pada segala bani Israil bahawa agar
perbuatan yang jahat itu jangan kamu kerjakan lagi dan jika kamu perbuat juga
tiada siapa menolong kamu”. Maka kata segala bani Israil “Tiada kami takut akan
yang kau kata itu bahawa kaum kami pun banyak sedangkan haqona Turkistan dan raja A’jam dan Habshah dan sekelian berkata ia
oleh kami jika ia datang pun lari juga ia oleh kita”.
Setelah Sulaiman sudah wafat maka raja
Hindustan pun datang dengan segala tenteranya akan mengambil perbendaharaan
Asalama. Barangkala hampirlah ia ke masjid Bayata Al Maqodasa maka segala kaum
bani Israil pun datanglah ia ke masjid mendudukkan segala rijalnya membaca
kitab taurat maka dengan angin pun turun membinasakan segala seterunya raja
Hindustan daripada gajah kudanya pun habis di terbangkan angin. Demikianlah
serangan itu maka segala yang tinggal itu habis lari pulang ke negeri. Shahdan
akan haqona Turkistan dengan segala
askarnya pun habislah binasa oleh kerana lobanya akan khazanah Asalama.
Bahawa Allaha Taa’laya akan binasa
segala kaum bani Israil itu oleh kerana ia tiada mendengar kata nabi Aramaya
A’layaha Al Salama. Maka nabi Aramaya pun minta doa katanya “Ya tuhanku, engkau
juga yang amat tahu akan kaum bani Israil tiada mahu menurut kata hambamu. Hanya
engkau jua yang terlebih tahu akan hal hambamu dengan segala kaum ini”.
Laqowalaha
Taa’laya Bakhota Nashora.
Ada seorang perempuan terlalu baik rupanya tetapi ia faradayasa maka hati raja Rawahama
Jendera pun ingatkan perempuan itu. Maka malam itu duduklah raja Rawahama dengan perempuan itu maka
dengan sekali itu juga perempuan itupun buntinglah hingga datang pada masanya
akan beranak. Maka beranaklah perempuan itu maka kata perempuan itu “Tiada aku
mahu memeliharakan dia” maka di gulungnya anaknya itu dengan tikar buruk maka
di hantarkannya kepada kaki berhala maka pergilah ia dari sana.
Maka Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
menitahkan seekor anjing datang menyusui budak itu dan di jilatnya barang yang
cemar pada tubuh budak itu hingga datang kepada setahun lamanya demikianlah hal
budak di susui anjing itu. Pada suatu hari datang ibunya melihat akan dia maka
pada sangka ibunya hidupkah atau matikah anakku ini maka di lihatnya besarlah
anaknya itu ia duduk bersandar. Maka berkata ibunya “Siapa juga memeliharakan
engkau ini” maka dengan seketika itu juga maka di lihatnya datang seekor anjing
dengan mata susunya memancur-mancur maka di hantarkannya ke mulut budak itu.
Setelah di lihat ibunya hal anaknya demikian itu maka hairanlah ia maka anjing
itupun pergilah.
Maka oleh ibunya anaknya itu di
bawanya kembali ke rumahnya maka di namainya Bakhota Nashora ertinya budak ini di tolong berhala. Setelah
kanak-kanak itu di bawanya itu pada sesaat lagi anjing itupun terawang lalu di
palukannya kepalanya kepada berhala itu daripada panas hatinya maka anjing
itupun matilah. Maka oleh ibunya di berinya anaknya itu susu dan nasi maka
tiada mahu ia maka kata perempuan itu “Baik aku pergi panggil anjing itu ke
mari supaya susunya anakku”. Pergilah ia melihat anjing maka anjing itu pun
sudah mati maka bercintalah ia lalu kembali ke rumahnya maka kanak-kanak itupun
di dapatinya tidur. Maka di hantarkannya susunya ke mulut budak itu maka dengan
firman Allaha Taa’laya kering susunya itu pun berairlah lalu di minum budak itu.
Maka budak itupun setahunlah menyusui pada ibunya sendiri dua tahun ia menyusui
dengan susu anjing itu.
Hingga datang kepada tujuh tahun
umurnya budak itu maka iapun besarlah dengan sihat tubuhnya, matanya seperti
mata kucing, kepala seolah dahman sebelah kakinya dan beberapa kanak-kanak
melawan dia tiada juga kalah. Maka di lihat ibunya anaknya itu terlalu kuat
maka katanya “Hai anakku tiada upaya aku mencari beri engkau makan bahawa
engkau pergilah mengambil kayu api jualkan olehmu akan makanan kita tiap-tiap hari
seberkas kayu api” jualkannya belanjanya ibunya.
Setelah datang kepada empat belas
tahun umurnya maka datang firman Allaha Taa’laya kepada nabi Allaha Aramaya
A’layaha Al Salama “Pergilah engkau daripada Bayata Al Maqodasa ke benua Babil
maka carilah yang menolong engkau”. Maka sembah nabi Allaha Aramaya “Alahaya Al Maala Taa’lama” ertinya
tuhanku tiada aku mengenal dia maka Jibril pun datang berkata “Adapun budak itu
tandanya berjual kayu api di tanggungnya”. Maka nabi Allaha Aramaya pun
berjalanlah datang ke negeri Babil maka di lihatnya seorang budak duduk di atas
berkas kayu api hendak berjual kayunya.
Maka di lihat oleh nabi Aramaya
tiadalah bersalahan seperti kata Jibril itu adalah pada budak itu. Maka kata
nabi Allaha Aramaya “Hai kanak-kanak apa namamu?” maka sahut budak itu “Namaku
Bakhota Nashora”. Maka kata nabi Allaha Aramaya “Hai kanak-kanak jikalau engkau
menjadi raja peliharakan olehmu aku dan anak cucuku” maka sahutnya “Baiklah”.
Maka ujar nabi Allaha Aramaya “Hendaklah engkau beri surat perjanjianmu maka
kata budak itu “Aku tiada tahu menyurat”. Maka kata nabi Allaha Aramaya “Beri
tanda tapak tanganmu kertas ini” maka di berinya tapak tangan di dalam kertas
itu maka di ambil oleh Aramaya maka kembalilah ia ke Bayata Al Maqodasa.
Maka kata Aramaya bahawa kulihat
seorang pada tangannyalah segala bani Israel itu kerana tiada sekali ia berbuat
kasih akan orang. Laqowalaha Taa’laya Wa Qodhoyanaa Alaya Banaya Asaraa Yala Faya
Al Kataaba Latafasadana Faya Al Aradho Maratayana Wa Lataa’lana A’lawaa
Kabayaraa Fa Azaa Jaa Waa’da Awalaa Hamaa Baa’tsanaa A’laya Kama A’badaa Lanaa
Awalaya Baasa Shadayada Fa Jaasawaa Kholaala Al Dayaara Wa Kaana Waa’daa
Mafaa’walaa ertinya telah kami hukumkanlah segala bani Israil itu
terserahkan pada seorang raja yang zalim yang tiada rahim oleh sebab kerana
mereka itu kami jadikan atas mereka itu buat fasad di dalam bumi dan di hinanya
rasulnya iaitu rasul kami maka di balas mereka itu jadikan atas mereka itu
seorang yang zalim yang tiada rahim hatinya membinasakan mereka itu. Maka nabi
Allaha pun masuk ke dalam Bayata Al Maqodasa berbuat ibadat.
Maka tersebutlah perkataan Bakhota
Nashora berlajar mengaji baharu ia tahu menyurat dan berkira-kira. Maka ia
berkata kepada gurunya itu “Ahawa Khoyaba
berilah aku suatu pekerjaan yang memberi manafaat sahih dan akan hamba pun”.
Maka ujar gurunya itu “Tahukah engkau menyurat” maka katanya “Tahu hamba
menyurat”. Maka di ambilnya kalam dan kertas di suratnya maka terlalu baik
khatnya maka gurunya pun terlalu sukacita melihat khatnya di suratnya baik.
Maka ujar gurunya itu “Apa pekerjaan yang engkau kehendaki” maka katanya
“Penghulu penjara itu shoahaba
berikan hamba” yakni guru itu menteri itulah yang di katanya guru itu. Maka
kata menteri “Segala pekerjaan penjara di serahkannyalah akan Bakhota Nashora”.
Adapun lima ribu orang yang terpenjara itu dan terantai pada lehernya akan raja
orang yang terpenjara itu. Pagi-pagi ia mengambil kayu api seorang seberkas di
jualkannya akan makannya.
Pada suatu hari Bakhota Nashora dengan
segala orang yang terpenjara itu berjamu-jamuan maka kuranglah emas datang
kepada menteri itu. Akan Bakhota Nashora maka oleh menteri itu di ambilnya buli
dakwat di palukannya kepada kepala Bakhota Nashora maka Bakhota Nashora pun
luka lalu ia pun kembali ke rumahnya dengan darahnya. Lalu ia mendapatkan
ibunya katanya “Beberapa pun kukerjakan tiada juga kelihatan” maka katanya “Hai
ibuku, jikalau belum aku ambil kekayaan dan kebesaran ini belum pun puas
hatiku”. Maka Bakhota Nashora pun pergilah ia mendapatkan segala terpenjara itu
katanya “Antara aku dan antara kamu sekelian ada suatu rahsia” maka katanya
“Segala kamu orang penjara, telah beberapa tahunlah kamu di dalam kesakitan
ini. Jikalau mahu kamu sekelian mengerjakan sertaku barang suatu pekerjaanku bahawa
lepaslah kamu daripada kesakitan ini”.
Maka kata orang “Sebanyak itu apa jua
untung kami lepas daripada penjara itu dan barang katamu itu kami turutlah
barang yang engkau suruh itu kami sekelian kerjakanlah”. Kata Bakhota Nashora
“Bawalah akan daku seorang seberkas kayu api. Lima ribu orang kamu lima ribu
berkas kayu api” maka ujar mereka itu sekelian “Baiklah, kamilah membawa kayu
api seorang seberkas kepada tuan hamba”. Setelah di bawanyalah kayu api itu
maka di jualkan Bakhota Nashora maka harga kayu api itu belikan akan senjata
maka di lengkapinyalah lima ribu orang itu dengan senjata datang kepada hari
raya. Maka segala kaum itu di berinya makan dan pakaian lengkapi dengan
senjatanya maka katanya “Hai segala kaum, malam ini barang siapa bertemu dengan
kita bunuhlah”. Maka ibu Bakhota Nashora pun keluh kesah hatinya akan kerja
anaknya itu takut akan orang terpenjara itu tiada sekata dengan anaknya itu.
Maka ujar anaknya “Hai ibuku, habaya-habaya jangan engkau datang kepada aku
malam ini bahawa seorang pun tiada dapat mengusik kita”.
Maka hari pun malamlah maka tiada juga
sedap hati ibu Bakhota Nashora itu maka ia bertemu dengan orang banyak itu. Maka
kata orang banyak “Demi kepalamu jangan apalah tuan hamba mendapatkan anakanda
pada malam ini kerana pekerjaan ini terlalu amat besar adanya”. Maka ibunya
Bakhota Nashora tiada dengar kata orang itu pergi juga ia kepada anaknya. Di
katanya “Hai anakku pekerjaan yang berlebih-lebihan ini apa gunanya kepada
engkau” maka ujar Bakhota Nashora “Hai ibuku, bukankah sudah kukatakan kepada
ibuku pada malam ini jangan engkau datang mendapatkan aku”. Maka lalu di
penggalnya kepala ibunya itu di lihat segala orang banyak itu tiada ia sayang
akan ibunya itu akan orang lain betapa lagi maka takutlah orang banyak itu akan
dia.
Maka hari pun diniharilah maka orang
banyak pun keluarlah dari dalam rumahnya maka di suruhnya penggallah kepala
orang itu datang kepada tengah hari dua belas ribu orang penggal kepalanya.
Maka Bakhota Nashora dengan lima ribu orang itupun datanglah kepada hadapan
sultan maka titah sultan “Segera tutupkan pintu kita” maka tiada sempat lagi
menutup pintu. Maka Bakhota Nashora dengan segala kaumnya pun naiklah ke
istananya sultan maka di lihat sultan ke tengah negeri darah mengalir seperti
sungai maka sultan berseru-seru “Ahawa
Bakhota Nashora, jika engkau tiada binasakan kerajaanku ini ambillah padamu
tetapi akan hal engkau itu tuntutilah pada menteri itupun kuberikanlah kepadamu
barang kehendakmu atas menteri itu lakukanlah olehmu”.
Demikianlah hal segala raja dan segala
menteri yang alpakan dirinya, tiada ia membaiki negerinya dan ingat daripada
keteguhan kota paritnya, lain daripada pekerjaan negeri di kerjakannya lali
dengan kekayaannya. Bahawa akan raja-raja itu hendak hadir dengan kelengkapannya
dan laskar hulubalangnya dengan senjatanya di halaman istananya. Bahawa akan
raja-raja itu hendak juga senantiasa berhadapan dengan segala menterinya dan
segala tenteranya supaya warta baik dan jahat daripada segala negeri di
dengarnya. Maka terhukumkan negeri itu dengan amarnya dan adilnya dan tiadalah
dapat seteru itu berbuat aniaya pada negeri itu dengan sebab amarnya yang keras
itu atas tenteranya. Maka Bakhota Nashora pun datanglah ia ke rumah gurunya
iaitu menteri itu maka di robohkannya pagarnya. Maka masuklah ia ke dalam rumah
menteri itu maka menteri itupun di tangkapnya dengan segala isi rumahnya. Maka
di suruhnya cari anak di dalam riba orang dudukkannya dengan taulannya yang
lepas daripada penjara itu dan di berinya seorang seekor kuda dan harta pun
terlalu banyak di berikannya.
Maka Bakhota Nashora pun naik rajalah
di negeri Babil maka ujar sultan “Ahawa Bakhota Nashora, akan nyawaku inilah
aku pinta kepadamu maka yang lain daripada itu ambillah olehmu” maka kata
Bakhota Nashora “Aku lepaskanlah sultan daripada mati, tiadalah orang lain lagi
menyakiti sultan”. Setelah di dengar sultan setianya itu maka di bawanya sultan
beberapa daripada emas dan harta maka pindahlah sultan daripada istananya itu
kepada suatu tempat yang lain dan yang baik dan berapa khadam dan dayang-dayang
sertanya. Maka Bakhota Nashora pun tetaplah kerajaan di dalam negeri itu berapa
lamanya ia di atas tahta kerajaannya dengan sentosanya maka laskarnya pun
terlalu amat banyak berhimpun kepadanya. Maka menyuruhlah ia perang kepada
segala pihak negeri maka semuanya alah olehnya maka datang kepada negeri A’jam
dan A’rab Turki dan Turkistan dan negeri Hindi dan Sandi sekelian raja-raja itu
di bawah pengadapannya dan amat keras hukumnya sekelian menurut titahnya.
Maka pada sehari raja Bakhota Nashora
berkata pada segala menterinya “Adakah lagi negeri yang belum lagi terhukum
oleh kita dan tiada menurut kata kita”. Menyembah menterinya “Banyak lagi
tuanku negeri Sham, kedua negeri Mesir, ketiga negeri Maghrib. Bahawa akan
negeri tiga buah itu banyak laskarnya seperti laskarnya A’jam”. Maka raja
Bakhota Nashora pun bersumpah “Negeri Asalama lah dahulu aku ambil kemudian
maka segala negeri yang lain”. Maka di himpunkannya delapan laksa hulubalang
yang baik naik kuda maka pergilah ia ke benua Sham. Maka wartanya pun datanglah
ke Bayata Al Maqodasa bahawa raja
Bakhota Nashora pun dengan segala laskarnya datanglah ia maka nabi Allaha
Aramaya lagi di dalam ibadatnya. Maka keluarlah nabi Allaha Aramaya menyatakan
kata pada segala kaum bani Israil “Ahawa segala kaum laskar seksa tuhan yang
maha kuasa melakukan kehendaknya tiadalah dapat yang lain daripadanya”.
Maka segala kaum bani Israil
sekeliannya menurut kata nabi Allaha Aramaya. Semuanya berbuat ibadat dan
bacanya Tawarayata menolakkan bala
itu. Setelah Bakhota Nashora datang ke Bayata Al Maqodasa segala bani Israil
itupun sujud ke bumi berseru-serulah mereka itu kepada tuhannya yang maha
tinggi dengan dukacitanya. Maka dengan anugerah Allaha A’za Wa Jala di perkenankannya doa mereka itu maka segala laskar
Bakhota Nashora pun habis lari cerai berai. Maka raja Bakhota Nashora pun tiada
berdaya lagi lalu ia kembali ke negerinya. Maka sukacitalah segala kaum bani
Israil tiadalah ia berbuat ibadat dan tiadalah mereka itu syukur akan anugerah
tuhan alam maka berbuat fasadlah pula mereka itu maka Allaha Taa’laya
mengeluarkan Zakarayaa (Zakaria)
daripada kaum itu.
Laqowalaha
Taa’laya
apabila sudah besar nabi Zakaria bahawa menghukumkan segala kaum bani Israil
itu maka segala mereka itupun menurut kata nabi Allaha Zakaria lah dan membawa
iman akan nabi Allaha Zakaria. Maka pada tiap-tiap hari datang orang mengadap
Zakaria maka nabi Zakaria pun menyuruh mereka itu pada jalan yang sebenarnya. Laqowalaha Taa’laya Ana Allaha Ashothofaya Adama Wa Nawahaa Wa Ala Abaraahayama Wa Ala
A’maraana A’laya Al A’alamayana ertinya firman tuhan bahawa Allaha
Taa’laya juga memilih Adam dan Nuh dan segala keluarga Ibrahim dan keluarga
A’mran atas segala alam.
Laqowalaha
Taa’laya
apabila matilah ibu Marayama (Mariam) dan bapanya maka yatimlah Mariam itu
tiada beribu dan berbapa. Maka berhimpunlah segala zaahada dan a’bid dan pendita daripada kaum bani Israil dua belas
ribu banyaknya diam di Bayata Al Maqodasa.
Maka adalah Zakaria itu terlebih takutnya akan Allaha daripada mereka itu sekelian.
Maka segala bani Israil bercerita kepada Zakaria “Nabi Allaha, bahawa akan
Mariam itu matilah ibu bapanya sekarang ini telah yatimlah ia”. Maka akan zaahada dua belas ribu itu masing-masing
hendak memeliharakan Mariam. Kata seorang “Hambalah memelihara akan dia” maka
jadi berbantahlah mereka itu. Zakaria pun berkata “Hai segala kaumku pulanglah
kamu daripada ibadah kamu. Ana Shaa
Allaha Taa’laya malam kelak aku pinta doa ke hadrat tuhan alam barang siapa
di titahkan tuhan alam ialah memeliharakan dia”. Maka segala mereka itu pun
masing-masing pulanglah.
Setelah hari malam maka nabi Allaha
Zakaria pun mengambil air sembahyang lalu ia sembahyang dua rakaat salam.
Setelah sudah ia meminta doa ke hadrat Allaha Taa’laya sudah sembahyangnya “Yaa Alahaya, ya tuhanku bahawa engkau
juga mengetahui akan kehendak segala bani Israil itu. Hambamu pohonkan firmanmu
pada siapa engkau titahkan memeliharakan Mariam ini”. Maka di dengar oleh
segala mereka itu bunyi suara “Hai segala kamu kaum a’bid dan zaahada dan bani
Israil hendaklah kamu pegang kalam besi itu maka engkau buangkan ke dalam air.
Maka barangsiapa timbul kalam besi itu di atas air pada ialah memeliharakan
Mariam”.
Apabila sianglah hari maka
berhimpunlah mereka itu masing-masing seorang suatu kalam besi masing-masing
membuangkan kalamnya ke dalam air dan Zakaria pun membuangkan kalam besi ke
dalam air. Maka di titahkan Allaha Taa’laya malaikat menenggelamkan segala
kalam yang lain, menimbulkan kalam Zakaria. Maka di lihat oleh segala orang
yang banyak itu kalam Zakaria juga yang timbul kerana pada zaman itu kalam besi
kesemuanya orang memakai dia. Setelah di lihat orang banyak itu kalam Zakaria
juga yang timbul maka kata mereka itu sekelian “Demi Allaha tuhan alam yang di
titahkan tuhan memeliharakan Mariam ini orang yang di kasihnya jua”.
Maka nabi Allaha Laqowalaha Taa’laya Wa Maa
Kanata Ladaya Hama Aza Yalaqowana Aqolaama Hama Wa Maa Kanata Ladaya Hama Aza
Yakhotashowana ertinya bahawa akan Zakaria ia memeliharakan Mariam itu
di berinya pakaian dan pengasuh akan Mariam tiga empat orang perempuan yang
sholeh. Maka apabila balighlah Mariam itu dua belas tahun umurnya maka ajar
oleh Zakaria ilmu dan agama dan berbuat bakti kepada Allaha Taa’laya. Maka di
perbuat Zakaria satu masjid akan Mariam duduklah di dalam masjid itu puasa ia
pada siang hari dan berdiri sembahyang ia pada malam. Maka Zakaria pun memberi
akan dia makanan pada sehari dua buah apam daripada jagung maka adalah sebuah
apam akan buka puasanya dan sebuah lagi akan sedekahnya. Bahawa demikianlah
halnya senantiasa berbuat bakti kepada Allaha Taa’laya.
Maka pada suatu malam lupalah Zakaria
menghantarkan makanan Mariam maka berdatanglah sembah segala malaikat ke hadrat
Allaha Taa’laya “Ya tuhanku, engkau jua yang mengetahui sembah sekelian alam
tiada dapat berbunyi suatu pun kepadamu. Bahawa akan hambamu Mariam itu pada
malam ini tiadalah ia makan masih ia puasa”. Maka firman Allaha Taa’laya
“Diamlah kamu hai segala malaikatku. Segala yang sampai kepada Mariam itu
semuanya dengan kudratku juga”. Maka di titahkan Allaha Taa’laya Mikail
A’layaha Al Salama “Pergi engkau ke dalam syurga terpantas daripada sekejab
mata.
Apabila sampai maka ambil olehmu suatu
tabak dari dalam syurga berisi anggur dan kurma dan delima dan pisang harum dan
berbagai-bagai buah-buahan”. Maka firman Allaha Taa’laya “Bawalah akan Mariam”
maka oleh Mikail di berikannya akan di hantarkannya di hadapan Mariam. Katanya
“Inilah anugerahkan Allaha Taa’laya akan dikau hai Mariam daripada pelbagai
buah-buahan syurga”. Maka sujudlah Mariam mengucap syukur kepada Allaha
Taa’laya.
Bermula Zakaria pun baharu ia ingat
tiada di hantarkan makanan akan Mariam maka datanglah nabi Allaha Zakaria ke
pintu masjid itu maka di tepuknya pintu masjid itu. Kata Mariam “Siapa di luar
itu?” maka kata Zakaria “Akulah Zakaria, ya Mariam lupa aku menghantarkan
makanan akan engkau”. Maka Zakaria pun masuklah ke dalam masjid dan Mikail pun
naiklah ke langit. Maka Zakaria pun melihat pelbagai buah-buahan hadapan Mariam
maka hairanlah Zakaria katanya “Indah-indah sekali pekerjaan ini. Hai
kanak-kanak dari mana engkau beroleh buah-buahan ini?”. Maka sahut Mariam
“Inilah anugerah tuhan alam Yarazaqo Mana
Yashaa”. Laqowalaha Taa’laya Ataya Laka
Hazaa Qoalata Hawa Mana A’nada Allaha Ana Allaha Yarazaqo Mana Yashaa Ba
Ghoyara Hasaaba ertinya maka
tercenganglah nabi Zakaria melihat kemuliaan Mariam itu maka di ketahuinya
Zakarialah bahawa budak ini akan menjadi besar martabatnya. Maka sangatlah
sopan nabi Allaha Zakaria akan Mariam dan sangat di hormatinya.
Maka datanglah kepada dewasa Mariam
pun haidh maka Mariam pun sangatlah hatinya masygul. Maka sembah Mariam “Yaa Alahaya, ya tuhanku, engkau juga
yang mendatangkan kepada hambamu ini tiada sekali kesukaanku yang demikian”. Firman
Allaha Taa’laya “Ya Mariam, itulah yang bernama haidh yang ku adatkan pada
segala perempuan. Keluarlah engkau daripada Maharayama
dan berhentilah engkau daripada sembahyang dan puasa tujuh hari. Maka apabila
lepaslah tujuh hari maka firman Allaha Taa’laya “Mandilah engkau kepada Maharayama dan berbuat kebaktianlah
engkau”. Maka pergilah Mariam mandi ke sungai maka di tanggalkannya kainnya
maka di letakkannya pada tempat mandi supaya ia jangan lihat orang maka
mandilah ia. Maka di titahkan Allaha Taa’laya Jibril dan Mikail pergi ke dalam
syurga maka ambilnya suatu tirai. Maka turunlah keduanya dengan tujuh puluh
ribu malaikat memandikan Mariam itu daripada tiada kelihatan manusia.
Setelah Mariam sudah mandi maka firman
Allaha Taa’laya kepada Jibril “Turunlah engkau ke bumi, ambil olehmu tanah yang
lebih daripada yang kujadikan Adam A’layaha Al Salama itu masukkanlah tanah itu
kepada mulut Mariam supaya jadi hambaku A’yasaya dengan izinku. Bahawa aku amat
kuasa atas semesta sekelian”. Maka turunlah Jibril ke bumi bahawa di kerjakannyalah
seperti firman Allaha Taa’laya maka Jibril pun berdiri di jalan seperti seorang
muda daripada kaum Bani Israil adalah nama orang itu Ataqoyaa. Maka apabila di lihat oleh Mariam laki-laki muda belia
dari kanannya maka Mariam pun menyamping ke kiri. Maka di hadangnya dari kiri,
di lihat Mariam rupanya seperti orang hendak berbuat khianat maka Mariam pun
berdiam dirinya ke lambung kainnya duduklah ia.
Maka kata orang muda itu “Hai Mariam,
aku tiada hendak berbuat khianat kepadamu” maka kata Mariam “Berlindung aku
kepada Allaha Taa’laya. Bahawa engkau ini Ataqoyaa”.
Maka oleh Jibril “Ya Mariam, bukan aku Ataqoyaa,
aku ini pesuruh tuhan memberi engkau anak laki-laki yang amat suci lagi
terbesar martabatnya daripada sekelian”. Maka kata Mariam “Dari mana akan aku
beroleh anak kerana aku tiada di pegang oleh laki-laki dan tiada daku
mengerjakan seperti yang di kerjakan perempuan yang banyak itu?” maka kata
Jibril “Demikianlah firman tuhanmu akan engkau kerana sesungguhnya ia tuhan
yang amat kuasa dan firmannya kami jadikan A’yasaya itu suatu tanda kami pada
segala manusia dan rahmat kami. Adalah segala pekerjaan itu dengan kudrat
Allaha Taa’laya jua”.
Maka di genggam Jibril tanah segenggam
itu lalu di tiup oleh Jibril tanah itu masuk ke dalam perut Mariam. Adalah
tanah itu lebih daripada menjadikan hidung Adam maka Jibril pun naiklah ke
langit. Setelah sudah tanah ke dalam perut Mariam maka firman Allaha Taa’laya
“Jadilah engkau A’yasaya ruhku”. Hataya berapa lamanya maka berdehem A’yasaya
di dalam perut Mariam maka berseru-seru suara dari langit “Hai A’yasaya, siapa
aku?” maka kata A’yasaya “Engkaulah tuhan yang tiada tuhan lain daripadamu.
Bahawa engkau tuhan yang esa lagi amat kuasa”. Maka kembalilah Mariam ke masjid
berbuat kebaktian senantiasa itu.
Maka datang seorang perempuan daripada
kaum bani Israil namanya Rahamata. Maka Rahamata berkata “Mariam mengapa engkau
ku lihat pipimu kedua jatuh dan perutmu telah besarlah” maka kata Mariam “Hai
Rahamata, kau tutupilah atasku maka jangan engkau ceritakan bahawa Allaha
Taa’laya mengatakan atas suatu Kana Faya
Kawana bahawa aku bunting ini dengan kudrat Allaha tuhanku juga. Telah ku
dengar suara dari langit mengatakan yang di dalam perut itu suatu orang nabi
Allaha tiada berkesudahan hormatnya”. Maka kata Rahamata akan Mariam “Apa yang
kau perbuat dan daripada apa yang engkau peroleh maka engkau kata di dalam
perutmu itu nabi Allaha. Hai Mariam, kata olehmu kepadaku demi Allaha tiada aku
kisahkan engkau pada segala bani Israil”.
Maka pada masa itu kaum bani Israil
berhimpun pada suatu tempat. Kata Rahamata “Yang kamu kata yang amat pertapa
amat berbuat kebaktian kepada Allaha Taa’laya sekarang ia telah buntinglah.
Segeralah ia akan beranak nescaya kamu lihatlah”. Kemudian maka kata segala
mereka itu “Rahamata tiada engkau takut akan tuhan yang maha tinggi dan
tiadakah takut engkau seksa api neraka maka engkau tuduh orang yang benar
dengan perbuatan yang keji itu”. Maka segala mereka itu pun hairanlah akan kata
Rahamata menganiaya Mariam itu.
Maka datang pula pada mereka itu Iblis
A’layaha Laa’nata Allaha merupakan dirinya seperti rupa orang tua pada kaum
bani Israil. Maka kata Iblis “Hai segala kaum zaahada, jangan kamu menyalahkan
Rahamata itu daripada yang ceritanya kepada kamu itu kerana Rahamata terlalu
benar katanya. Bahawa aku melihat pada tiap-tiap hari seorang-orang muda masuk
keluar ia dari dalam masjid Mariam itu. Bahawa yang di katanya itu Jibril
A’layaha Al Salama itu”. Maka hairanlah segala mereka itu mendengar katanya
demikian itu segala kata Rahamata adanyakah segala yang menambah itu tiada
daripada bencinya dan adanyakah berdiri kayu itu tiada dengan akarnya. Maka
kata segala kaum bani Israil “Siapa baik kita suruh bertanya Mariam itu?” maka
sahut seorang namanya Yawasafa (Yusuf) kerana ia terlalu benar ialah di suruh
mereka itu bertanya Mariam.
Setelah datanglah ia kepada Mariam
katanya “Mariam, aku hendak bertanya kepadamu” akan sahut Mariam “Tanyalah aku
apa kehendakmu dan jangan engkau tanya daripada soal berpanjangan itu”. Maka
Yusuf bertanya “Hai Mariam, adakah di jadikan Allaha Taa’laya barang suatu
tiada daripada benihnya” maka sahut Mariam “Siapatah yang menumbuh menjadikan
benih itu ia jua amat kuasa pada barang yang di jadikannya tiada dengan benih
itu”. Maka kata Yusuf “Ya Mariam, adakah Allaha Taa’laya menjadikan perempuan
bunting tiada dengan bersuami” kata Mariam “Adapun tanyamu itu adalah olehnya
hendak menanyai akan budak di dalam perutku ini tiada dengan laki-laki seperti
Adam di jadikan Allaha Taa’laya tiada beribu bapa jadi ia daripada tanah. Maka
firman tuhan baginya Kana Faya Kawana”.
Maka kata Yusuf “Hendaklah kau
tunjukkan kenyataan kepada aku supaya aku percaya akan katamu” maka kata Mariam
“Apa kehendakmu”. Maka kata Yusuf “Kehendakku hendak kenyataan budak di dalam
perutmu itu jika di sahutnya tanyamu itu nyatalah kebesaranmu dan jika tiada ia
sahut tiadalah aku percaya akan barang katamu itu”. Maka Mariam pun
berseru-seru pada lambungnya katanya “Ya anakku, siapa engkau ini dan siapa
bapamu dan daripada apa engkau di jadikan Allaha Taa’laya”. Maka A’yasaya pun
mengeluarkan kepalanya sehingga lehernya daripada lambung Mariam yang kanan
maka berseru-seru “Hai ibuku, bahawa aku tiada bapa bahawa aku ini ruh Allaha.
Namaku A’yasaya anak Mariam. Bahawa kejadianku ini tanah yang lebih dari di jadikan
Adam A’layaha Al Salama. Bahawa aku jadi ini tuhan segala alam menjadikan aku
dengan kudratnya”.
Apabila di lihat Yusuf ehwal budak
keluar daripada lambung Mariam sehingga lehernya itu maka berkata-kata dengan
fasih lidahnya itu maka Yusuf pun gementarlah segala sendinya maka keluarlah ia
daripada masjid Mariam. Maka ia berkata “Sabawaha
Qodawasa Rabanaa Wa Raba Al Malaakata Wa Al Rawaha Yaa Alahaya ini sedikit
jua daripada Mariam engkau tanyakan”. Maka Yusuf pun berjalanlah kembali kepada
kaumnya zaahada yang menyuruhkan dia itu bahawa Zakaria pun ada duduk
bersama-sama orang yang banyak itu. Maka kata Yusuf “Bahawa Mariam itu
sungguhnya ia bunting tetapi tiada seperti perempuan yang banyak itu. Bahawa
akan budak di dalam perutnya berkata-kata dengan hamba dengar maka di
keluarkannya kepalanya sehingga lehernya daripada lambung Mariam yang kanan. Maka
katanya akulah ruh Allaha anak Mariam dan tiada berbapa bahawa aku jadi ini
dengan kudrat tuhanku yang maha tinggi pada melakukan kehendaknya dan aku kalimat
Allaha”.
Maka kata Zakaria “Sebenarnya kuasa
tuhan yang maha tinggi pada melakukan kehendaknya atas segala hambanya itu. Sesungguhnya
tiada siapa yang lain dapat berbuat sekehendaknya melainkan dengan hukum
kudratnya juga”. Maka amat ajaib segala kaum bani Israil mendengar cerita Yusuf
itu maka kata mereka itu “Adalah anak Mariam yang di jadikan Allaha Taa’laya
itu pekerjaan yang amat besar adanya”. Maka Rahamata pun menyesallah daripada
mengata Mariam itu maka masing-masing berdiamlah mereka itu.
Sebermula hingga sampailah bunting
Mariam itu sembilan bulan dan sembilan hari dan sembilan ketika maka pada
ketika itu amat kelam gelita dan dingin. Maka Jibril pun datanglah maka kata
Jibril “Ya Mariam, dirilah engkau mari berjalan pada tempat beranak itu”. Maka
kata Mariam “Ya Jibril, pada malam ini aku terlalu amat sakit perutku ini tiada
akan dapat aku berjalan”. Maka kata Jibril “”Bahawa akan aku berkata ini dengan
titah tuhan menyuruhkan dikau berjalan” maka kata Mariam “Sabarlah aku pada
hukum Allaha dan redhalah aku daripada barang qodhanya dan kuserahkan diriku ke
hadratnya”.
Maka berdirilah Mariam berjalan
bangat-bangat sampailah ia pada suatu tempat Mahaatho namanya dan hingga sampai pada tempat Qodhoya namanya, ada sepohon kurma dan di bawah kurma itulah ia
duduk maka di serahkannyalah dirinya kepada Allaha Taa’laya. Laqowalaha
Taa’laya Qoalata Yaa Layatanaya Mata
Qobala Hazaa Wa Kanata Nasayaa Manasayaa maka di ceritakan oleh ahli al
tafsir adalah pohon kurma itu akan tetaplah rupanya dari selamanya pun tiada
berubah barang sekalipun dan sekira-kira enam ratus tahun lamanya umurnya kurma
itu dan kata setengah sudah matilah kurma itu. Setelah datang Mariam ke bawah
pohon kurma maka kurma itupun penuhlah pelepahnya dan berdaunlah maka apabila
terbitlah A’yasaya daripada perut Mariam maka kurma itupun berbuahlah terlalu
lebat buahnya.
Bermula di ceritakan akan ahli al
tafsir tempat itupun tanahnya kering dengan tingginya tiada berair akan tempat
itupun sekira-kira seribu tahun lamanya yang tiada berair. Maka tatkala
A’yasaya jadi itu maka mata air pun terbit mengalir berpancuran mengalir dari
dalam bumi hampir Mariam itu daripada berkat nabi Allaha A’yasaya A’layaha Al
Salama. Maka tatkala Mariam mengata Mata
Qobala Hazaa ertinya matikan aku
dahulu daripada ini menyahut nabi Allaha A’yasaya “Ya ibuku, jangan engkau
bercinta bahawa sesungguhnya di jadikan tuhan aku suatu kelakuan yang amat
banyak dan olehmu ya ibuku kurma ini buahnya masak dan mengkal itu makanlah
olehmu buah kurma ini dan minumlah air yang hening itu”.
Dan di ceritakan oleh orang yang
empunya cerita ini apabila di dengar oleh Mariam kata anaknya demikian itu maka
di bangkitkannya kepalanya lalu ia berdiri. Maka di lihatnya kurma itu ada
daunnya terlalu hijau dan buahnya terlalu lebat maka terlalu sukacitalah Mariam
melihat demikian itu maka di mamahnya buah kurma itu. Maka kata A’yasaya “Ya
tuhanku, ya ibuku, jangan engkau bercinta bahawa aku ini ruh tuhan segala alam
dan kelemahan di atas bumi. Bermula ya ibuku, barangsiapa ada Allaha Taa’laya
sertanya tiadalah dapat di pengapa oleh segala makhluk”.
Maka apabila di lihat oleh Iblis akan
A’yasaya itu luluh lentalah hatinya tiada berdaya sebab tiada hasil fitnahnya. Maka
Iblis A’layaha Laa’nata Allaha pun serupakan dirinya seperti kaum bani Israil
ber hatho maka di kelilingnya suatu
bakul dan pada dahinya sehelai daun kiambang. Maka ia berkata “Hai segala kaum
bani Israil, kamu tinggalkanlah Mariam itu sekarang ini telah ia beranak
rupanya seperti bulan purnama. Bukankah ia bersumpah mengatakan dirinya tiada
bunting akan sekarang setelah jadi anaknya itu maka dari mana akan dia beroleh
anak itu melainkan dengan azan ia berbuat zina juga”.
Maka apabila di dengar oleh segala
kaum bani Israil cerita Iblis itu demikian berhimpunlah segala tua-tua mereka
itu datang kepada nabi Allaha Zakaria. Maka kata mereka itu “Ya nabi Allaha,
bahawa akan Mariam telah beranaklah ia pada suatu tempat akan sekarang ini
cerita khotho anaknya itu hendak di
bunuhnya oleh Mariam itu bahawa kerana ia telah bersumpah mengatakan dirinya
tiada bunting. Malulah ia akan dirinya marilah kita sekelian pergi kita rebut
anaknya itu daripadanya”. Maka kata Zakaria “Pergilah kamu sekelian, aku pun
pergi” maka berjalan Zakaria serta mereka itu dua belas ribu laki-laki yang
zaahada hingga berhampirlah mereka itu kepada Mariam. Maka di dengar Mariamlah
suara orang yang banyak itu maka Mariam pun takut.
Maka kata A’yasaya A’layaha Al Salama
“Ya ibuku, jangan engkau takut bahawa dengan tolong tuhan juga yang di harap
hambanya yang sebenarnya. Jikalau berhimpun segala mereka itu seperti bilang
hujan yang titik dari langit sekalipun tiada akan kuasa mereka itu berbuat
kejahatan kepada kita. Hai ibuku, ribalah aku olehmu apabila engkau di tanya
orang maka isyaratkan dengan tangan kananmu kepada aku. Bahawa jangan sekali
engkau berkata barang suatu huruf jua pun. Bahawa akulah menjawab kata mereka
itu yang seperti di ajarkan tuhanku tatkala di dalam perut ibuku”.
Apabila hampirlah segala mereka itu
maka akan kata mereka itu Ya Mariam Laqowalaha
Taa’laya Laqoda Hasata Shayaa Farayaa.
Yaa Akhota Harawana Maa Kaana Abawaka Amaraa Sawaa Wa Maa Kaanata Amaka
Baa’yaa. Faashaarata Alayaha Qoalawaa Kayafa Nakalama Mana Kaana Faya Al Mahada
Shobayaa ertinya maka kata segala mereka itu “Hai Mariam, sungguhnya
engkau perbuat kerja kesumat. Hai saudara Harun, tiada ada bapamu daripada
orang jahat dan tiada ibumu daripada orang persenda”. Maka diisyaratkan Mariam
dengan tangannya kanan kepada anaknya maka kata mereka itu. Maka kata mereka
itu “Betapa kami berkata dengan budak baharu jadi daripada ribaanmu itu. adakah
budak baharu jadi tahu berkata” tetapi A’yasaya berdiam dirinya juga.
Bermula di ceritakan ahli al tafsir
maka di suruh oleh mereka itu dua orang daripada orang tua-tua yang amat benar
dan betul keduanya pergi kepada Mariam menanyai akan dia jikalau benar ia
beranak dengan kudrat tuhan alam. Benarkanlah ia jikalau di peroleh
kenyataannya daripadanya bunuhlah Mariam itu maka kita ambil anaknya juga
kerana ia di jadikan tuhan yang maha besar dan yang amat kuasa dan yang amat
mulia. Maka kata orang tua dua orang itu “Hai kanak-kanak telah kau jadikan
fitnahlah segala hamba Allaha dan kau bermasygullah mati segala manusia dan
jadi batallah kebaktian mereka itu dan jadi sia-sialah hidup mereka itu. Hai
budak, kata olehmu siapa engkau dan siapa bapamu dan daripada apa engkau di
jadikan Allaha Taa’laya” maka tiada di sahutnya A’yasaya kerana ia lagi menyusu
kepada ibunya. Maka orang tuha dua orang itu “Di manakan sangka budak ini berkata-kata,
sahlah Mariam ini berbuat zina. Bunuhlah oleh kamu Mariam ini maka ambillah
anaknya ini daripadanya”.
Maka oleh nabi Allaha Zakaria di
suruhnya seorang orang tua yang lain pula yang terlalu shidiq di suruhnya
bertanya anaknya Mariam itu mudah-mudahan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya ia
berkata-kata itu dengan kurnia Allaha akan dia dan kita akan abawanya. Maka di
tanyalah orang tua itu “Hai anakku, siapa engkau dan siapa bapamu dan daripada
apa engkau di jadikan Allaha Taa’laya. Bahawasanya jadi fitnahlah engkau pada
hati segala hamba Allaha dan memberi masygullah engkau pada hati segala
manusia”. Maka apabila di dengar oleh A’yasaya kata orang tuha itu maka di
dalam hati A’yasaya tiada dapat tiada aku jawablah kata orang tua ini. Maka
tanggalkannya susu ibunya daripada mulutnya maka ia menyulur lalu ke tanah
seperti laki-laki yang pantas rupanya maka di angkatkannya kepalanya seraya
berdehem-dehem. Maka kedengaranlah dehemnya itu kepada orang tua, dua belas
ribu yang jauh itupun mendengar dia seperti hampir juga pendengarannya.
Maka kata A’yasaya Laqowalaha Taa’laya Qoala Anaya A’bada Allaha Ataanaya Al Kataaba Wa Jaa’lanaya Nabayaa. Wa
Jaa’lanaya Mabaarakaa Ayana Maa Kanata Wa Awashoanaya Ba Al Sholaata Wa Al
Zakaata Maadamata Hayaa. Wa Bara Abawaa Ladataya Wa Lama Yajaa’lanaya Jabaaraa
Shaqoyaa. Wa Al Salaama A’laya Yawama Waladata Wa Yawama Amawata Wa Yawama
Abaa’tsa Hayaa ertinya kata A’yasaya bahawa hamba ini Allaha turunkan
tuhanku suruhnya dan di jadikannya akan nabi Allaha dan di jadikan pilihan
barang di mana aku. Di pesaninya aku mendirikan sembahyang dan memberi zakat
selama-lama aku hidup, berbuat bakti aku kepadanya dan tiada aku di jadikannya
Allaha Taa’laya orang besar yang kasih akan dunia itu dan sejahtera atasku pada
hari di jadikannya aku datang kepada hari matiku dan lagi kepada hariku
hidupkan tuhan alam daripada dalam kuburku.
Bahawa kata nabi Allaha A’yasaya itu
sekarang orang yang dua belas ribu itu semuanya mendengar dia yang jauh dan
yang hampir itupun sama pendengarannya mendengar suara nabi Allaha A’yasaya
itu. Maka segala kaum itupun semuanya mengucap tasbih dan taqdis akan tuhan
alam maka kata mereka itu sekelian Sabahaana
Al Qoadara A’laya Maayashaa ertinya maha suci tuhan tuhan yang amat kuasa
pada barang yang di kehendakinya. Maka di tanyai mereka itu pula “Hai
kanak-kanak jikalau engkau pesuruh tuhan adakah pesuruh tuhan kemudian
daripadamu ini yang terlebih besar daripadamu ini”.
Kata A’yasaya Laqowalaha Taa’laya Wa Aza Qoala
A’yasaya Abana Marayama Yaa Banaya Asaraa Yala Anaya Rasawala Allaha Alaya Kama
Mashodaqoaa Lamaa Bayana Yadaya Mana Al Tawaraata Wa Mabasharaa Ba Rasawala
Yaataya Mana Baa’daya Asamaha Ahamada dan kata A’yasaya anak Mariam
“Hai segala kaum bani Israil, bahawasanya aku pesuruh Allaha kepadamu bagi
barangsiapa antara kamu. Bahawa telah terbitlah di dalam taurat mencerita akan
aku pesuruh dan lagi akan datang kemudian daripada aku ini pesuruh seorang
namanya Mahamada. Ialah terlebih besar daripada sekelian alam dan terlebih
daripada sekelian makhluk”.
Maka hairanlah dan tercenganglah
sekelian mereka itu dan amat ajaib melihat kanak-kanak baharu jadi tahu
berkata-kata dengan fasih lidahnya dan amat nyaring suaranya. Maka sekelian
mereka itu memuji Allaha Taa’laya dengan tangisnya maka sekelian mereka itupun
kembalilah maka tinggallah A’yasaya pun besarlah.
Sumber : Kitab Qoshosho Al Anabayaa
No comments:
Post a Comment