Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Al Baaba Al Raabaa’ Wa Al
Tsalaatsawana Faya Zakara Al Naara
Bermula bab yang ketiga puluh empat
pada menyatakan neraka. Tersebut di dalam hadis bahawasanya Jibril A’layaha Al
Salama datang akan nabi A’layaha Al Salama maka berkata ia “Hai Jibril,
sifatkan bagiku akan neraka” maka berkata ia “Bahawasanya Allaha Taa’laya
menjadikan neraka maka di nyalakan dia seribu tahun hingga merah ia kemudian di
nyalakan dia seribu tahun hingga putih ia kemudian di nyalakan seribu tahun
hingga hitam ia maka iaitu hitam seperti malam kelam tiada padam nyalanya dan
tiada padam baranya”.
Kata Majaahada bahawasanya bagi jahanam itu
berapa ular seperti leher unta dan berapa kala seperti baghal. Maka larilah
ahli neraka daripada neraka daripada takut akan ular itu dan kala itu maka
mengambil ia dengan bibir mereka itu. Maka mencarik ia barang yang antara
rambut sampai kepada kuku maka tiada lepas mereka itu daripadanya melainkan
lari kepada neraka.
Dan diriwayatkan daripada Sayadana
A’bada Allaha bana A’baasa radhoya Allaha a’nahamaa daripada rasul Allaha
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama bahawasanya di dalam neraka itu beberapa ular
seumpama batang leher unta. Maka gigit ia akan seorang daripada mereka itu
sekali gigit mendapat ia padahnya empat puluh tahun. Dan di riwayatkan daripada
Zayada bana Wahaba daripada Abana Masaa’wada radhoya Allaha a’naha bahawasanya
api kamu ini satu jaza daripada tujuh puluh jaza daripada api neraka. Jikalau
tiadalah bahawasanya di selamkan dalam laut dua kali nescaya tiada dapat
manafaat daripadanya suatu. Berkata Majaahada bahawasanya api kamu itu minta
berlindung daripada neraka.
Di riwayat di dalam hadis bahawasanya
Allaha Taa’laya menyuruh akan Jibril A’layaha Al Salama kepada Malaka Al Naara
“Hai Jibril A’layaha Al Salama, berapa engkau mahu daripada api”. Kata Jibril
“Aku hendak sekadar buah tamar” kata Malaka “Ya Jibril, jikalau aku kasi akan
dikau kadar tamar nescaya hancur tujuh petala langit dan tujuh petala bumi
daripada panasnya”. Katanya “Kadar biji tamarlah” berkata Malaka “Jikalau aku
kasi akan dikau sekadar kehendak engkau nescaya tiada turun dari langit setitik
air hujan dan tiada tumbuh pada bumi itu tumbuh-tumbuhan”. Kemudian menyeru
Jibril “Hai tuhanku, berapa aku ambil daripada api” firman Allaha Taa’laya
“Ambil olehmu sekadar zarah daripadanya”. Maka mengambil Jibril daripadanya
kadar zarah dan di selamkan dia di dalam sungai tujuh puluh kali kemudian datang
dengan dia kepada nabi Adam A’layaha Al Salama. Maka di hantarkan dia atas
jabal yang tinggi maka hancur demikian jabal itu. Kemudian di kembalikan api
itu kepada tempatnya dan tinggal asapnya pada sekelian batu dan besi hingga
sekarang ini. Maka api yang ada ini daripada asap yang aatu zarah itu maka
iktibar olehmu daripadanya hai segala mukmin.
Sabda nabi A’layaha Al Salama
bahawasanya yang terlebih kurang ahli neraka pada pihak azab itu seorang
baginya dua kasut daripada api neraka yang mendidih daripada keduanya otaknya
seperti mendidih periuk. Maka mendengar akan dia jirannya dan segala gusinya
bara api dan bibir mulutny bara api dan nyala api itu keluar dari dalam
perutnya daripada dua tapak kakinya. Dan bahawasanya ia melihat akan dirinya
terlebih sangat azab ahli neraka dan pada hal bahawasanya ia yang terlebih
kurang azab ahli neraka. Berkata A’ashoma bahawasanya ahli neraka menyeru
mereka itu akan Malaka maka tiada menjawab akan mereka itu empat puluh tahun. Kemudian
baru menjawab maka berkata ia “Bahawa kamu sekelian kekal selama-lamanya di
dalamnya”. Kemudian mendoa mereka itu akan tuhannya “Hai tuhan kami, keluarkan
kami daripada ia maka jika kembali maka bahawasanya kamilah segala yang zalim”
maka tiada menjawab ia akan mereka itu sekadar umur dunia dua kali. Kemudian
baru menjawab akan mereka itu dengan firmannya Akhosawaa Faya Haa Wa Laa
Takalamawana hinalah kamu di dalamnya dan jangan berkata-kata kamu.
Sabda nabi A’layaha Al Salama tiada
berkata-kata kaum kemudian daripada itu dengan satu kalimat dan tiada kemudian
daripada itu melainkan zafayara dan shahayaqo di dalam neraka dan suara
mereka itu serupa suara hamar awalnya zafayara
halus dan akhirnya shahayaqo kasar. Kata
Jibril A’layaha Al Salama “Demi Allaha yang membangkit akan dikau dengan
sebenarnya nabi jikalau bahawa adalah seumpama lubang jarum di bukakan
daripadanya jahat masyrik nescaya terbakar ahli maghrib daripada sangat
panasnya. Dan demi Allaha yang membangkitkan akan dikau dengan sebenarnya nabi
jikalau bahawasanya satu kain daripada segala kain ahli neraka di gantung
antara langit dan bumi nescaya mati mereka itu daripada panasnya bagi barang
yang mendapat mereka itu daripada busuknya. Dan demi Allaha yang membangkit
akan dikau dengan sebenarnya nabi jikalau adalah satu zaraaa’ daripada rantai
yang menyebutkan Allaha Taa’laya akan dia di dalam Qoraana di hantarkan atas jabal
nescaya hancur jabal itu hingga sampai kepada bumi yang ketujuh. Dan demi
Allaha yang membangkit akan dikau dengan sebenarnya nabi jikalau adalah dua
laki-laki daripada ahli al Naara di azabkan di maghrib nescaya terbakar orang
yang di masyrik daripada saat azabnya panasnya sangat dan dalamnya jauh dan
kayunya manusia dan segala batu dan minumannya hamim dan danur dan pakaiannya
daripada belangkin.
Al Baaba Al Khoamasa Wa Al
Tsalaatsawana Faya Zakara Abawaaba Al Naara
Bermula bab yang ketiga puluh lima
pada menyatakan segala pintu neraka baginya tujuh puluh pintu. Bagi tiap-tiap
pintu daripadanya satu jaza yang di
bahagikan daripada laki-laki dan perempuan. Di riwayatkan daripada rasul Allaha
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama bahawasanya ia bertanya akan Jibril A’layaha
Al Salama “Adakah segala pintunya seperti segala pintu kita ini” katanya “Tiada
dan tetapi terbuka setengahnya di bawah daripada setengahnya di bawah daripada
setengahnya daripada satu pintu kepada satu pintu perjalanan tujuh ratus tahun.
Tiap-tiap satu pintu daripadanya terlebih sangat panas daripada yang mengiringi
akan dia tujuh puluh ganda”.
Sabda nabi A’layaha Al Salama “Siapa
yang mediami akan ini segala pintu” berkata ia “Adapun pintu yang di bawah
sekali maka di dalamnya segala munafikin dan orang yang kafir daripada Ashohaaba Al Maadata dan Al Firaun dan
namanya Hawiah. Dan bab yang kedua di dalamnya musyrikin dan namanya Al Jahim
dan bab yang ketiga di dalamnya Al
Shoabayana dan namanya Saqar dan bab yang keempat di dalamnya Iblis dan
orang yang mengikut akan dia dan majusi dan namanya Lazhoya. Dan bab yang kelima di dalamnya yahudi namanya Hathomah
dan bab yang keenam di dalamnya nashoraya dan namanya Saa’yara”. Kemudian diam Jibril maka sabda nabi A’layaha Al Salama
“Ya Jibril, mengapa tiada engkau khabarkan akan daku daripada orang yang
mendiamkan bab yang ketujuh”. Maka berkata ia “Ya Mahamada, adakah engkau tanya
akan daku daripadanya” maka sabda nabi “Bahkan”. Maka berkata ia “Ya Mahamada,
ahli dosa besar daripada umat engkau yang mati mereka itu dan tiada taubat
mereka itu” maka jatuhlah nabi pitam yakni pengsan.
Maka tatkala baik ia sabdanya Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama “Ya Jibril, besarlah balaku dan sangatlah takutku
adakah masuk daripada umatku itu neraka” kata Jibril “Bahkan masuk ahli dosa
besar daripada umat engkau”. Kemudian menangis rasul Allaha Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama dan menangis Jibril kerana tangisnya dan sabda nabi A’layaha
Al Salama “Ya Jibril, ngapa engkau menangis engkau ruh Al Amin” kata Jibril”
Aku takut bahawa di bala akan daku dengan barang yang di balakan dengan dia
Harut Wa Marut maka iaitulah yang menangis akan daku”. Maka mewahaya Allaha
Taa’laya “Hai Jibril dan hai Mahamada, aku jauhkan kedua kamu daripada neraka
dan tetapi jangan aman kedua kamu akan azab aku”.
Al BaabaAl Saadasa Wa Al Tsalaatsawana
Faya Zakara Jahanama
Bermula bab yang ketiga puluh enam
pada menyatakan jahanam. Di riwayatkan daripada Sayadana A’bada Allaha bana
A’baasa radhoya Allaha a’nahamaa di datangkan dengan jahanam hari kiamat dan di
kelilingnya tujuh puluh ribu saf daripada malaikat. Tiap-tiap satu saf terlebih
banyak daripada jin dan manusia mehela mereka itu akan dia dengan segala
talinya. Dan bagi jahanam itu empat kakinya barang yang antara kaki dan kaki
seribu tahun dan baginya tiga puluh kepala dan pada tiap-tiap kepala tiga puluh
ribu mulut. Dan pada tiap-tiap mulut tiga puluh ribu gigi dan tiap-tiap aatu
gigi seumpama jabal Ahad seribu kali dan pada tiap-tiap mulut, dua bibir
tiap-tiap satu bibir seumpama lapis dunia. Dan pada dua bibirnya dua rantai
daripada besi dengan tiap-tiap satu rantai daripada keduanya tujuh puluh ribu
gelangnya dan memegang akan tiap-tiap satu gelang barang yang tiada terbilang
daripada malaikat. Maka di datangi akan dia daripada kiri Arash dan iaitu
firman Allaha Taa’laya Ana Haa Taramaya Basharara Ka Al Qoshora
bahawasanya ia melontar dengan kala satunya seperti besar rumah.
Al Baaba Al Saabaa’ Wa Al
Tsalaatsawana Faya Zakara Sawaqo Al Naasa Alaya Al Naara
Bermula bab yang ketiga puluh tujuh
pada menyatakan halau manusia ke neraka. Di halau akan seteru Allaha kepada
neraka dan hitamlah segala muka mereka itu dan biru segala muka mereka itu dan
di cap akan segala mulut mereka itu maka apabila sampai mereka itu kepada
segala pintunya berbadap ia akan segala mereka itu oleh malaikat Zabaniah
dengan segala belenggu dan rantai maka demikian rantai itu di hantarkan di
dalam mulut kafir dan keluar daripada duburnya dan di belenggu akan tangannya
yang kiri kepada lehernya dan di masukkan tangan kanannya pada dadanya dan
tanggalkan daripada antara belikatnya dan di ikat dengan rantai dan di
rangkaikan tiap-tiap satu anak Adam serta syaitan pada satu rantai dan di tarik
atas mukanya dan memukul akan dia oleh malaikat dengan tongkat daripada besi
tiap-tiap berkehendak mereka itu keluar daripadanya di kembali mereka itu di
dalamnya dan di kata bagi mereka itu “Rasa oleh kamu akan azab neraka yang
adalah kamu dengan dia itu dusta”.
Kemudian berkata Sataya Fathomaha “Ya
rasul Allaha, adakah tiada engkau tanya daripada umat engkau betapa masuk
mereka itu akan dia” sabda nabi A’layaha Al Salama “Mehalau akan mereka itu
oleh malaikat kepada neraka maka tiada hitam muka mereka itu dan tiada biru
mata mereka itu dan tiada di cap segala mulut mereka itu dan tiada di rangkai
akan mereka itu serta syaitan dan tiada di hantarkan atas mereka itu rantai dan
belenggu”. Maka berkata Sataya Fathomaha “Ya rasul Allaha, betapa menarik akan
mereka itu oleh malaikat” sabda nabi A’layaha Al Salama “Adapun orang tua dan
orang muda di ambil akan keduanya dengan janggutnya. Adapun perempuan dengan
rambutnya dan ubun-ubunnya maka berapa banyak daripada orang yang beruban
daripada umatku di pegang atas ubannya dan di tarik ke neraka dan dia menyeru “Hai
dhoifku”. Dan berapa banyak daripada orang muda daripada umatku di pegang
daripada janggutnya dan di tarik ke neraka dan ia menyeru “Hai mudaku dan hai
baik rupaku”. Dan berapa banyak daripada perempuan daripada umatku di pegang
atas ubun-ubunnya di tarik ke neraka dan ia menyeru “Hai kemaluanku dan hai
kebinasaan tutupku” hingga sampai dengan mereka itu kepada Malaka.
Maka apabila melihat ia kepada mereka
itu berkata ia bagi segala malaikat “Siapa ini maka tiada datang atas kami
daripada segala orang celaka terlebih ajab daripada ini tiada hitam mukanya dan
tiada di hantarkan rantai dan belenggu pada batang lehernya”. Maka berkata
segala malaikat itu “Demikianlah di suruh akan kami bahawa kami datang dengan
mereka itu atas ini kelakuan”. Maka berkata ia bagi mereka itu “Hai sekelian Ashaqoyaa, siapa kamu” maka berkata
mereka itu “Kami daripada umat Mahamada A’layaha Al Salama”.
Dan di riwayatkan pada satu riwayat
yang lain menarik akan mereka itu oleh malaikat menyerulah mereka itu “Hai
Mahamadaku” maka tatkala melihat mereka itu akan Malaka lupa mereka itu akan
nama Mahamada A’layaha Al Salama. Maka apabila mendengar mereka itu akan nama
Mahamada A’layaha Al Salama berteriak mereka itu sekelian “Kami sekeliannya
daripada umatnya” maka berkata Maalaka bagi mereka itu “Adakah tiada bagi kamu
pada Qoraana yang menakut daripada maksiat” dan apabila berhenti mereka itu
atas tepi jahanam dan melihat mereka itu kepada neraka dan kepada Zabaniah
berkata mereka itu “Hai Malaka, izin bagi kami bahawa kami menangis atas diri
kami” maka meizin Malaka bagi mereka itu maka menangislah mereka itu air mata
hingga tiada tinggal suatu daripada air mata pada segala mata mereka itu
menangis mereka itu akan darah maka berkata Malaka “Sangatlah eloknya ini
tangis jikalau adalah di dalam dunia daripada takut akan Allaha Taa’laya
tiadalah menyentuh akan kamu api neraka”.
Al Baaba Al Tsaamana Wa Al
Tsalaatsawana Faya Zakara Al Zabaanayaha
Bermula bab yang ketiga puluh lapan
pada menyatakan malaikat Zabaniah. Telah berkata Manashowara bana A’maara telah
sampai akan daku bahawasanya Malaka Al Naara baginya beberapa tangan dan
beberapa kaki dengan bilang-bilang ahli neraka dan dengan tiap-tiap kaki dan
tangan berdiri dan duduk dan mebelenggu dan merantai siapa yang di kehendakinya
maka apabila melihat kepada neraka makanlah neraka itu setengah akan
setengahnya kerana takut akan Malaka. Dan bermula segala huruf Basama Allaha itu sembilan huruf dan
bilang-bilang kepala Zabaniah demikian juga sembilan mengambil mereka itu akan mereka
itu dengan tangan mereka itu dan kaki mereka itu kerana mereka itu beramal
dengan kaki mereka itu seperti beramal mereka itu dengan tangan.
Maka mengambil seorang daripada mereka
itu sepuluh ribu daripada kafir dengan tangan yang satu dan sepuluh ribu dengan
tangan yang lain dan sepuluh ribu dengan salah suatu daripada dua kakinya dan
sepuluh ribu dengan kaki yang lain. Maka mencampakkan pada neraka empat puluh
ribu kafir dengan satu kali kerana padanya daripada kuat dan shadata dan kepala mereka itu Malaka Khoazana Al Naara dan lapan belas
seumpama dan mereka itu kepala malaikat di bawah tangan tiap-tiap satu malaikat
daripada mereka itu daripada khozaanaha
barang yang tiada terhingga bilang mereka itu melainkan Allaha. Dan segala mata
mereka itu seperti kilat menyembur dan segala kaki mereka itu seperti putih
tanduk lembu dan segala bibir mereka itu menyentuh akan segala kaki mereka itu
keluarlah segala nyala api daripada segala mulut mereka itu. Dan barang yang
antara dua belikat tiap-tiap seorang daripada mereka itu perjalanan setahun
tiada menjadi Allaha Taa’laya di dalam segala hati mereka itu daripada rahmat
dan dapat kasih sayang sekadar zarah sekalipun. Menyelam seorang daripada
mereka itu di dalam laut daripada api kadar tujuh puluh tahun maka tiada
memberi mudharat akan dia oleh api neraka dari kerana nur mengalahkan naara. Naa’waza Ba Allaha Mana Al Naara.
Kemudian berkata Malaka bagi Zabaniah
“Campakkan olehmu akan mereka itu ke dalam neraka” maka apabila mencampak akan
mereka itu dan neraka menyerulah sekeliannya
Laa Alaha Alaa Allaha. Maka kembali daripada mereka itu neraka maka berkata
Malaka “Hai api ambil olehmu akan mereka itu” maka berkata neraka betapa hal
kami hendak ambil akan mereka itu dan pada hal mereka itu mengata Laa Alaha Alaa Allaha”. Maka berkata
Malaka “Dengan demikian itu telah menyuruh tuhan Raba Al A’rasha Al Azhoyama”. Maka mengambillah akan mereka itu
oleh api neraka maka setengah mereka itu orang yang di ambilnya hingga dua
kakinya. Dan setengah mereka itu orang yang di ambilnya hingga dua lututnya dan
setengah mereka itu orang yang di ambilnya hingga pusatnya dan setengah mereka
itu orang yang di ambilnya hingga halkumnya.
Maka apabila hampir daripada segala
mereka itu berkata Malaka “Jangan engkau bakar akan muka mereka itu maka
bahawasanya mereka itu sujud di atasnya bagi Allaha Taa’laya dan jangan engkau
bakar akan segala hati mereka itu kerana bahawasanya ia tempat tauhid dan
makrifat dan iman dan panjang dahaga mereka itu bulan Ramadhan” dan kekallah
mereka di dalamnya barang yang di kehendaki Allaha Taa’laya.
Al Baaba Al Taasaa’ Wa Al
Tsalaatsawana Faya Zakara Ahala Al Naara Wa Thoa’ama Hama Wa Sharaaba Hama
Bermula bab yang ketiga puluh sembilan
pada menyatakan ahli neraka dan makanan mereka itu dan minuman mereka itu.
Sabda nabi A’layaha Al Salama ahli neraka itu hitam segala mukanya, kelam
segala mata mereka itu, hilang segala akal kepala tiap-tiap seorang mereka itu
seperti besar kubah dan segala badan mereka itu seperti jabal dan segala mata
mereka itu seperti bukit dan rambut mereka itu seperti batang buluh. Tiada bagi
mereka itu mati yang mati ia dan tiada hidup mereka itu bagi tiap-tiap seorang
daripada mereka itu tujuh puluh kulit daripada satu kulit kepada satu kulit
tujuh lapis daripada api dan di dalam rongga mereka itu berapa ular daripada
neraka. Mendengar mereka itu akan suaranya seperti suara binatang liar dengan
beberapa rantai dan beberapa belenggu akan mereka itu dan dengan beberapa
tongkat di pukul akan mereka itu dan atas muka mereka itu di hela akan mereka
itu.
Sabda nabi A’layaha Al Salama miskin
ahli neraka menyeru mereka itu “Hai tuhan kami, telah meliputi akan kami akan
azab” dan mereka itu di tutup akan mereka itu di dalamnya dan belenggu akan
mereka itu dengan beberapa belenggu, jika diam mereka itu tiada di kasihankan
mereka itu dan jika sabar mereka itu tiada lepas mereka itu dan jika menyeru
mereka itu tiada di jawab akan mereka itu. Menyeru mereka itu dengan Wayala dan Tsabawara dan Shoghoara
hal keadaannya mereka itu di rangkai akan mereka itu di dalam tutup di kekal
akan mereka itu, menyesal mereka itu panjang azab mereka itu, picak tempat
masuk mereka itu, mengalir danur mereka itu, nyata segala aurat mereka itu,
berubah warna mereka itu, celaka mereka itu. Berkata mereka itu “Hai tuhan
kami, telah mengeras atas kami celaka dan adalah kami kaum yang sesat. Hai
tuhan kami, bukakan daripada kami akan azab bahawasanya kami beriman”.
Sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama miskin ahli neraka telah menjadi Allaha Taa’laya bagi mereka itu berapa
jabal di namakan Shoa’wada. Maka naik
mereka itu atas muka mereka itu seribu tahun hingga apabila naik mereka itu
melontarkan mereka itu oleh jabal itu di dalam bawah jahanam hal keadaannya
rugi mereka itu. Sabda nabi A’layaha Al Salama miskin ahli neraka apabila pinta
tolong mereka itu dengan hujan di angkatkan satu awan yang hitam. Maka
berkatalah mereka itu “Hujan telah datang daripada Allaha Taa’laya” maka hujanlah
atas mereka itu segala batu daripada api jatuh atas segala kepala mereka itu kemudian
keluar daripada segala dubur mereka itu. Kemudian minta mereka itu akan Allaha
Taa’laya seribu tahun bahawa merezeki akan mereka itu hujan. Maka zahir satu
awan yang hitam maka berkata mereka itu “Inilah awan hujan”. Maka hujanlah atas
mereka itu segala ular seperti batang leher unta maka barang siapa yang di
gigitnya sekali gigit tiada hilang daripadanya padahnya seribu tahun dan inilah
makna firman Allaha Taa’laya Zadanaa Hama A’zaabaa Fawaqo Al A’zaaba Ba
Maa Kaanawaa Yafasadawana kami tambahi mereka itu azab di atas azab
mereka itu dengan sebab adalah mereka itu mafasada
mereka itu di dalam dunia.
Sabda nabi A’layaha Al Salama miskin
ahli neraka menyeru mereka itu akan Malaka tujuh puluh ribu tahun maka tiada
mengembali atas mereka itu jawab. Maka berkata mereka itu “Hai tuhan kami,
bahawasanya Malaka tiada menjawab akan kami” maka firman Allaha Taa’laya “Hai
Malaka, jawab olehmu akan ahli neraka”. Kemudian bahawasanya Malaka berkata ia
“Apa kamu kata hai mereka yang di murka oleh Allaha Taa’laya atas kamu hai ahli
neraka” maka berkata mereka itu “Hai Malaka, beri olehmu akan kami sekali minum
air boleh jadi senang kami dengan dia. Maka sungguhnya telah memakan api neraka
akan daging kami dan tulang kami dan telah masuk segala kulit kami dan telah
mencarik akan tulang kami dan telah memotong akan hati kami”. Maka memberi ia
akan mereka itu sekali minum daripada hamim maka mencapai mereka itu akan dia
dengan tangan. Gugurlah segala anak jari maka sampai kepada muka berhamburanlah
segala mata mereka itu dan segala pipi mereka itu maka apabila masuklah ia ke
dalam perut memutuslah akan segala perut dan segala hati.
Sabda nabi A’layaha Al Salama miskin
ahli neraka apabila minta tolong mereka itu dengan makanan di bawa bagi mereka
itu dengan zaqum. Maka apabila di datangkan dengan zaqum memakanlah mereka itu
akan dia mendidihlah barang yang dalam perut mereka itu dan mendidih otak
mereka itu dan segala gusi mereka itu dan keluar nyala api daripada segala
mulut mereka itu dan gugurlah segala jasad mereka itu antara kaki mereka itu.
Sabda nabi A’layaha Al Salama miskin ahli neraka memakai mereka itu akan
pakaian daripada qothoraana. Apabila
di hantarkan atas segala badan mereka itu terkupaslah kulit mereka itu dan
segala mereka itu yang celaka di dalam neraka buta tiada melihat, kelu tiada
berkata-kata, tuli tiada mendengar dan tiap-tiap orang yang lapar ingin akan
makanan melainkan ahli neraka dan tiap-tiap orang yang bertelanjang ingin akan
pakaian melainkan ahli neraka tiada ingin dan tiap-tiap orang yang mati ingin
akan hidup melainkan ahli neraka maka bahawasanya mereka itu cita-cita akan
mati.
Al Baaba Al Arabaa’wana Faya Zakara
Anawaa’ Al A’zaaba A’laya Qodara Aa’maala Hama
Bermula bab yang keempat puluh pada
menyatakan berapa bagai azab atas kadar amal mereka itu. sabda nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama lepas daripada neraka daripada umatku kemudian
daripada seribu enam puluh tahun, satu kaum gemuk daripada daging, kurus
daripada agama, berpakai daripada pakaian, bertelanjang daripada taat, alim
mereka itu mengetahui mereka itu akan yang zahir daripada kehidupan dan lali
mereka itu daripada akhirat yakni jahil mereka itu dan mereka itu ahli pasar
dan ahli hawaya, berusahalah mereka itu daripada apa harta menghendaki mereka
itu, tiadalah hirau Allaha Taa’laya daripada mana pintu masuk mereka itu akan
neraka.
Firman Allaha Taa’laya “Hai Musa,
jikalau melihat engkau akan orang yang merosakkan janji dan amanah di helakan
mereka itu atas segala muka mereka itu kepada neraka maka apabila di lontarkan
mereka itu di dalam jahanam jadilah tiap-tiap anggota mereka itu pada satu
tempat dan tiap-tiap urat pada satu tempat dan segala hati mereka itu pada satu
tempat dan firman Allaha Taa’laya Wayala bagi orang yang merosakkan janji dan
amanah. Engkau lihat akan dia di sula atas kayu zaqum dan api masuk daripada
duburnya dan keluar daripada mulutnya dan daripada dua telinganya dan daripada
dua matanya”. Dan firman Allaha Taa’laya “Hai Musa, jikalau engkau lihat akan
orang yang merosakkan janji dan amanah sungguhnya berangkai akan dia syaitan
pada rantai dan belenggu yang bergantung pada lidahnya mengalir otaknya
daripada dua lubang hidungnya. Tiada tidur sekelip mata dan tiada senang
sekelip mata hingga bahawasanya orang kafir menuntut aman dengan mati daripada
azab dan demikian lagi orang yang merosakkan janji menuntut akan aman dengan
mati dan demikian lagi orang yang berzina dan orang yang memakan riba dan orang
yang meninggalkan sembahyang di azab akan mereka itu di dalam neraka Haqobaa iaitu zaman yang panjang”.
Firman Allaha Taa’laya “Hai Musa,
jikalau adalah air segala laut jadi dakwat dan segala pohon kayu jadi kalam dan
segala jin jadi tukang surat nescaya habis segala kalam dan fana segala manusia
dan jin dan habis segala laut semuanya daripada dahulu bahawa di surat akan
bilang-bilang haqoba jahanam. Dan
demikian itu firman Allaha Taa’laya Laa Batsayana Faya Haa Ahaqoabaa Laa
Yazawaqowana Faya Haa Baradaa Wa Laa Sharaabaa Alaa Hamayamaa Wa Ghosaaqoa
Jazaa Wa Faaqoa berhentilah mereka itu di dalam neraka berapa haqoba tiada merasa mereka itu di
dalamnya akan sejuk dan tiada minuman melainkan hamim dan Ghosaaqoa balasan yang muafakat. Sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha
Wa Salama bagi Jibril “Apa itu haqoba” kata Jibril A’layaha Al Salama “Empat
ribu tahun”. Sabda nabi A’layaha Al Salama “Setahun berapa bulan” katanya
“Empat ribu bulan” sabda nabi A’layaha Al Saama “Dan sebulan itu berapa hari”
katanya “Empat ribu hari”. Sabda nabi A’layaha Al Salama “Satu hari itu berapa
saat” katanya “Tujuh puluh ribu saat dan tiap-tiap saat itu setahun daripada
segala tahun dunia”.
Dan di riwayatkan daripada Abaya
Harayaraha radhoya a’naha berkata sabda nabi A’layaha Al Salama apabila adalah
hari kiamat keluar daripada neraka itu suatu namanya Harayasha beranak daripada kala, kepalanya pada langit yang ketujuh
dan ekornya di bawah bumi yang di bawah. Maka menyeru ia tujuh puluh kali “Di
mana orang yang melawan akan Allaha Taa’laya. Di mana orang yang berperang akan
tuhan Al Rahamana”. Maka berkata
Jibril A’layaha Al Salama “Apa suatu engkau kehendak hai Harayasha” maka
berkata ia “Aku kehendak akan lima orang, di mana orang yang meninggalkan
sembahyang dan di mana orang yang menegahkan zakat dan di mana orang yang minum
arak dan di mana orang yang memakan riba dan dan di mana orang yang
bercakap-cakap dengan perkataan dunia di dalam masjid”. Maka mehimpun ia akan
mereka itu di dalam mulutnya dan kembali dengan mereka itu kepada jahanam Naa’waza Ba Allaha Mana Al Shaqoawata.
Al Baaba Al Haadaya Wa Al Arabaa’wana
Faya Zakara Haala Shaaraba Al Khomara
Bermula bab yang keempat puluh satu
pada menyebutkan hal orang yang meminum khomar. Di riwayatkan daripada Abaya
abana Kaa’ba sabda nabi A’layaha Al Salama di datangkan pada hari kiamat dengan
orang yang meminum khomar dan bejana khomar bergantung pada leher mereka itu
dan thonabawara di dalam tapak
tangannya hingga di sula atas kayu daripada api. Maka menyeru air si anu
daripada tempat bagian-bagian keluar bau khomar daripada mulutnya. Maka
kesakitan ahli Al Mawafafa hingga minta
tolong daripada Allaha Taa’laya daripada busuk bau mereka itu. Kemudian adalah
kembali mereka itu kepada neraka maka apabila di lontarkan mereka itu ke dalam
neraka menyerulah mereka itu seribu tahun “Hai dahagaku”. Kemudian menyeru
mereka itu akan Malaka maka tiada menjawab akan mereka itu kadar lapan puluh
tahun.
Maka adalah peluh mereka itu busuk
menyakiti akan jiran mereka itu maka menyeru mereka itu “Hai tuhan kami, angkat
olehmu daripada kami akan peluh” maka tiada angkat daripada mereka itu. Kemudian
di datangkan dengan mereka itu kepada neraka hingga jadilah mereka itu orang
kemudian di kembalikan mereka itu kejadian yang baru dan di kembali mereka itu
kepada neraka terbelenggu segala tangan mereka itu. Dan di halau akan mereka
itu pada neraka dengan berapa rantai atas muka mereka itu dan apabila minta
tolong mereka itu dengan minuman di bagi akan mereka itu air yang sangat panas
hingga apabila minum mereka itu putuslah segala perut mereka itu. Maka apabila
minta tolong mereka itu dengan makanan di bawa akan mereka itu zaqum maka
apabila di datangkan dengan dia dan makan mereka itu daripadanya mendidihlah
barang yang di dalam perut mereka itu. Maka keluarlah nyala api daripada segala
mulut mereka itu maka gugurlah segala isi perut mereka itu.
Kemudian di jadikan tiap-tiap seorang
daripada mereka itu di dalam peti daripada bau seribu tahun di pancangkan
tempat masuknya. Kemudian di keluarkan daripada peti itu kemudian daripada
seribu tahun di dalam habasa daripada
api neraka dan belenggu daripada api. Kemudian menyerulah mereka itu seribu tahun
“Hai dahagaku” maka tiada di kasihan akan mereka itu dan di dalam habasa itu beberapa ular dan kala
seperti unta yang menggigit akan dia dua kakinya maka tiada terpukul ia. Kemudian
di hantarkan atas kepalanya mahkota daripada api dan di jadikan pada segala
sendinya besi dan pada lehernya rantai dan pada tangannya belenggu.
Kemudian di keluarkan kemudian
daripada seribu tahun kemudian di jadikan dalam Wayala iaitu wadi daripada berapa wadi jahanam panasnya terlalu
sangat dan dalamnya terlalu jauh dan segala rantai ular dan kala di dalamnya
terlalu banyak dan kekal ia di dalam Wayala itu sekadar seribu tahun. Kemudian
menyeru mereka itu “Nabi Mahamadaku” maka mendengar ia akan suara mereka itu. Maka
berkata ia “Ya raba, aku dengar akan suara laki-laki daripada umatku” maka
firman Allaha Taa’laya “Ini suara laki-laki yang meminum khomar di dalam dunia
dan mati pada hal ia mabuk. Maka membangkit akan dia kepada Mahashara dia mabuk”.
Maka berkata nabi A’layaha Al Salama “Ya raba, keluarkan olehmu akan dia
daripada neraka dengan syafaatku” maka tiada tinggal berkekalan di dalam
neraka.
Al Baaba Al Tsaanaya Wa Al Arabaa’wana
Faya Zakara Al Khorawaja Mana Al Naara
Bermula bab yang keempat puluh dua
pada menyebutkan keluar manusia daripada neraka kemudian menyerulah mereka itu
di dalam neraka “Yaa Hanaana Yaa Manaana,
seribu tahun dan Yaa Qoyawama seribu
tahun dan Yaa Arahama Al Raahamayana
seribu tahun”. Maka apabila meluaskan Allaha Taa’laya pada mereka itu akan
hukumnya dan qodhanya menyuruh ia
akan Jibril A’layaha Al Salama maka firmannya “Ya Jibril, apa perbuat segala
mereka yang derhaka daripada umat Mahamada” maka berkata Jibril “Alahaya engkau
terlebih mengetahui dengan segala hal mereka itu daripada aku”. Maka firmannya
“Pergi olehmu dan lihat olehmu apa hal mereka itu”.
Maka pergilah Jibril kepada Malaka dan
iaitu ia atas minbar daripada api di tengah jahanam maka apabila melihat Malaka
kepada Jibril A’layaha Al Salama berdiri ia kerana mulia akan dia. Maka berkata
ia “Hai Jibril, apa yang memasuk akan dikau ini tempat” maka berkata ia “Apa
engkau berbuat dengan segala orang derhaka daripada umat Mahamada A’layaha Al
Salama”. Maka berkata Malaka “Sangatlah jahat hal mereka itu dan sangatlah
picak tempat mereka itu dan hati mereka itu cemerlang padanya cahaya iman”. Maka
berkata Jibril A’layaha Al Salama “Angkat olehmu akan hijab hingga aku lihat
akan mereka itu” maka menyeru Malaka akan khazanah Al Naara maka mengangkat hijab daripada mereka itu. Maka apabila
melihat mereka itu kepada Jibril A’layaha Al Salama dan melihat mereka itu akan
dia daripada baik rupanya mengetahui mereka itu bahawasanya bukan ia daripada
malaikat Azab. Maka berkata mereka itu “Siapa ini hamba yang datang seorang
terlebih elok daripadanya” maka berkata Malaka “Inilah Jibril A’layaha Al
Salama adalah ia datang akan nabi Mahamada dengan wahaya”.
Maka apabila mendengar mereka itu akan
sebut nama Mahamada A’layaha Al Salama menjerit mereka itu sekeliannya menangis
mereka itu dan berkata mereka itu “Hai Jibril, bacakan akan Mahamada salam
daripada kami dan khabarkan olehmu akan dia dengan jahat hal kami. Sungguhnya
telah lupalah ia akan kami meninggal ia akan kami di neraka”. Maka pergilah
Jibril hingga berdiri di hadapan Allaha Taa’laya maka firman Allaha Taa’laya
“Betapa engkau lihat akan umat Mahamada” maka berkata ia “Yaa Raba sangatlah
jahat hal mereka itu dan sangat picak tempat mereka itu” maka firman Allaha
Taa’laya “Adakah minta mereka itu akan dikau suatu” maka berkata ia “Bahkan.
Yaa Raba minta mereka itu bahawa aku baca salam akan Mahamada daripada mereka
itu akan salam dan aku khabar akan dia dengan jahat hal mereka itu”.
Maka firman Allaha Taa’laya “Pergi
olehmu kepadanya maka sampai olehmu akan dia” maka pergilah Jibril A’layaha Al
Salama kepada nabi hal keadaannya menangis ia dan nabi di dalam syurga di bawah
pohon kayu Thowabaya di dalam himat daripada mutiara putih dan baginya empat ribu
pintu bagi tiap-tiap pintu dua tudungnya satu tudung daripada emas dan satu
tudung daripada perak yang putih. Maka sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama “Apa yang menangis akan dikau ya saudaraku Jibril” maka berkata ia “Hai
Mahamada jikalau engkau lihat barang berkata yang aku lihat nescaya menangis
engkau terlebih daripada tangis aku. Sungguhnya telah datang aku daripada umat
engkau yang derhaka yang di azab akan mereka itu dan mereka itu kirim salam
akan dikau dan berkata mereka itu sangatlah jahat hal kami dan kami sangatlah
picak tempat kami dan berteriak mereka itu Ya Mahamada”. Kemudian berkata
Jibril “Dengar olehmu akan teriak mereka itu dan berkata mereka itu Ya Mahamada
maka mendengar akan mereka itu oleh nabi Mahamada Sholaha Allaha A’layaha Wa
Salama maka sabda nabi “Labaya Kama
Labaya Kama aku perkenan akan
kamu segala kemudian daripada sekali hai umatku”.
Maka berdiri nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama hal keadaannya menangis maka datang ia pada sisi Arash dan
segala anabaya di balakangnya dan tunduk ia sujud. Maka memuji ia atas Allaha
Taa’laya akan sebagai puji yang tiada memuji seorang akan seumpamanya. Maka firman Allaha Taa’laya “Ya
Mahamada, angkat olehmu akan kepalamu dan pinta olehmu di bagi akan kamu dan
pinta syafaat olehmu di beri akan syafaat kamu”. Maka berkata nabi A’layaha Al
Salama “Yaa Raba, segala orang yang derhaka daripada umatku sungguhnya telah luluslah
hukum engkau dan qodha engkau pada mereka itu dan telah engkau seksa akan
mereka itu maka berilah olehmu akan syafaatku pada mereka itu”. Maka firman
Allaha Taa’laya “Sungguhnya telah aku terima akan syafaat engkau pada mereka
itu” maka datang nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama serta berapa anabaya supaya
mekeluarkan barang siapa yang berkata Laa Alaha Alaa Allaha Mahamada Rasawala
Allaha.
Maka pergilah nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama kepada jahanam maka apabila melihat Malaka kepada nabi
Mahamada Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama berdiri kerana membesarkan dia. Maka
sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama bagi Malaka “Apa hal umat aku yang
derhaka” maka berkata ia “Sangatlah jahat hal mereka itu dan sangatlah picak
tempat mereka itu”. Maka sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama “Buka
olehmu akan pintu dan angkat akan tutup” maka apabila melihat ahli neraka
kepada nabi Mahamada Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama berteriak sekeliannya dan
berkata mereka itu “Ya Mahamada Aha sungguhnya telah membakar api neraka akan
segala kulit kami dan daging kami dan sungguhnya engkau tinggal akan kami dan
engkau lupa akan kami di dalam neraka”. Maka
a’zar nabi bagi mereka itu “Dengan bahawasanya tiada mengetahui akan hal
kamu” maka keluarlah mereka itu daripadanya sekelian.
Dan sungguhnya telah jadi mereka itu
arang sungguhnya telah memakan akan mereka itu api neraka maka pergi ia dengan
mereka itu kepada sungai pada pintu syurga yang bernama sungai hayat. Maka mandilah
mereka itu di dalamnya maka keluarlah mereka itu daripada hal keadaannya muda
belia lagi bercelak mata mereka itu seolah-olah segala muka mereka itu seperti
bulan tersurat atas segala kening mereka itu Inilah pemerdekaan Al Rahamana daripada neraka. Maka
masuklah mereka itu syurga maka di hina akan mereka itu di dalamnya maka
meminta doa mereka itu akan Allaha Taa’laya bahawa mehapuskan daripada mereka
itu akan demikian suratan maka mehapuslah oleh Allaha Taa’laya akan dia
daripada mereka itu. Maka apabila melihat ahli neraka bahawasanya Muslimin
sungguhnya telah keluar mereka itu daripada neraka berkata mereka itu
mudah-mudahan adalah kita sekelian muslimin dan adalah kita di keluarkan
daripada neraka. Firman Allaha Taa’laya Rabamaa Yawada Alazayana Kafara Wa Alawa
Kaanawaa Masalamayana banyaklah cita-cita mereka itu yang kafir jika
adalah mereka itu muslimin.
Di riwayatkan daripada nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama bahawasanya berkata ia di datangkan hari kiamat
dengan mati seolah-olahnya Kabasha
Amalaha makna Amalaha apabila
adalah ia hitam yang ada atasnya putih dan kata Qoyala suci putihnya dan kata
Qoyala tiada bersih putihnya tetapi ada kelabu. Maka di kata orang “Hai ahli syurga,
adakah kamu tahu akan ini” maka berkata mereka itu “Bahkan” maka melihat mereka
itu maka mengetahui mereka itu maka bahawasanya mati maka di sembelih antara
syurga dan neraka. Kemudian di kata orang “Hai ahli syurga, kekallah dan tiada
mati di dalamnya dan ahli neraka kekallah dan tiada mati di dalamnya” maka
demikian itu firman Allaha Taa’laya Wa Anazara Hama Yawama Al Hasarata Aza
Qodhoya Al Amara dan takutkan olehmu ya Mahamada akan mereka itu akan
hari Hasarata waktu yang di hukumkan
akan pekerjaan.
Dan tersebut di dalam hadis apabila di
datangkan dengan jahanam bersuara ia akan suara maka jatuhlah tiap-tiap umat
atas lutut mereka itu daripada takut dan terkejut dan iaitu firman Allaha
Taa’laya Wa Taraya Kala Amata Jaatsayata Kala Amata Tadaa’ya Alaya Kataaba Haa
Al Yawama Tajazawana Maa Kana Tama Taa’lamawana dan engkau lihat
tiap-tiap umat jatuh atas lututnya tiap-tiap umat di seru kepada kitabnya itu
hari di balas akan mereka itu adalah mereka itu beramal. Maka apabila melihat
mereka itu kepada neraka dan mendengar mereka itu suaranya seperti firman
Allaha Taa’laya Samaa’waa Lahaa Taghoyazhoa Wa Zafayaraa mendengarlah mereka
itu baginya marah dan suara daripada perjalanan lima ratus tahun. Maka berkata
tiap-tiap seorang “Nafasaya, Nafasaya”
hingga nabi Ibrahim Al Kholayala dan
nani Musa Al Kalayama melainkan nabi
Mahamada Habayaba Allaha maka berkata ia “Amataya,
Amataya”.
Maka apabila hampir neraka maka sabda
nabi A’layaha Al Salama “Hai neraka demi hak Al Masholayana dan demi hak Al
Matashodaqoyana dan demi hak Al
Khoashaa’yana dan demi hak Al Shoabarayana
kembali olehmu”. Maka kembalilah ia dan di datangkan dengan air mata orang yang
derhaka maka di jiruskan atasnya maka padamlah ia hingga jadilah ia seperti api
dunia padamkan dengan air dan tanah. Dan tersebut di dalam hadis apabila adalah
hari kiamat di himpunkan segala makhluk di Mahashara
di datangkan kepada mereka itu dengan jahanam terbuka segala pintunya. Maka
meliput ia dengan ahli Mahashara
daripada hadapan mereka itu dan dari kanan mereka itu dan dari kiri mereka itu
maka meminta tolonglah mereka itu kepada nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama
dan kepada Jibril A’layaha Al Salama.
Maka firman Allaha Taa’laya “Hai
Mahamada, jangan engkau takut, kibas akan debu atas kepala engkau” maka
mekibaslah ia maka menjadi Allaha Taa’laya akan debu kepalanya itu awan yang
ada hujan berhenti ia atas kepala segala mukminin. Kemudian firman Allaha
Taa’laya “Ya Mahamada, kibas olehmu akan debu janggut engkau” maka mekibaslah
ia maka menjadi Allaha Taa’laya daripada debu janggutnya dinding antara mereka
itu dan antara neraka. Kemudian menyuruh akan dia mekibas akan debu dirinya
maka mekibas akan dia maka Allaha Taa’alaya jadikan dia daripada debu dirinya
hamparan di bawah segala kaki mereka itu dan di tegah daripada mereka itu api
neraka Lazhoya dengan berkatnya
A’layaha Al Salama.
Telah datang pada hadis di datangkan
dengan satu hamba Allaha pada hari kiamat maka beratlah timbang kejahatannya atas
kakinya maka di suruh dengan dia kepada neraka maka berkata-kata aatu bulu
daripada segala bulu dua matanya dan berkata ia “Hai tuhanku, bahawasanya rasul
engkau Mahamada A’layaha Al Salama berkata ia di mana mata yang menangis ia
daripada takut akan Allaha Taa’laya meharamkan dia daripada api neraka. Maka
bahawasanya aku menangis daripada takut akan dikau maka lepaskan olehmu akan
daku daripadanya”. Maka menghimpunkan Allaha Taa’laya baginya dan di lepas akan
dia daripadanya dengan berkat tangisnya daripada takut akan Allaha Taa’laya di
dalam dunia kemudian menyeru yang menyeru telah lepas si anu anak si anu dengan
berkat satu bulu”.
Sumber: Kitab Daqoaqo Al Akhobaara
Salam..
ReplyDeletetumpang lalu
http://semangkukcawan.blogspot.com/
blog tuan ada dalam link blog saya.
jemput singgah.