Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Maka yang dahulu daripada mati
itu iaitu tanda hari kiamat maka setengah daripada tanda hampir akan kiamat itu
tiga alamat. Pertamanya sudah lalu iaitu wafat nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama dan zahir fitnah dan berbunuh-bunuh dan zahir Dajaalawana yakni kazaabawana
yakni orang yang dusta yang mendakwa mereka itu akan nabi dan api yang nyata di
Madinah pada tahun enam ratus lima puluh empat dan perang Tarakaya dan keluar pekerjaan itu daripada ahlinya. Keduanya barang
yang berkekalan hingga sekarang seperti dagang agama yakni sedikit orang
menolong akan agama dan sedikit amanah dan banyak khoyaalaha dan menegahkan zakat dan menderhaka akan dia ibubapa dan
memutuskan arahaama dan menaruhkan
orang yang jawakaya dan meminum arak
dan menyatakan zina dan menyatakan riba.
Dan ketiganya barang yang lagi
akan datang daripada beberapa tanda yang besar seperti keluar Mahadaya iaitu Amaama Al Faathomaya Al Mahadaya Mahamada bana A’bada Allaha dan
ialah wali Allaha lagi terpelihara ia sepanjang umurnya daripada mengerjakan
dosa. Maka adalah pekerjaannya muafakat bagi pekerjaan nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama yakni di amalkan syariat nabi ialah yang mengalahkan tentera
yang zhoalamayana yang sesat. Dan
menghilangkan akan segala raja-raja yang zalim maka memerintahkan dengan adil
pada muka bumi dan mengalahkan beberapa negeri yang besar-besar maka di dapat
akan beberapa banyak tawanan hingga di raahawaba
kan harta akan sebagai raahawaba
apabila ia beri akan orang.
Dan lagi setengahnya turun nabi A’yasaya abana Marayama dan keluar Dajaala yang iaitu sebesar-besar fitnah
maka bahawasanya awal nyatanya menyatakan sholeh dan agama kemudian ia mendakwa
akan nubuah dan kemudian ia mendakwa akan Allaha dan iaitu kazaaba malaun menyesatkan manusia dengan bagai-bagai sesat dan
bagai-bagai fitnah. Maka apabila keluar Dajaala
meratakan segala muka bumi melainkan Makah dan Madinah dan Bayata Al Maqodasa maka membunuh akan dia nabi Isa.
Maka duduk ia pada bumi
mehukumkan dengan syariat Mahamada Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama maka
membunuh akan khinzir dan mematahkan sholayaba
yakni berhala. Dan di tetapkan kafir atas jazayah maka tiada di terimanya
melainkan Asalama atau di bunuh maka zahirlah Asalama atas tiap-tiap agama dan
tiada tinggal melainkan agama Asalama jua.
Dan setengahnya keluar Yaajawaja Wa Maajawaja dan keluar
matahari daripada maghrib dan keluar Daabata
Al Aradho dan menegahkan taubat yakni tiada di terima taubat kemudian
daripadanya dan di angkatkan Qoraana
dan asap pada bumi dan akhirnya keluar api daripada A’dana atau daripada Hadhora
Mawata (Hadramaut) menghalaukan manusia sekeliannya kepada Sham. Dan
demikian lagi kita iktikadkan pula nikmat kubur seksanya dan piciknya dan
jikalau di makan akan dia oleh binatang atau di bakar akan dia dengan api dan
di tabur kepada angin sekalipun maka di kata dengan kubur itu pada ghoib jua.
Dan setengah daripada nikmat
kubur itu di luaskan kuburnya hingga sepemandangan pelihatnya dan di jadikan
kuburnya satu kebun daripada kebun syurga. Dan di bukakan pintu kepada
syurganya dan di hamparkan daripada hamparan syurga dan pendil daripada pendil
syurga maka dapat nikmat itu bagi ruhnya dan jasadnya. Dan setengah daripadanya
azabnya bagi orang kafir dan orang a’ashoya
di picikkan kuburnya dan di lintagkan api pagi-pagi dan petang-petang dan di
datangkan ular dan kala dan lainnya daripada bagai-bagai azabnya.
Dan datang daripada hadis bahawa
di ringankan bagi orang yang a’ashoya
dan di angkatkan dia pada malam Jumaat dan bulan Ramadhan dan dengan doa dan
sedekah dan lainnya daripda orang yang hidup dan datang pula waarada orang yang
mati malam Jumaat harinya di azabkan sesaat kemudian tiada di kembalikan
kepadanya hingga hari kiamat. Dan demikian lagi sempit kuburnya dan piciknya
atas orang yang mati hak wajib kita iktikadkan maka adalah yang demikian itu
bagi segala mayat melainkan nabi tetapi di ringankan bagi orang yang mukmin
hingga adalah seperti peluk ibu kepada anaknya kasihnya.
Dan demikian lagi soal Manakara Wa Nakayara itupun hak bagi
orang yang mati maka di kembalikan kepada hayat barang yang memberi faham
dengan dia khothoaba dan menjawab ia akan soalnya dan jikalau adalah mayat
terkelam di dalam air atau terbakar atau di makan oleh binatang sekalipun maka
tiada lepas daripada fitnah Manakara Wa
Nakayara. Maka telah datang pada hadis asatashanaa
beberapa orang yang tiada di tanyanya seperti nabi dan shodayaqo dan shahadaa
dan orang yang Maraabatho Faya Sabayala
Allaha dan yang mati sakit perut dan yang mati malam Jumaat atau harinya
dan mati kena taun atau pada zaman taun hal keadaannya ia sabar lagi harap akan
pahalanya dan orang yang melazimkan membaca surat Tabaaraka pada tiap-tiap malam atau surat Sajadaha dan orang yang membaca Qola Hawa Allaha Ahada
pada sakitnya yang membawa kepada mati dan kanak-kanak dan orang yang gila.
Dan orang yang dakwa yang ialah
maka bertanya keduanya itu daripada setengah iktikad daripada tuhannya dan
daripada nabinya dan daripada agamanya. Maka di tetapkan Allaha dengan
perkataan yang tetap bagi orang yang di kehendakinya dan sesat ia daripada
menjawab orang yang di kehendakinya. Maka adalah Manakara Wa Nakayara itu dua orang malaikat hanya kata Qoyala
berbilang Manakara Wa Nakayara
tatkala banyak orang mati maka di bangkitkan pada mayat dua orang malaikat.
Maka di tanya tiap-tiap orang itu dengan bahasa A’rab dan kata Qoyala dengan
bahasa dirinya dan kata setengah dengan bahasa Suryani.
Maka adalah datang keduanya
bersalah-salahan dengan bersalah-salahan orang yang hendak di tanyanya. Jika
ada ia orang yang mukmin yang sholeh dengan rupa yang elok lagi yang baik
baunya. Dan jika yang lain maka adalah yang sangat hebat lagi sangat menakuti
dengan rupa yang sangat jahat lagi amat besar keluar daripada mulutnya bunga
api rupanya seperti cawang kayu. Maka yang demikian itu atas kadar amalnya yang
sholeh dan amal yang maksiat maka fitnah seperti itulah atas kadar itu jua.
Dan sunat kita talqinkan mayat
yang lain daripada nabi dan syahid dan kanak-kanak. Maka sanya telah datang waarada daripada nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama bahawasanya orang yang mati apabila di talqinkan dia maka
berkata salah seorang daripada keduanya bagi taulannya “Keluar kamu daripada
orang ini maka apa kita kerjakan dengan
seorang laki-laki yang telah di ajar talqin”. Hujahnya maka adalah
talqin itu iaitu Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama Sabahaana Mana Taa’zaza Ba Al Qodarata
Wa Al Baqoa Wa Qohara Al A’baada Ba Al Mawata Wa Al Fanaa Layabalawa Kama
Ayakama Ahasana A’malaa Wa Ana Saa’ya Kama Sawafa Yaraya Kala Shaya Haalaka
Alaa Wajahaa Laha Al Hakama Wa Alayaha Tarajaa’wana Kala Nafasa Zaaqota Al
Mawata Wa Ana Maa Tawafawana Ajawara Kama Yawama Al Qoyaamata Fa Mana Zahazaha
A’na Al Naara Wa Adakhola Al Janata Faqoda Faaza Wa Maa Al Hayaata Al Danayaa
Alaa Mataaa’ Al Ghorawara Manahaa Kholaqonaa Kama Wa Fayahaa Naa’yada Kama Wa
Manahaa Nakhoraja Kama Taarata Akhoraya Manahaa Kholaqonaa Kama Lalaajara Wa Al
Tsawaaba Wa Fayahaa Naa’yada Kama Laladawada Wa Al Taraaba Wa Manahaa Nakhiraja
Kama Lalaa’radho Wa Al Hasaaba Basama Allaha Wa Ba Allaha Wa Mana Allaha Wa
A’laya Malata Rasawala Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Hazaa Maa
Waa’da Al Rahamana Wa Shodaqo Al Marasalawana Ana Kaanata Alaa Shoyahata
Waahadata Fa Azaa Hama Jamayaa’ Ladayanaa Mahadhorawana.
Maka di serukan nama orang yang
mati itu atau di serunya dengan katanya Yaa A’bada Allaha abana Amata Allaha
barang dua kali. Kemudian maka bacanya Yarahamaka Allaha Zahabata A’naka Al Danayaa
Wa Zayanatahaa Wa Shorata Alaana Faya Barazakho Mana Barazakho Al Akhorata Fa
Laa Tanasa Al A’hada Alazaya Faarata Fatanaa A’layaha Faya Daara Al Danayaa Wa
Qodamata Baha Alaya Daara Al Akhorata Wa Haya Shahaadata Ana Laa Alaha Alaa
Allaha Wa Ana Mahamadaa Rasawala Allaha.
Fa Azaa Jaaka Al Malakaana Al
Mawakalaana Baka Wa Ba Amatsaa Laka Mana Amata Sayadanaa Mahamada Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama. Fa Laa Yazaa’jaaka Wa Laa Yaraa’baaka Wa Aa’lama
Anahamaa Kholaqo Mana Kholaqo Allaha Taa’alaya Kamaa Anata Kholaqo Mana
Kholaqoha. Fa Azaa Anayaaka Wa Jalasaaka Wa Saalaaka Wa Qoalaa Laka Mana Rabaka
Wa Mana Nabayaka Wa Maa Dayanaka Wa A’ataqoadaka Wa Maa Alazaya Mata A’layaha
Fa Qola Lahamaa Allaha Rabaya Haqoa. Fa Azaa Saalaaka Al Tsaanayata Fa Qola
Lahamaa Allaha Rabaya Haqoa.
Fa Azaa Saalaaka Al Tsaalatsata
Wahaya Al Khoatamata Fa Qola Lahamaa Ba Lasaana Tholaqo Ba Laa Khowafa Wa Laa
Fazaa’ Allaha Rabaya Wa Mahamada Nabaya Wa Al Asalaama Dayanaya Wa Al Qoraana
Amaamaya Wa Al Kaa’bata Qobalataya Wa Al Sholaata Farayadhotaya Wa Al
Masalamawana Akhowaanaya Wa Abaraahayama Al Kholayala Abaya Wa Anaa A’shata Wa
Mata A’laya Qowala Laa Alaha Alaa Allaha Mahamada Rasawala Allaha Tamasaka Yaa
A’bada Allaha Ba Hazaha Al Hajata Wa Aa’lama Anaka Maqoyama Ba Hazaa Al
Barazakho Alaya Yawama Yabaa’tsawana.
Fa Azaa Qoyala Laka Maa Taqowala
Faya Hazaa Al Rajala Alazaya Baa’tsa Faya Kama Wa Faya Al Kholaqo Ajamaa’yana
Fa Qola Hawa Mahamada Rasawala Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Jaanaa
Ba Al Bayanaata Mana Rabaha Fa Atabaa’naaha Wa Amanaaha Wa Shodaqonaa Ba
Rasaalataha Fa Ana Tawalawaa Fa Qola Hasabaya Allaha Laa Alaha Alaa Allaha Hawa
A’layaha Tawakalata Wa Hawa Raba Al A’rasha Al A’zhoyama.
Wa Aa’lama Yaa A’bada Allaha Ana
Al Mawata Haqo Wa Ana Nanazala Al Qobara Haqo Wa Ana Sawaala Manakara Wa
Nakayara Fayaha Haqo Wa Ana Al Naa’tsa Haqo Wa Al Hasaaba Haqo Wa Ana Al
Mayazaana Haqo Wa Ana Al Shoraatho Haqo Wa Ana Al Janata Haqo Wa Ana Al Naara
Haqo. Wa Ana Al Saaa’ta Atayata Laa Rayaba Fayahaa Wa Ana Allaha Yabaa’tsa Mana
Faya Al Qobawara Wa Nasatawadaa’ka Allaha.
Allahama Yaa Anayasa Kala
Wahayada Wa Yaa Haadhoraa Layasa Ba Baa’yada Anasa Wahadatanaa Wa Wahadataha Wa
Arahama Ghorabatanaa Wa Ghorabataha Wa Laqonaha Hajataha Wa Laa Tafatanaa
Baa’daha Wa Aghofaralanaa Wa Laha Yaa Raba Al A’alamayana. Sabahaana Rabaka
Raba Al A’zata A’maa Yashofawana Wa Salaama A’laya Al Marasalayana Wa Al Hamada
Lalaha Raba Al A’alamayana. Dan sunat duduk orang yang mentalqinkan itu
pihak kepalanya dan sunat mendoakan baginya dengan tatsabayata.
Dan demikian lagi wajib kita
percayakan dengan berdiri hari kiamat dan bertiup sangkakala yang pertama. Maka
mati segala isi langit dan isi bumi sebab terkejut yang sangat dan tiada yang
tinggal melainkan wajah Allaha yang mulia dan melainkan orang yang di kehendaki
Allaha Taa’laya daripada isi syurga dan Israfil. Maka akhir orang yang mati itu
Israfil dan awal orang yang di bangkitkan itu ia jua supata meniup akan sangkakala
yang kedua mehidupkan segala yang mati. Dan kembali tiap-tiap ruh kepada
jasadnya dan adalah antara dua anafakhota
itu empat puluh tahun.
Maka berfirman Allaha Taa’laya
tatkala itu Lamana Al Malaka Al Yawama maka tiada siapa yang menjawab.
Kemudian maka ia menjawab sendirinya Lalaha Al Waahada Al Qohaara.Kemudian
maka menyuruh ia akan Israfil meniup akan sangkakala yang kedua maka hidup
segala yang mati. Maka kembalilah tiap-tiap anggota yang bercerai-cerai pada
ketika hidupnya dan rambut hingga khitan dan lainnya. Maka awal orang yang di
bangkit daripada kuburnya nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama kemudian maka
yang samanya kemudian sekelian makhluk.
Dan demikian lagi wajib kita
iktikadkan huru-hara mawaqofa yang
sangat barang yang mehancurkan hati dan melupakan yang menyusu akan anaknya
yang sebenarnya kerana firman Allaha Taa’laya Yaa Ayahaa Al Naasa Ataqowaa Raba
Kama Ana Zalazalata Al Saaa’ta Shaya A’zhoyama Yawama Taranahaa Tazahala Kala
Maradhoa’ta A’maa Aradhoa’ta Wa Tadhoa’ Kala Zaata Hamala Hamalahaa Wa Taraya
Al Naasa Sakaaraya Wa Maa Hama Ba Sakaaraya Wa Lakana A’zaaba Allaha Shadayada
Hai segala manusia takut oleh kamu akan tuhan kamu bahawasanya gempa sangat itu
suatu yang amat besar hari yang engkau lihat akan dia lupa tiap-tiap perempuan
yang menyusu daripada yang di susukannya dan gugur tiap-tiap yang mempunyai
bunting akan buntingnya dan engkau lihat akan manusia itu mabuk dan tiada
mereka itu mabuk dan tetapi azab amat pedih.
Dan cerita daripada Atsaara
bahawasanya Allaha Taa’laya mehimpunkan segala umat daripada jin dan manusia
bertelanjang sekeliannya lagi binasanya telah di tinggalkan raja-raja daripada
kerajaannya dan lazimkan mereka itu kehinaan dan kecil kemudian daripada a’zayaza nya. Dan mengeras hamba Allaha
pada buminya kemudian maka berhadap segala bintang yang liar daripada tempatnya
merendahkan kepalanya. Kemudian daripada liar daripada makhluk asing ia pada
padang hina ia lagi rendah dirinya daripada huru-hara demikian hari itu serta
bahawasanya tiada di atasnya dosa dan tiada jatuh pada tempat yang membawa
kepada dosa.
Kemudian maka berhadap segala
syaitan kemudian daripada bahawa adalah dahulunya takburnya hal keadaannya
merendahkan dirinya lagi hina kerana melintangkan atas Al Malaka Al Dayaana. Maka apabila sempurnalah bilang-bilang isi
bumi daripada manusia dan jin dan syaitan dan binatang yang liar dan binatang
yang jinak dan segala yang melata pada bumi maka bertaburan segala bintang yang
di langit dari atas kepalanya. Dan di himpunkan matahari dan bulan daripada
cahayanya maka jadi kelam keduanya atas mereka itu dan jadilah langit dunia di
atas mereka itu. Maka berkisar-kisar ia dengan sebesar-besarnya di atas kepala
mereka itu dan segala makhluk menilik kepada demikian itu huru-hara itu.
Maka antara mereka itu demikian
itu tiba-tiba pecah-pecah langit dengan setebal-tebalnya di atas kepala mereka
itu. Dan adalah tebalnya lima ratus tahun maka apalah huru-hara tatkala
mendengar suara pecah langit itu pendengar mereka itu. Kemudian maka turun
malaikat daripada tepinya kepada bumi dengan mengucap taqdis bagi tuhannya.
Maka terkejut segala makhluk daripada sangat besar tubuhnya dan huru-hara suara
mereka itu takut bahawa ada mereka itu menyuruh segala makhluk kepada neraka.
Maka apabila hadir mereka itu sekeliannya pada mawaqofa dan berhimpun isi tujuh
petala langit dan isi bumi yang ketujuhnya maka di tambahkan panas matahari
kadar dua puluh tahun.
Kemudian maka di hampirkan
daripada segala makhluk seperti hampir anak panah dengan busarannya atau
dulinya dan tiada pada hari itu bayang-bayang tangan melainkan bayang A’rasha Al Rahamana. Maka setengah
daripada manusia mereka itu yang ada mereka itu padanya dan setengah mereka itu
mereka yang ada ia di dalam panas matahari. Sanya telah di hanguskan dia dan
sanya telah hampir daripada makhluk hingga jika di hulurkan tangannya nescaya
dapat di capainya akan dia. Dan di gandakan panas atas setengah kaum kadar
tujuh puluh ganda daripada panasnya pada ketika hari yang sangat panasnya.
Dan adalah setengah daripada Al Salafa berkata ia jikalau naik
matahari atas bumi seperti kelakuan ia nabik pada hari kiamat nescaya di
bakarnya akan bumi dan hancur segala bukit dan kering segala sungai. Maka
apabila menilik seorang baginya nescaya terkejut ia dan sangatlah
bertambah-tambah kekeruhannya serta sangat bersesak segala amama dan piciknya dan bertolak-tolak setengah dengan setengahnya
dan jatuh tapak kaki setengahnya atas setengahnya dan hampir putus batang leher
daripada sangat dahaga.
Maka sanya telah berhimpunlah
atasnya pada demikian mawaqofa itu
panas matahari dan panas bersesak-sesak mereka itu. Dan limpah peluh mereka itu
di atas muka bumi atas kadar martabat mereka itu dan tempat mereka itu pada
tuhannya daripada bahagia dan celaka. Maka setengah daripada mereka itu sampai
peluhnya kepada dua belikatnya dan setengahnya yang sampai kepada telinganya
dan setengahnya sampai kepada mulutnya dan hampir terkelam padanya.
Dan satu riwayat daripada Dhohaaka dan bersesak-sesak segala
makhluk bertolak-tolak mereka itu setengahnya akan setengahnya hingga adalah di
atas kaki seribu kaki hingga masuk manusia di dalam peluh. Dan pada satu hadis
jikalau lepas perahu di dalam peluh segala makhluk pada demikian hari itu
nescaya berjalan ia. Kata setengah a’lamaa
dan apabila berpeluh segala makhluk pada demikian hari itu daripada sangat
panas matahari adalah tiap-tiap seorang terkelam di dalam peluhnya tiada
mencapai ia akan orang yang di tepinya seperti tiada di dapat berjalan seorang
pada hari kiamat di dalam nur orang yang lain.
Sanya adalah nur seorang manusia
atas kadar dirinya jua maka sentiasa mereka itu di dalam yang demikian itu
seribu tahun hingga mendengar mereka itu suara memukul Al Naafawara yakni seperti gendang. Takut segala hati mereka itu
dan khusyuk segala mata mereka itu sebab besar suara pukul pada Naafawara itu dan sangka mereka itu
turun azab dengan mereka itu. Maka antara demikian itu nyata bagi mereka itu A’rasha Al Rahamana menanggung delapan
orang malaikat.
Seorang malaikat perjalanan dua
puluh ribu tahun dan baginya suara yang amat besar dengan tasbih tiada kuasa
segala a’qowala itu mendengar akan
dia hingga tetaplah A’rash pada bumi yang putih yang di jadikan Allaha Taa’laya
seperti firmannya Yawama Tabadala Al Aradho Ghoyara Al Aradho Wa Al Samawaata
Mathowayaata Ba Mayayanaha hari yang di tukar akan bumi lain daripada
bumi dan tujuh petala langit di lipatnya dengan kudratnya. Dan ketika itu
tunduk segala manusia kepala mereka itu berombak-ombak setengah mereka itu di
dalam setengahnya seribu tahun. Dan tuhan yang Jalayala tiada memandang kepada mereka itu dan pada ketika itu
berjalan sekelian mereka itu kepada Adam.
Dan pada satu cerita maka berkata
setengah manusia bagi setengahnya tiada engkau lihat barang yang ada kamu
padanya dan pada barang yang sampai kamu tiadakah engkau cari orang yang
mesyafaat bagi kamu kepada tuhan kamu ertinya supaya berpalinglah kamu daripada
huru-hara mawaqofa ini jikalau kepada
neraka sekalipun. Dan berkata mereka itu adalah berhenti segala makhluk tiga
ribu tahun maka berkata setengah manusia bagi setengahnya pergi oleh kamu
kepada Adam yakni kepala-kepala yang mengikut rasul yang dahulu-dahulu daripada
nabi kita yang tiada sampai kepada mereka itu khabar nabi kita penghulu bagi
segala anbia.
Dan berkata mereka itu “Ya Adam,
engkaulah bapa segala manusia telah menjadikan Allaha dengan kudratnya dan di
tiup padamu daripada ruhnya dan menyuruh malaikat maka sujud mereka itu bagimu.
Maka syafaatkan olehmu bagi kami kepada tuhan kamu. Tiadakah engkau lihat
barang yang ada kami padanya dan tiadakah engkau lihat barang yang sampai kami
kepadanya”. Maka berkata Adam “Maka bahawasanya tuhanku marah pada hari ini
akan sebagai marah yang tiada marah dahulunya seumpamanya dan tiada kemudiannya.
Dan di tegahkan daku daripada memakan pohon kayu kholada dalam syurga maka aku
salahi akan dia maka sekarang ini Nafasaya
Nafasaya yakni diriku-diriku jua. Pergi kamu kepada Nuh”.
Maka pergi mereka itu mencari
nabi Nuh hingga berjumpa maka berkata mereka itu “Ya Nuh, engkau awal pesuruh
kepada isi bumi dan menamakan Allaha akan dikau A’bada Shakawara maka syafaatkan oleh engkau bagi kami kepada
tuhanmu. Tiadakah engkau lihat barang yang ada kami padanya dan tiadakah engkau
lihat barang yang sampai kami kepadanya”. Maka berkata ia “Tuhanku marah pada
hari ini akan sebagai marah tiada dahulunya dan kemudian seumpamanya. Dan
bahawasanya adalah bagiku dosa aku doakan atas kaumku maka di binasakan Allaha
akan mereka itu maka hari ini Nafasaya Nafasaya.
Pergilah kamu kepada Ibrahim”.
Maka datang mereka itu akan Ibrahim
berkata mereka itu “Ya Ibrahim, engkaulah nabi Allaha dan Kholayala Allaha pada isi bumi. Syafaatkan olehmu bagi kami kepada
tuhan kamu. Tiadakah engkau lihat barang yang ada kami padanya dan tiadakah
engkau lihat barang yang sampai kami kepadanya”. Maka berkata ia “Bahawasanya
tuhanku marah pada hari ini akan sebagai marah tiada marah dahulunya dan
kemudiannya seumpama ini. Maka adalah aku berdusta beberapa dusta akan kaumku
yakni rupa dusta jua bukan hakikat dusta maka adalah pada hari ini Nafasaya Nafasaya. Pergilah kamu kepada
yang lain daripadaku pergi kepada Musa”.
Maka datang mereka itu akan Musa
maka berkata mereka itu “Ya Musa, engkau rasul Allaha memilih Allaha akan dikau
bagi risalatnya dan dengan kalamnya atas segala manusia. Syafaatkan olehmu bagi
kami kepada tuhan kamu tiadakah engkau lihat barang yang ada kami padanya dan
tiadakah engkau lihat barang yang sampai kami kepadanya”. Maka berkata ia
“Bahawasanya tuhanku marah pada hari ini tiada dahulunya dan kemudiannya
seumpama ini. Dan bahawasanya aku telah aku bunuh akan seorang tiada di suruh
bunuh akan dia maka adalah hari ini Nafasaya
Nafasaya. Pergilah kamu kepada Isa”.
Maka datang mereka itu kepada Isa
maka berkata mereka itu “Ya Isa, engkau pesuruh Allaha dan kalimahnya yang di
jatuhkan kepada Mariam dan ruh Allaha dan berkata akan manusia di dalam buai.
Maka syafaatkan olehmu bagi kami kepada tuhan kamu. Tiadakah engkau lihat
barang yang ada kami padanya dan tiadakah engkau lihat barang yang sampai kami
kepadanya”. Maka berkata ia bagi mereka itu “Bahawasanya tuhanku marah tiada
marah seumpama hari ini dahulunya dan kemudiannya. Maka adalah aku di sembah
oleh kaumku akan yang lain daripada Allaha. Maka adalah hari ini Nafasaya Nafasaya pergilah kamu kepada
Mahamada”. Dan adalah antara satu nabi kepada satu nabi seribu tahun
perjalanannya.
Maka datang mereka itu maka
berkata mereka itu “Ya Mahamada, engkaulah rasul Allaha dan kesudahan anbia
maka syafaatkan olehmu bagi kami tuhan kamu. Tiadakah engkau lihat barang yang
ada kami padanya dan tiadakah engkau lihat barang yang sampai kami akan dia”.
Maka sabdanya “Aku baginya yakni aku yang mensyafaatkan kamu” maka berdiri ia
lalu berjalan hingga sampai di bawah A’rash dan pada satu riwayat maka
mengambil dengan halaqah syurga maka di bukanya. Maka di tanya “Siapa ini” maka
sabdanya “Mahamada” maka di bukakan dia maka di terajabkan maka tunduk sujud
bagi tuhannya. Kemudian maka memulai dengan di ilhamkan kepada memuji akan
tuhannya dan mengelokkan sebutannya atas barang yang tiada kuasa seorang memuji
seumpamanya daripada anbia yang dahulu-dahulu.
Maka adalah sujudnya pada
sejumaat daripada hari dunia maka firman Allaha Taa’laya “Ya Mahamada,
angkatkan kepalamu. Pinta engkau aku beri pinta syafaat di terima syafaatmu”.
Maka bersembah ia “Hai tuhanku, umatku umatku” maka firmannya “Ya Mahamada,
masukkan olehmu akan syurga daripada umatmu mereka yang tiada di hisab atasnya
daripada pintu yang pihak kanan. Dan mereka itu bersekutu segala manusia pada
barang yang lain daripada yang demikian itu daripada segala pintu dan demi
tuhan yang memberi Mahamada dengan tangan kudratnya”.
Bahawasanya barang yang antara
dua keping pintu itu seperti antara Makah dan Hajara iaitu satu dusun hampir
dengan Madinah. Dan pada satu riwayat antara dua keping pintu daripada pintu
syurga itu perjalanan empat puluh tahun dan datang pada satu hari pada hal
penuh daripada sebab sesak. Maka menyeru tuhan yang Jalayala Jala Jalaalaha “Ya Mahamada, angkatkan kepadamu dan pinta
maka di dengar akan pintamu dan pohonkan maka di beri dan syafaatkan maka di
terima syafaatmu”. “Maka aku sembah hai tuhanku ceraikan antara mataku hai
tuhanku segera akan hisab mereka itu” maka di datangkan seru “Bahkan ya
Mahamada”.
Dan di sebut oleh Thobaraanaya hadis iaitu pertama-tama
orang yang aku syafaatkan baginya daripada umatku isi rumahku kemudian maka
yang akrab maka yang akrab daripada Qorayasha
kemudian maka Anashoara. Kemudian
maka orang yang percaya dengan daku dan mengikut akan daku daripada ahli Al Yamana kemudian maka segala A’raba kemudian segala A’jama dan orang yang aku syafaatkan
dahulu itu. Afdal riwayat Bayahaqoya
daripada A’tsamaana bana A’fana yang
memberi syafaat pada hari kiamat itu anbia kemudian a’lamaa.
Sumber : Kitab Dara Al Tsamayana
Di rumikan : Mahamada Bana A'bada Allaha
No comments:
Post a Comment