Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Al Baaba Al Haadaya A’sharafaya Ahawaala Yawama Al Qoyaamata
Bermula bab yang kesebelas pada
menyatakan hari kiamat dan cerita daripada Abana A’baasa radhoya Allaha
a’nahamaa berkata ia lagi akan menangis segala isi langit dan bumi akan di
binasakan empat puluh tahun tiada di dalamnya itu melainkan Allaha Sabahanaha
Wa Taa’laya pada hal berseru-seru ia “Siapakah raja pada hari ini” maka
menjawab ia sendirinya yang maha mulia “Akulah tuhan yang esa yang terlebih
Qohar”. Kemudian maka di turunkan oleh Allaha Taa’laya angin maka tiada tinggal
dalam bumi ini segala bukit dan tiada lagi sungai melainkan pada ketika itu
jadikan Allaha Taa’laya akan dia sama rata seperti firmannya Wa
Yasaalawanaka A’na Al Jabaala Faqola Yanasafahaa Rabaya Nasafaa Fayazarahaa
Qoaa’a Shofashofaa Laa Taraya Fayahaa A’wajaa Wa Laa Amataa Faya Naadaya Al
Jalayala Hala Jalalaha Abana Al Malawaka Alaya Akhora.
Berseru-seru tuhan yang amat
keras daripada kekerasan “Di manakah segala raja-raja dan segala anak raja-raja
dan manakah raja-raja yang dahulu yang terlalu keras dan mana segala mereka itu
yang menyangka mereka itu ada tuhan yang lain daripada aku” kemudian maka di
gulung langit dan bumi dengan tiada kifayat. Kemudian maka berfirman pula “Di
mana sekarang segala Yahudi dan Nasrani dan di mana segala mereka itu yang
memakan rezeki aku dan menyembah yang lain daripada aku dan menyangka mereka
itu bahawasanya bagiku sekutukan pada pekerjaanku. Bahawasanya akulah tuhan
tiada tuhan yang lain hanya aku”.
Maka di kembalikan ruh segala
malaikat dan berkata ia kepada Jibril “Hai Jibril, katakan olehmu kepada Malaka
Radhowaana (Ridhwan) suruh penghias syurgaku hendak membalaskan segala hambaku
yang berbuat taat kepadaku dan katakan olehmu kepada Malaka Al Zabaanayata
(Zabaniah) suruh sedia nerakaku hendak membalaskan segala hambaku yang derhaka
kepadaku” seperti firmannya dan berkata bagi Mikail “Gentangkan olehmu Mizan
yang adil antara segala makhluk yang banyak” seperti firmannya berkata kepada
Israfil Wa Nafakho Faya Al Showara Bagi segala khalayak yang banyak
dalam Mahsyar maka di tiup oleh Israfil maka berkata Allaha Taa’laya kepada
Jibril “Hai Jibril, pergilah engkau kepada mawaqaf daripada segala malaikat
dalam syurga dan suruh olehmu akan Ridhwan beri kepadanya makota yang besar dan
pakaian daripada baju dan kain dan beri panji-panji Luk Al Hamada yang aku
persalinkan kepada kekasihku Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa Salama” maka
mengambillah Jibril akan makota dan panji-panji itu dan Mikail membawa kain
pakaian dan selimut dan Israfil membawa baju dan kaus dan Izrail membawa Boraq
dan berhentilah mereka itu antara langit dan bumi.
Maka berkata Jibril “Mana bumi
dunia dan mana kubur rasul Allaha Shola Allaha A’layaha Wa Salama” maka
bergerak-geraklah bumi dan terbuka kubur rasul Allaha Shola Allaha A’layaha Wa
Salama maka tiba-tiba rasul Allaha Shola Allaha A’layaha Wa Salama di lihatnya
dengar daripada kuburnya dan menyapu-nyapu nabi akan tanah daripada kepalanya. Maka
duduk nabi Shola Allaha A’layaha Wa Salama di atas kepala kuburnya kemudian
maka ia menilik ke kanan dan ke kiri pada hal tiada di lihatnya suatu daripada
kampong dan rumah. Maka di lihatnya ada Jibril sertanya maka bersabda ia
kepadanya “Hai Jibril, apa hari ini” maka sembah Jibril “Inilah hari engkau
memberi syafaat kepada umatmu” maka sabda nya “Di mana sekarang segala umatku
mudah-mudahan engkau tanggalkan mereka itu dalam azab, aku kehendak engkau khabarkan
kepadaku”. Maka sembah Jibril A’layaha Al Salama “Demi kemuliaan tuhanku, tiada
seorang daripada hamba Allaha yang di bangkitkan dahulu daripada tuan hamba”
kemudian maka di bawa oleh malaikat segala pakaian itu kehadapannya lalu di
pakaikannya maka Boraq pun di bawanya kehadapannya.
Maka berkata rasul Allaha “Ya
Jibril, di mana segala sahabatku” maka berseru-seru Jibril “Hai segala ruh yang
suci kembalilah kamu kepada jasad yang zahir” maka berdirilah Abawa Bakara dan A’mara radhoya
Allaha a’nahama maka di berikan akan pakaian mereka itu daripada makota yakni Qolata Qomara dan baju dan serawal maka naik keduanya mengiringi rasul
Allaha Shola Allaha A’layaha Wa Salama. Kemudian berjalan mereka itu kepada
bumi yang putih dan iaitu Bayata Al
Maqodasa dan adalah jauh perjalanan itu empat puluh tahun lamanya. Maka berhentilah
di sana Jibril duduk sebelah kanan nabi Shola Allaha A’layaha Wa Salama dan
Mikail duduk duduk dari sebelah kirinya dan Abawa Bakara dan A’mara duduk di
hadapannya.
Kemudian maka berkata Allaha Jala
Jalalaha “Ya Israfil Anafakho Faya Al Showara” maka di tiupnya sekali lagi maka
berbunyilah sangkakala itu “Hai segala tulang yang patah-patah dan segala kulit
dan daging yang hancur itu berdirilah kamu dan segala yang di makan burung dan
yang di makan oleh ikan dan yang di atas bukit dan yang dalam bumi sanya yang
dalam laut” maka bergerak-gerak segala bumi dan keluarlah segala mereka itu di
kembalikan kepada jasadnya. Maka datanglah ruh segala mukmin kepada jasadnya
maka berkata jasad “Hai ruh yang takut akan tuhannya sempurnalah engkau maka
aku sempurnalah” dan berkatalah segala ruh yang kena azab bagi jasadnya yang
kena azab yang celaka kejadiannya “Binasalah engkau dan binasalah kami” maka
masuklah sekelian ruhnya kepada jasadnya dan berhimpunlah mereka itu atas
kira-kira amal mereka itu seperti firmannya Yawama Nahashara Al Mataqoyana
Alaya Al Rahamana Wa Qoda Awa Nasawaqo Al Majaramayana Alaya Jahanama Waradaa.
Maka berjalanlah mereka itu daripada setengahnya. Adapun pada tatkala itu
menilik khalayak yang berjalan itu maka adalah kelakuan berjalan mereka itu atas
kira-kira amal mereka itu dan melihat nabi Shola Allaha A’layaha Wa Salama akan
suatu kaum maka berkata ia kepada Jibril “Adakah sekelian itu umatku” maka
sembah Jibril “Tiada di sana ya rasul Allaha”. Kemudian datang suatu kaum yang
amat banyak yang memenuh segala padang maka berkata nabi Shola Allaha A’layaha
Wa Salama “Inilah umatku ya Jibril” maka sembahnya “Inilah ya rasul Allaha maka
hampirlah kita kepadanya” lalu ia bersabda kepadanya “Betapa kelakuan kamu di
bawah seksa” maka menangislah mereka itu maka menangis pula nabi Shola Allaha A’layaha
Wa Salama.
Kemudian maka firman Allaha
Taa’laya kepada segala malaikat yang menanggung Arash “Bawa olehmu Arash ini
kepada bumi Al Qiamat sanya aku hukumkan antara segala malaikat yang menanggung
hambaku” seperti firmannya Wa Yahamala A’rasha Rabaka Fawaqo Hama
Yawamaza Tsamaanayata berfirman Allaha Taa’laya pula “Ya Jibril, segala
memberi Arash dari kanannya dan kirinya dan di keluarkan Hawadho Anabayaa itu tiap-tiap seorang melainkan Hawadho nabi Sholeh A’layaha Al Salama”
maka bahawasanya Hawadhonya itu bersuasa maka firman Allaha Taa’laya kepada
nabi Shola Allaha A’layaha Wa Salama “Ya Mahamada sungguhnya kami hukumkan
antara segala makhluk pada hari ini dengan syariat kami dengan seksa dan Mizan”
kemudian maka berfirman Allaha Taa’laya “Akulah raja pada hari ini tiada aku
mengubahkan janjiku maka jika mengubahkan nescaya adalah aniaya”.
Maka berkata ia kepada Malaka
Zabaniah “Sediakan olehmu neraka Jahanam itu” maka bernyala-nyala neraka pada
ketika itu maka menangis Jibril maka berkata Zabaniah “Mengapa engkau menangis
hai Jibril” maka berkata Jibril “Betapa kami menangis bahawasanya Allaha
Taa’laya terlalu murkanya kepada hambanya menyuruh sediakan neraka” maka
menangis yang amat sangat. Maka bertanya Malaka kepada Jibril “Hari apa ini”
maka kata Jibril “Hari kiamat” dan berkata Malaka Zabaniah “Di mana sekarang
Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa Salama dan segala umatnya” maka sahut Jibril
“Adalah sekelian mereka itu di hadapan Allaha Taa’laya” maka di perbaik oleh
malaikat Zabaniah akan neraka maka jadilah yang di atas itu ke bawah dan yang
di bawah itu keatas.
Maka neraka diberilah empat
tiangnya dan ada lagi bagi neraka
Jahanam itu sepuluh ribu kepalanya dan tiap-tiap suatu kepala itu sepuluh ribu
mulutnya dan tiap-tiap satu mulut itu sepuluh taring yang adalah panjangnya
tiap-tiap satu taring itu seribu tahun perjalanan dan lagi bagi neraka itu
tujuh puluh ribu zamam yakni tali hidung dan tiap-tiap satu zamam itu tujuh
puluh ribu malaikat yang menarik akan dia. Maka berkata malaikat yang menarik
itu kepada neraka “Sungguhnya kita sekelian di suruh bawa kehadapan Allaha
Taa’laya” maka bersuaralah neraka itu dan adalah jauh antaranya dan antara mawaqaf
itu lima ratus tahun perjalanan maka kedengaran suara neraka dan asapnya dan
suara ular dan kala dan lipan.
Bermula berbunyilah maka sembah
neraka itu kehadrat Allaha Taa’laya “Yaa
Raba, Yaa Sayadaya, Yaa Mawalaaya, adakah engkau jadikan sesuatu yang
menyeksa akan daku dengan dia” maka berkata Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya “Aku
kuasa akan menyeksa akan dikau tetapi kujadikan engkau aku suruh menyeksa bagi
barang siapa yang derhaka kepada aku”. Maka sembah neraka “Ya tuhanku beri izin
kepada kami sujud kepadamu kerana syukurlah kerana engkau lepaskan kami
daripada seksamu” maka di beri izin di suruh sujud kepada Allaha Taa’laya maka
sujudlah mereka itu kerana syukur. Maka berkata Allaha Taa’laya “Hai neraka
Jahanam, sangat-sangat engkau seksa akan hambaku yang derhaka kepada aku” maka
gementarlah neraka pada ketika itu dan terkejutlah sekelian anabayaa dan
awalayaa dan segala makhluk semuanya maka bergantunglah sekelian mereka itu
kepada tiang Arash.
Maka berkata nabi Abaraahayama (Ibrahim) Kholayala Allaha
“Yaa Sayadaya, Yaa Mawalaaya, Laa Asalaka
Al Yawama Al Anafasaya” dan demikian lagi nabi Allaha Mawasaya dan nabi Allaha A’yasaya
dan sekelian anabayaa dan tiap-tiap mereka itu berkata “Nafasaya, nafasaya (Diriku)” melainkan nabi Mahamada Shola Allaha
A’layaha Wa Salama berkata ia “Amataya,
Amataya (Umatku) tiada yang kupintakan pada hari ini diriku tetapi yang aku
pintakan pada hari ini sekelian umatku”. Kemudian maka berkata api neraka “Ya
tuhanku, tiadalah kami menyeksa akan umat Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa
Salama maka bahawasanya mereka itu tiada sabra ia atas panasnya dan sejuknya”.
Maka di keluarkan pula bunga api neraka Jahanam atas segala khalayak maka ada
amalannya yang sholeh maka di naung oleh amalnya itu.
Kemudian dari itu maka di
hisablah segala anabayaa dan awalayaa dan a’lamaa dan dan panjang Shorotho Al Masataqoyama di atas mulut
neraka Jahanam itu lima ribu lima ratus perjalanan maka berfirman Allaha
Taa’laya “Ya Mahamada, hampirkan segala umat kamu kepada Mizan maka di suruh
nabi kepada sekelian umatnya hampir kepada Mizan dan adalah nabi Shola Allaha
A’layaha Wa Salama duduk hampir ia dengan Mizan. Maka di lihatnya akan malaikat
yang menanggung amal sekelian umatnya maka barang siapa lebih amalnya yang baik
maka suka nabi Shola Allaha A’layaha Wa Salama dan barang siapa lebih amalnya
yang jahat maka di hantarkan oleh nabi Shola Allaha A’layaha Wa Salama akan
serbannya pada pihak kebajikannya maka di tolak oleh malaikat tangan rasul
Allaha serta ia berkata “Ya Mahamada, jangan engkau taruh serbanmu itu kepada
amalnya yang kebajikan” maka berkata Allaha Taa’laya kepada malaikat “Jangan
engkau tegahkan perbuatan Mahamada
bahawasanya daripada aku” seperti firmannya Walasawafa Yaa’thoyaka Rabaka
Fataradhoya.
Kemudian maka di beri Allaha
Taa’laya nur atas sekira-kira amal mereka itu maka di suruh berjalan di atas
titi Shorotho Al Masataqoyama maka
duduk nabi Shola Allaha A’layaha Wa Salama serta Jibril dan segala malaikat
melihat akan khalayak berjalan dan Malaka Zabaniah duduk sama tengah titi maka
berkata sekelian mereka itu “Selama-lama adalah orang berjalan itu atas
sekira-kira amalnya” maka setengah mereka itu orang berjalan seperti kilat dan
setengah mereka itu berjalan seperti angin dan setengah mereka itu seperti kuda
dan setengah berjalan empat kaki dan setengah berjalan dengan perutnya atas
sekira-kira amal mereka itu. Maka nabi Allaha melihat yang demikian itu berkata
ia “Yaa Raba, selama-lama dan segala kafir jatuhlah ia kepada neraka yang di
bawah” seperti firmannya Wa Ana Mana Kama Ala Waaradahaa Kaana A’laya
Rabaka Hatamaa Maqodhoyaa.
Kemudian maka masuk syurgalah
segala mukmin yang tiada derhaka maka berkata Malaka Ridhwan kepada mereka itu
“Tilik olehmu kepada suamimu” maka keluar mereka itu dan sertanya pakaian yang
indah-indah. Adapun segala kanak-kanak itu apabila bertemu ia dengan ibu
bapanya maka di beri minum air keduanya dan barang yang tiada bertemu dengan
ibu bapanya hal keadaannya duduk menangis ia berkata kanak-kanak itu “Haram
atasku syurga hingga di masukkan Allaha Taa’laya ibu bapaku”. Adapun segala
yang masuk syurga itu berjalanlah mereka itu kepada manzil mereka itu hal
keadaannya kesukaan dan adalah pertama-tama di makan oleh orang isi syurga itu
hati ikan Nun Wa Qoala Baa’dho Al A’lamaa Al Awala Maa Yaakawana Mana Al Kabada Alaya
Akhoraha dan telah berkata setengah daripada a’lama maka bermula
pertama-tama yang di makan oleh orang syurga itu hati.
Bermula yang pertama-tama yang di
makan oleh orang yang ahli Al Kabaara itu di jadikan Allaha Taa’laya emas rupa
farashota maka makanlah oleh mereka itu dan berseru-seru daripada Allaha
Taa’laya “Inilah balasan orang yang lali di dalam dunia pada hal meninggalkan
akan amal akhirat”. Kemudian maka berseru-serulah Malaka Zabaniah ke hadrat
Allaha Taa’laya “Bahawasanya pangkat neraka yang di atas tiada di isi” dan
iaitu apinya putih tiada ular dan tiada kala dalamnya maka berkata Allaha
Taa’laya “Hai Malaka Zabaniah, bawa olehmu daripada umat Mahamada yang
mengerjakan dosa besar kepada neraka yang di atas itu” maka di bawa oleh Malaka
Zabaniah sekelian mereka itu berjalan yang kelam di dalam duri dan batu dan
terlalu kelam ia berjalan itu daripada asap api neraka maka berkata mereka itu
kepada Malaka Zabaniah “Apa sebab jalan ini terlalu kelam dan terlalu banyak
duri” maka berkata Zabaniah kepadanya “Inilah jalan kepada neraka” maka lalu
masuk mereka itu ke dalam neraka” maka berhentilah di sana sekira-kira dosa
mereka itu.
Maka apabila di kehendak Allaha
Taa’laya akan keluar mereka itu daripada neraka maka berkata Malaka kepada
mereka itu “Hai yang sejahat-jahat kaum, engkau daripada umat siapa engkau”
maka sahut mereka itu “Kami sekelian daripada umat Qoraana” dan lupa mereka itu akan menyebut umat Mahamada kerana
sebab huru-hara panas neraka. Maka berkata Malaka “Tiada di turunkan Qoraana itu kepada nabi yang lain
melainkan kepada nabi Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa Salama”. Maka apabila
mendengar mereka itu Malaka menyebut Mahamada maka mereka itu pula baharulah
tahu akan Mahamada dengan demikian kena seksa mereka itu atas sekira-kira
amalnya dan apabila berseru-seru mereka itu “Hai api, janganlah engkau makan muka
kami kerana bekas sujud bagi Allaha Taa’laya di dalam dunia”.
Maka apabila memakan api akan
mereka itu maka berkata Malaka “Hai orang yang celaka daripada umat Mahamada
Shola Allaha A’layaha Wa Salama, di mana sekarang kalimat Al Thoyabaata yang kamu sebut di dalam dunia” maka berkata segala
mereka itu “Laa Alaha Alaa Allaha Mahamada Rasawala Allaha”. Maka
terdengarlah suara itu kepada telinga Siti Fathomaha anak rasul Allaha Shola
Allaha A’layaha Wa Salama, berjalan Fathomaha kepada rasul Allaha maka ia
mengata ia mendengar suara umatnya di dalam nerakanya berkata Laa
Alaha Alaa Allaha Mahamada Rasawala Allaha kemudian maka berkata Allaha
Taa’laya kepada Jibril A’layaha Al Salama “Pergilah engkau kepada Malaka
katakana olehmu kepada Malaka suruh buka pintu neraka Jahanam maka engkau lihat
apa-apa yang di seksa oleh api” maka pergilah Jibril pada ketika itu jua.
Maka sampailah Jibril kepada
neraka maka berkata isi neraka setengahnya “Adakah kamu merasai angin yang
baik” maka berkata setengahnya “Naa’ma”
maka berkata di lihatnya ada seorang terlalu hebat dan bercahaya maka berkata
sekelian mereka itu “Siapa engkau ini” maka berkata Jibril “Akulah Jibril
sahabat nabi kamu Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa Salama dan berkata sekelian
mereka itu “ Ya Jibril, kami minta tolong tuan hamba persampaikan salam
kepadanya. Adalah kami di dalam dunia membaca sholawat akan dia dan kami pinta
shafaat pada hari ini. Bahawa engkau sampaikan kepada nabi kami Mahamada Shola
Allaha A’layaha Wa Salama, engkau kata kepadanya bahawasanya “Engkau ya
Mahamada Talazazata Faya Al Janata”
dan segala umatnya di dalam neraka menanggung seksa tiada tertanggung oleh
kami”.
Maka berjalanlah Jibril kepada
Allaha Taa’laya maka sembah Jibril “Ya tuhanku, engkau jua yang terlebih tahu
akan kata hambamu dalam neraka”. Maka berkata Allaha Taa’laya “Hai Jibril,
sampaikan olehmu akan salam mereka itu kepada Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa
Salama”. Maka berjalanlah Jibril dengan
segeranya kepada Mahamada dan iaitu adalah nabi Allaha duduk di dalam hikmat
daripada Lawalawa (mutiara) yang
putih dan baginya itu empat ribu pintu daripada emas dan daripada kanannya nabi
Allaha Adam dan nabi Allaha Nuh dan pada pihak kirinya nabi Allaha Musa dan
nabi Allaha Ismail dan segala sahabatnya berkeliling mereka itu dan beberapa
piala yang berisi makanan di hadapannya dan nabi Allaha Daud membaca Zabur.
Maka berseru-seru Jibril “Al
Salaama A’laya Kama Yaa Mahamada” maka jawab rasul Allaha “A’laya Kama Al
Salaama Yaa Jabaraa Yala” maka menangis ia maka di lihat nabi Allaha akan
Jibril itu menangis maka berkata rasul Allaha kepadanya “Hai saudaraku, jangan
engkau menangis bukan hari ini hari kedukaan kerana hari bersuka-sukaan”. Maka
berkata Jibril “Ya Mahamada, bukan aku tangis atas diriku hanya sungguhnya adalah
umat kamu suatu kaum di dalam api neraka terlalu seksa mereka itu pada hal
mereka itu memberi salam akan dikau katanya engkau bermain-main di dalam syurga
dan kami sekelian dalam api neraka”. Maka rasul Allaha pun menangis serta
berkata “Sekali-kali tiada aku ketahui mereka itu dalam neraka” lalu di
hantarkan makotanya keatas kepalanya dan berserulah ia “Ya Daud, Ya Maa’shara Al Anabayaa berdirilah kamu
sertaku mengadap tuhan yang mulia” maka berdirilah mereka itu maka datanglah
kehadapan rasul Allaha maka berkata rasul Allaha “Tiada menaik Boraq kerana
sekelian umatku lagi tinggal di dalam neraka”.
Maka berserulah Jibril “Yaa Ahala
Al Janata, berdirilah kamu serta Mahamada Shola Allaha A’layaha Al Salama” maka
berjalanlah mereka itu sertanya dan sujudlah rasul Allaha kepada Allaha
Taa’laya dengan satu sujud maka sekelian mereka itu sujud serta rasul Allaha
Shola Allaha A’layaha Wa Salama. Maka berbunyi suara di hadrat Allaha Taa’laya
“Yaa Mahamada, Arafaa’ Raasaka minta
olehmu kepada aku nescaya aku beri dan memberi shafaat akan umatmu” maka di
angkat rasul Allaha Shola Allaha A’layaha Wa Salama kepalanya daripada sujud
maka memuji akan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya serta kata rasul Allaha “Yaa Alahaya, Yaa Sayadaya, Yaa Mawalaaya, bahawasanya
adalah satu faraqoha daripada umatku kena seksa dalam neraka pada hal aku tiada
tahu akan mereka itu”. Maka berkata Allaha Taa’laya kepada Jibril “Berjalanlah
engkau serta Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa Salama kepada Malaka dan katakan
olehmu baginya keluarkan segala ahli al tauhid di dalam neraka”.
Maka datanglah rasul Allaha
kepada Malaka berkata ia “Hai Malaka, tiadakah engkau malu kepada aku menyeksa
umatku di dalam neraka” maka sembah Malaka serta malunya “Aku di suruh tuhanku
dengan demikian”. Maka menyuruh nabi Allaha akan Malaka mengeluarkan umatnya
maka berkata ia “Duduklah engkau pada tempatmu maka bahawasanya engkau tiada
kuasa melihat kerana mereka itu dalam neraka”. Maka berkata nabi Shola Allaha
A’layaha Wa Salama “Tak dapat tiada bahawa aku melihat dia apa yang di perbuat
oleh api akan mereka itu” maka memanjangkan sayap Jibril maka masuklah nabi
Allaha ke dalamnya. Apabila sampai nabi Allaha ke dalam neraka maka berkata
neraka baginya “Ya Mahamada, sungguhnya padamlah kami kerana cahayamu dan sungguhnya
haramlah kami atasmu dan tiada sabar aku atas hatimu”. Maka berseru-serulah
nabi Allaha Shola Allaha A’layaha Wa Salama “Yaa Amataya, Yaa Amataya” maka datanglah sekelian mereka itu dan
menangis pula nabi Allaha serta mereka itu maka berkata nabi Allaha “Aku tiada
tahu akan sekelian kamu di dalam neraka”.
Kemudian maka menilik nabi Allaha
Shola Allaha A’layaha Wa Salama serta mereka itu kepada tepi neraka tiba-tiba
di lihatnya beberapa kanak-kanak tepi neraka sekelian mereka itu menangis dan
pada tangannya suatu kendi berisi Hawadho Kawatsara maka menangis nabi pula
sertanya. Maka berkata ia “Ya rasul Allaha, engkau tinggalkan ibu bapa kami di
dalam neraka kena seksa” kemudian maka bersabda rasul Allaha Shola Allaha
A’layaha Wa Salama “Keluarlah kamu sekelian daripada neraka barang siapa ada
imannya kepada Allaha Taa’laya dan kepada rasulnya daripada umat Mahamada Shola
Allaha A’layaha Wa Salama”. Maka kedengaran suara itu kepada kafir maka berkata
mereka itu kafir “Ya Malaka, kami pun keluar jua daripada neraka” maka berkata
Malaka “Hai yang celaka, yang di keluar itu umat Mahamada Shola Allaha A’layaha
Wa Salama. Bahawasanya ia memberi shafaat kepadanya”. Maka berkata-kata kafir
“Mudah-mudahan kami umat Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa Salama” seperti firmannya
Rabamaa
Yawada Alazayana Kafarawaa Wa Alawa Kaanawaa Masalamayana.
Maka apabila keluarlah mereka itu
kepada anaknya maka berkata ia “Hai anakku, berilah olehmu air akan daku” maka
berkata kanak-kanak “Bukan bapa kami” maka berkata kedua ibu bapanya
“Bahawasanya kami ibu bapa kamu. Bahawasanya adalah mukaku ini berubah sebab di
makan oleh api neraka” maka di berinya air kepadanya maka hilanglah dahaga
segala mereka itu yang beranak. Maka berseru-serulah daripada Allaha Taa’laya
“Ya Jibril, suruh mereka itu menyelam pada Bahara Al Hayaata maka menyelamlah
sekelian mereka itu dalamnya maka apabila keluarlah ia daripadanya terlalu baik
seperti rupa nabi Allaha Yusuf dan panjang tubuhnya seperti nabi Allaha Adam
dan tangannya seperti nabi Allaha Isa dan suaranya seperti nabi Allaha Daud dan
kejadiannya seperti nabi Allaha Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa Salama
tetapinya adalah tersurat pada dahinya “Inilah yang derhakakan tuhannya”
daripada api neraka dan apabila hampirlah mereka itu kepada syurga maka berkata
segala isi syurga “Berdirilah kita sekelian itu bertemu orang keluar daripada
neraka itu”.
Maka di lihat surat pada dahinya A’taqo Mana Al Naara dan apabila di
lihat oleh isi syurga suratnya itu maka malulah mereka itu lalu datang sembah
kepada rasul Allaha “Ya nabi Allaha, bahawasanya kami sekelian terlalu malu
kepada orang isi syurga itu kerana adalah kami ini tersurat pada dahi kami A’taqo Mana Al Naara. Engkau pintakan
kepada Allaha Taa’laya menghilangkan surat pada dahi kami ini”. Berbunyilah
suara daripada Allaha Taa’laya “Hai Jibril, katakana olehmu kepada Mahamada dan
kepada sekelian umatnya suruh kemari kepada aku maka pergilah mereka itu
kehadapan Allaha Taa’laya maka di suruh Allaha Taa’laya kepada Jibril melontar
sebiji telur maka keluarlah daripadanya yang putih maka di naung oleh awan itu
tiadalah kelihatan mereka itu. Kemudian maka di turunkan atas mereka itu
bidadari dan pada tangan mereka itu tiap-tiap seorang suatu kendi berisi air
dan membawa pakaian pada sanadasa dan
asatabaraqo maka di pakaikan kepada
mereka itu. Kemudian maka di sapukan Jibril dengan dua sayapnya kepada muka
mereka itu maka di lihat oleh segala isi syurga tiada lagi ada suratnya itu
pada dahinya.
Maka kembalilah segala isi syurga
kepada tempatnya dengan sukanya maka di bawa oleh Jibril segala mereka itu ke
dalam syurga maka masing-masing dengan tempatnya maka berkata Allaha Taa’laya
baginya “Radhoya Tama A’naha” maka
menyahut mereka itu “Radhoa Lahama”
seperti firmannya Radhoya Allaha A’na Hama Wa Radhowaa A’naha. Bermula
sekurang-kurang di beri Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya bagi tiap-tiap seorang
daripada isi syurga itu seperti luas dunia ini “Ya tuhanku, jadikan kami
daripada orang isi syurga dengan rahmatmu”. Bermula tiadalah kami panjangkan
kerana mengambil simpanan.
Sumber : Kitab Tanabayaha Al Ghoafalayana (Tanbih Al Ghofalin)
No comments:
Post a Comment