Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Pada
suatu zaman kemudian daripada Sholeh A’layaha Al Salama seribu enam ratus
tahun. Adapun anak cucu Saama anak Nuh A’layaha Al Salama suatu kaum
sekeliannya di benua A’rab dan A’jam telah terhukumlah padanya negeri A’rab dan
A’jam. Adapun raja yang dahulu itu terlalu amat aniayanya maka di binasakan
Allaha Taa’laya akan dia. Setelah ia mati maka di jadikan mereka itu seorang
raja akan ganti daripada kaum itu jua bernama Namarawata (Namrut) anak Kawasa anak Kanaa’ana anak Adam anak
Nafawara anak Haama anak Nuh A’layaha Al Salama. Bahawa akan Namrut itu tahu ia
akan bahasa A’rab dan A’jam dan Parsi. Ialah asal raja oleh segala A’jam di
namainya akan dia Kayakawamara
a’layaha laa’nata terlalu kuat ia lagi dengan besar panjangnya.
Maka
di himpunkannya segala tenteranya terlalu amat banyak maka di halaukannya
segala tenteranya ke negeri Turkistan maka sekarang negeri itupun habis mengikut
katanya dan kasih akan dia. Maka di rajakan mereka itu akan Namrut itu di
negeri Turkistan. Berapa bulan di sana maka di halaukannya pula segala
tenteranya ke negeri Hindustan maka raja Hindustan pun takluk kepadanya maka
jadi rajalah ia pada negeri itu dan segala raja-raja yang takluk ke negeri
Hindustan itu sekeliannya di dalam tangan Namrutlah. Hataya maka di halaunya
pula tenteranya ke benua Rom maka benua Rom pun alah olehnya maka segala anak
cucu Saama itupun di dalam hukumnyalah. Kelakian maka pergi pula ia ke negeri
Kufah, negeri itupun boleh akan dia maka tetaplah ia di benua Kufah. Maka
daripada zaman itulah negeri Kufah itu di namai orang negeri Babayala (Babil) kerana daripada segala
pihak alam seperti benua Hindustan dan benua Rom dan benua A’rab dan A’jam
sekeliannya itu membawa ufti ke negeri Kufah itu dan demikian lagi segala
negeri yang lain itupun membawa ufti kepada Namrut itu jua. Demikianlah di
tinggikan Allaha Taa’laya darjatnya di dalam dunia ini akan Namrut a’layaha
laa’nata.
Akan
Namrut itu tiada sekali-kali ia memandang ke langit dengan memandang yang
merendahkan dirinya akan Allaha Taa’laya akan memohonkan sesuatu kehendaknya
kepada Allaha Taa’laya. Dan tatkala raja Namrut keluar daripada istananya di
adap oleh segala bala tenteranya itu adalah terhantar di hadapannya empat ratus
kerusi daripada emas dan perak empat ratus. Dan singgahsana kedudukan raja Namrut itu
bertingkat lagi berkemucak di tanah dengan ratna mutu manikam yang bercahaya
dan yang mengadap raja Namrut itu daripada segala orang habatan dan orang
menujum dan raja-raja yang besar-besar dan segala menteri masing-masing duduk
pada kerusinya bersaf-saf mengadap Namrut itu.
Bermula
pada suatu hari raja Namrut itu di adap oleh segala raja-raja dan menteri dan
segala menujum dan habatan kerana orang menujum itu terhampir kepada Namrut dan
adalah dudukkan itu bersaf-saf orang habatan sama habatan dan menujum samanya
menujum tiada bercampur baur masing-masing dengan safnya. Maka raja Namrut
memandang pada segala ahli al nujum dan orang habatan itupun sekelian menyembah
beserta menundukkan kepalanya. Maka titah raja Namrut “Hai segala menujum
mengadap maka kamu sekelian menundukkan kepala kamu. Ada juga suatu bicara di
dalam hati kamu” maka sembah mereka itu “Sebenarnyalah seperti titah shah alam
itu”. Maka kata raja Namrut “Hendaklah menujum kamu sekelian katakan pada aku
apa juga yang ada syak di dalam hati kamu itu”.
Maka
sembah segala menujum “Daulat tuanku shah alam, bahawa adalah kami lihat di
dalam alam kami sanya lagi akan jadi seorang laki-laki di dalam negeri raja.
Ialah yang akan berbinasa kerajaan shah alam dan berbinasakan agama shah
alam”. Maka titah raja Namrut “apa ada
alamatnya yang kamu lihat maka kamu berkata demikian itu” maka sembah mereka
itu “Ya tuhanku shah alam, ada suatu bintang kami lihat pada langit pada pihak
matahari naik tiada pernah bintang itu kelihatan pada langit dunia ini”. Maka
kata Namrut “Hai segala menujum, betapakah kamu lihat akan orang itu sudah
turunkah ia kepada perut ibunya atau belum lagi. Hendaklah kamu kata kepada aku
dengan sebenarnya” maka sembah mereka itu “Ya shah alam, belum lagi ia turun
kepada perut ibunya tetapi tiada dapat tiada akan datang juga ia”. Maka titah
raja Namrut pada segala khowasnya “Hendaklah kamu tegahkan segala perempuan di
dalam negeriku ini suruh bercerai dengan suaminya”. Hataya maka tiga hari tiga
malam di suruhnya segala khadamnya itu berkeliling pada segala negeri
beribu-ribu orang yang pergi menceraikan perempuan jangan tidur dengan
suaminya.
Adapun
akan Namrut itu ada seorang laki-laki terlalu sekali kasih Namrut akan dia
namanya Azara (Azar) terlalu baik
rupanya ada cahaya pada dahinya. Maka daripada cahaya itulah yang memberi seri
pada mukanya maka tiadalah dapat Azar itu bercerai dengan raja Namrut. Di
suruhnya Azar itu memegang pedang kerajaan pada siang hari adalah Azar memegang
pedang di hadapan Namrut dan lahak malam pun duduk di hulu kepala Namrut
memegang pedang sebelah tangan kanan dan dian pada sebelah tangannya kiri di
hulu kepala Namrut tidur demikianlah halnya. Adapun Namrut itu sehari tatkala
ia bertanya kepada segala menujum itu katanya “Hai segala menujum, akan
laki-laki itu sudahkah turun kepada perut ibunya atau belum”. Demikianlah raja
Namrut sehari-hari bertanya kepada segala menujum itu. Hataya maka dengan
kudrat Allaha Taa’laya tuhan yang amat kuasa pada melakukan barang yang
kehendaknya itu tiada dapat tiada jadi jua siapa dapat menegahkan dia dan
barang yang tiada di kehendakinya itu sekali-kali tiada akan jadi dan tiadalah dapat
mengadakan dia dan menjadikan dia.
Arakian
maka isteri Azar pun berahi dan dendam akan suaminya beberapa di tahannya pun
tiadalah tertahan lagi. Maka pada suatu malam isteri Azar pun keluar dari
rumahnya pergi mendapatkan suaminya Azar itu. Maka datang ia ke pintu raja
Namrut maka di lihatnya segala orang bertunggu itu orang berkawal itu
sekeliannya habis tidur dan pintu pun semuanya terbuka. Maka masuklah bonda
Ibrahim daripada selapis pintu kepada selapis pintu hingga lalu ia pada tirai
khas raja Namrut itu. Maka sekelian mereka itu yang di situ semuanya tertidur
tiada khabarkan dirinya maka isteri Azar pun hampirlah ke sisi Namrut a’layaha
laa’nata. Setelah ia datang maka ia berdiri tercengang melihat suaminya berdiri
di hulu kepalanya Namrut a’layaha laa’nata. Sebelah di tangannya memegang
pedang dan sebelah tangannya memegang dian.
Setelah
Azar memandang bonda Ibrahim maka ujar “Hai perempuan yang tiada takut akan
mati kemana engkau datang ini dan apa pekerjaanmu”. Maka sahut isterinya “Rasa
hatiku terlalu dendamkan tuan hamba oleh itulah maka hamba datang kemari ini”.
Maka kata Azar “Aku pun terlebih pula dendam akan dikau. Apa dayaku bertemu
dengan dikau kerana kedua tanganku pedang memegang kerajaan ini. Maka dengan
kudrat Allaha Taa’laya pada ketika itu juga datang seekor burung lalu di
kirapnya dian itu. Setelah di lihat Azar dian pada tangannya itu padam lalu di
hantarkannya pedang pada tangannya kanan itu maka tidurlah ia di atas bantal di
hulu kepala Namrut a’layaha laa’nata itu. Maka pada ketika itu berpindahlah
Ibrahim A’layaha Al Salama dari belakang bapanya kepada perut ibunya. Setelah
itu bonda Ibrahim kembalilah ke rumahnya.
Hataya
maka haripun sianglah dan raja Namrut pun bangunlah daripada tidurnya maka di
lihatnya Azar pucat lagi tiada bercahaya pada dahinya maka kata raja Namrut
“Hai Azar, mengapa pucat mukamu dan cahaya pada dahimupun tiadalah kulihat maka
jadi terlalu keji segala rupamu itu”. Maka sahut Azar “Ya shah alam, daripada
hamba shah alam yang lain itu baik juga rupaku” maka raja Namrut pun tersenyum
lalu ia keluar di adap orang. Maka raja dan segala orang besar-besar
masing-masing duduk pada kerusinya dan segala orang menujum dan segala orang
habatan itupun datang duduk pada kerusinya.
Hataya
maka bersabda Namrut pada segala menujum “Hai segala menujum betapa kamu lihat
sudahkah budak itu turun kepada perut ibunya atau belum” maka sembah seorang
menujum di dalam antara mereka itu “Ya tuanku shah alam, qodha Allaha Taa’laya
telah berlakulah kehendaknya bahawa pada malam inilah berpindah kanak-kanak itu
dari belakang bapanya kepada Rahim ibunya”. Maka titah Namrut pada segala
khadamnya yang besar-besar itu suruh cari segala perempuan yang bunting di
suruhnya buangkan anaknya maka pergilah mereka itu kepada segala rumah orang
dan segala dusun mencari perempuan yang bunting hendak mereka itu di suruhnya
buangkan anaknya. Demikianlah sehari-hari kerja Namrut di suruh orang pergi
membuangkan anak yang di dalam perut ibunya”.
Hataya
maka bonda Ibrahim pun hamillah maka sampailah kepada sembilan bulan ia hamil
itu. Maka dengan kudrat Allaha Taa’laya tiada jua seorang pun pergi ke rumah
bonda Ibrahim sekadar daripada segala rumah yang ada kelilingnya itu jua.
Barangkali hendak pergi orang raja Namrut pada rumah itu maka berkata temannya
“Janganlah kita naik rumah ini sudah aku menaiki dia” maka dengan demikian itu
hingga datanglah kepada Sembilan bulan maka kata bonda Ibrahim “Hai Azar, rasa
hatiku hendak keluar budak ini. Jika di dengar oleh segala hamba raja budak ini
menangis nescaya di bunuhnyalah akan anak kita ini”. Maka kata Azar “Jika
demikian pergilah engkau dari negeri ini. Cari olehmu tempat yang kholi
daripada segala manusia di sanalah engkau beranak” maka Azar pun pergilah
mengadap raja Namrut.
Arakian
pada ketika itu juga keluarlah bonda Ibrahim dari negeri itu maka di lihatnya
suatu gua maka masuklah ia ke dalam gua itu. Hataya dengan kudrat Allaha
Taa’laya maka bonda Ibrahim pun beranaklah seorang laki-laki terlalu elok
rupanya dan bercahaya-cahaya mukanya maka jadi teranglah segala alam ini oleh
cahaya mukanya. Setelah sudah budak itu keluar maka di bungkus bonda Ibrahim
anaknya dengan kain Famaathoyana
namanya. Setelah itu maka di hantarkannya di dalam gua itu jua maka iapun
kembalilah ke rumahnya. Maka Jibril pun datang ke dalam gua itu dengan titah
Allaha Taa’laya mendapatkan Ibrahim lalu di keluarkan Jibril tangan budak itu
daripada Famaathoyana maka di
masukkan ke dalam mulutnya maka dengan anugerah Allaha Taa’laya pada suatu
jarinya Ibrahim keluar air susu dan pada suatu jari Ibrahim keluar air madu
maka di minum Ibrahimlah daripadanya.
Antara
tiga hari lamanya maka pergi bonda Ibrahim kepada anaknya di dalam gua itu pada
sangkanya telah matilah, baik daripada akan mati di bunuh orang raja Namrut
biarlah ia mati sendirinya. Setelah bonda Ibrahim masuk ke dalam gua itu maka
di lihatnya anaknya hidup maka hairan ia lalu di keluarkannya daripada
bungkusnya maka di mandikannya dan di persucinya segala tubuh anaknya. Setelah
sudah maka kembalilah ke rumahnya. Selang tujuh hari pergi pula ia melihat
anaknya maka di lihatnya makin cerdik budak itu lalu di mandikannya dan susuinya
akan anaknya itu. Setelah itu maka pulanglah ia ke rumahnya. Demikianlah hal
bonda Ibrahim tujuh hari sekali ia pergi mendapatkan anaknya dengan demikian
maka budak itu pun besarlah tiada pernah keluar dari dalam gua itu.
Setelah
lima tahunlah umur Ibrahim di dalam gua itu maka datang bondanya kepadanya lalu
mandikannya. Setelah sudah mandi maka kata Ibrahim pada bondanya “Hai ibuku,
siapa tuhanmu” maka sahut bonda Ibrahim “Tuhanku Azar namanya” maka ujar
Ibrahim “Tuhan Azar itu siapa” maka sahut bondanya “Tuhan Azar itu raja Namrut
dari kerana ia amat kuat pada masa ini dengan kekayaannya”. Maka ujar nabi
Ibrahim “Tuhan Namrut siapa pula” maka sahut bondanya “Tuhan raja Namrut itu
bintang”. Maka ujar Ibrahim “Tuhan bintang itu siapa” maka sahut bondanya
“Tuhan bintang itu bulan”. Maka ujar Ibrahim “Tuhan bulan itu siapa” maka sahut
bondanya “Tuhan bulan itu matahari”. Maka ujar Ibrahim “Tuhan matahari itu
siapa” maka sahut bondanya “Tiadalah kuketahui lagi entah apa-apa”.
Hataya
maka bonda Ibrahim pun keluar dari dalam gua itu lalu pulang ke rumahnya maka
katanya kepada suaminya Azar “Ketahui olehmu bahawa anak kita itu telah
cerdiklah ia berkata-kata pada hatiku ialah berbinasakan kerajaan raja Namrut
itu seperti kata orang menujum itu”. Maka ujar Azar “Apa-apa katanya kau dengar
maka engkau berkata demikian” di katakannyalah oleh bonda Ibrahim seperti kata
anaknya itu kepada suaminya. Hataya setelah hari malam maka Ibrahim pun keluar
dari dalam gua itu melihat ia ke tepi langit. Maka di lihatnya bintang banyak
bertaburan di dalam antara bintang banyak itu ada suatu bintang yang
bercahaya-cahaya.
Maka
kata Ibrahim “Inikah yang di kata bondaku tuhan Namrut itu” seperti firman
Allaha Taa’laya Wa Kazalaka Naraya Abaraahayama Malakawata Al Samawaata Wa Al Aradho Wa
Layakawana Mana Al Mawafanayana yakni dan demikian lagi telah kami perlihatkan
kepada Ibrahim kerajaan tujuh petala langit dan tujuh petala bumi supaya ada ia
daripada orang yang yakin akan tuhannya seperti firman Allaha Taa’laya Falamaa
Jana A’layaha Al Layala Raaya Kawakabaa Qoala Hazaa Rabaya Falamaa Afala Qoala
Laa Ahaba Alaa Falayana yakni maka tatkala terbitlah di dalam gua itu
maka di lihatnya bintang Zaharaha
(Zuhrah) maka berkata Ibrahim “Inilah tuhanku tuhan yang di sembah raja Namrut
itu” maka seketika lagi beredarlah bintang itu daripada tempatnya maka kata
Ibrahim “Tiada kukasih akan tuhan yang lenyap lagi berubah-ubah itu seperti
firman Allaha Taa’laya Falamaa Raaya Al Qomara Baazaghoa Qoala
Hazaa Rabaya Falamaa Afala Qoala Lana Lama Yahadanaya Rabaya Laa Kawanana Mana
Al Qowama Al Dhoalayana yakni maka tatkala di lihat Ibrahim akan bulan
baru tiba pada ketika itu enam belas hari bulan katanya “Inilah tuhan yang di sembah
Namrut itu”.
Maka
di lihatnya berubah-ubah ia daripada tempatnya itu katanya “Jikalau tiada di
tunjuki tuhanku akan daku nescaya adalah aku daripada orang yang sesat seperti
firman Allaha Taa’laya Falamaa Raaya Al Shamasa Baazaghota Qoala
Hazaa Rabaya Akabara Falamaa Afalata Qoala Yaa Qowama Anaya Baraya Mamaa
Tasharakawana Anaya Wajahata Wajahaya Lalazaya Fathora Al Samawaata Wa Al
Aradho Hanayafaa Wa Maa Anaa Mana Al Masharakayana yakni maka tatkala
di lihatnya pula matahari terbit maka katanya “Inilah tuhanku inilah tuhan yang
maha besar daripada bulan dan bintang” maka tatkala berubahlah ia dan lenyaplah
ia daripada tempatnya maka katanya “Hai segala kaum bahawasanya aku amat jauh
daripada yang kamu mensyirikkan dia pada menyengutukan Allaha Taa’laya dengan
sesuatu. Sungguhnya aku telah kuhadapkan mukaku kepada tuhan yang menjadikan
tujuh petala langit dan tujuh petala bumi yang cenderung aku kepada agama
Asalama dan agama yang betul dan tiada aku daripada orang yang menyengutukan
dia”. Maka Asalama lah Ibrahim kepada tuhannya.
Hataya
maka datang bonda Ibrahim mendapatkan anaknya lalu di bawanya pulang ke
rumahnya maka katanya akan Azar “Inilah anak kita yang dalam gua itu” maka
berkata Azar “Hai Ibrahim, raja Namrut inilah tuhan kita tiada tuhan yang lain
daripadanya”. Maka sahut Ibrahim “Hai bapaku, bahawa tuhan yang menjadikan
langit dan bumi dan matahari dan bulan dan bintang itu jua tuhan kita. Ialah
yang tiada berbagai dan tiada sekutu baginya”. Maka ujar bapanya “Mengapa maka
engkau berkata demikian” maka sahut Ibrahim seperti firman Allaha Taa’laya Qoala
Laqoda Kanatama Anatama Wa Abawa Kama Faya Dholaala Mabayana maka sahut
Ibrahim “Bahawasanya kamu dan segala datuk nenek kamu di dalam sesat yang amat
nyata” maka kata bapanya “Bahawa katamu ini sebenarnyakah atau kau
persenda-sendakan kamikah” maka kata Ibrahim “Tetapi tuhan yang amat patut kamu
sembah itu tuhan tujuh petala langit dan bumi yang menjadikan dia dengan tiada
tali dan adalah aku atas yang telah kunyatakan bagi kamu itu daripada orang
yang naik saksi akan keesaannya seperti firman Allaha Taa’laya Wa
TaAllaha Laa Kayadana Ashonaama Kama Demi Allaha lagi akan kubinasakan
segala berhala kamu sembah itu.
Hataya
antara berapa lamanya maka pada suatu hari bahawa segala kaum itu hari raya
pada hari itu maka berhimpunlah mereka itu pergi pada suatu padang
beramai-ramainya maka di lihat nabi Ibrahim orang sunyi daripada rumah berhala
itu. Maka pergilah nabi Ibrahim masuk ke dalam rumah berhala itu maka di
lihatnya suatu kapak terhantar hampir rumah berhala itu di rumah orang menunggu
berhala itu. Maka lalu di ambilnya oleh Ibrahim akan kapak itu maka di
patah-patahnya segala tangan berhala itu dan setengah berhala itu di pukul
Ibrahim kepalanya patah maka di simpankan Ibrahim kapak itu pada bahu berhala
yang besar hampir pintu rumah berhala itu.
Setelah
itu maka pulanglah Ibrahim ke rumahnya. Setelah beroleh matahari maka
kembalilah segala kaum itu dan ada seorang tuha yang menunggu berhala itu maka
di lihatnya Ibrahim keluar daripada rumah berhalanya. Maka masuklah ia maka di
lihatnya telah patahlah habis penggal tangan kaki berhala itu lalu mengharaplah
ia dengan suaranya yang amat nyaring. Maka berhimpunlah mereka kepada rumah
berhala maka kata orang penunggu berhala itu mereka itu “Siapa jua yang empunya
pada tuhan kita ini mana ketahui sekarang” maka kata orang tuha itu “Bahawa ada
seorang kanak-kanak Ibrahim namanya masuk ke dalam rumah berhala ini. Ialah
membinasakan dia” maka di suruh mereka itu cari akan Ibrahim.
Setelah
bertemulah mereka itu dengan Ibrahim lalu di bawa mereka itu akan dia kepada
raja Namrut maka kata mereka itu akan Ibrahim “Engkaulah yang empunya kerja
pada membinasakan tuhan kami ini”. Maka sahut Ibrahim seperti firman Allaha
Taa’laya Qoala Bala Faa’laha Kabayara Hama Hazaa Faasalawa Hama Ana Kaanawaa
Yanathoqowana maka sahut Ibrahim “Tiada aku yang membinasakan dia
bahawa berhala kamu yang besar itulah membinasakan dia. Tiadakah kamu lihat
kapak itu tertilang pada lehernya itu maka tanyalah oleh kamu akan dia jika ada
ia berkata-kata dengan kamu”. Setelah di dengar mereka itu kata Ibrahim itu
maka berfikirlah mereka sekeliannya sama sendirinya akan kata Ibrahim. Kata
setengah daripada mereka itu “Benarlah seperti kata budak ini bahawasanya kami
juga yang menganiaya diri kami pada menanyai dia”. Kemudian maka berkata
setengah mereka itu “Telah tiadakah sahaja kita ketahuilah berhala ini tiada ia
berkata” maka berbaliklah hati mereka itu akan membinasakan Ibrahim A’layaha Al
Salama.
Kata
ahli al tafsir setelah berhala itu sudah di penggal oleh Ibrahim kaki tangannya
dan setengah tertanggal kepalanya maka pergilah Iblis a’layaha laa’nata memberi
tahu segala kaum yang bermain-main ke padang itu serta dengan tangisnya dan
serunya maka terkejutlah mereka itu. Maka kata Iblis “Ketahuilah oleh kamu
bahawa tuhan kamu itu telah di binasakan oleh Ibrahim. Habis patah kaki
tangannya dan di penggal segala kepalanya”. Setelah di dengar mereka itu kata
orang itu maka kembalilah mereka itu tiada lagi mereka itu berkenderaan maka
kata Namrut “Yang berbuat kerja ini supaya kita balas dengan berat seksa akan
dia”. Maka Namrut “Hai Ibrahim, mengapa engkau patahkan berhala kami sekeliannya”.
Mereka itupun mengadapkan mukanya kepada Ibrahim maka sahut Ibrahim “Aku tiada
mematahkan segala berhala itu tetapi berhala yang besar itulah yang mematahkan
dia. Tanyalah oleh kamu mengapa engkau mematahkan segala anggota berhala yang
kecil-kecil itu”.
Setelah
di dengar mereka itu kata Ibrahim maka sekelian mereka itupun menundukkan
kepalanya malu ia oleh tuhan yang di sembahnya tiada tahu berkata-kata
seolah-olah di perdapat oleh Ibrahim akan mereka itu. Maka tiadalah tersahut
oleh mereka itu seperti firman Allaha Taa’laya Afataa’badawana Mana Dawana
Allaha Maa Laa Yanafaa’ Kama Shayaa Wa Laa Yadhora Kama Afala Kama Wa Lamaa
Taa’badawana Mana Dawana Allaha Afalaa Taa’qolawana. Setelah di lihat
Ibrahim akan mereka itu tiada menyahut katanya maka ujar Ibrahim “Hai kaum,
ngapa kamu sembah tuhan yang lain daripada Allaha Taa’laya yang tiada memberi
manafaat akan kamu tiada memberi mudharat akan kamu suatu juapun hendaklah
jauhkan diri kamu daripada menyembah segala berhala itu. Tiadakah ada kamu
bicarakan dengan akal kamu menyembah berhala itu sesat yang amat nyata dan jika
kamu sembah kiranya tuhan yang memberi manafaat dan mudharat akan kamu iaitu
Allaha Taa’laya tuhan yang esa maka adalah sebaik-baik kamu itu”.
Itupun
tiada terjawab oleh mereka itu maka berkata seorang daripada mereka itu
“Sungguhnya telah kita ketahuilah berhala yang kita sembah itu tiada ia tahu
berkata-kata tetapi adalah budak ini tiada benar sekali kerjanya hendak
membinasakan tuhan kita maka apa bicara kamu sekelian akan dia ini”. Maka jadi
berpalinglah mereka itu daripada membicarakan kata Ibrahim itu dan di
sungguhkan mereka itu kata laki-laki itu dan berbaliklah hati mereka itu
membinasakan Ibrahim maka kata mereka itu “Marilah kita bakar akan dia” dan
kata setengah mereka itu “Mari kita sulakan akan dia” maka jadi berbagailah
kata mereka itu akan membinasakan nabi Ibrahim seperti firman Allaha Taa’laya Qoalawaa
Haraqowata Wa Anashorawaa Alahata Kama Ana Kanatama Faaa’layana maka
kata mereka itu “Ibrahim ini baiklah kita tunu ke dalam api kemudian maka kita
perbaiklah tuhan kita seperti adanya dahulu pula. Mari kita perbuat pagar
daripada batu empat persegi maka kita penuhkan dengan kayu yang kering. Apabila
kita nyalakanlah api itu maka kita buangkan Ibrahim ke dalam api itu”.
Maka
kata Namrut “Benarlah seperti bicara kamu itu perbuatkanlah oleh kamu akan
pagar batu yang seperti bicara kamu itu” maka di perbuat mereka itulah seperti
diwal empat persegi daripada batu yang sudah masak dan luasnya seratus hasta
dan tingginya pun demikian jua. Setelah sudah maka kata raja Namrut akan segala
bala tenteranya “Barang siapa kasih akan daku hendaklah di bawanya seorang
seberkas kayu api buangkan ke dalam pagar batu itu”. Hataya maka di palu
oranglah gong berkeliling negeri itu dan di katanya seperti kata Namrut itu.
Hataya maka di bawa mereka itulah masing-masing atas kuasanya dan sekurangnya
daripada mereka itu seorang seberkas kayu di bawanya hataya maka tiadalah muat
kayu api di dalam pagar batu itu maka di suruh Namrut tahanilah mereka itu membawa
kayu api.
Setelah
siap mereka itu dengan api maka nyalalah api di dalam pagar batu itu dan
tiadalah dapat mereka itu hampir kepada pagar batu itu daripada sangat habanya.
Maka kata Namrut “Buangkanlah Ibrahim ke dalam api itu” maka sahut mereka itu “Ya
tuanku, tiadalah dapat kami hampirkan membuangkan Ibrahim ke dalam api kerana
sangat hangat api itu”. Maka tiadalah lagi terbicara akan oleh mereka itu akan
membuangkan Ibrahim ke dalam pagar itu. Jikalau sekiranya burung terbang
setinggi-tinggi terbang sekalipun nescaya hangus daripada sangat nyalanya. Maka
kata setengah mereka itu “Apa jua upaya kita pada membuangkan Ibrahim ini ke
dalam api itu”. Hataya dengan demikian itu maka datang Iblis a’layaha laa’nata
kepada mereka itu maka ujarnya “Akulah dapat membicarakan dia akan pekerjaan
ini. Panggil olehmu segala utusan dan suruh perbuat padanya penyentak nescaya
dapatlah kita buangkan Ibrahim ke dalam api itu”.
Adapun
dahulu daripada zaman itu belum pandai orang berbuat penyentak dan tiada siapa
yang tahu akan muslihatnya maka di himpunkan mereka itu segala utusan yang
berbuat kayu maka di perbuat mereka itulah seperti kata Iblis dan ialah akan
tukangnya. Setelah sudah penyentak itu maka melihat Iblis kepada Azar bapanya
nabi Ibrahim katanya “Naiklah olehmu budak ini pada tali menyentak ini”. Hataya
maka di ikat oleh oranglah nabi Ibrahim kaki tangannya dengan kulit maka di
letakkannya di atas penyentak itu maka empat ratus orang memegang tali
halaqahnya dan sepuluh orang memegang talinya. Bahawasanya yang empunya bicara
itu Iblis a’layaha laa’nata jua supaya di tunukannya kekasih itu ke dalam api
supaya tiada dapat menderita seksa yang demikian itu.
Maka
firman Allaha Taa’laya menyuruhkan membukakan segala pintu langit maka firman
kepada segala malaikatnya “Lihatlah oleh kamu hai segala malaikatku bahawa
kekasihku itu kuserahkan kepada segala seterunya supaya di seksa mereka itu
akan dia”. Maka segala malaikat pun sujud ke hadrat Allaha Taa’laya maka sembah
mereka itu “Ya tuhanku, bahawasanya di dalam bumi itu seorang itulah yang tahu
akan kebesaranmu dan kemuliaanmu. Bahawasanya engkau jua tuhan yang sebenarnya
maka betapa kiranya kau serahkan ia kepada seterumu dan seterunya supaya di
seksa mereka itu akan dia”. Maka firman Allaha Taa’laya “Hai segala malaikatku,
haraplah oleh kamu akan dia kalau-kalau ia minta tolong kepada kamu“.
Arakian
setelah empat ratus orang yang menarik tali menyentak itu dan sepuluh orang
memegang tali yang akan di putuskan itu kerana supaya keluar Ibrahim ke dalam
api itu. Hataya maka di tarik mereka itulah tali yang di pegang mereka itu
dengan kudrat Allaha Taa’laya tiada bergerak Ibrahim daripada tempatnya dan
tiada ia terangkat dari bumi pun. Hataya maka lagi di tambahi mereka itu akan
orang menarik dia maka iapun tiada juga terangkat Ibrahim A’layaha Al Salama
dari bumi. Hataya dengan beberapa ribu manusia menarik tali itu tiada jua
terangkat setelah di lihat oleh Azar hal yang demikian itu maka iapun
berbangkit daripada tempatnya lalu di pegangnya tali penyentak itu. Apabila di
lihat nabi Allaha Ibrahim akan bapanya memegang tali penyentak itu maka nabi
Allaha Ibrahim mengadap ke langit katanya “Ya tuhanku, jangan bapaku beri malu
bapaku kerana ia bersama dengan mereka itu memegang tali penyentak itu. Biarlah
di tunukan mereka itu akan daku ke dalam api”.
Setelah
sudah minta doa maka Ibrahim pun terangkatlah ke udara maka segala malaikat isi
ketujuh lapis langit pun sujudlah ke hadrat Allaha Taa’laya dengan berseru-seru
sembahnya “Ya tuhanku tuhan yang amat memeliharakan hambamu”. Hataya maka
Jibril pun datang dengan tujuh puluh ribu malaikat bertanya “Ya Ibrahim,
mahukah engkau kukipas api itu kubuangkan ia ke dalam laut yang maha dalam”.
Maka kata Ibrahim “Tiada kuminta hara kepadamu yang mana firman Allaha Taa’laya
tuhanmu kepadamu itulah kau kerjakan”. Seketika lagi Mikail pun datang kepada
Ibrahim dengan tujuh puluh ribu malaikat sertanya ujarnya “Hai Ibrahim, mahukah
engkau kupalukan segala kaum Namrut ini dengan sayapku supaya kutanamkan Namrut
itu dengan segala kaumnya e dalam bumi” maka ujar Ibrahim “Kerjakanlah barang
yang di titahkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya kepadamu”. Maka seketika lagi
maka datang pula Israfil dengan tujuh puluh ribu malaikat sertanya katanya “Ya
Ibrahim, mahukah engkau kubinasakan mereka itu supaya sangka kala atas Namrut
itu nescaya matilah kaum Namrut itu” maka sahut Ibrahim “Mana titahnya tuhan
itu kerjakanlah olehmu”.
Maka
ujar Jibril “Jika tiadalah berkehendak kau kami sekelian minta tolonglah engkau
kepada tuhanmu” maka nabi Allaha Ibrahim A’layaha Al Salama “Padalah bagiku
tuhanku ia jua yang mengetahui akan halku apa yang untung akan Allaha Taa’laya
akan daku di sanalah aku”. Maka Ibrahim pun tinggilah di tarik orang hingga
hampirlah ia kepada api itu maka datang seekor burung Tarakasa namanya di titahkan Allaha Taa’laya mengipas Ibrahim ke
dalam api itu seperti firman Qolanaa Yaa Naara Kawanaya Baradaa Wa
Salaamaa A’laya Abaraahayama ertinya Api sejukkan dirimu dan sejahterakan
olehmu atas hambaku Ibrahim.
Setelah
turunlah Ibrahim ke dalam api itu maka Jibril A’layaha Al Salama pun datang
membawa sebuah kerusi dari dalam syurga dengan tirai dan kelambu lalu
dudukkannya Ibrahim keatas kerusi itu dan di bentang tirai kelambu akan Ibrahim
A’layaha Al Salama dan di pakaikan Jibril baju di dalam syurga akan Ibrahim. Setelah
itu maka mata air pun terbit terlalu sejuk di tengah api itu dan keliling mata
air itu pohon zibab dan anggur dan pohon delima dengan bergantungan buahnya
terlalu amat lebat dan dua ekor burung mengipas Ibrahim seekor dari kanan dan
seekor dari kiri.
Maka
Jibril A’layaha Al Salama pun duduk serta nabi Ibrahim maka berkata “Sabahaana Allaha Wa Bahamadaha amat
hairan sekali aku melihat kudrat Raba Al
A’lamayana. Terlebih pula hairan hamba Ya Ibrahim akan hal tuan hamba yang
amat sabar tiada mahu tuan hamba minta harap kepada Allaha Taa’laya maka bahawasanya
kerana Allaha Taa’laya yang amat besar akan tuan hamba dengan ketinggian dan
kemuliaan yang tiada seorang juapun dahulu daripada tuan hamba beroleh kurnia
yang demikian itu dan demikian lagi kemudian daripada tuan hamba pun tiada lagi
akan di peroleh oleh anugerah seperti tuan hamba ini”.
Bermula
tali kulit yang di ikat mereka itu akan Ibrahim itupun habis di makan api dan
segala kayu api yang bertambun-tambun itupun di jadikan Allaha Taa’laya berakar
dan berdaun tumbuh keliling kerusi kedudukan Ibrahim itu dan di hadapan nabi
Allaha Ibrahim terbit mata air itu pohon delima dan zibab dan anggur. Bermula kayu
api yang keliling di bawah batu itu bernyala-nyala jua apinya terlalu tinggi
nyalanya seperti firman Allaha Taa’laya Wa Araadawaa Baha Kayadaa Fajaa’lanaa Hama
Alaa Khosarayana ertinya telah berkehendak mereka itu akan membinasakan
Ibrahim maka jadikan mereka itu beroleh kehinaan sebab tiada sampai kehendak
mereka itu.
Bermula
raja Namrut a’layaha laa’nata pun memandang dari atas mahligainya maka di
lihatnya nabi Ibrahim duduk di atas singgahsana daripada emas yang merah
bertatahkan ratna mutu manikam dengan tirai kelambu dan berkeliling segala
pohon kayu berbuah bergantungan buahnya dan suatu mata air, di sisi mata air itu
pohon delima dan anggur zibab maka kata raja Namrut “Sungguhnyalah telah
sia-sialah kerja yang kusuruh kerjakan akan berbinasakan Ibrahim itu. Hai segala
bala tenteraku hendaklah kamu gugurkan keatas Ibrahim batu pengiling gandum
yang besar itu”. Hataya di ambil mereka itu batu pengiling gandum di muatkan
mereka itu keatas penyentak lalu di jatuhkan mereka itu keatas nabi Ibrahim
lima ratus keping batu pengiling gandum maka di jadikan Allaha Taa’laya akan
batu itu bergantung di atas kepala Ibrahim seperti awan maka turunlah
daripadanya hujan maka jadi padam pula api itu olehnya.
Maka
seorang menteri Namrut bernama Haman berdiri ia di bawah mahligai Namrut itu
maka katanya “Ya tuhanku shah alam, adakah tuhanku melihat kelakuan Ibrahim di
dalam api itu. Baik jua shah alam tanyai akan dia siapa jua yang menganugerahi
akan dia kemuliaan yang demikian itu”. Hataya maka Namrut pun berseru-seru
kepada Ibrahim katanya “Ya Ibrahim, bahawa tuhanmu yang amat baik memeliharakan
akan dikau daripada bahaya api itu dan anugerahinya akan dikau kemuliaan dan
berbagai-bagai nikmat dan di anugerahinya akan dikau Ibrahim. Bahawa keadaan
dikau sepuluh khazanah daripada emas dan sepuluh khazanah daripada perak
kuberikan akan dikau adakah beri akan daku yang di anugerahkan tuhanmu akan
dikau daripada kelebihan dan kemuliaan yang indah-indah itu”. Maka sahut nabi
Ibrahim “Hai Namrut, barang yang ada padamu itu ia jua yang empunya dan ia jua
yang menjadikan dia” maka berkata Haman “Hai raja, apa ia ini bukanlah ia
malaikat maka sebagaimana dapat ia kita seksa”.
Setelah
Haman berkata demikian maka bunga api itupun terbang sedikit lalu kena pada
tubuh Haman maka iapun hangus menjadi abu hingga rambut kainnya sehelai pun
tiada tinggal dan anak Namrut naik keatas mahligai melihat kepada Ibrahim A’layaha
Al Salama maka di lihatnya Ibrahim duduk di tengah api itu di atas singgahsana
keemasan bertatahkan ratna mutu manikam yang indah-indah dengan tirai kelambu
dan dua ekor burung Tarakasa mengipas dia maka suatu mata air keluar dari sisi
singgahsana itu dengan di keliling segala pohon kayu yang berbuah dan batu yang
di suruh Namrut gugurkan keatas Ibrahim itupun menjadi seperti awan tergantung
di udara.
Maka
kata Namrut akan anaknya “Adakah kau lihat Ibrahim itu betapa ia” maka sahut
anaknya “Telah hamba lihatlah akan kemuliaan Ibrahim tiada tertunu olehmu api
itu dengan berbagai-bagai indah-indah ada padanya kulihat dan bahawa Haman di
bawah mahligai kita ini pun telah hangus menjadi abu oleh terbang bunga api itu
sedikit kepadanya. Hai bapaku, maka tuanku berdiam-diam ini tiada membicara akan
kemuliaan Ibrahim yang di anugerahkan tuhannya akan dia. Bahawasanya tuhan
Ibrahim itulah tuhan yang sebenarnya yang patut di sembah”. Setelah di dengar
Namrut kata anaknya itu maka di panggil Namrut akan anaknya itu. Setelah ia
datang maka di tanyai dengan berbagai-bagai kata yang jahat-jahat katanya “Apa
tahumu hai kanak-kanak lebih pula aku membicarakan akan dia”.
Hataya
maka anak Namrut yang bahagia itupun pergi mendapatkan Ibrahim hampir kepada
api itu katanya Ya Ibrahim, sungguhnyalah tuhanmu jua yang amat kuasanya. Telah
mengikutlah aku kepada agama yang sebenarnya itu maka ajarkanlah olehmu akan
daku” maka sahut Ibrahim “Sebutlah olehmu Laa Alaha Alaa Allaha Abaraahayama Kholayala
Allaha”. Hataya maka di ucap anak Namrutlah seperti pengajar Ibrahim
itu. Setelah sudah ia mengucap shahadat itu maka Asalamalah ia maka sahut
Ibrahim “Pergilah engkau mudah-mudahan yang sebaik-baik memeliharakan segala
hambanya yang takut akan dia”.
Maka
datanglah anak Namrut kepada bapanya maka ujarnya “Ya tuanku shah alam, mengapa
maka shah alam tiada membawa iman kepada Ibrahim itu. Bahawa hambamu telah
membawa imanlah kepadanya”. Maka kata Namrut “Tangkap olehmu ini maka
penjarakan oleh kamu akan dia”. Setelah datang orang hendak menangkap dia maka
datangkan suatu awan dari langit maka di gelembong oleh awan itu akan anak
Namrut yang hendak di tangkap orang itu maka lalu di bawa ke tepi bukit Qaf. Kata
ahli Al Tafsir adalah ia sekarang berbuat ibadat kepada Allaha Taa’laya hingga
datang hari kiamat.
Setelah
di lihat segala kaum Namrut akan kemuliaan Ibrahim yang demikian itu maka
datang setengah daripada mereka itu membawa iman kepada Ibrahim dengan berbuat
takut ketahui Namrut akan halnya. Kelakian setelah empat hari lamanya nabi
Allaha Ibrahim di dalam api itu maka padamlah api itu dan keluarlah nabi
Ibrahim pergi pada bondanya maka di cium ibunya akan dia dengan tangisnya
katanya “Sanya besarlah tolong tuhanmu akan dikau dari kecilmu datang kepada
besarmu maka itupun suatu kurnia tuhanmu yang amat ajaib. Telah hairanlah
segala manusia melihatkan halmu”. Maka kata Ibrahim “Bahawa hamba di titahkan
Allaha Taa’laya pergi ke benua Sham” maka sahut bondanya “Mana titah tuhanmu itulah
kau kerjakan kerana besar anugerahnya akan dikau”.
Hataya
maka Azar pun datang daripada Namrut a’layaha laa’nata lalu ia duduk hampir
anaknya Ibrahim A’layaha Al Salama maka kata Ibrahim “Hai bapaku, sembah olehmu
Allaha Taa’laya bahawasanya ia jua tuhan yang esa tiada sekutu baginya. Apa gunanya
yang engkau menyembah segala berhala yang tiada memberi manafaat dan mudharat
akan dikau”. Maka sahut bapanya Azar “Hai anakku Ibrahim, kau suruh sembah
tuhan yang tiada kulihat akan dia dengan kutinggalkan menyembah berhala yang di
sembah oleh datuk nenek kita dahulu kala itu dan janganlah banyak katamu lagi
akan daku”.
Maka
kata Ibrahim “Hai bapaku, bahawa yang kusuruhkan sembah padamu inipun tuhan
yang di sembah datuk nenekmu yang dahulu kala itu juga” kata Ibrahim akan
bapanya seperti firman Allaha Taa’laya Wa Allaha Kholaqo Kama Wa Maa Taa’malawana
ertinya ia jua tuhan kami bermula Allaha Taa’laya jua tuhan yang menjadikan
kamu dan barang segala perbuatan kamu maka tinggalkan olehmu daripada menyembah
berhala itu.
Maka
sahut bapanya “Hai Ibrahim, janganlah engkau berkata genap dua kali lagi kepada
aku dan enyahlah engkau daripada aku pada masa yang hampir ini. Jika tiada
bonda engkau nescaya kusuruh rejam akan dikau dengan batu atau kubunuh akan
dikau”. Maka sahut Ibrahim “Baiklah seperti katamu itu. Hendak pergilah aku ke
benua Sham dan barang kemana tempat yang di titahkan tuhanku akan daku. Telah di
ampun Allaha Taa’laya akan dikau ia jua tuhan yang amat mengasihani”. Demikianlah
kata Ibrahim seperti firman Allaha Taa’laya Wa Maa Kaana Asataghofaara
Abaraahayama Laabayaha Alaa A’na Mawaa’data Wa A’dahaa Ayaaha ertinya
tiada di istigfar Ibrahim akan bapanya itu melainkan janji yang di janjinya
akan dia yakni jika membawa iman dan berbuat ibadatlah bapanya itu kepada
Allaha Taa’laya. Maka bahawasanya adalah kepadanya ampun daripada Allaha Taa’laya
dan jika ia di dalam kafir maka sanya tiadalah ampun Allaha Taa’laya akan dia.
Setelah
sudah Ibrahim berkata-kata kepada bapanya demikian itu maka keluarlah ia dari
negeri Kufah maksudnya hendak ke negeri Sham.
Sumber : Kitab Qoshosho Al Anabayaa
No comments:
Post a Comment