Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Kisah nabi Allaha Hawada
(Hud) A’layaha Al Salama
Adapun
segala anak cucu nabi Allaha Nuh yang tinggal kemudian daripada nabi Nuh
A’layaha Al Salama itu pergi mereka itu ke benua Sham pada tempat nabi Nuh
membangun bahteranya itu. Berkaum-kaum mereka itu setengah ke benua A’raq dan
setengah ke benua Khorasan dan setengah ke benua Yaman lalu ke benua A’rab
menyusuk negeri maka diamlah mereka itu masing-masing pada tempatnya. Maka anak
cucu Hama pergi ke benua Hindustan berbuat negeri hingga penuhlah segala alam
dunia ini dengan manusia. Maka pergilah Iblis menyesatkan mereka itu pula ke
Hindustan di sesatkannya maka mahsyurlah orang menyembah berhala pada negeri
itu. Maka lalu ia ke benua Turkistan maka orang itupun di suruhnya menyembah
berhala. Maka lalu ia ke benua A’jam dan ke benua A’rab dan benua Rom hingga
lalu ke benua Sham dan Yaman. Sekeliannya mereka itu di perdayakan Iblis
a’layaha laa’nata di suruhnya menyembah berhala maka mahsyurlah pada segala
negeri sekelian menyembah berhala.
Maka
lalu pula Iblis itu pada suatu negeri A’rab orangnya terlalu banyak dan nama
rajanya Jaharum terlalu besar panjang empat ratus kaza tingginya. Maka segala
negeri A’rab yang hampir-hampir negeri itu sekeliannya di dalam perintah raja
itu yakni mengikut katanya. Maka pergilah Iblis kepada mereka itu di suruhnya
menyembah berhala dengan tipu dayanya maka di ikut oleh raja Jaharum itulah
akan kata Iblis itu. Maka mahsyurlah di dalam negeri itu menyembah berhala.
Adapun segala isi negeri itu tiada merasai sakit dan tiada mati mereka itu
kira-kira tujuh ratus tahunlah lamanya yang tiada sakit dan tiada mati itu.
Maka lupalah mereka itu akan nama mati maka seorangpun tiada menyebut nama mati
lagi di dalam negeri itu. Maka sekelian mereka itu menyembah berhala maka
daripada kaum mereka itulah di jadikan Allaha Taa’laya nabi Hud A’layaha Al
Salama seperti firman Allaha Taa’laya Wa Alaya A’ada Akhoa Hama Hawadaa Qoala Yaa
Qowama Aa’badawaa Allaha Maa Lakama Mana Alaha Ghoyaraha Ana Anatama Alaa
Mafatarawana Maka kami jadikan Hud di dalam negeri mereka itu dan
adalah rajanya A’ada namanya dan
Jaharum pun namanya pada bahasa Parsi maka di sebutkan Allaha Taa’laya di dalam
Qoraana A’ada.
Maka
tatkala sampailah umur nabi Hud kepada empat puluh tahun maka di anugerahkan
Allaha Taa’laya akan dia nubuat maka turun Jibril kepadanya menyuruhkkan dia
mengajar A’ada jangan menyembah
berhala. Hataya maka pergilah nabi Hud kepada raja A’ada dengan segala kaumnya katanya seperti firman Allaha Taa’laya Qoala
Yaa Qowama Aa’badawaa Allaha Maa Lakama Mana Allaha Ghoyaraha ertinya
kata Hud “Hai segala kaum sembah olehmu Allaha Taa’laya apa juga bagi kamu
sembah tuhan yang lain daripadanya tiada yang kamu sembah itu melainkan kamu
berdusta akan Allaha Taa’laya juga tiada kupinta kepada kamu upah olehku
mengajarkan kamu itu melainkan ia jua tuhan yang menjadikan aku dan jua tuhan
yang membalas pahalaku seperti firman Allaha Taa’laya Wa Yaa Qowama Asataghofarawaa Raba
Kama Tsama Tawabawaa Alayaha Hai segala kaumku memohonkan ampunlah kamu
kepada tuhan kamu maka taubatlah kamu kepadanya maka kata mereka itu seperti
firman Allaha Taa’laya Qoalawaa Yaa Hawada Maa Jatanaa Babayanata
Wa Maa Nahana Bataara Kaya Alahatanaa A’na Qowalaka Wa Maa Nahana Laka
Bamawaanayana Hai Hud tiada kamu lihat yang kau datangkan kepada mu itu
kenyataannya pada membenarkan katamu itu.
Maka
kata Hud seperti firman Allaha Taa’laya Wa Azakarawaa Aza Jaa’la Kama Kholafaa Mana
Baa’da Qowama Nawaha Wa Azaada Kama Faya Al Kholaqo Naik saksilah
Allaha Taa’laya dan segala malaikatnya bahawasanya aku menjauh daripada yang
kamu sekutukan berhala itu dengan Allaha Taa’laya. Tiadakah kamu fikirkan dan
kamu ingatkan di seksakan Allaha Taa’laya akan kaum Nuh dengan karam dan di
lepaskan Nuh dengan sebuah bahtera tiada lagi jauh masanya kebinasaan kaum Nuh
itu daripada kamu. Tiadakah ada kamu daripada orang yang berakal.
Hataya
berapa tahun lamanya maka di datangkan Allaha Taa’laya di atas mereka itu qohat
lapar tiada jadi tumbuh-tumbuhan maka sangatlah kesakitan mereka itu dengan
kelaparan maka masuk Asalama mereka itu tujuh belas orang daripada tujuh belas
kaum itu. Antara berapa lamanya maka berkata orang yang tujuh belas orang itu
kepada nabi Hud “Sekarang kami telah masuklah kepada agamamu dan kami
tinggalkanlah menyembah barang yang di sembah datuk nenek kami itu. Maka
manatah katamu seksa yang di janjikan tuhanmu akan kafir itu. Pohonkanlah
olehmu”. Maka nabi Hud pun minta doa ke hadrat Allaha Taa’laya sembahnya “Ya
tuhanku, bahawasanya engkau jua tuhan yang amat mengetahui akan hal hambamu dan
tiadalah segala kaum kafir itu mendengarkan pengajarku melainkan tujuh belas
orang inilah. Ya tuhanku, tiadalah menderita hati hambamu melihat mereka itu
menyembah yang lain daripadamu. Barang kau turunkan kiranya seksa atas mereka
itu”.
Hataya
maka Jibril pun datang kepada nabi Hud katanya “Salam Allaha Taa’laya atasmu.
Bahawa firmannya akan yang kau pinta itu telah di kabulkan Allaha Taa’laya.
Maka sekarang pergilah engkau serta isi rumahmu dan segala kaum yang Asalama
sertamu itu pada bukit. Di sanalah engkau diam dahulu supaya di seksa tuhanmu
akan segala kafir”. Arakian maka nabi Allaha Hud pun membawa segala isi
rumahnya serta segala kaum Asalama sertanya itu kepada sarukan bukit maka
berkata segala kaum kafir kepada nabi Hud “Hai kemana engkau hendak pergi ini
larikah engkau daripada kami”. Maka sahut nabi Hud “Aku di titahkan tuhanku
keluar daripada kamu sekelian bahawasanya telah datanglah janji tuhan kamu akan
menyeksai kamu dengan angin yang amat keras tiada dapat tiada akan di
binasakannya juga akan kamu sekelian dengan seksa yang amat hina itu”. Maka
ujar mereka itu “Hai Hud, angin manatah akan berbinasakan kami kerana kami amat
kuat pada menanamkan kaki kami ke dalam tanah seperti firman Allaha Taa’laya
pada menceritakan kata mereka itu Mana Ashada Manaa Qowata kata mereka
itu yang terlebih keras dan kuat daripada kami jika dating kiranya angin yang
keras seperti katamu itu kami tanamkan kaki kami ke dalam bumi atau masuk kami
ke dalam tanah.
Hataya
maka nabi Allaha Hud pun berjalanlah segera pergi kepada tempat suatu sedarukan
bukit maka firman Allaha Taa’laya kepada Mikail “Bukakan olehmu angin Shorashora itu akan menyeksai mereka
itu”. Adapun angin Shorashora itu di
bawah tujuh petala bumi dan beribu-ribu malaikat memegang dia dan adalah di
taruhkan Allaha Taa’laya angin itu membinasakan dunia tatkala hari kiamat ialah
yang merentahkan segala bukit dan barang yang ada di atas bumi ini sekeliannya
terbantun olehnya seperti firman Allaha Taa’laya Wa Amaa A’ada Faahalakawaa
Barayaha Shorashora A’atayata Sakhorahaa A’laya Hama Sabaa’ Layaala Wa
Tsamaanayata Ayaama Hasawamaa Fataraya Al Qowama Fayahaa Shoraa’ya Kaana Hama
Aa’jaaza Nakhola Khoawayata Dan adapun A’ada itu di binasakan Allaha
Taa’laya akan dia dengan angin Shorashora
yang amat sejuk lagi yang amat sangat bunyi suaranya di suruhkan angin itu
bertiup dengan qoharnya keatas mereka itu. Adapun firman Allaha Taa’laya pada
Mikail “Bukakan olehmu pintu angin Shorashora
itu sekira ada besar lubang hidung lembu di dalam dunia. Maka sembah Mikail “Ya
tuhanku, sahaja kau hendak binasakanlah alam ini dan tiada lagi Mahamada
kekasihmu itu turun ke dalam dunia. Ya tuhanku jika sekiranya sebesar lubang
hidung lembu nescaya tiadalah dunia ini”. Maka firman Allaha Taa’laya “Turunkan
olehmu sekira-kira akan membinasakan mereka itu”.
Hataya
maka di buka Mikail pintu angin itu sebesar biji saga akan dia maka keluarlah
angin itu keatas kaum nabi Hud maka kata mereka itu “Hai Hud, inikah angin yang
membinasakan kami bahawa kami rasai angin ini lemah lembut memberi istirehat
badan kami” maka ujar nabi Hud “Segala kaum yang sesat nantilah oleh kamu
barang seketika lagi. Sanya lagi akan kamu rasai azab Allaha yang amat sangat”.
Maka seketika lagi angin itu pun masuk ke dalam bumi lagi keluar ia daripada
segala kaki mereka itu dan adalah mereka itu pada ketika itu masing-masing
menanamkan kakinya, setengah hingga lututnya dan setengah hingga pinggangnya
dan setengah mereka itu masuk ke dalam lubang batu dan setengah masuk di dalam
gua batu. Dengan takdir Allaha Taa’laya melupaskan segala kulit mereka itu
daripada kaki mereka itu lalu kepada kepalanya maka berserulah mereka itu minta
tolong kepada nabi Hud A’layaha Al Salama. Maka seketika lagi lalu di keluarkan
oleh angin itu akan mereka itu daripada tempatnya berdiri itu terbang ke udara
dan dengan rumahtangganya pun terbang dan bukit yang tempat mereka itu diam
itupun habis terbantun daripada tempatnya itu lalu ke udara.
Maka
berpalulah mereka itu sama sendirinya di timpa segala batu hingga matilah
mereka itu dan adalah banyak mereka itu sembilan ratus ribu pula maka sekelian
mereka itulah kafir yang merasai azab Allaha yang demikian itu seperti firman
Allaha Taa’laya Kaana Hama Aa’jaaza Nakhola Khoawayata Fahala Taraya Lahama Mana
Baaqoyata Adalah mereka itu seperti pohon kurma yang terbantun daripada
akarnya berkaparan di padang itu. Tubuh mereka itu seperti lulai tiada
bertulang dan tiada tiada putus-putus. Maka tiada di ambil Allaha Taa’laya
nyawa mereka itu kira-kira empat puluh tahun lamanya dan adalah mereka itu di
dalam seksa yang amat hina sejahat-jahat seksalah akan mereka itu. Arakian maka
pergilah nabi Hud ke padang-padang tempat mereka itu dan dengar nabi Hud suara
berteriak mereka itu maka berkata nabi Hud kepada A’ada “Hai A’ada, katakan olehmu Laa
Alaha Alaa Allaha” maka sahut A’ada “Tiada mahu aku berkata demikian
dengan segala kaumku”.
Hataya
maka terhantarlah mereka itu di dalam seksanya. Setelah matilah mereka itu
sekelian maka diamlah nabi Hud dengan segala anak cucunya kira-kira empat ratus
enam puluh rahun usianya. Maka nabi Allaha Hud pun kembalilah dari negeri dunia
ke negeri akhirat. Qoalawaa Anaa Lalaha Wa Anaa Alayaha Raajaa’wana. Setelah sudah
nabi Hud kembali kerahmat Allaha Taa’laya maka tetaplah segala kaum itu di
dalam agama Asalama kira-kira seratus tahun lamanya. Maka datang Iblis laa’nata
menyesatkan mereka itu katanya “Apa kamu sembah selama ini” maka sahut mereka
itu “Kami sembah tuhan kami Allaha Taa’laya”. Maka ujar Iblis “Tiada sempurna
sembah kamu yang demikian itu. Hendaklah kamu perbuat suatu rupa maka kamu
hantarkan pada tempat yang tinggi. Maka itulah kamu sembah supaya minta doa
akan kamu pada hari kiamat demikianlah perbuatan nabimu yang dahulukala itu”.
Hataya
maka di turut mereka itu seperti pengajar Iblis itu maka di perbuat mereka itu
suatu rupa di bawanya keatas bukit Khoara
Al Shokhora di bawa mereka itu batu empat penjuru ke atas bukit Khoara Al Shokhora maka di pahatnya batu
itu maka di tuangnya dengan perak seperti rupa seorang manusia. Maka di
perbuatnya sebuah kerusi, di atas kerusi itulah di dudukkan lembaga itu maka
sekian perbuatan itu Iblis a’layaha laa’nata yang mengajari akan dia. Setelah
sudah itu maka berhala itulah yang di sembah mereka itu maka jadi kafirlah
sekelian mereka itu kepada Allaha Taa’laya. Adapun berhala itu di perbuatnya
tujuh ratus kaza tingginya maka sebuah bukit di atasnya genta dan di atasnya
gentalah suatu berhala perak di dudukkannya.
Hataya
maka di titahkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya seekor nyamuk datang kepada
tempat berhala itu lalu di binasakan dua ratus rumah berhala itu maka di
geraknya batu dan genta tempat berhala itu lalu di telannya oleh nyamuk itulah
berhala itu dengan genta kedudukannya itu dengan sekali telan jua lalu di
bawanya ke udara. Setelah di lihat oleh mereka itu maka tercenganglah mereka
itu sekelian serta katanya “Bala dari mana ini membinasakan tuhan kita ini”
maka sahut Iblis “Adalah kamu ketahui bahawa murka tuhan kamu akan kamu maka di
jadikan seekor nyamuk di suruhnya terbangkan akan dia ke langit. Sekarang apa
bicara kamu pula”. Hataya maka kata mereka itu “Apa akan kira perbuat dan apa
kita sembah lagi” maka berbicaralah mereka itu akan tuhan mereka itu yang di sembah
mereka itu. Di dalam antara berbicara itu maka di titahkan Allaha Taa’laya Sholaha kepada mereka itu.
Kisah nabi Allaha Sholaha (Sholeh) A’layaha Al Salama
Adapun
di titahkan Allaha Taa’laya nabi Sholeh itu akan menunjukkan jalan yang
sebenarnya kepada mereka itu seperti firman Allaha Taa’laya Wa
Alaya Tsamawada Akhoa Hama Shoalahaa Qoala Yaa Qowama Aa’badawaa Allaha Maa
Lakama Mana Alaha Ghoyaraha yakni kami suruhkan pesuruh kami Sholeh
kepada Tsamud iaitu saudara mereka itu jua. Maka berkata Sholeh “Hai kaumku,
sembah oleh kamu Allaha Taa’laya jua, jangan kamu sembah tuhan yang lain
daripada Allaha Taa’laya. Ia jua tuhan yang menjadikan kamu dan membanyakkan
kamu doa dalam bumi dan ia jua yang menetapkan kamu di dalamnya maka mohonkan
ampun kamu kepada tuhan kamu dan taubatlah kamu kepadanya. Ana Rabaya Qorayaba Majayaba
Bahawasanya tuhanku itu amat mengampuni segala dosa hambanya yang amat hampir
ia kepada segala malhluknya lagi yang berkenankan segala pinta hambanya.
Maka
kata segala kaumnya “Hai Sholeh, adalah engkau pengharapan kami sekelian. Sanya
kerana engkau orang yang mulialah kepada kami bahawa orang tuha-tuha kami
dahulu daripada kerja ini pun telah di tegahkan juga yakni adalah kami sembah
ini telah di sembah oleh datuk nenek kami dan orang tuha-tuha kami. Sanya maka
di larang oleh nabi Hud akan orang tuha-tuha kami menyembah dia tetapi adalah
syak kami akan katamu dan barang yang kau suruhkan akan kami mengerjakan dia
pada mentauhidkan tuhan yang esa yang tiada kami lihat akan dia itu oleh kerana
tiada ada tandamu”. Maka kata Sholeh akan mereka itu “Hai kaumku, jika ada kamu
lihat kenyataan daripada tuhanku akan daku pada membenarkan kataku itu adakah
kamu percaya akan tuhan yang sebenarnya dan aku rasulnya” maka sahut mereka itu
“Jika ada kami di lihat tanda kenyataan katamu itu bahawasanya percayalah kami
akan tuhanmu itu tuhan yang sebenarnya dan engkau rasulnya”.
Hataya
maka nabi Sholeh pun minta doa kepada tuhan mohonkan suatu mukjizat supaya
percaya mereka itu. Hataya maka Jibril pun datang kepada nabi Sholeh katanya
“Salam Allaha atasmu Sholeh, firman tuhanmu kepadamu, kau katakan kepada kaummu
itu berhimpunlah kamu pada suatu hari. Bahawasanya tanda yang kamu pinta itu di
keluarkan Allaha Taa’laya itu daripada batu”. Hataya maka di katakan nabi
Sholeh seperti firman Allaha Taa’laya itu kepada segala kaumnya. Arakian maka
pada suatu hari berhimpunlah mereka itu sekelian kepada nabi Sholeh. Bermula di
ceritakan ahli al tafsir ada suatu batu di tengah padang itu tinggi empat kaza
dan lebarnya empat puluh kaza dan adalah batu itu empat persegi. Hataya maka
pergilah nabi Sholeh kepada batu itu dengan segala kaumnya setelah sampai ia ke
sisi batu itu maka nabi Sholeh pun sembahyang dua rakaat satu salam lalu ia
minta doa kepada Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya dan segala Asalama yang sertanya
itu mengucapkan Amayana (Amin).
Maka
dengan kudrat Allaha Raba Al A’lamayana
batu itupun berteriak terlalu nyaring bunyinya seperti perempuan yang hendak
mengeluarkan anaknya demikianlah bunyinya berapa antara maka lalu keluar seekor
unta daripada batu itu. Setelah ia jadi maka ia berdiri di atas batu itu makin
besar di lihat oleh segala kaumnya itu dengan takdir Allaha maka bunting pula
unta itu maka tiba-tiba terserlang bumi hampir batu itu jadi seperti suatu
telaga airnya terlalu banyak lagi jernih maka unta itupun minum airlah ke dalam
telaga. Setelah sudah ia minum air lalu ia pergi ke padang makan rumput.
Setelah
di lihat mereka itu akan kudrat Allaha Taa’laya yang demikian itu maka masuk
Asalama mereka itu sekelian kepada nabi Sholeh membawa imanlah. Maka ujar nabi
Sholeh seperti firman Allaha Taa’laya Wa Yaa Qowama Hazaha Naaqota Allaha Lakama
Ayata Fazarawahaa Taakala Faya Aradho Allaha Wa Laa Tamasawahaa Basawa
Fayaakhoza Kama A’zaaba Qorayaba akan kata nabi Sholeh “Hai segala
kaum, inilah unta Allaha Taa’laya akan tanda bagi kamu sekelian maka biarkanlah
ia makan rumput pada bumi Allaha Taa’laya dan minum air telaga itu dan jangan
kamu bunuh akan dia. Jika kamu bunuh akan dia nescaya di seksa Allaha Taa’laya
akan kamu seksa yang amat bersegera datangnya keatas kamu”.
Setelah
sudah nabi Sholeh berkata demikian itu maka iapun pulanglah ke rumahnya maka
berkata seorang daripada mereka itu “Ya nabi Allaha, adakah dapat kami
mengambil susu unta itu” maka ujar nabi Sholeh “Bahawasanya susu unta itu
halallah bagi kamu akan dia”. Hataya maka pergilah mereka itu berpasuk-pasukan
mengambil air susu unta itu. Ada yang membawa buyung, ada yang membawa qadah
akan memerah susu unta itu. Antara berapa lamanya maka jadi gholilah mereka itu
sebab susu unta itu maka jadikan mereka itu minyak maka di perniagakan mereka
itu akan dia dari kerana inilah berganti lagi orang mengambil susu itu dan
tiadalah di khabarkannya oleh unta itu kerjanya makan rumput jua apabila ia
dahaga maka pergi ia minum air pada telaga itu dan akan anaknya itu tiadalah
bercerai ia jauh daripada ibunya dan ia besar seperti mulanya keluar. Demikianlah
dan dengan hal yang demikian itu berapa lamanya kira-kira sepuluh tahun atau
dua belas tahun.
Maka
ada seorang daripada mereka itu bercita hendak membunuh unta itu maka
muafakatlah dengan segala kaumnya jadi sembilan orang yang muafakat sebicara
hendak membunuh unta itu maka kata mereka itu “Mana bicara kamulah bahawa kami
tiada apa serta dengan kamu”. Hataya telah beberapa hari ia berbicara maka
pergilah mereka itu yang telah muafakat sembilan orang itu akan membunuh unta
itu seperti firman Allaha Taa’laya Faa’qorawahaa Faqoala Tamataa’waa Faya Daara
Kama Tsalatsata Ayaama Zalaka Waa’da Ghoyara Makazawaba Maka nanti oleh
mereka itu ia minum air. Setelah datang unta itu maka di masukkannya kepalanya
ke dalam telaga itu minum air maka datanglah mereka itu membunuh unta itu. Setengah
ada yang menikam dan ada yang menetak ia maka matilah unta itu. Dengan hal yang
demikian itu setelah di lihat oleh anak unta itu akan ibunya di bunuh orang
maka larilah ia maka di ikut mereka itu akan anaknya unta itu maka mengharaplah
anak unta itu tiga kali lalu ghaiblah ia daripada mata mereka itu masuk ke
dalam hutan. Setelah sudah mati unta itu maka pergilah mereka itu memberi tahu
segala kaumnya.
Bermula
nabi Sholeh pun tahulah bahawa unta itu sudah mati di bunuh oleh kaumnya maka
kata nabi Sholeh “Anak unta itu matikah ia atau hidupkah ia” maka sahut mereka
itu “Telah larilah ia masuk ke dalam hutan serta ia berteriak tiga kali lalu ia
ghaiblah”. Maka kata nabi Sholeh “Jika hidup anak unta itu tiadalah apa bagi
kamu tetapi ingatlah kamu tiga hari juga kamu bersuka-sukaan di dalam negeri
kamu. Kemudian daripada tiga hari itu maka di binasakan Allaha Taa’laya akan
kamu sekelian”. Maka kata mereka itu “Ya Sholeh dengan seksa yang mana di
binasakan Allaha Taa’laya akan kami” sahut nabi Sholeh “Hai segala yang ghofal
dengan suara tempik Jibril kamu Zalaka Waa’da Ghoyaraha Makazawaba.
Maka adalah yang demikian itu janji Allaha Taa’laya yang tiada berubah janjinya
akan seksa kamu.
Maka
kembalilah mereka itu masing-masing mencari kapas akan menyumbat telinga mereka
itu dan berbuat lubang di dalam tanah akan tempat diam supaya tiada dengar
suara Jibril. Demikian itulah sangka mereka itu dengan sangka yang sia-sia maka
kata mereka itu “Ya Sholeh, apa sebabnya maka muka matahari putih dan sehari
merah dan sehari ini hitam maka sahut nabi Sholeh "Itulah alamat
kebinasaan kamu". Hataya maka di titahkan Allaha Taa'laya kepada Jibril
bertempik mereka itu seperti firman Allaha Taa’laya Wa Akhoza Al Zayana Zholamawaa Al
Shoyahata Faashobahawaa Faya Dayaara Hama Jaatsamayana Di ambil Allaha
Taa’laya akan mereka itu dengan suara Jibril seperti bunyi halilintar yang amat
sangat maka habislah mereka itu mati bersungkuran seolah tiada mereka itu di
dalam negeri mereka itu.
Maka
yang di lepaskan Allaha Taa’laya hanya empat ribu orang jua serta nabi Allaha
Sholeh. Tatkala nabi Allaha Sholeh melihat segala kaumnya yang Asalama sertanya
itu ke benua Sham datang kepada sebuah negeri bernama Maa’lakaha antara berapa tahun lamanya. Maka firman Allaha Taa’laya
kepada nabi Sholeh “Ya Sholeh, pergilah engkau kesisi masjid Jaamaa’ (Jamek) pada suatu mihrab
sebelah kaum kuburmu” maka nabi Allaha Sholeh pun pergilah kesana. Hataya
berapa lamanya nabi Allaha Sholeh A’layaha Al Salama pun wafatlah Anaa
Lalaha Wa Anaa Alayaha Raajaa’wana. Setelah wafatlah nabi Sholeh di
tanam oranglah dia pada tempat itu.
Sumber : Kitab Qoshosho Al Anabayaa
No comments:
Post a Comment