Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Ketahui
oleh kamu adapun nabi Allaha Nuh itu namanya Shaakarayana anak Malaka
anak Manawasakaha anak Adarayasa(Idris). Maka sebab Shaakarayana itu dinamai Nuh kerana
sangat ia bercintaan dengan tangis akan segala kaumnya menyembah berhala dan
beberapa dirasainya daripada mereka itu dan di nista mereka itu akan dia dan
dipalu oleh segala kaumnya akan dia hingga datang kepada empat puluh tahun umurnya
maka di anugerahkan Allaha Taa’laya akan dia nubuah jadi nabi akan menunjukkan
segala kaumnya yang betul kepada membawa agama Asalama dengan iman dan tauhid
akan Allaha Taa’laya. Antara berapa tahun lamanya maka yang menurut katanya
lima puluh orang laki-laki dan lima puluh orang perempuan yang masuk Asalama
membawa iman kepadanya seperti firman Allaha Taa’laya Falabatsa Fayahama Alafa Sanata
Al Akhomasayana A’amaa yakni adalah yang mengikut kata Nuh lima puluh
orang laki-laki.
Adapun
Nuh dititahkan Allaha Taa’laya berseru-seru tiap-tiap pagi-pagi benua Kufah
demikian katanya “Hai kaum yang lali dengan dunia dan permainan kamu. Kata oleh
kamu Laa
Alaha Alaa Allaha Wahadaha Laa Sharayaka Laha. Hanya sa-nya tuhan yang
esa tiada sekutu baginya, Tiada tuhan yang disembah melainkan Allaha Taa’laya”.
Maka di dengar mereka itu kata nabi Nuh A’layaha Al Salama mahsyurlah warta Nuh
ke Masyrik dan ke Maghrib bahawa ada seorang laki-laki berseru-seru ia
tiap-tiap pagi. Ajaib segala akan katanya tiada tuhan melainkan Allaha, Esa
tiada akan menyamai dia sesuatu jua pun tiada pernah kita dengar daripada datuk
nenek kita seperti katanya itu. Hataya maka dikhabarkan mereka itulah daripada
seorang kepada seorang seperti kata Nuh itu. Maka hairanlah mereka itu
sekelian. Adapun tatkala Nuh berseru-seru itu adalah setengah mereka itu
menutup telinganya supaya tiada di dengar mereka itu suara Nuh dan setengah
mereka itu menggeleng-geleng kepalanya daripada sangat hairannya dan setengah
mereka itu menudung kepalanya dengan kain dan setengah mereka itu melarikan
dirinya supaya jangan di dengar kata nabi Nuh itu.
Demikianlah
pada tiap-tiap pagi nabi Nuh berseru-seru menyuruh mereka itu membawa iman akan
Allaha Taa’laya. Maka pada suatu hari dipalu mereka itu akan Nuh A’layaha Al Salama
hingga tiada menyedarkan dirinya. Setelah ingatlah ia daripada pitam maka
katanya “Hai segala manusia yang derhaka berkatalah kamu sekelian bahawasanya
Allaha Taa’laya tuhan yang esa tiada sekutu baginya dan bahawasanya aku
dijadikan Allaha Taa’laya nabi yang memberi tahu kamu akan seksa neraka dan
nikmat syurga akan segala manusia yang mengikut kataku dan diseksa akan Allaha
Taa’laya akan kamu yang tiada mengikut daku dan bahawa namaku Nuh anak Malaka”.
Setelah di dengar mereka itu kata Nuh itu maka dipalu mereka itu pula akan dia
lalu pengsanlah tiada khabarkan dirinya sehari semalam lamanya.
Hataya
setelah sedarkan dirinya lalu ia pulang ke rumahnya serta berseru-seru kepada
Allaha Taa’laya seperti firman Allaha Taa’laya Raba Anaya Daa’wata Qowamaya
Layalaa Wa Nahaaraa Falama Yazadahama Daa’aya Alaa Faraaraa Wa Anaya Kalamaa
Daa’wata Hama Lataghofara Haa’lawaa Ashoabaa’ Hama Faya Azaana Hama Wa
Asatafashawaa Tsayaaba Hama Wa Ashoorawaa Wa Asatakabarawaa Asatakabaaraa Tsama
Anaya Daa’wata Hama Jahaaraa Tsama Anaya Aa’lanata Lahama Wa Asararata Lahama
Asaraaraa yakni tatkala siumanlah Nuh daripada pengsannya maka
kembalilah ia ke rumahnya dengan pecah kepalanya serta bengkak pehanya seperti
tiada akan sampai ia ke rumahnya. Maka sembahnya kepada tuhannya “Ya tuhanku
bahawasanya engkau jua yang terlebih tahu akan hal hambamu. Bahawa kusuruh pada
mereka itu tiap-tiap hari percaya akan dikau dengan mengerjakan kebaktian
kepadamu supaya kau ampuni segala dosanya mereka itu. Maka ditutup mereka itu
telinganya dengan jarinya tiada ia mahu mendengarkan kataku dan setengah mereka
itu melarikan dirinya daripadaku.
Kemudian kuseru pula akan mereka itu dengan
perlahan-lahan kalau di dengarkan mereka itu pengajarku maka dipalingkan
mukanya daripada aku katanya engkau ini tiada sebenarnya. Ya tuhanku barangkala
kukatakan mereka itu membawa imanlah kamu akan tuhan yang esa dan akan nabi
kamu supaya diampuni Allaha Taa’laya dosa kamu maka ditutupi mereka itu
telinganya dengan jari mereka itu dan setengah menutup mukanya dengan kainnya.
Akan hambamu pada malam pun telah kukatakan pada mereka itu dengan rahsianya
kubukakan bagi mereka itu kataku percayalah kamu sekelian maka larilah mereka
itu daripadaku dengan di nista akan daku”. Hataya maka firman Allaha Taa’laya
kepada Nuh Anaha Lana Yawamana Mana Qowamaka Alaa Mana Qoda Amana yakni
Maka ujar Jibril “Ya Nuh salam Allaha atasmu bahawa firman tuhanmu kepadamu
bahawa segala kaum itu tiadalah akan membawa iman ia kepadamu melainkan segala
yang ada sertamu itulah yang mendengar katamu”.
Arakian
antara berapa tahun lamanya maka suatu hari nabi Nuh melihat segala kaumnya
berhimpun-himpun mereka itu pada suatu tempat maka pergilah nabi Nuh kepada
kaumnya yang berjamu-jamuan itu. Katanya “Demi Allaha bahawasanya telah
dianugerahkan Allaha akan kamu sentosa pada hidup kamu maka berhimpunlah kamu
dengan bersuka-sukaan makan dan minum dan tiadalah kamu sebut akan tuhan kamu
yang anugerahkan akan kamu segala makan makanan itu. Maka olehmu bahawa Allaha
Taa’laya jua tuhan kamu yang esa tiada sekutu baginya dan bahawasanya aku ini
nabi kamu yang menceritakan akan kamu pahalanya syurga dan seksaan neraka lagi
akan diseksanya akan kamu jika tiada percaya kamu akan dia dan jika kamu
sebut-sebut akan nikmatnya dan berbuat ibadat kamu akan dia nescaya lagi akan
dianugerahkan Allaha Taa’laya akan kamu di dalam dunia dengan kesukaan selama
hidup kamu dan di dalam akhirat diampuni Allaha kiranya segala dosa kamu dan
dimasukkan akan kamu ke dalam syurga dalamnya nikmat yang kekal yang tiada lagi
berkesudahan adanya. Tiada kupinta upahku pada kamu sekelian akan diriku dan
suatu manafaat akan daku pada menyampaikan titah Allaha Taa’laya kepada kamu
itu melainkan kepada Allaha jua seperti firman Allaha Taa’laya kata Nuh akan
segala kaumnya Wa Yaa Qowama Laa Asaala Kama A’layaha Maa Laa Ana Ajaraya Alaa A’laya
Allaha Alaya Akhora Al Ayata yakni Hai tuhanku kaumku tiada kupinta
kepada kamu upah atau sesuatu manafaat akan dikau pada menyampaikan titah
Allaha Taa’laya itu melainkan kepada Allaha yang amat tahu akan halku. Bahawa
aku menceritakan kepada kamu seksa yang amat pedih lagi akan didatangkan kepada
kamu.
Hataya
setelah di dengar mereka itu kata nabinya maka di palu mereka itu akan dia dan
suruhnya lontar pada pada budak-budak dengan batu akan nabi Nuh. Adapun pada
ketika itu perempuan nabi Nuh Waafalaha
namanya di dalam antara kaum itu maka segera ia keluar katanya pada kaumnya
“Jangan kamu palu akan dia kerana ia ini orang gila jangan di dengarkan
katanya”. Maka kata segala orang kaya-kaya daripada mereka itu “Jika engkau
kasih akan suamimu itu enyahkanlah ia daripada majlis kami ini dan benci kami
melihat mukanya dan mendengarkan katanya yang tiada berguna itu” dan kata
setengah daripada mereka itu “Sungguhnyalah ia ini orang gila tolakkan oleh kamu
akan dia”.
Maka
tatkala di dengar nabi Nuh kata isterinya dan segala kaumnya akan dia orang
gila itu makin sangatlah sakit hatinya dengan dukacitanya. Maka mengadah ke
langit serta dengan tangisnya dan serunya kepada Allaha Taa’laya seperti firman
Allaha Taa’laya menceritakan akan kata Nuh Anaya Magholawaba Faanatashora maka
sembah nabi Nuh “Ya tuhanku bahawasanya engkau jua tuhan yang amat mengetahui
akan hal hambamu. Bahawasanya aku ini teraniaya oleh kaumku di alahkannya
mereka itu akan daku maka minta tolong aku kepadamu, engkau jua tuhan yang
sebaik-baik akan menolong”. Hataya maka Jibril pun turun kepada nabi Nuh
katanya kepada Nabi Nuh “Hai nabi Nuh kembalilah engkau daripada mereka itu
pulang ke rumahmu. Bahawa tuhan seru alam menyampaikan salam kepadamu yang
pinta hambaku Nuh itu telah kuperkenankan inilah anugerah tuhanmu akan dikau
biji kayu di dalam syurga. Tanam olehmu akan dia dan adalah sebelah cawangnya
itu zamrud yang hijau warnanya.
Arakian
maka nabi Allaha Nuh pun diamlah di dalam rumahnya tiadalah ia berjalan-jalan
lagi pada segala kaumnya. Setelah itu empat puluh tahun lamanya maka pohon kayu
zamrud itu pun besarlah kira-kira seratus kaza panjangnya dan besar pohonnya
sama dengan panjangnya itu. Adapun selama pohon kayu itu di tanam nabi Allaha
Nuh tiadalah jadi kanak-kanak daripada perut ibunya. Demikianlah dikehendaki
Allaha Taa’laya atas mereka itu dan nabi Nuh pun tidurlah tiada lagi
berkata-kata dengan segala kaumnya. Hataya maka mahsyurlah pohon kayu itu pada
segala negeri Masyrik dan Maghrib mengatakan bahawa pohon kayu yang di tanam
Nuh itu sebelah cawangnya zamrud terlalu besar panjangnya maka ajaiblah mereka
itu sekeliannya dan setengah daripada mereka itu datang daripada pihak negeri
melihat pohon kayu itu. Maka bertanyalah mereka itu kepada Nuh darimana engkau
peroleh benih kayu ini?”. Maka sahut nabi Nuh “Bahawa pohon kayu inilah yang
berlepaskan kami daripada seksa Allaha Taa’laya kerana lagi akan diturunkan
Allaha Taa’laya akan kamu sekelian kerana kamu tiada percaya akan dia”. Setelah
di dengar mereka itu kata Nuh itu maka tertawa-tawa mereka itu akan nabi Nuh
dengan dipersendanya akan dia.
Bermula
segala kafir pun penuhlah di dalam dunia ini dari Masyrik datang ke Maghrib
seperti firman Allaha Taa’laya Raba Laa Tazaka A’laya Al Aradho Mana Al
Kaafarayana Dayaaraa Anaka Ana Tazara Hama Yadholawa A’baadaka Wa Laa Yaladawa
Alaa Faajaraa Kafaaraa ertinya sembah nabi Nuh “Ya tuhanku telah
penuhlah atas bumi ini daripada segala kafir maka di persenda-sendakannya akan
daku. Ajarkan pada mereka itu tiadalah di turutnya kataku makin
bertambah-tambah pula kafirnya akan dikau dan sesatlah ia daripada jalan yang
sebenarnya. Maka jangan kiranya kau tinggalkan atas bumi ini seorang juapun
daripada segala kafir itu. Ya tuhanku, engkau jua tuhan yang menyeksai segala
kafir itu dan melepaskan segala mukmin dan ampun olehmu kiranya akan segala
hambamu yang percaya akan dikau yang ada sertaku ini”. Hataya maka Jibril pun
turun kepada nabi Allaha Nuh A’layaha Al Salama katanya “Salam Allaha atasmu ya
Nuh. Firmannya kepadamu perbuatlah olehmu sebuah bahtera” maka kata Nuh
“Siapatah yang berbuat bahtera ini dan sebagaimana gerangan perbuatannya itu?”.
Maka ujar Jibril “Tuan hamba carilah orang yang tahu menarah dan merapat maka
pohon kayu yang tuan hamba tanam itulah tuan perbuat bahtera dan cawangnya
daripada zamrud itulah akan pasaknya”. Setelah itu maka Jibril pun naik ke
langit.
Hataya
maka Nuh pun mencari tukang yang tahu berbuat bahtera maka dengan takdir Allaha
Taa’laya datang empat orang pandai kepada nabi Allaha Nuh A’layaha Al Salama.
Maka kata Nuh kepada mereka itu “Adakah kamu tahu berbuat bahtera? Maka sahut
keempatnya mereka itu “Dapatlah kami empat orang ini mengerjakan dia tetapi
kami tiada lagi beristeri jika mau tuan hamba beri isteri akan kami keempat ini
atas kamilah berbuat bahtera itu”. Setelah di dengar nabi Allaha Nuh kata
mereka itu maka kata nabi Nuh “Baiklah nescaya kucari akan kamu isteri” tetapi
di dalam hati nabi Nuh yang seorang itu dapatlah kuberi kerana anakku pun seorang
dan tiga orang lagi ini dimana kuperoleh perempuan akan isterinya. Hataya maka
diperjamu nabi Allaha Nuh akan mereka itu makan setelah sudah makan maka orang
itupun pulang ke rumahnya.
Maka
nabi Nuh pun masuk ke dalam rumahnya maka tiba-tiba dilihatnya di dalam
rumahnya itu empat orang perempuan muda terlalu baik-baik rupanya keempatnya
itu seperti rupa anaknya. Maka nabi Allaha Nuh pun hairanlah melihat dia maka
tiadalah dikenalnya anaknya “entah yang mana engkau di dalam yang empat itu”.
Maka dilihat Nuh A’layaha Al Salama akan kuda dan keldai dan seekor kucingnya
telah tiadalah maka makin sangatlah ia hairan maka fikir dalam hatinya
“Iaitulah yang dijadikan Allaha Taa’laya serupa dengan anakku itu” maka kata
nabi Allaha Nuh “Mana anakku di dalam empat orang kamu ini” maka sahut
keempatnya mereka itu “Kamilah anak nabi Allaha” dan datanglah keempat mereka
itu mendapatkan nabi Nuh A’layaha Al Salama. Maka hairanlah nabi Nuh akan
kudrat Allaha Taa’laya pada hal tiada dikenalnya akan anaknya.
Setelah
sampailah dua hari maka tukang itupun datanglah mendapatkan nabi Nuh maka kata
nabi Nuh “Hai pandai sekarang adalah pada aku dianugerahkan Allaha empat orang
anak maka keempatnya kukahwinkanlah dengan kamu. Asalama lah kamu sekelian”
maka dengan kurnia Allaha Taa’laya mereka itupun masuklah Asalama lalu di kahwinkan
nabi Allaha Nuh keempatnya itu dengan anaknya. Arakian maka nabi Allaha Nuh pun
berkata sebagaimana kita berbuat kapal ini kerana tiada pernah orang berbuat
kapal daripada dahulu kala hingga datang sekarang. Adakah dapat kamu keempat
membicarakan dia?”. Maka kata mereka itu “Marilah acuannya akan kami” kata
mereka itu “Ana Shaa Allaha Taa’laya
marilah mengerjakan dia kerana kami pandai pada membelah papan dan dapat
merapat dia.
Hataya
maka Jibril pun datang kepada nabi Nuh katanya “Firman tuhanmu ya Nuh
perbuatlah olehmu kapal dan pohon kayu itulah belah olehmu dan bangunnya itu
seperti dada ayam tetapi apabila sudah terbelah papan itu hambalah akan
mengajar tuan hamba berbuat dia”. Hataya maka datang nabi Allaha Nuh akan
tukangnya dan nabi Allaha itupun Jibril A’layaha Al Salama jua yang mengajar
dia seperti firman Allaha Taa’laya Wa Ashonaa’ Al Falaka Baaa’yananaa yakni
perbuat olehmu kapal itu dengan kami ajarkan engkau berbuat dia.
Setelah
disusun nabi Nuh bahtera itu maka papannya yang pertama tersebut nama nabi
Allaha Adama A’layaha Al Salama dan
kedua papan nama nabi Shayatsa
A’layaha Al Salama dan ketiga papan nama nabi Adarayasa A’layaha Al Salama. Keempat papan nama nabi Nuh A’layaha
Al Salama dan kelima papan nama nabi Hawada
A’layaha Al Salama dan pada keenam papan nama nabi Sholaha A’layaha Al Salama dan ketujuh papan nama nabi Abaraahayama A’layaha Al Salama hingga
datang kepada empat ribu tiga ratus empat puluh keping tersurat nama nabi
sekelian dan adalah sekelian papan itu dikeluar daripada pohon kayu itu juga.
Setelah sudah disusun nabi Nuh maka dipasaknya dengan kayu zamrud itu. Setelah
sudah disusun nabi Nuh bahtera itu seribu kaza tingginya dan empat ratus kaza
lebarnya dan tujuh pangkat, seratus pintunya dan lima puluh layarnya. Setelah
sudah bahtera itu maka terhantarlah ia diatas bumi.
Arakian
maka datang segala kaum nabi Allaha Nuh melihat bahtera itu maka firman Allaha
Taa’laya menyuruhkan nabi Nuh berkata pada segala kaumnya Wa Kalamaa Mara A’layaha Malaa
Mana Qowamaha Sakhorawaa Manaha Qoala Ana Tasakhorawaa Manaa Faana Nasakhora
Mana Kama Kamaa Tasakhorawana Fasawafa Taa’lamawana. Hai Nuh katakan
pada mereka itu bahawa kamu persenda-senda akan kami pada hari lagi akan datang
ke atas kamu bala yang amat besar daripada tuhan kamu. Maka berkata segala
kaumnya “Hai Nuh, kau buat bahtera ini akan tempatmu diamkah di sini atau kau
bawa terbang ke udarakah?” maka sahut nabi Nuh “Bahawa tuhanku menyuruhkan aku
berbuat bahtera ini bahawasanya janji tuhanku akan mengaramkan kamu sekelian
dengan air itu. Sebenarnya lagikan datang seksanya keatas kamu”. Maka
ditertawakan mereka itu akan nabi Nuh A’layaha Al Salama dengan
dipersenda-sendanya akan dia.
Arakian
maka sembah nabi Nuh “Ya tuhanku, telah habislah papan ini kuperbuatkan bahtera
maka ada lagi sedikit tiada cukup papan hendak mengenakan tariknya”. Maka
Jibril pun turun kepada nabi Nuh maka ujarnya “Ya Nuh suruhlah daripada anak
cucumu pergi mengambil papan yang tiada genap lagi itu. Bahawa ada sepohon kayu
di tepi sungai Nil terlalu besar maka di tambangkan olehmu suruh bawa kemari
akan tarik bahteramu itu”. Maka kata nabi Nuh kepada segala anak cucunya “Siapa
kamu dapat membawa pohon kayu yang di tepi sungai Nil itu dibawa kemari?”. Maka
seorang pun tiada bercakap membawa kayu itu maka berkata seorang daripada
mereka itu “Dapat pun membawa kayu itu kemari A’ajala lah maka baiklah ia
disuruhkan pergi”. Maka ujar Nuh “Hai A’ajala maukah engkau pergi mengambil
kayu itu biarlah kuberi upah akan dikau” maka sahut A’ajala “Ya nabi Allaha,
hambalah membawa kayu itu ke mari. Janganlah nabi Allaha upah akan hamba
sekadar tuan hamba beri makan akan hamba supaya kuat hamba menanggung dia”.
Hataya
maka di beri nabi Nuh tiga buah apam akan A’ajala itu. Demi di lihat A’ajala
tiga buah apam di beri nabi Nuh akan dia itu maka iapun tertawa serta katanya
“Ya nabi Allaha, bahawa makanan hamba pada sehari dua belas ribu mana, beratnya
lima puluh buah apam banyaknya. Maka apa jadinya tiga buah apam ini padaku
bahawasanya tiadalah berasa kenyang perutku”. Maka kata nabi Nuh “Hai A’ajala,
jangan engkau permudahkan apam ini terlebih daripada yang dua belas ribu mana
itu kenyangnya. Makanlah olehmu akan dia tetapi hendaklah dahulu engkau sebut Basama
Allaha Al Rahamana Al Rahayama”. hataya maka di sebutnyalah oleh
A’ajala seperti pengajar nabi Nuh itu maka lalu di makannya apam yang tiga buah
itu. Baharu sebuah apam itu di makannya maka kenyanglah ia setelah sudah
A’ajala kenyang makan apam itu maka pergilah ia mengambil kayu itu. Setelah
sudah ditebang orang maka di tanggungnyalah sebatang kayu itu tiada ia berhenti
pada suatu tempat jua pun hingga di hantarkannya ke hadapan nabi Allaha Nuh dan
adalah jauh pohon kayu itu dengan bahtera Nuh kira-kira sebulan perjalanan maka
dijalan oleh A’ajala lima hari lima malam jua sampailah ia ke bahtera nabi Nuh
A’layaha Al Salama.
Hataya
maka di belah nabi Nuh kayu itu di jadikannya papan lalu di kenakannya tarik
bahteranya itu. Hanyalah beroleh empat keping papan itu jua maka papan yang
pertama itu tersurat nama Abawa Bakara Al
Shodayaqo Radhoya Allaha A’naha dan papan yang kedua nama A’mara Radhoya Allaha A’naha dan papan
yang ketiga nama A’tamaana Dawaya Al
Nawarayana Radhoya Allaha A’naha dan papan yang keempat nama A’laya Al Maranadhoya Radhoya Allaha
A’naha. Setelah itu maka di lihat nabi Allaha Nuh tersurat pada papan itu nama
keempat mereka itu maka di tanya Nuh kepada Jibril “Nama anabaya kah tersurat pada
empat papan ini?”. Maka ujar Jibril “Ialah nama sahabat nabi Akhora Al Zamaana yang lagi akan datang
Mahamada namanya, bangsanya Hashayama
ialah nabi Amayana Sayada Al Anabayaa Wa
Al Marasalayana. Ialah yang kesudahan kekasih tuhan yang maha besar yang
tersurat namanya pada segala tiang arash dan pada segala pintu langit dan pintu
syurga”. Setelah di dengar nabi Nuh kata Jibril itu maka ia pun mengucap
selawat akan nabi Mahamada Rasawala Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama.
Maka sembah Nuh “Ya tuhanku, demi kemuliaan kekasihmu Mahamada nabi Akhora Al Zamaana itu barang kau
luputkan kami daripada bala seksamu dan kau binasakan segala kafir. Jangan kau
tinggal seorang jua pun di dalam bumi ini”.
Arakian
setelah sudahlah bahtera nabi Allaha Nuh maka datanglah segala kafir naik ke
atas bahtera itu lalu di berakkannya di dalam bahtera itu dan tiadalah
terlarang oleh Nuh maka bertambun-tambunlah di dalam bahtera itu dengan tahi
dan kumuh mereka itu daripada sangat dengkinya dan hendak persakitnya hati nabi
Allaha Nuh dengan segala Asalama sertanya. Maka dengan kudrat Allaha Taa’laya
ada seorang orang puru lagi lasa tiada boleh betul kaki tangannya maka ia pun
datang ke bahtera itu tiada dapat ia berjalan melainkan merangkak jua. Setelah
ia naik hendak membuang najis ke dalam bahtera itu maka lalu jatuh ia
disembuhkan Allaha Taa’laya segala penyakitnya itu. Maka iapun berjalanlah
pulang ke rumahnya maka bertanya segala kaumnya “Siapa mengubat dikau ini maka
segera sembuh engkau daripada penyakitmu?” maka sahutnya “Tatkala sudah aku
jatuh pada najis di dalam bahtera Nuh lalu sembuhlah segala penyakit di dalam
tubuhku ini dan puru pada tubuhku pun hilanglah”. Setelah di dengar segala
mereka itu kata orang itu maka dicuba mereka itu diambilnya tahi dan kumuh di
dalam bahtera Nuh itu di gosokkan mereka itu segala yang kudil dan yang lasa
maka dengan kudrat Allaha Taa’laya sembuhlah segala penyakit mereka itu. Hataya
dengan demikian itu habislah najis yang di dalam bahtera itu diambilnya oleh
mereka itu akan ubat mereka itu.
Maka
pada suatu hari berkata nabi Allaha Nuh pada segala kaumnya “Hai kamu segala
kaumku, adalah kamu terlalu najis daripada binatang. Sudah kamu buang najis
kamu di dalam bahtera aku ini kamu ambil pula akan ubat kamu. Sa-nya tiada
najis kamu itu ubat melainkan nama segaka anabayaa Allaha yang sholeh itu jua”.
Maka sahut segala kaumnya “Hai Nuh, demi tuhan kami berhala yang kami sembah
itu sa-nya orang yang gila berkapal di atas darat maka tiada engkau kudiamkan
dia maka kami biarkanlah di dalam bahteramu itu oleh benar kerja kami
bersenda-senda akan dikau maka jadikan kami najis kami jua akan ubat kami. Jika
tiada kiranya kami malu akan orang tuhamu itu berkeluarga dengan kami nescaya
kami bunuh akan dikau atau kami halaukan akan dikau kepada bumi yang jauh”.
Maka kata Nuh “Hai segala kaum, orang tuha-tuhakah kamu kemaluan yang lain
daripada Allaha Taa’laya tiada kamu malu akan Allaha Taa’laya tuhan yang
menjadikan kamu sekelian lagi akan seksa Allaha Taa’laya akan kamu dengan seksa
karamkan oleh air akan kamu. Bahawa tuhanku itu tiada berubah janjinya akan menyeksai
kamu”.
Arakian
maka kembalilah nabi Nuh ke rumahnya. Hataya maka datang empat orang pendita
itu mengadap nabi Allaha Nuh maka berfikir nabi Nuh “Betapa periku mengetahui
anakku di dalam empat orang itu”. Maka nabi Allaha Nuh pun bertanya kepada mereka
itu katanya “Hai segala tukang bahawa anakku yang kuberikan akan kamu itu
apa-apa perangainya. Hendaklah katakana kepada aku”. Maka sahut seorang
daripada mereka itu “Ya nabi Allaha, adapun anak tuan hamba itu terlalu baik
parasnya tetapi lakunya olok-olok seperti laku keldai”. Maka berkata seorang
lagi “Ya nabi Allaha, akan anak tuan hamba itu terlalu baik rupanya lagi
bagaimana tetapi barangkali ia marah lakunya seperti laku kucing hendak
menampar dan menggigit”. Maka berkata seorang lagi “Ya nabi Allaha, bahawa anak
tuan hamba itu terlalu baik rupanya lagi amat bijaksana tetapi barangkali ia
marah hendak menendang dan menggigit seperti perangai kuda”. Maka berkata
seorang lagi “Ya nabi Allaha, yang anak nabi Allaha itu telah sempurnalah
akalnya lagi sabar dan murah suatu pun tiada celanya”. Maka fikir nabi Nuh
“Jika demikian yang kemudian itulah anakku dan yang tiga orang itu dengan
kudrat Allaha Taa’laya menjadikan dia manusia”.
Arakian
setelah sudahlah bahtera itu berapa bulan lamanya maka firman Allaha Taa’laya
“Ya Nuh pergilah engkau ke Bayata Al
Maa’mawara kerana Bayata Al
Maa’mawara itu hendak di angkatkan ke langit maka kunjungi olehmu akan
dia”. Setelah Jibril naik ke langit maka nabi Allaha Nuh pun pergilah
mengunjungi Bayata Al Maa’mawara itu
dengan tangisnya dan serunya kepada Allaha Taa’laya serta kaumya ada sertanya
itu. Setelah itu maka Jibril pun datang kepada nabi Nuh katanya “Salam Allaha
atasmu ya nabi Allaha, firmannya muatlah oleh tuan hamba Sakinah Adam ke atas
bahteramu. Ertinya pakaian Adam dan Hawaya dan nabi Shayatsa dan Adarayasa dan
segala perkakasnya rumah yang bekas di makan pakai mereka itu maka di taruh di
dalam sebuah peti yang besar itulah di namai Tabut Sakinah” dan lagi kata
Jibril “Ya Nuh, himpunkan olehmu segala biji kayu sekeliannya yang ada di dalam
bumi ini dan binatang yang liar dan binatang yang jinak naikkan ke atas
bahteramu”.
Maka
sahut nabi Nuh “Ya Jibril, akan binatang liar itu sebagaimana hamba yang
menghimpunkan dia kerana duduk segenap hutan padang jauh” maka ujar Jibril
“Akan binatang yang liar itu hambalah yang himpunkan dia kemari tetapi
hendaklah tuan hamba muatkan rumput makanannya dan yang patut didahulukan itu
hendaklah tuan hamba naikkan ke atas bahteramu”. Maka di naik nabi Nuh tabut
itu lapis yang pertama dan segala manusia pada lapis yang kedua dan segala
andik-andik burung pada lapis yang ketiga itu dan segala binatang yang jinak
pada lapis yang keempat dan segala binatang yang liar-liar dan yang menerkam
pada lapis yang kelima dan segala rumput pada lapis yang keenam dan segala
bijian pada lapis yang ketujuh.
Arakian
segala binatang yang liar jua belum termuat maka Jibril pun turun ke bumi
menghalau segala binatang itu datang ke bahtera nabi Nuh maka di naikkan nabi
Nuhlah ke atas bahteranya itu. Setelah sudah nabi Nuh bermuat maka sehari nabi
Nuh bermasak apam maka berbunyi mendidih pada tempatnya bermasak apam itu di
dengar orang maka di beri orang tahu kepada nabi Nuh itulah alamat kebinasaan
segala kaum itu seperti firman Allaha Taa’laya Wa Faara Al Tanawara Qolanaa
Ahamala Fayahaa Mana Kala Zawajayana Atsanayana Wa Ahalaka Alaa Mana Sabaqo
A’layaha Al Qowala Wa Mana Amana Wa Maa Amana Maa’ha Alaa Qolayala
yakni firman Allaha Taa’laya menyuruhkan nabi Nuh bermuat segala andik-andik
berbagai jenis di muatkan keatas bahteranya. Maka kata nabi Nuh kepada Jibril
“Segala bagai jenis itu dapat hamba muatkan keatas bahtera, yang binatang liar
itu sebagaimana hamba menghimpunkan dia”. Maka Jibril pun mengembangkan
sayapnya lalu dihalaunya naik ke bahtera Nuh maka kata Jibril “Akan segala
mukmin sertamu ini suruhlah segera naik ke bahteramu melainkan sedikit juga
yang ada percaya akan dikau. Ya Nuh, lihatlah olehmu kekayaan tuhan yang amat
kuasa melakukan kehendaknya. Bermula segala orang yang sertamu itu terpelihara
daripada karam”.
Hataya
maka bermuatlah nabi Nuh keatas bahteranya dari segala mergastua yang melata di
bumi dan yang terbang di udara itu. Telah sudahlah berhimpun di atas bahtera
nabi Nuh tiadalah di sebutkan bilang nama segala binatang itu daripada amat
banyak jenis hanya yang tiada naik binatang Khoraayata
juga. Maka kata nabi Nuh “Hai Khoraayata
Iblis naiklah engkau ke bahtera ini” maka Khoraayata
pun naik maka Iblis a’layaha laa’nata pun sertanya naik ke bahtera itu dan lagi
tiada naik isteri Nuh dan anaknya bernama Kanaa’ana
“Tiadalah kami naik bahtera sertamu, naik kami keatas bukit nescaya
terpeliharalah kami daripada karamkan air”.
Arakian
maka Jibril pun datang kepada nabi Allaha Nuh katanya “Salam Allaha atasmu ya
Nuh, telah habislah naik bahteramu segala mukmin yang ada sertamu itu dan
janganlah kau pohonkan segala kafir itu kepadaku seorang juapun daripada mereka
itu tiada lepas daripada seksaku”. Maka sahut nabi Allaha Nuh “Ya Jibril, telah
habislah naik bahtera ini segala mukmin melainkan isteri hamba dan anak hamba
jua yang tiada mau serta hamba katanya pergi ia suatu kaumnya ke bukit”. Maka
Jibril pun diamlah lalu naik ke langit maka firman Allaha Taa’laya kepada
Mikail “Ya Mikail, turunkanlah air dari langit itu. Janganlah engkau timbang
dan sukat lagi dan keluarkanlah olehmu air di dalam bumi itu”. Hataya maka
turunlah air hujan yang amat lebat dan bumi pun belah-belahlah keluarlah air
daripada bumi itu.
Adapun
pertama turun hujan itu pada sembilan hari bulan Rejab dan bumi pun belah-belah
seperti akan kiamat lakunya seperti firman Allaha Taa’laya Fafatahanaa Abawaaba Al Samaa
Bamaa Manahamara Wa Fajaranaa Al Aradho A’yawanaa Fa Al Taqoya Al Maa A’laya
Amara Qoda Qodara Wa Hamalanaaha A’laya Zaata Al Waaha Wadasara,
tatkala itu kami bukakanlah pintu langit supaya turun air daripadanya keatas
bumi dan kami pasakkan pula bumi itu supaya keluar air daripadanya keatas bumi
dan arakian maka terangkatlah bahtera Nuh oleh air itu maka nabi Nuh pun
kasihan akan segala kaumnya dan lebih pun sayangnya akan anaknya dan isterinya
seperti firman Allaha Taa’laya akan kata Nuh Yaa Banaya Arakaba Maa’naa Wa Laa
Takana Maa’ Al Kaafarawana Hai anakku mari engkau naik sertaku ke atas
kapal ini dan jangan engkau serta dengan segala kafir itu. Maka kata anaknya
seperti firman Allaha Taa’laya Qoala Saawaya Alaya Jabala Yaa’shomanaya
Mana Al Maa. Qoala Laa A’ashoma Al Yawama Mana Amara Allaha Alaa Mana Rahama Wa
Haala Bayana Hamaa Al Mawaja Fakaana Mana Al Maghoraqoyana Maka kata
anaknya Kanaa’ana naik aku serta
mereka itu keatas bukit terpeliharalah aku daripada di karamkan air. Maka kata
nabi Nuh tiada seorang juapun lepas daripada azab Allaha pada hari ini
melainkan barangsiapa yang di kasihi Allaha akan dia.
Hataya
maka di ceraikan gelombanglah antara Nuh dengan anaknya Kanaa’ana maka adalah ia daripada orang yang binasa serta segala
kaumnya pada hal ia menyebelahkan dirinya daripada bapanya tatkala lagi
berlihat nabi Nuh dengan anaknya. Maka katanya anaknya “Naik aku keatas bukit
serta orang banyak itu tiadalah aku di karamkan air” maka sahut nabi Nuh “Hai
anakku bukan ini air bah dan air air besar bahawasanya air inilah yang akan
binasa segala kaum kafir kerana segala bukit pun sekeliannya tenggelam pada
hari ini”. Maka di ceraikan gelombanglah akan dia dengan bapanya dan ibunya Waaa’laha pun sertanya binasa maka
dengan saat itu juga bukit itupun tenggelam tiada lagi berketahuan.
Setelah
di lihat Nuh akan hal mereka itu telah habislah binasa maka tertutuplah hati
nabi Nuh maka ia mengadap ke langit berseru-seru “Ya tuhanku, bahawa janjimu
jua yang sebenarnya telah tertutuplah hatiku melihatkan hal segala anak cucuku
yang kau luputkan ia daripada mataku maka tiadalah tersabarkan oleh hambamu, Ya
tuhanku”. Maka firman Allaha Taa’laya menceritakan akan sembah Nuh Ana
Abanaya Mana Ahalaya Wa Ana Waa’daka Al Haqo Wa Anata Ahakama Al Haakamayana
Maka sembah Nuh Ya tuhanku jika engkau kembalikan kiranya isi rumahku dan
isteriku padaku dan anak cucuku maka bahawasanya janjimu jua yang sebenarnya
dan engkau jua tuhan yang amat menghukumkan daripada segala hukum yakni yang
amat tahu daripada segala yang tahu.
Maka
firman Allaha Taa’laya akan dia Anaha Layasa Mana Ahalaka Anaha A’mala
Ghoyara Shoalaha Hai Nuh bahawasanya iaitu bukan daripada isi rumahmu
bahawasanya ia berbuat pekerjaan yang tiada baik maka tiadalah ia daripada anak
cucumu. Adapun segala mereka itu yang percaya akan dikau iaitu daripada anak
cucumu maka janganlah kau tanyai akan daku pada barang tiada engkau mengetahui
dia dan hendaklah jangan engkau daripada orang yang jahil. Maka firman Allaha
Taa’laya Falaa Tasaalana Maa Labasa Laka Baha A’lama Anaya Aa’zhoka Ana Takawana
Mana Al Jaahalayana. Maka sembah Nuh Qoala Raba Anaya Aa’waza Baka Ana
Asaalaka Maa Layasa Laya Baha A’lama Wa Alaa Taghofara Laya Wa Tarahamanayaa
Kana Mana Al Khoasarayana firman Allaha Taa’laya maka jangan kau tanyai
akan daku barang yang jahil maka sembah Nuh Ya tuhanku bahawasanya berlindung
aku kepadamu daripada menanyai dikau pada barang yang tiadaku mengetahui dia
dan jikalau tiada kau ampuni akan daku maka adalah aku pada ketika itu daripada
orang yang merugi.
Hataya
maka nabi Nuh pun menarik layarlah serta katanya seperti yang di ceritakan
Allaha Taa’laya di dalam Qoraana Basama Allaha Majarayahaa Wa Marasaahaa Ana
Rabaya Laghofawara Rahayama Dengan nama Allaha jua kami berlayar.
Berlayarlah nabi Nuh pada jalannya yang amat besar seperti bukit tinggi dan
segala bukit yang tinggi pun tiadalah berketahuan lagi. Berapa antaranya nabi
Nuh di dalam bahtera itu maka banyaklah najis manusia dan najis segala binatang
yang di dalam bahtera itu. Maka nabi Nuh pun minta doa kepada Allaha Taa’laya
memohonkan hilang segala najis itu. Arakian maka Jibril pun turun kepada nabi
Nuh maka ujarnya “Ya Nuh, sapu oleh tuan hamba dahi gajah itu”. Hataya maka di
sapu nabi Nuh dahi gajah itu dengan kudrat Allaha Taa’laya keluar daripada
belalai gajah itu babi sujud maka di makan babi itulah segala najis di dakam
bahtera itu. Maka hairanlah segala mukmin yang di dalam bahtera itu melihat
kudrat Allaha Taa’laya. Maka oleh Iblis laa’nata Allaha di sapunya pula
belakang babi itu maka keluar daripada hidung babi itu sujud tikus lalu di
korek oleh tikus akan papan bahtera itu dan mata benda yang di dalam bahtera
itu pun di koreknya. Maka kata nabi Nuh “Darimana datangnya ini habis di
perbinasanya segala isi bahtera ini.”
Maka
Jibril pun datang kepada nabi Nuh maka ujarnya “Iblislah yang empunya kerja itu
di sapunya belakang babi keluarlah itu. Ya Nuh, sapulah oleh tuan hamba belkang
harimau itu nescaya di keluarkan Allaha Taa’laya binatang yang membunuh tikus
itu”. Maka di sapu nabi Nuh belakang harimau lalu keluar sujud kucing itulah
makan segala tikus itu. Maka daripada hari itulah tikus dengan kucing
berseteru. Maka berkata nabi Allaha Nuh akan Iblis “Apa sebabnya maka engkau
sapu belakang babi itu. Adakah firman Allaha Taa’laya kepadamu demikian itu”
maka sahut Iblis “Kulihat tuan hamba menyapu belakang gajah maka di keluarkan
Allaha Taa’laya babi maka kusapu pula belakang babi maka di keluarkan Allaha
Taa’laya tikus. Bahawa kehendak tuan hamba pun di kabulkan Allaha Taa’laya,
kehendak aku pun di kabulkan Allaha Taa’laya jua”. Maka ujar nabi Allaha Nuh
“Hai malaun, siapa menyuruh engkau naik keatas bahtera itu serta kami” maka
sahut Iblis “Bahawa yang menyuruhkan aku itu diriku jua. Telah beberapa puluh
keti dan nafas anakmu hingga tiada terbilang banyak mereka itu sekelian menurut
kataku. Telah di binasakan Allaha Taa’laya akan mereka itu sebab tuan hamba
maka adalah cita hamba hendak berbinasakan segala isi bahtera ini pada hal
hamba ketahui tiada dapat hamba melalui takdir Allaha Taa’laya “. Maka ujar
nabi Nuh “Enyahlah engkau daripada aku hai laknat Allaha atas kepalamu” maka
sahut Iblis “Mengapa sekarang tuan hamba enyahkan dan dahulu tuan hamba suruh
naik bersama-sama dengan binatang Khoraayata itu”.
Arakian
adalah nabi Nuh diam di dalam bahtera itu daripada sembilan haribulan Rejab hingga
datang kepada Shaaban dan bulan Ramadhan dan bulan Shawal dan bulan Zawa Al Qoa’data dan bulan Zawa Al Hajata datang kepada sepuluh
haribulan Maharam. Maka Jibril pun datang kepada nabi Nuh ujarnya “Salam Allaha
atasmu ya Nuh, firman telah jauhlah engkau daripada segala kafir dan telah
sejahteralah engkau daripada kebinasaan seperti firman Allaha Taa’laya Wa
Qoyala Yaa Aradho Abalaa’ya Maaka Wa Yaa Samaa Aqolaa’ya Wa Ghoyadho Al Maa Wa
Qodhoya Al Amara Wa Asatawata A’laya Al Jawadaya Wa Qoyala Baa’daa Lalaqowama
Al Zhoalamayana Maka firman Allaha kepada bumi “Hai bumi telanlah
olehmu air itu dan hai langit tahanilah olehmu airmu itu”. Hataya maka
keringlah air itu dan selesailah pekerjaan kamu pada menghalaukan segala kafir
itu maka melepaskan segala mukmin dan tetaplah bahtera itu atas bukit Jawadaya (Judi). Bermula jika tiada
kiranya segera di tahani Allaha Taa’laya air yang turun dari langit yang terbit
daripada bumi itu nescaya sampailah air itu ke langit.
Hataya
maka terhantarlah air itu dan bahtera itupun tawaflah tujuh kali pada tempat
Kaa’bata Allaha yang lagi akan di perbuat nabi Allaha Ibrahim A’layaha Al Salama.
Setelah sudah ia berkeliling tujuh kali maka lalu ke benua Sham, barang yang
ada bukit dalam dunia ini sekeliannya itu di laluinya daripada sangat dalam air
itu maka berhentilah ia di bukit Jawadaya seperti firman Allaha Taa’laya Wa
Asatawata A’laya Al Jawadaya tetaplah ia di atas bukit Jawadaya maka
air itupun lambat surut kerana hambaku Nuh dengan segala mukmin yang sertanya
itu bertahun di dalam bahteranya. Maka Jibril pun turun ke bumi lalu di
belahnyalah bumi itu dengan sayapnya jadi tujuh laut yang amat dalam sampai
tujuh petala bumi lalu kepada laut tempat ikan Nun itulah yang di namai Bahara
Al Qodarata (Laut Kudrat). Hataya maka baharulah berupa surut air itu.
Setelah
antara berapa hari maka bahtera itu pun terletaklah ia di atas bukit Jawadaya
maka kata nabi Nuh kepada itik “Pergilah engkau lihat air itu berapa ada yang
sudah surut” hataya maka pergilah itik itu dengan sukacitanya terbang kesana
kemari hingga lupalah ia akan suruh nabi Allaha Nuh itu maka di nanti-nanti
nabi Nuh tiada juga ia datang. Maka bersabda nabi Nuh kepada merpati “Hai
merpati, pergi engkau melihat air itu berapa ada yang sudah surut” maka
pergilah merpati berdatang di dalam air itu. Setelah merahlah kakinya maka
terlihatlah ia kepada kakinya merah itu maka baharulah ia sedar akandirinya di
suruh nabi Allaha Nuh itu maka segera ia kembali memberi tahu nabi Nuh air itu
surut dan burung itik itu tiada lagi ia khabarkan dirinya di dalam suruhan nabi
Allaha Nuh. Maka nabi Nuh pun minta doa akan merpati itu “Ya tuhanku, kau
jinakkan kiranya burung itu dengan manusia dan manusia pun kasih kiranya akan
dia dan pelihara mereka itu akan dia”.
Hataya
berapa hari lamanya maka datanglah itik itu kepada nabi Nuh dan air pun
surutlah hingga baharu kelihatan pucuk kayu yang tinggi. Setelah di lihat nabi
Nuh akan itik maka lalu di sumpahinya akan dia katanya “Hai binatang itik,
barang kiranya di ambil Allaha kuat sayapmu terbang itu dan adalah engkau
mencari kehidupanmu yang cemar-cemar segenap bawah limbahan orang jua”. Maka
daripada hari itulah sampai sekarang hingga datang hari kiamat demikianlah
halnya. Hataya air itu pun keringlah maka firman Allaha Taa’laya menyuruhkan
nabi Nuh turun dari atas bahtera itu maka nabi Allaha Nuh pun turunlah dengan
segala kaumnya dari atas bahtera itu ke bumi. Maka datang Jibril kepada nabi
Allaha Nuh “Tuan hamba keluarkanlah segala benih-benih kayu, segala buah-buahan
itu maka tanamlah oleh tuan hamba”.
Arakian
maka di keluarkan nabi Nuh lah segala biji-bijian itu di lihatnya semuanya ada
melainkan benih anggur jua yang tiada. Maka kata nabi Nuh “Segala benih
buah-buahan yang kutaruh itu semuanya ada jua melainkan benih anggur jua yang
tiada” maka kata Jibril “Ya nabi Allaha , akan benih anggur itu Iblis a’layaha
laa’nata Allaha jua yang mencuri. Pintalah olemu padanya” maka berkata nabi Nuh
kepada Iblis “Hai malaun, kembali olehmu benih anggur itu kepadakukerana engkau
mengambil dia” maka sahut Iblis “Ya nabi Allaha, tiada hamba mengambil benih
anggur itu”. Maka kata nabi Nuh “Sa-nya engkau jua yang mencuri benih anggur
itu bahawa tuhanku memberi tahu aku engkaulah yang mengambil dia. Sa-nya tiada
sekali-kali dusta tuhanku hanya yang dusta dan pencuri itu engkau jua”. Maka
sahutnya “Hai Nuh, akulah mengambil dia minta janji aku kepadamu. Aku sekali menjiruskan
dia dan engkau dua kali menjirus dia pada sehari. Kabul tuan hamba demikian itu
kukembalikan benihanggur itu”. Setelah di dengar nabi Nuh kataIblis itu
daripada tiada berdaya katanya “Baiklah kuturut janjimu itu, kauambilkanlah
anggur itu kepadaku”.
Hataya
maka di kembalikan Iblislah benih anggur itu lalu di tanam Nuh akan dia.
Setelah itu maka nabi Nuh dua kali menjirus dan Iblis menjirus dengan
kencingnya daripada tiap-tiap petang daripada kencingnya pohon anggur itu maka
dari kerana itulah jadi tuak dan arak yang memabukkan manusia yang meminum dia.
Barangkala baharu di perah orang airnya itulah air yang di jirus nabi Nuh dan barangkala
ia lama terhenti jadi masam lagi memabukkan maka iaitulah air kencing Iblis
yang cucurkannya kepada pohon anggur itu dan kata setengah riwayat dan setengah
pendita di cucurkan Iblis benih anggur itu dengan darah babi dan anjing. Selagi
belum tinggi di kencingnya maka apabila tinggilah pohon anggur itu maka di bunuh
Iblis seekor serigala dan seekor babi lalu di cucurnya darah babi dan serigala
itu kepada pohon anggur itu di jadilah segala yang meminum dia seperti perangai
anjing dan babi mengharukan dirinya dan takbur dan riya dengan tiada
berumpamakan orang dan tiada di kenalnya orang baik-baik dan jahat lagi dari
kerana itulah maka di haramkan Allaha Taa’laya minum dia arak dan tuak itu.
Hataya
setelah sudah Iblis menjirus pohon anggur itu dengan kencingnya dan dengan
darah anjing dan babi itu maka pergi ia kepada nabi Nuh katanya “Sudahlah
sampai kehendakku” maka kata nabi Nuh “Ya Iblis, dengan air apa kau cucurkan
pohon anggur itu” maka sahut Iblis “Ya nabi Allaha, telah kucucurkan darah babi
dan anjing bahawasanya kehendak nabi Allaha pun berlaku dan kehendakku pun berlaku
yakni di kabulkan Allaha. Sekarang tiada dapat hamba berdusta kepada tuan hamba
maka barang tuan hamba tanyalah akan hamba ini tiada dapat tiada hamba katakan
juga barang yang tuan hamba tanyakan itu dengan sebenarnya”. Maka kata nabi Nuh
“Laknat Allaha apa jua kesalahanku kepadamu maka engkau berbuat dengki kepada
aku dan kepada segala anak cucu nabi Adam ini kerana kulihat akan dikau ini
lain dan katamu seperti lagi orang dengki hendak memberi kejahatan jua akan
kamu”.
Maka
sahut Iblis “Sa-nya aku tiada dapat derhaka kepadamu dan tiada lulus tipu
dayaku akan menyesatkan dikau dan daripada segala nabi Allaha hanya sa-nya lain
daripada itu dapatlah kubicarakan melainkan segala hamba Allaha yang sangat
ikhlas hatinya dan takutnya Allaha Taa’laya iaitu yang tiada di lulus fitnahku.
Adapun telah kupinta doa kepada Allaha Taa’laya dan telah di kabulkan Allaha
Taa’laya sembahku itu hingga hari kiamat dan telah beberapa ribu keti daripada segala
makhluk di matikan Allaha Taa’laya di dalam kafirnya supaya penuh neraka itu
dengan mereka itu demikian itulah yang di kehendakiku”. Maka demi di dengar
nabi Nuh kata Iblis demikian itu maka menangislah nabi Nuh A’layaha Al Salama
bercintakan dirinya segala umat yang kemudian daripadanya. Setelah melihat
Iblis nabi Nuh menangis itu maka katanya “Hai Nuh, dari kerana engkau bernama Shaakarayana itulah maka tiada dapat aku
hampir kepadamu dan tiada dapat berbuat kata yang dusta kepadamu kerana engkau
bapa segala anabayaa A’layaha Al Salama”.
Maka
bertanya nabi Nuh “Hai laknat Allaha atas kepalamu, kutanya akan dikau dengan
sebab apa maka engkau berbuat kerja bencana akan anak cucu nabi Allaha Adam
A’layaha Al Salama dan kerana apa bermusuh engkau dengan nabi Allaha A’layaha
Al Salama dan tiada nabi Allaha apa pun buat kejahatan kepadamu sesuatu juapun.
Maka kau tipu akan dia dan kau suruh makan buah kayu yang di larangkan Allaha
Taa’laya kepada memakan dia maka jadi gugur ia ke bumi daripada tempatnya yang
mulia itu”. Maka sahut Iblis “Tiadakah tuan hamba ketahui daripada sebab
Adamlah maka aku kena laknat Allaha dari kerana itulah maka kupohonkan kepada
Allaha Taa’laya empat perkara yang kukerjakan kepada anak cucu Adam. Seperkara
berdengki-dengkian ia sama sendirinya, kedua perkara loba dan berbimbing
mengambil harta samanya manusia dengan tiada sebenarnya dan makan hartanya
ganda-berganda, ketiga perkara berbesar dirinya dan mengangkatkan dirinya serta
dengan takbur lagi berdusta, keempat perkara kikir ia dari kerana pekerjaan
kikir itulah yang terbanyak memenuh api neraka”.
Maka
berkata nabi Nuh “Hai Iblis, bahawa engkau di murkai Allaha Taa’laya itu kerana
engkau melalui titah tuhanmu yang amat tinggi lagi amat besar itu dan tiada
dengan perbuatan nabi Adam atau dengan suruhnya maka jadi engkau kena laknat
itu kalau ada lain daripada ini permulaannya katakan olehmu pada aku supaya
kuketahui”. Maka sahut Iblis “Ketahui olehmu ya Nuh, beberapa ratus tahun aku
berbuat kebaktian kepada Allaha Taa’laya hingga lalu aku kepada tujuh lapis
langit kemudian bermohon pula aku kepada Allaha Taa’laya turun ke bumi berbuat
kebaktian aku serta segala malaikat sertaku itu beberapa ratus tahunlah aku
sujud akan Allaha Taa’laya dengan kebaktianku dan takutku akan dia maka di
titahkan Allaha Taa’laya aku serta segala malaikat yang sertaku itu sujud akan
Adam.
Maka
segala malaikat itu sekeliannya sujudlah ia kepada Adam akan aku maka datang
bencinya dalam hatiku tiada mahu sujud akan Adam. Maka di murkai Allaha
Taa’laya akan daku dengan di beri laknat akan daku. Akulah yang pertama-tama
dan berbesarkan diriku daripada Adam maka kulalui titah Allaha Taa’laya tiada
mahu sujudkan Adam itu daripada takburku, kukatakan diriku terlebih daripadanya
maka daripada hari itulah jatuh laknat atas kepalaku dengan kataku kata pada
tuhanku jadikan aku daripada cahaya api dan kau jadikan Adam itu daripada kelam
tanah maka tiadalah harus cahaya menyembah sujud kelam itu maka pada bicara aku
terbaik aku daripadanya maka tiba-tiba jadi aku terlebih jahat daripadanya
dengan beroleh murka dan laknat sebab membesarkan diriku daripadanya yakni
dengki aku akan dia sebab itulah maka di keluarkan Allaha Taa’laya akan daku
daripada segala malaikat yang banyak itu.
Maka
lain daripada itu suatu pun tiada ada dosaku kepada Allaha Taa’laya dan
kemudian dari itu bahawa kuperbuat pula bencana akan Adam dengan kuperdayakan
akan dia kusuruh makan buah kayu ini nescaya kekallah engkau di dalam syurga
ini maka di turutnya kataku itu. Setelah di makannya oleh Adam dan Hawaya akan
buah kayu itu kerana lobanya kepada menghendaki tiada mahu mati sekali-kali
maka keluarlah ia di dalam dunia ini dukacitanya dengan kejahatan dan dengan
merasai mati dan telah datangkan Allaha Taa’laya akan daku neraka akan tempatku
selama-lamanya. Tatkala Allaha Taa’laya menjadikan syurga Janata Al Faradawasa dengan segala tanam-tanamannya dan sungainya
dan berbuahlah segala pohon kayu itu dengan tiada berkeputusan buahnya maka
firman Allaha Taa’laya bahawa ku jadikan engkau ini haram atas segala orang
yang kikir dan takbur masuk kepadamu dan berjejak kepadamu dari kerana itulah
yang terbanyak masuk di dalam neraka itu orang yang kikir dan takbur jua”.
Setelah
sudah Iblis berhikayat kepada nabi Nuh maka iapun memberi salam kepada nabi Nuh
lalu ia pergi dari hadapan nabi Nuh pun bercintalah hatinya dengan dukacitanya
maka datang firman Allaha Taa’laya kepada Nuh Qoyala Yaa Nawaha Ahabatho
Basalaama Manaa Wa Barakaata A’layaka Wa A’laya Amama Mamana Maa’ka Wa Amama
Sanamataa’ Hama Tsama Yamasata Hama Manaa A’zaaba Alayama ertinya Hai
Nuh turunlah engkau daripada bahteramu dengan sejahtera daripada kami dan kami
beri berkat atas segala umat yang ada sertamu itu dan segala umat yang kemudian
daripadamu lagi akan kami anugerahi sukacita akan mereka itu kemudian maka kami
rasakan akan mereka itu seksa yang amat pedih di dalam negeri akhirat. Hai Nuh,
perbuatlah olehmu sebuah masjid akan tempatmu berbuat ibadat akan Allaha
Taa’laya daripada kayu bahteramu itu”. Setelah sudah Jibril membawa firman
Allaha Taa’laya maka iapun kembalilah.
Hataya
maka naiklah nabi Allaha Nuh dengan delapan puluh orang laki-laki yang sertanya
itu keatas bukit Jawadaya mengambil kayu bahtera hendak di perbuatkan masjid
akan tempatnya berbuat ibadat akan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya. Maka anak
nabi Allaha Nuh tiga orang laki-laki seorang bernama Saama dan seorang bernama
Haama. Maka daripada pihak anak cucu Yaafayata asal orang Habshah dan Hindustan.
Dan daripada anak cucu Saama jadi asal orang Ajam dan Masaqolaana dan Turki.
Dan daripada anak cucu Haama jadi asal orang Rom dan Arab. Hataya maka penuhlah
segala manusia di dalam bumi ini dengan anak cucu mereka itu.
Adapun
umur nabi Nuh seribu tujuh ratus tahun dan pada suatu kaul segala pendita
seribu dua ratus tahun maka wafatlah nabi Nuh dan pada suatu kaul seribu empat
ratus tahun umurnya dan pada suatu kaul seribu jua umurnya. Setelah nabi Allaha
Nuh kembali ke rahmat Allaha Taa’laya maka pecah belahlah segala anak cucunya
masing-masing mencari tempat berbuat dusun. Apabila sudah banyak ia di situ
nescaya jadi negeri besarlah pada tempat itu. Bermula tatkala hampirlah nabi
Allaha Nuh akan kembali ke rahmat Allaha maka berhimpunlah segala anak-anak
cucunya kepadanya maka kata mereka itu “Hai bapa segala nabi, betapakah
kaulihat lihat akan dunia ini” maka sahut nabi Nuh “Hai segala anak cucuku,
bahawasanya kulihat dunia ini seperti suatu rumah jua. Masuk kita daripada
suatu pintu dan keluar kita daripada suatu pintu. Hanya sanya jangan kamu
ubahkan janji Allaha Taa’laya yang telah berjanji ia dengan kamu. Bahawasanya
Allaha Taa’laya tiada mengubahkan janjinya dengan kamu”. Setekah sudah nabi Nuh
berpesan maka iapun kembali ke rahmat Allaha Taa’laya iaitu kembali dari negeri
dunia yang fana ini pulang ke negeri akhirat yang baqo itu. Qoalawaa
Anaa Lalaha Wa Anaa Alayaha Raajaa’wana setelah itu maka segala anak
cucu nabi Allaha Nuh di dalam bumi ini beberaoa lamanya maka derhakalah ia akan
Allaha Taa’laya.
Sumber : Kitab Qoshosho Al Anabayaa
No comments:
Post a Comment