Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Fasal pada menyatakan peri kejadian tujuh petala langit dan bumi
Adapun bumi itu di jadikan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya daripada buih seperti firmannya yang tersebut di dalam
Qoraana Allaha Alazaya Kholaqo Sabaa’ Samawaata Wa Al Aradho Matsala Hama
ertinya Allaha Taa’laya jua yang menjadikan tujuh petala langit dan tujuh
petala bumi pun demikianlah jua seperti itu juga. Kata Abana A’basa radhoya
Allaha a’nahama adalah tempat bumi itu sekelian air itu maka berhimpunlah buih
air itu pada tempat Kaa’bata Allaha Taa’laya. Maka jadilah buih itu suatu paras
yang hijau dan adalah yang demikian itu jadi pada hari Ahad maka di hamparkan bumi
di bawah paras buih itu seperti firmannya yang tersebut di dalam Qoraana Qola
Anakama Latakafarawara Baalazaya Kholaqo Al Aradho Faya Yawamayana
ertinya katakan bahawasanya kami jadikan akan bumi ini di dalam dua hari iaitu
di jadikan pada hari Ahad dan kesudahannya pada hari Isnin.
Dan lagi firmannya Wa
Tajaa’lawana Laha Anadaadaa Zalaka Raba Al A’alamayana Wa Jaa’la Lahaa
Rawaasaya Mana Fawaqohaa Wa Baaraka Fayahaa ertinya jangannya kamu
sekutukan akan dia ialah tuhan seru sekelian alam dan di jadikan di atas bumi
itu beberapa daripada segala bukit yang menetapkan dia dan di anugerahinya di
dalam bumi di jadikan beberapa daripada segala laut dan beberapa daripada
segala sungai dan beberapa daripada segala pohon dan beberapa daripada
buah-buahan. Dan lagi firmannya Wa Qodara Fayahaa Aqowaa Tahaa Faya
Arabaa’ta Ayaama Sawaa Lalasaalayana ertinya dan di tetapkan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya serta di bahagikan akan dia pada bumi ini segala rezeki
hambanya daripada segala manusia dan segala binatang di dalam empat hari jua
itu di jadikan segala rezeki pada hari Selasa dan hari Rabu tiada kurang
daripada yang demikian itu.
Dan pada suatu riwayat hadis
bahawasanya kejadian bumi itu seperti sembah A’bada Allaha bana A’bada Al
Salaama kepada nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama demikian katanya “Ya
rasul Allaha, ceritakan akan hamba daripada apa di jadikan Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya daripada bumi ini”. Maka sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama
“Iaitu daripada buih laut” maka sembahnya “Sebenar kata tuan hamba itu. Ya
rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama cerita pula daripada apa kejadian buih itu”. Maka sabdanya “Iaitu
daripada ombak” maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha dan
daripada apa kejadian ombak”. Maka sabdanya “Iaitu daripada laut” maka
sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha dan bumi ini apa yang
menetapkan dia”. Maka sabdanya “Iaitu daripada bukit Kaf” maka sembahnya “Benar
kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha dan bukit Kaf itu daripada apa kejadiannya”.
Maka sabdanya “Iaitu daripada
zamrud yang hijau” maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha
dan beberapa tahun perjalanan tingginya”. Maka sabdanya “Iaitulah lima ratus
tahun perjalanannya” maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha
dan berapa tahun perjalanannya kelilingnya itu”. Maka sabdanya “Sekira-kira dua
ribu tahun perjalanan” maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul
Allaha dan adakah di belakang bukit Kaf itu suatu”. Maka sabdanya “Adalah di belakang
bukit Kaf itu tujuh puluh bumi daripada kasturi” maka sembahnya “Benar kata
tuan hamba itu. Ya rasul Allaha dan apa lagi di belakang bumi kasturi itu”.
Maka sabdanya “Tujuh puluh bumi daripada kafur” maka sembahnya “Benar kata tuan
hamba itu. Ya rasul Allaha dan apa pula di belakang bumi kafur itu”. Maka
sabdanya “Tujuh puluh bumi daripada ambar” maka sembahnya “Benar kata tuan
hamba. Ya rasul Allaha dan apa pula di belakang bumi ambar itu”. Maka sabdanya
“Tujuh puluh bumi daripada emas” maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya
rasul Allaha dan apa pula di belakang bumi emas itu”. Maka sabdanya “Tujuh
puluh bumi daripada perak”.
Maka sabdanya “Tujuh puluh bumi
daripada besi” maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha dan
adakah di belakang segala bumi suatu”. Maka sabdanya “Ada di belakang segala
bumi itu tujuh puluh ribu alam maka tiap-tiap sekelian alam itu berisi dengan
malaikat tiada siapa-siapa mengetahui banyaknya hanya ia jua yang mengetahuinya
dan tiada di ketahui mereka itu kejadian daripada anak Adam dan kejadian Iblis.
Dan adalah sekelian mereka itu mengucap tasbih tujuh puluh patah kalimahnya
ayat iaitu Laa Alaha Alaa Allaha Mahamada
Rasawala Allaha" maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha
dan apa pula di belakang segala alam itu”. Maka sabdanya “Mengeliling sekelian
alam itu ular”.
Maka berdatang sembah pula ia “Ya
rasul Allaha, cerita pula kepada hamba daripada segala yang diam daripada bumi
itu” maka sabdanya nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama “Adapun yang ada
daripada bumi yang ketujuh lapis itu beberapa daripada segala malaikat dan ada
daripada bumi yang keempat lapis itu beberapa daripada segala ular dan yang
ketiga lapis itu iaitu beberapa daripada kala dan yang ada daripada bumi yang
kedua lapis itu beberapa daripada segala jin dan yang ada daripada bumi yang
pertama itu beberapa daripada segala manusia”. Maka sembahnya “Benar kata tuan
hamba itu. Ya rasul Allaha dan sekelian bumi itu di atas apa” maka sabdanya
“Iaitu di atas lembu”. Maka sembahnya “Betapa sifat lembu itu” maka sabdanya
“Iaitu empat kepalanya dan antara tiap-tiap suatu daripada dua kepalanya itu
kira-kira seratus tahun perjalanan”. Maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu.
Ya rasul Allaha dan lembu itu di atas apa” maka sabdanya “Di atas batu yang
terhantar”.
Maka sembahnya “Benar kata tuan
hamba itu. Ya rasul Allaha dan batu itu di atas apa” maka sabdanya “Di atas
belakang ikan”. Maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha maka
ikan itu atas apa ia” maka sabdanya “Iaitu di atas laut dan adalah laut itu
kira-kiranya seribu tahun perjalanan”. Maka sembahnya “Benar kata tuan hamba
itu. Ya rasul Allaha dan air laut itu di atas apa” maka sabdanya “Iaitu di atas
angin”. Maka sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha kemudian
maka angin itu di atas apa ia” maka sabdanya “Di atas zholamat”. Maka sembahnya
“Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha kemudian maka zholamat itu di atas
apa ia” maka sabdanya “Iaitu di atas neraka Jahanam”. Maka sembahnya “Benar kata
tuan hamba itu. Ya rasul Allaha dan neraka Jahanam itu di atas apa ia” maka
sabdanya “Di atas Nawaraya”. Maka
sembahnya “Benar kata tuan hamba itu. Ya rasul Allaha dan adakah di bawah Nawaraya itu suatu” maka sabdanya nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama “Tiada kamu ini tersalah ia tiada siapa-siapa yang
mengetahui di bawah Nawaraya itu
melainkan ia jua”. Dan adapun erti Nawaraya
itu tanah yang basah belum lagi jadi lumpur ia.
Kata Kaa’ba Al Ahabaara telah
berhimpunlah segala Hawaarayana
(Hawariyun) iaitu sahabat nabi A’yasaya (Isa) A’layaha Al Salama serta
berdatang sembah mereka itu “Ya nabi Allaha, tuan hamba ceritakan akan kami
daripada kejadian bumi dan barang yang di dalamnya. Maka sabda nabi Allaha Isa
“Bahawasanya selapis bumi yang pertama itu ikan dan di atasnya serta alam maka
daripadanya empat ratus alam yang mendiam daripada darat dan enam ratus alam
yang mendiam daripada laut”.
Kata Abana A’basa radhoya Allaha
a’nahama bahawasanya adalah di bawah bumi yang pertama itu angin yang bernama A’qoyama dan adalah baginya tujuh puluh
ribu tali dan adalah pada tiap-tiap suatu tali itu tujuh puluh ribu daripada
malaikat dan daripada angin itulah yang di binasakan Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya daripada negeri kaum A’ada
(A’ad) yang keluarkan angin itu daripada bumi seperti lubang cincin jua
besarnya maka terbanglah segala bukit dan segala kotanya dan segala negerinya
dengan angin itu tatkala di kehendaki oleh Allaha Taa’laya akan membinasakan
segala kaum itu seperti firmannya yang tersebut di dalam Qoraana Yasalawanaka
A’na Al Jabaala Faqola Yanasafahaa Rabaya Nasafaa ertinya ditanyakan
akan dikau ya Mahamada daripada binasa segala bukit maka kata olehmu ya
Mahamada di cabutkan tuhanku daripada tempatnya dan di jadikan akan dia abu.
Dan adalah yang duduk di bawah bumi itu suatu kaum bernama Barasama dan adalah mereka itu taklif dan di peroleh mereka itu
pahala dan dosanya.
Adapun bumi yang kedua lapis itu
bernama Jaladaha dan adalah pada bumi
itu beberapa daripada bagai azab Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya bagi segala isi
neraka dan yang adalah kediaman daripada itu suatu kaum bernama Thomasa dan adalah makanan mereka itu
datang sama sendirinya. Dan pada suatu riwayat adalah kediaman daripada bumi
itu jin. Adapun daripada bumi yang ketiga lapis itu bernama A’rafaha dan yang ada kediaman daripada
bumi itu beberapa kala yang hitam, besarnya seperti baghal dan adalah ekornya
seperti ekor kambing dan tiap-tiap seekornya itu tiga ratus enam puluh bulu dan
pada tiap-tiap bulunya itu tiga ratus enam puluh sengat amat banyak bisanya dan
jikalau di sengat dengan suatu daripada bumi ini nescaya habislah mati dan
adalah pada bumi itu suatu kaum bernama A’yasaya
dan akan makanan mereka itu tanah dan minuman mereka itu embun dan adapun
sekelian kala yang hitam itu pada hari kiamat maka di titahkan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya bagi Malaka
Zabaanayata (Zabaniah) mengeluarkan sekeliannya kepada neraka supaya di
sengatkan oleh mereka itu akan isi neraka.
Adapun daripada bumi yang keempat
lapis itu bernama Jarayaana dan suatu
riwayat bernama Jaranaqoa dan adalah
di dalamnya tempat kediaman daripada beberapa ular dan kala yang amat besar
seperti bukit dan lagi amat bisa dan adalah pada tiap-tiap seekor daripada ular
itu seribu kakinya dan tiap-tiap suatu kakinya itu besarnya seperti pohon kurma
yang panjang, tiap-tiap suatu gigi itu beberapa bisa yang hitam maka apabila
datang hari kiamat maka di titahkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya bagi Malaka Zabaanayata mengeluarkan
sekeliannya kepada neraka balas bagi hambanya yang a’si dan adalah pada bumi
itu satu kaum yang bernama Jalahama
dan tiada bagi mereka itu mata dan kaki dan adalah bagi mereka itu sayap dan
tiada bagi mereka itu mati hingga sampai kepada tuanya.
Adapun daripada bumi yang kelima
lapis itu bernama Jalayaa dan pada suatu
riwayat namanya Dahakaa dan adalah di
dalamnya beberapa banyak daripada batu dan tanah daripada bantal yang di
sediakan bagi hamba yang kafir dan yang derhaka maka di gantungkan batu itu
pada lehernya maka di pasangkan batu itu jadi nyalalah di atas dada mereka itu
hingga sampailah nyalanya kepada muka mereka itu dan lagi di sediakan segala
hambanya daripada bumi itu beberapa rantai dan belenggu dan genggam akan orang
yang isi neraka. Adalah pada bumi beberapa kaum yang bernama Tahaatho dan tiada terkira-kira banyak
mereka itu dan adalah makanan mereka itu daging sama sendirinya.
Adapun bumi yang keenam itu
bernama Sajayana dan suatu riwayat namanya
Sajaanaa dan adalah di dalamnya
sekelian daftar daripada segala orang yang isi neraka dan segala amal kejahatan
daripada mereka itu dan adalah di atas bumi itu tahta kerajaan Iblis laa’nata
Allaha dan segala tenteranya dan syaitan. Dan yang kediaman daripada itu suatu
kaum bernama Qothoatho dan adalah
rupa mereka itu seperti rupa unggas dan berbuat ibadat mereka itu akan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya dengan ibadat yang sebenarnya.
Adapun bumi yang ketujuh lapis
itu bernama A’jabaa dan pada suatu
tempat daripada tempat kediaman Iblis dan adalah pada bumi itu suatu kaum yang
bernama Hayawaana dan adalah sifat sekelian
mereka itu hitam dan kuku mereka itu seperti kuku harimau dan mereka itulah
yang membinasakan sekelian kaum Yaajawaja
Wa Maajawaja (Yajuj dan Majuj). Dan pada suatu riwayat bahawasanya seorang
daripada penghulu mereka itu yang membicarakan Iblis dan segala tenteranya
pilihan. Dan pada suatu riwayat nama bumi Tawaraya
dan adalah pada bumi itu beberapa daripada malaikat sujud bagi Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya dan tiada mengangkatkan mereka itu akan kepalanya hingga
datang pada hari kiamat dan di dapat sama tengah bumi itu suatu hijab daripada
zholamat. Dan pada bumi itu suatu penjuru daripada bumi beberapa isi yang amat
banyak dan di sanalah neraka yang bernama Saqora
dan pada suatu riwayat bumi itu tempat neraka yang bernama Zamaharayara dan di bawahnya itu suatu zholamat apabila datanglah
hari kiamat maka di titahkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan neraka Saqora itu membukakan tutupnya maka
keluar apinya maka api itu menghanguskan neraka Jahanam daripada sangat
hangatnya.
Kata Abana A’basa radhoya Allaha
a’nahama bahawasanya tujuh petala bumi itu berlapis dan adalah di jadikan
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya pada tiap-tiap lapis itu beberapa daripada
makhluk Allaha Taa’laya telah di jadikan Allaha Taa’laya pada tiap-tiap segala
bumi itu seorang Adam seperti nabi Allaha Adam kita dan Nuh seperti nabi Allaha
Nuh kita dan Ibrahim seperti nabi Allaha Ibrahim kita dan Musa seperti nabi
Allaha Musa kita dan Isa seperti nabi Allaha Isa kita dan Mahamada seperti nabi
Mahamada kita Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama.
Sumber : Kitab Taja Al Malaka (Mahkota Raja-Raja)
No comments:
Post a Comment