Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Fasal pada menyatakan peri kejadian syurga
Kata setengah daripada a’lama
bahawasanya syurga itu pintunya pertama Janata
Al Kholadaya iaitu daripada permata yang merah. Keduanya Janata Al Faradawasa daripada emas yang
merah, ketiga Janata Al Maawaya iaitu
daripada zabarjad yang hijau, keempat Janata
A’dana iaitu daripada mutiara seperti firman Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
di dalam Qoraana Wa Lamana Khoafa Rabaha Janataana ertinya barangsiapa takut
akan kebesaran tuhannya maka iaitu baginya dua syurga. Dan lagi firmannya Wa
Mana Dawana Hamaa Janataana ertinya dan lain daripada keduanya itu dua
syurga pula dan tiap-tiap dua syurga itu dua pintunya.
Kata setengah a’lama bahawasanya
syurga itu delapan perkara pertama Daara
Al Janaana namanya dan suatu riwayat Daara
Al Jalaala namanya iaitu daripada mutiara yang putih iaitu tempat segala
hambanya yang taubat baginya. Dan yang ke dua Daara Al Salama namanya iaitu daripada yaakut yang merah iaitulah
akan tempat kediaman hamba yang sabar baginya. Dan yang ketiga Janata Al Maawaya namanya iaitu daripada
zabarjad yang hijau iaitulah akan tempat kediaman sekelian hambanya yang sangat
takut akan Allaha Taa’laya. Dan yang keempat Janata Al Kholadaya namanya iaitu daripada pualam yang merah dan
pada suatu riwayat daripada emas yang merah iaitulah akan tempat sekelian hamba
Allaha yang takut akan Allaha Taa’laya.
Dan yang kelima Janata Al Naa’yama iaitu daripada perak
yang putih iaitulah tempat kediaman sekelian hambanya yang kasih sayang akan
Sabahanaha Wa Taa’laya. Dan yang keenam Janata
Al Faradawasa iaitu daripada emas yang merah iaitulah akan tempat kediaman
sekelian hambanya yang redha akan qodhanya. Dan yang ketujuh Janata Al Qoraara iaitu daripada kasturi
yang amat harum baunya iaitulah akan tempat sekelian hambanya yang kasih akan
tuhan. Dan yang kedelapan Janata A’dana
iaitu daripada mutiara yang putih iaitulah akan tempat segala hambanya yang rawafa dan ialah yang terlebih tinggi di
atas syurga dan di bawah Arash Al Rahman yang bagai-bagai nikmatnya yang tiada
pernah di lihat oleh mata dan tiada pernah di dengar oleh telinga dan tiada
bergerak di dalam hati segala manusia.
Dan kata segala a’lama iaitulah
bernama Daara Al Akhorata dan ialah
bernama Hadhorata (Hadrat) Allaha
yang tiada berkesudahan dan iaitulah yang di jadikan Allaha Taa’laya dengan
tangan kudratnya seperti sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Ana
Allaha Kholaqo Janata A’dana Bayadaha Wa A’rasha Shajarata Thowabaya Bayadaha
Wa Kholaqo Adama Bayadaha Wa Kataba Al Tawaraata Bayadaha ertinya
bahawasanya Allaha Taa’laya menjadikan syurga Janata A’dana sabitlah dengan tangan kudratnya dan menanamkan pohon
kayu Thowabaya itu dengan tangan
kudratnya dan menjadikan Adam dengan tangan kudratnya dan menyuratkan Taurat
dengan tangan kudratnya.
Kata Abana A’basa radhoya Allaha
a’naha adapun pintu syurga itu delapan pintunya dan di jadikan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya daripada emas yang di tatahkan dengan mutiara manikam
dan tersurat di atas pintu yang pertama Laa Alaha Alaa Allaha Mahamada Rasawala
Allaha iaitulah segala pintu anabaya sekelian nabi Allaha yang marasala
dan syuhada dan segala awalaya nya. Dan pada pintu yang kedua masuk sekelian
hambanya yang sembahyang yang memeliharakan rukunnya dan syaratnya. Dan pada
pintu yang ketiga masuk ke dalamnya segala hambanya yang memberi zakat dengan
kesukaan hatinya. Dan pintu yang keempat masuk padanya sekelian orang yang
mengerjakan A’mara Ba Al Maa’rawafa Wa
Nahaya Al Manakara. Dan pada pintu yang kelima masuk ke dalamnya sekelian
orang yang tiada berbuat aniaya dan orang yang menahani dirinya daripada hawa
dan nafsu. Dan pintu yang keenam masuk ke dalamnya sekelian orang yang naik
haji dan umrah. Dan pada pintu yang ketujuh masuk kepadanya sekelian hambanya yang
perang sabil Allaha. Dan pintu yang kedelapan masuk padanya sekelian orang yang
memeliharakan daripada penglihatnya yang haram dan sekelian orang yang berbuat
kebajikan dan berbuat bakti bagi dua ibubapanya dan orang yang berkasih-kasih
daripada segala kaum keluarganya.
Shahdan bahawasanya adalah
daripada syurga itu luasnya seperti firman Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya di
dalam Qoraana Wa Saaraa’waa Alaya Maghofarata Mana Raba Kama Wa Janata A’radhohaa Al
Samawaata Wa Al Aradho Aa’data Lalamataqoyana ertinya bersegeralah kamu
kepada ampunan tuhan kamu dan kepada syurga yang luas seperti tujuh petala
langit dan bumi dan segera akan bagi segala yang takut akan Allaha Taa’laya.
Tiada siapa yang mengetahui luasnya itu hanya Allaha Taa’laya jua dan adalah
bagi syurga itu seratus pangkat antara suatu pangkat kepada suatu pangkat lima
ratus tahun perjalanan dan adalah bagi syurga itu tujuh sungai.
Pertama sungai yang bernama Janata A’dana maka kedua tebing sungai
itu daripada emas yang merah dan luasnya antara dua tebing itu seperti antara
langit dan bumi dan dindingnya yang di susunkan daripada bata emas dan bata
perak dan rumputnya daripada kasturi yang harum dan ambar dan zafran dan
biliknya daripada mutiara yang putih dan setengah daripada yaakut yang merah dan
pintunya daripada manikam. Dan adalah di dalam syurga itu suatu sungai yang
lain bernama Kawatsara yang mengalir
airnya kepada segala syurga yang lain iaitu sungai nabi kita Mahamada Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama seperti firmannya di dalam Qoraana Anaa
Aa’thoyanaaka Al Kawatsara ertinya kami anugerahkan akan Mahamada
sungai Kawatsara iaitu airnya amat
putih daripada air sungai daripada susu dan airnya terlebih manis daripada madu
dan adalah kedua pihak daripada tebingnya itu daripada merah yang di tatahkan
daripada bagai manikam yang indah-indah rupanya dan daripada kedua pihak
tebingnya itu himat daripada mutiara yang putih dan setengah daripada yaakut
yang merah dan adalah seperti sabdanya Hawadhoya Masayarata Shahara Wa Maawaha
Abayadho Mana Al Labana Wa Rayahata Athoyaba Mana Al Masaka Wa Kayazaanaha
Kanajawama Al Samaa Mana Yasharaba Manaha Falaa Yazhomaa Abadaa ertinya
bahawasanya sungai Kawatsara
lintangnya sebulan perjalanan dan airnya amat putih daripada air susu dan baunya
terlebih harum daripada kasturi dan pencabangnya itu seperti banyak bintang
daripada langit. Barang siapa meminum akan dia nescaya tiadalah dahaga
selama-lamanya.
Keduanya sungai bernama Rahamata tebingnya daripada mutiara dan
airnya terlebih putih daripada embun dan terlebih manis daripada madu. Dan
ketiga sungai bernama Kaafawara dan
keempatnya sungai bernama Tasalayama
dan kelimanya sungai bernama Salasabayalaa
dan keenamnya sungai bernama Rahayaqo
Makhotawama dan ketujuh sungai bernama Zanajabayala
dan lagi pula empat sungai seperti firmannya yang tersebut di dalam Qoraana Fayahaa
Anahaara Mana Maa Ghoyara Asana Wa Anahaara Mana Khomara Lazata Lalashaara
Bayana Wa Anahaara Mana A’sala Mashofaya ertinya adalah daripada syurga
itu sungai yang jernih dan sungai daripada air susu yang tiada berubah
citarasanya dan sungai daripada khamar yang terlalu amat lazat bagi yang
meminum akan dia dan sungai daripada air madu yang amat hening dan lagi pula
daripada beberapa yang tiada terkira-kira banyaknya bilangannya.
Fasal pada menyatakan peri kejadian daripada Hawara Al A’yana itu segala anak bidadari
Seperti yang tersebut di dalam
hadis bahawasanya di jadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya daripada cahaya dan
adalah warnanya muka bidadari itu empat warnanya setengah putih mukanya dan
setengah hijau warna mukanya dan tubuhnya daripada zafran dan ambar dan kafur
dan bau rambutnya yang amat harum seperti bau bunga lawang. Dan daripada jari
kakinya hingga lututnya daripada zafran yang terus dan kedua lututnya hingga
sampai kepada tangannya daripada kasturi dan daripada kedua tangannya hingga
kepada tengkoknya daripada ambar dan daripada tengkoknya hingga kepalanya
daripada kafur dan jikalau berludah ia ke dalam dunia ini nescaya penuhlah
dunia daripada kasturi dan adalah tersurat pada dadanya nama suaminya dan suatu
Asama Allaha Taa’laya dan tiap-tiap pada sebelah tangannya memakai sepuluh
gelang daripada emas dan pada tiap-tiap sepuluh jarinya dan kakinya memakai
sepuluh kerincing daripada manikam dan mutiara dan adalah ia memakai tujuh lapis
baju yang berbagai-bagai warna maka kelihatanlah warna kulit di luar pakaiannya
itu terus-menerus daripada sangat-sangat halus.
Dan adalah ia bugar
selama-lamanya jua seperti firman Allaha Taa’laya tersebut di dalam Qoraana Wa
Hawara A’yana Kaamatsaala Al Lawalawa Al Makanawana ertinya di dalam
syurga itu bidadari yang tiada menyentuhkan akan dia seorang dan adalah seperti
mutiara yang di dalam andangnya. Dan lagi firmannya Fayahana Qoaashoraata Al Thorafa
Lama Yathomashahana Anasa Qobala Hama Wa Laa Jaana ertinya adalah di
dalam syurga itu beberapa bidadari tiada ia menilik seorang jua pun lain
daripada suaminya dan tiada ia haid dan nifas dan tiada setubuh dengan dia
seorang dahulu daripada suaminya daripada jin dan manusia.
Dan lagi firmannya Kaanahana
Al Yaaqowata Wa Al Marajaana ertinya bidadari itu sekelian
gilang-gemilang seperti cahaya rupa marjan dan suatu jenis daripada bidadari di
jadikan Allaha Taa’laya daripada kasturi dan ambar dan di hadir dengan air Maa Al Hayaata maka sekelian bidadari yang
lainnya itu berahi melihat akan dia rupanya dan jikalau di ludah ke dalam laut
dunia ini nescaya jadi manislah air laut dan tersurat di atas dadanya nama
suaminya dan barang siapa berahi akan daku maka hendaklah ia berbuat kebaktian
akan tuhanku.
Dan lagi sabda nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama tatkala di jadikan Allaha Taa’laya syurga Janata A’dana itu dengan sempurnanya
kejadian maka tatkala di titahkan Allaha Taa’laya akan Jibril A’layaha Al Salama demikian
kataanya “Hai Jibril pergi engkau masuk ke dalam syurga Janata A’dana maka lihatlah nikmat yang di anugerah akan sekelian
hambaku yang awalaya”. Maka Jibril pun pergilah masuk ke dalam syurga lalu
berjalan ke dalamnya maka terpandanglah seorang daripada bidadari di dalam
mahligainya maka tersenyum ia kerana melihat Jibril. Maka jadilah syurga Janata A’dana itu pun penuhlah dengan
cahaya daripada cahaya giginya. Di lihat Jibril cahaya itu lalu ia sujudlah
akan Allaha Taa’laya kerana pada sangkanya itu bahawa cahaya daripada Raba Al A’lamayana maka di panggil oleh
bidadari demikian bunyinya “Yaa Amayana Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya angkatkan
olehmu akan kepala tuan hamba”. Maka Jibril pun mengangkatkan akan kepalanya
lalu ia menilik kepada bidadari itu serta katanya “Sabahaana Alazaya Kholaqoka” ertinya maha suci tuhan yang
menjadikan akan dikau. Maka sahut bidadari itu “Yaa Amayana Allaha Taa’laya
bahawasanya tiada tuhan hamba akan siapa hamba ini di jadikan Allaha Taa’laya”.
Maka di tanya Jibril akan siapa tuan hamba jua adanya maka sahut bidadari itu
“Hambalah ini akan isteri bagi barang siapa meninggalkan daripada hawa nafsu
dengan menuntut akan redha Allaha Taa’laya.
Dan lagi sabda nabi Allaha
A’layaha Wa Salama Adanaya Ahala Al Janata Manazalata Alazaya Laha Tamaanawana Alafa
Khoadama Wa Atsanataana Wa Sabaa’wana Zawajata Wa Tanashoba Laha Qobata Mana
Lawalawa Wa Zabarajada Wa Yaaqowata Kamaa Bayana Al Jaalayata Alaya Shonaa’a
ertinya sekurang-kurang orang yang mukmin yang isi syurga itu adalah baginya
tempat kediaman yang ada baginya delapan
puluh khadam dan tujuh puluh dua isteri daripada bidadari dan anugerah ia
Allaha Taa’laya akan dia suatu kubah daripada mutiara dan zabarjad dan yaakut
adalah luasnya seperti antara negeri Jaabayata dan Shonaa’a.
Dan lagi sabda nabi Allaha
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Yanazhora Al Rajala Alaya Wajahahaa Wa
Wajahaha Faya Khodahaa Ashofaya Mana Al Maraata Wa Lawalawa A’layahaa Maa
Bayana Al Masharaqo Wa Al Maghoraba ertinya lagi akan menilik laki-laki
yang isi syurga kepada muka isterinya maka kelihatanlah muka suaminya di dalam
pipi isterinya yang daripada bidadari seperti cermin dan sekurang-kurang mutiara
yang di pakainya itu cahayanya menerang antara Masyrik ke Maghrib dan adalah
mereka itu setubuh dengan segala bidadari dan isterinya yang di dalam dunia
ini.
Shahdan bahawasanya isterinya
yang dalam dunia ini itulah penghulu sekelian bidadari jikalau ia taat akan
Sabahanaha Wa Taa’laya di dalam dunia ini seperti sembahyang dan puasa dan
jikalau tiada ia taat akan Allaha maka bidadari itulah penghulunya dan adalah
mereka itu senantiasalah makan dan minum seperti adat di dalam dunia ini tetapi
tiada ia qodha hajat kecil atau besar hanya keluar daripada peluh dan adalah
bau orang yang isi syurga itu terlebih harum daripada kasturi seperti sabda nabi
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Ana Ahala Al Janata Yaakawana Wa
Yanafakahawana Tsama Yashoyara Thoa’ama Hama Wa Sharaaba Hama Rayahaa Karayaha
Al Masaka ertinya bahawasanya sekelian isi syurga itu makan mereka itu
akan segala buah-buahan maka jadilah makanan dan minuman mereka itu bau-bauan
seperti kasturi.
Dan lagi firmannya Fayahamaa
Faakahata Wa Nakhola Wa Ramaana ertinya adalah di dalam syurga itu
beberapa buah-buahan maka jadilah makanan dan minuman mereka itu bau-bauan
seperti kasturi lagi firmannya Fayahamaa Faakahata Wa Nakhola Wa Ramaana
ertinya adalah di dalam syurga itu beberapa buah-buahan daripada kurma dan
delima terlebih besar daripada mazana dan terlebih putih daripada air susu dan
terlebih manis daripada air madu dan terlebih lembut daripada kepala dadih dan
adalah di dalam syurga itu sekelian buah-buahan yang ada di dalam dunia ini hingga buah pada
nading sekalipun tetapi adalah buahnya amat manis.
Dan lagi firmannya yang tersebut
di dalam Qoraana Wa Ashohaba Al Yamayana Maa Ashohaba Al Yamayana Faya Sadara
Makhodhowada Wa Tholaha Manadhowada Wa Zhola Mamadawada Wa Maa Masakawaba
Rafaa’kahata Katsayarata Laa Maqothowaa’ta Wa Laa Mamanawaa’ta Wa Farasa
Marafawaa’ta ertinya adalah orang isi syurga itu makan buah bidara yang
tiada berdaun dan tiada berduri dan tiada berkulat makan mereka itu pisang yang
bertanduk dan adalah mereka itu di dalam naung yang senantiasalah mereka itu
meminum air yang mengalir lagi jernih ia dan berapa daripada bagai buah-buahan
yang tiada berputusan masanya dan lagi adalah bagi mereka itu beberapa hamparan
yang berlapis-lapis seperti antara langit dan bumi tingginya.
Apabila adalah sekelian isi
syurga itu hendak tidur maka jadi rendahlah ia akan dirinya apabila bangkitlah
ia daripada tidurnya maka hamparan itu seperti dahulu kalanya. Dan lagi
firmannya yang tersebut di dalam Qoraana Anaa Anashaa Naahana Anashaa Fajaa’lanaa
Hana Abakaara Aa’rabaa Anaraabaa ertinya bahawasanya kami jadikan akan
segala perempuan yang mukmin isi syurga itu bugar dan muda. Dan lagi sabda
nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Yadakhola
Ahala Al Janata Laa Lahayata Lahama Jaradaa Maradaa Bayadhoa Jaa’adaa
Makahalayana Abanaa Tsalaasa Wa Tsalaatsayana Sanata A’laya Kholaqota Adama
Thowalaha Satawana Zaraaa’a Faya Sabaa’ta Azaraa’ ertinya lagi akan di
masukkan segala isi syurga dengan tiada berjanggut dan bermisai dan tiada
beroma tubuhnya dan putih warnanya dan bercelak kedua matanya seperti orang
yang muda yang umur tiga puluh tiga tahun dan di jadikan panjang seperti
panjang nabi Allaha Adam iaitulah enam puluh hasta dan lebar dadanya tujuh
hasta.
Sekali sepertua datang seorang
perempuan kepada rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama demikian
katanya “Minta doa akan tuhan hamba kepada Allaha Taa’laya barang di masukkan
hamba ke dalam syurga”. Maka sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Ya
Ama Falaana Ana Al Janata Laa Tadakholahaa A’jawaza ertinya hai ibuku
bahawasanya tiada di masukkan ke dalam syurga itu orang yang tuha”. Kata
riwayat demi di dengar perempuan itu sabda rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha
Wa Salama lalu ia kembalilah serta dengan tangis maka sabda nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama “Orang yang ada sisinya cerita olehmu akan perempuan yang
tuha itu bahawasanya tiada di masukkan ke dalam syurga itu melainkan di mudakan
oleh Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan dia maka ia pun masuklah kepada syurga
itu”.
Sumber : Kitab Taja Al Malaka (Mahkota Raja-Raja)
No comments:
Post a Comment