Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Fasal pada menyatakan peri kejadian Kaa’bata Allaha Al Haraama
Kata Abana A’basa radhoya Allaha
a’nahama bahawasanya adalah pada tempat sekelian bumi ini air maka tatkala di
kehendaki Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
bahawa menjadikan akan dia maka bertiuplah angin itu di atas air di jadikan
Allaha Taa’laya buih maka lalu berhimpunlah sekelian buih itu pada tempat
Kaa’bata Allaha. Maka di jadikan buih itu suatu pusu yang hijau dan adalah di
jadikan yang demikian itu pada hari Ahad. Maka di titahkan Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya daripada dua malaikat berbuat ibadat atas pusu itu dahulu daripada di
jadikan Allaha Taa’laya bumi itu dua ribu tahun lamanya maka daripada pusu
itulah di hamparkan Allaha Taa’laya daripada bumi ini seperti yang tersebut
daripada fasal kejadian bumi. Shahdan adalah yang pertama timbul daripada
segala bumi ini Makata Al Masharafata
yang maha mulia sebab itulah di nama akan dia Ama Al Qoraya ertinya ibu sekelian bumi dan yang pertama-tama
timbul daripada segala bukit itu Jabala
Qoafa (Jabal Qaf) dan Jabala Abaya
Qobayasa (Jabal Abi Qobais) iaitu ada di sisi Kaa’bata Allaha Taa’laya.
Bermula Kaa’bata Allaha itu sama
tengah bumi seperti sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Ana
Wasatho Al Aradho Hawa Al Kaa’bata ertinya sama tengah bumi itu Kaa’bata Allaha Taa’laya maka daripada
tanah itulah di jadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan dada nabi Allaha
Adam A’layaha Al Salama. Ketahui olehmu bahawasanya yang pertama berbuat Kaa’bata Allaha Taa’laya itu segala
malaikat dahulu daripada di jadikan Allaha Taa’laya akan Adam A’layaha Al
Salama sekira-kira dua ribu tahun lamanya. Maka adalah segala malaikat itu
sentiasalah meramaikan Kaa’bata
Allaha dengan berbuat ibadat akan Allaha Taa’laya dahulu daripada di jadikan
Allaha akan nabi Allaha Adam.
Kemudian maka di kehendaki Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya bahawa menjadikan Adam A’layaha Al Salama daripada
syurga kemudian maka di titahkan Allaha Taa’laya suruh turun kepada dunia ini
dengan hikmatnya maka turunlah nabi Allaha Adam pada pulau Serandib serta di
kurnia Allaha Taa’laya akan dia suatu tongkat daripada syurga. Maka firmannya “Hai
Adam berjalanlah engkau” maka nabi Adam pun berjalanlah hingga sampai kepada
bumi Hindi maka nabi Allaha pun diamlah di sana sekira-kira berapa lamanya di
kehendaki. Maka kemudian nabi Allaha Adam pun dukacitalah ia maka firman Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya “Hai Adam naik hajilah engkau Adam kepada Kaa’bata
Allaha”. Kemudian nabi Allaha Adam pun katanya “Hai Nanang keranatmu pulanglah
Alakh ini” dan tiap-tiap yang seumpamanya setengah daripada perkataan yang
semata-mata rangkah-rangkahan dan sia-sia yang tiada asal baginya. Maka sekia
bagi tiap-tiap yang mempunyai akal bahawa jangan mensia-siakan lidahnya dengan
ini bohong-bohong supaya tiada di suratkan malaikatnya.
Berjalanlah ia dan barang yang di
jejakkan daripada kakinya oleh nabi Allaha Adam itu jadilah negeri dan dusun
dan yang tiada mengena daripada tapak kakinya itu jadilah rimba dan padang
hingga sampailah perjalanannya itu ke Makah. Maka bertemulah ia dengan segala
malaikat maka berkata sekelian daripada malaikat itu “Hai Adam, berbahagialah
haji tuan hamba. Bahawasanya adalah kami naik haji kepada Kaa’bata Allaha ini dahulu daripada tuan hamba dua ribu tahun
lamanya”. Maka nabi Allaha Adam pun berkata bagi mereka itu apa ucap tatkala
tawaf itu” maka sahut malaikat itu “Adalah kami mengucap tasbih ini Sabahaana
Allaha Wa Al Hamada Lalaha Wa Laa Alaha Alaa Allaha Wa Allaha Akabara”.
Maka nabi Allaha Adam pun tawaflah ia kepada Kaa’bata Allaha itu serta mengucap tasbih akan Allaha Taa’laya dan
adalah nabi Allaha Adam A’layaha Al Salama naik haji kepada Kaa’bata Allaha tiap-tiap tahun selama
ada hidupnya itu.
Kata Abana A’basa radhoya Allaha
a’nahama tatkala di turunkan Allaha Taa’laya nabi Allaha Adam kepada bumi maka
firmannya akan dia “Hai Adam perbuat olehmu rumah istanaku”. Maka nabi Allaha
Adam pun perbuat Kaa’bata Allaha Al
Haraama dengan suruhnya maka adalah batu yang perbuat Kaa’bata Allaha itu dengan lima buah bukit Thowara Sayanaa (Thursina), keduanya bukit Haraa (Hirak), ketiganya bukit Ahada
(Uhud), keempat bukit Jawadaya
(Judi), kelima bukit Bayata Al Maqodasa
(Baitul Maqdis) maka kakinya daripada di bawalnya daripada bukit Haraa. Setelah itu maka nabi Adam pun
berindu di dalam akan syurga maka di turunkan Allaha Taa’laya daripada syurga Hajara Al Asawada dan adalah asal
daripada beberapa jauhar di dalam syurga lalu di dakapnya supaya
berjinak-jinaklah ia dengan dia dan adalah Adam itu pergi datang ia kepadanya
dan di perulangkan akan tiliknya kepadanya dan jadilah ia setengah daripada
rukun Kaa’bata seperti sabda Nazala Al Hajara Al Asawada Mana Al Janata
Wa Hawa Abayadho Mana Al Labana Wa Anamaa Sawadataha Khothoyaa Banaya Adama Wa
Mashoahabata Ahala Al Sharaka Wa Lawalaa Zalaka Maamasaha Zawa A’ahata Ala Abaraya
ertinya tatkala di turunkan Allaha Taa’laya akan Hajar Al Aswad itu dari dalam
syurga dan iaitu terlebih sangat putih daripada susu dan jadi hitamlah ia
kerana dosa segala manusia dan kerana di kucup segala kafir akan dia dan jikalau
tiada yang demikian itu nescaya sembuhlah segala orang yang berpenyakit.
Kata yang empunya cerita maka
tatkala wafatlah nabi Allaha Adam maka di dirilah oleh segala anak cucunya
perbuat akan Kaa’bata itu dan adalah
mereka itu sentiasalah meramaikan Kaa’bata
Allaha itu serta berbuat ibadatlah mereka itu akan Allaha Taa’laya hingga
datang kepada masa nabi Allaha Nuh A’layaha Al Salama maka jadi runtuhlah Kaa’bata Allaha itu kerana air bah
daripada taufan nabi Allaha Nuh dan adalah Hajar Al Aswad itu di taruhkan
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya kepada Jabal Abi Qobais dan demikian lagi batu Shokhorata Bayata Al Maqodasa. Maka
tatkala adalah tempat Kaa’bata Allaha itu kemudian daripada taufan itu bumi
yang rata dan pada suatu riwayat pusu yang merah lagi buntar tiadalah
melanggari air bah datang pada tempat itu. Segala orang yang teraniaya dan
minta doa segala orang yang kena bala di sana dan adalah segala manusia tatkala
itu naik haji kepada tempat Kaa’bata
tetapi di tetapkan mereka itu tempatnya di sana. Hanya akan di ketahuinya
mereka itu akan tempat Kaa’bata itu
hingga ratakan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan tempat itu pada nabi Ibrahim
A’layaha Al Salama jua. Maka tatkala di kehendak Allaha Taa’laya meramaikan Kaa’bata Allaha dan menzahirkan agamanya
dan segala tenteranya.
Kata setengah riwayat tatkala di
peranakkan nabi Allaha Ibrahim di dalam Haraama
Makata itu berapa lamanya lalu di
titahkan oleh Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya kepada nabi Allaha Ibrahim A’layaha
Al Salama perbuatkan ia akan Kaa’bata
Allaha. Maka sembah ia nabi Allaha Ibrahim “Ya tuhanku nyatakan kiranya akan
hambamu akan peri perbuatan Kaa’bata Allaha itu” maka titahkan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya akan suatu awan yang putih maka berhentilah awan itu
berbetulan pada tempat itu serta ia berseru-seru demikian katanya “Hai Ibrahim,
perbuat olehmu di atas bayang-bayangku ini jangan lebih dan jangan kurang”.
Maka nabi Allaha Ibrahim pun perbuatlah akan yang demikian itu dan nabi Allaha
Ismail mengunjukkan ia akan batu bagi bapanya hingga sampailah kepada tempat
rukun Yamaanaya (Yamani). Tiba-tiba
kedengaran suara daripada Jabal Qobais demikian katanya “Hai Ibrahim,
bahawasanya daripada hamba suatu pertaruhan daripada tuhan kamu maka ambil
olehmu akan dia”. Maka nabi Allaha Ibrahim pun naiklah ke atas bukit Jabal
Qobais itu tiga kali pergi datang tiada lihat suatu daripada orang terkatanya
melainkan suatu batu itu sahaja. Kemudian di ambil akan dia lalu di masukkan
oleh nabi Allaha Ibrahim akan Hajar Al Aswad itu di dalam bawal pada tempat
yang ada sekarang ini daripada penjuru Kaa’bata
kira-kira dua hasta tingginya.
Maka tatkala selesailah nabi
Allaha Ibrahim A’layaha Al Salama daripada berbuat akan Kaa’bata Allaha itu
maka sembah ia “Hai tuhanku, bahawasanya telah selesailah hamba kamu daripada berbuat
Kaa’bata Allaha ini”. Maka di
turunkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya wahaya kepadanya pada tempat memberi
azan akan manusia naik haji kepadanya. Maka sembah nabi Allaha Ibrahim A’layaha
Al Salama “Hai tuhanku, siapa jua yang menyampaikan suara hamba kamu ini kepada
mereka itu” maka firmannya “Hai Ibrahim, engkau seru jua dan aku yang
menyampaikan”. Maka nabi Allaha Ibrahim pun lalu naiklah ia pada tempat yang
bernama Maqoama Abaarahayama (Makam
Ibrahim) maka adalah tingginya Makam Ibrahim itu hingga jadi seperti suatu
bukit yang tinggi. Kemudian maka di masukkan nabi Allaha Ibrahim itu kedua
jarinya ke dalam dua telinganya maka nabi Allaha Ibrahim pun lalu berpaling ke
kiri dan ke kanan dan ke hadapan dan ke belakang serta berseru-seru demikian
katanya Yaa Ayahaa Al Naasa Ana Allaha Qoda Banaya Bayataa Fahajawaha
ertinya hai segala manusia bahawasanya Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
menyuruhkan akan daku berbuat Kaa’bata Allaha sa-nya telah sudahlah ia maka
naik hajilah kamu sekeliannya.
Maka seru nabi Allaha Ibrahim itu kedengaranlah
pada sekelian orang yang ada antara Masyrik dan Maghrib. Maka sahutlah sekelian
mereka itu yang hidup dan segala yang di dalam sulbi bapanya dan segala yang di
dalam rahim ibunya sekalipun demikian katanya Allahama Labayata ertinya
ya tuhanku, kami junjungkanlah titah kamu. Maka tiada seorang juapun yang naik
haji kepada Bayata Allaha itu hingga datang kepada hari kiamat melainkan
barangsiapa yang telah menyahut seruan nabi Allaha Ibrahim itu jua. Dan pada
suatu riwayat bahawasanya barangsiapa menyahut seru nabi Allaha Ibrahim itu
sekali maka naik haji ia sekali jua dan barangsiapa menyahut seru nabi Allaha
Ibrahim dua kali maka naik haji ia dua kali dan barangsiapa menyahut seru nabi
Allaha Ibrahim terbanyak daripada yang tersebut itu maka naik haji pun
demikianlah jua.
Kata Wahaba abana Manabaha sekali
persetua pada masa dahulukala di dapat orang di kaki diwala Kaa’bata Allaha ini suatu luh surat di
dalamnya demikian katanya Lakala Malaka Hayaazata Lamaa Hawalaha Wa
Bathona Makata Jawazaya Alazaya Ahatarata Wa Faya Al Hadayatsa Anaa Allaha Zawa
Makaha Wa Ahalahaa Jayaraanaya Wa A’maara Haa A’maara Bayataya Wa Adhoyaa Faya
Wa Faya Kanafaya Wa Amaanaya Wa Faya Zamaamaya Wa Jawaaraya Mana Amana Hama
Faqoda Asatawajaba Amaanaya Wa Mana Akhoafa Hama Faqoda Akhoafanaya
ertinya adalah bagi tiap-tiap segala raja itu istananya dan dengan tempatnya
dan kelilingnya dan adalah Makata itu istanaku dan akulah tuhan yang empunya Makata dan segala isi Makah itu
sekampung dengan daku dan akulah tuhan yang empunya Makah dan segala isi Makata itu sekampung dengan daku dan
istanaku dan segala yang meramaikan dia dan mengunjungkan dia serupa mengunjung
akan daku dan di dalam peliharaanku. Barangsiapa memelihara akan mereka itu
maka telah wajiblah padanya peliharaanku dan barangsiapa ringan akan dia
seperti ringan ia akan daku seperti firmannya yang tersebut di dalam hadis
qodasaya Ana Bayawataya Faya Al Aradho Al Masaajada Wa Ana Zawaaraya Fayahaa
A’maarahaa Fathowabaya Laa’bada Tathohara Faya Bayataha Tsama Zaraanaya Faya
Bayataya Fahaqo A’laya Al Mazawara Ana Yakarama Zaaraha ertinya
bahawasanya segala masjid di bumi itu istanaku dan segala yang meramaikan
dengan berbuat ibadat di dalamnya mereka itu iaitulah yang mengunjung akan daku
maka haruslah pada yang di kunjung itu muliakan segala mengunjung akan dia.
Shahdan adalah bujur Kaa’bata itu dua puluh empat hasta dan
lintangnya dua puluh hasta dan tingginya dua puluh sembilan hasta dan yang di
luar tempat tawaf itu sekira-kira sepanah jauhnya daripada tempat tawaf. Adapun
hikmat Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya menjadikan Kaa’bata Allaha itu supaya kiblat segala manusia dan segala jin
yang ada kediaman daripada bumi seperti di jadikan Allaha Taa’laya Arash itu
akan kiblat segala malaikat dan yang menanggung dia dan segala yang mengeliling
akan dia dan demikian lagi daripada Kursi dan Bayata Al Maa’mawara sekelian itu kiblat segala
malaikat.
Adapun hikmat Allaha Sabahanaha
Wa Taa’laya menyuruhkan tawaf mengeliling Kaa’bata
Allaha itu pada pihak kiri kerana adalah segala hati manusia pun daripada
lambung kiri jua maka hati orang yangmukmin itu istana Allaha seperti firmannya
di dalam hadis qodasaya Maa Wasaa’naya Samaaya Wa Laa Aradhoya Wa
Lakana Wasaa’ya Qolaba Al Mawamana ertinya tiada meluaskan akan dia
segala langitku dan bumiku dan khasnya meluaskan akan daku hati segala mukmin
dari kerana itulah terutama martabatnya kepada Allaha Taa’laya daripada Kaa’bata Allaha kerana ia daripada alam
A’lawaya dan Kaa’bata Allaha itu daripada alam Safalaya. Maka jadilah Bayata
Yathowafa Ba Al Bayata ertinya itu tawaf sama istananya.
Adapun hikmat Allaha Sabahanaha
Wa Taa’laya menyuruh mengucup akan Hajar Al Aswad pada tiap-tiap tawaf iaitu ia
daripada manikam syurga yang di dalam A’lawaya dan nyawa itupun daripada alam
A’lawaya jua supaya ia berjinak-jinak dengan sama alam A’lawaya seperti sabda
nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Ana Al Hajara Al Asawada Yamayana Allaha
Faya Al Aradho ertinya Hajar Al Aswad itu tangan kudrat Allaha Taa’laya
yang kanan di bumi seperti kata segala arif misal ini Taqobayala A’tabata Al Malaka Wa
Yadaha Mana Al Sharafa Wa Al Qorabaata Wa Afadhola Al A’baadata Wa Al Hajara Al
Asawada Yamayana Allaha Faya Al Aradho Yashoafaha Bahaa A’baadaha
ertinya kucupkan segala raja-raja dan jari tangannya itu terutama daripada
segala mereka itu yang di maafkan kepadanya dan terafdal berbuat baktinya akan
dia demikian lagi Hajar Al Aswad tangan kudrat Allaha Taa’laya yang kanan
daripada bumi di kucup segala hamba Allaha akan dia seperti Taqobayala
A’tabata Al Malaka Wa Yadaha Sababa Lahazhowara Tabataha Wa Al Jaama Al Hajara
Al Asawada Yamayana Allaha Faya Al Aradho ertinya kucup segala
raja-raja dan jari tangannya itu sebab menghasilkan martabat dan kemuliaannya
dan demikian lagi Hajar Al Aswad itu tangan kudrat Allaha Taa’laya yang kanan
di bumi ertinya adalah Hajar Al Aswad itu tempat tangan segala hambanya seperti
kata segala arif Wa Taqobayala Al Hajara Mahala Al A’barata Wa Tahayara Manaha A’qowala
Al Bashara Hamanaa Yanabaka Al Qoraana Yaa’naya A’na Al Hajara ertinya
kucup Hajar Al Aswad itu tempat mengambil ibarat dan hairan daripadanya segala
budi manusia dan di sanalah tempat menangis ertinya di sisi Hajar Al Aswad itu
iaitu tatkala di keluarkan Allaha Taa’laya akan segala zuriat daripada belakang
nabi Allaha Adam maka firman Allaha Taa’laya akan segala zuriat itu Alasata
Baraba Kama Qoalawaa Balaya ertinya bukankah aku tuhan kamu maka
ikrarlah mereka itu. Inilah yang di suratkan pada suatu sijil nama segala yang
mengikrar tauhid akan Allaha Taa’laya inilah segala nyawa yang terbahagia maka
di pertaruhkan sijil itu ke dalam mulut Hajar Al Aswad itu sebab inilah kucup
akan Hajar Al Aswad itu supaya naik saksi pada hari kiamat.
Fasal pada menyatakan peri kejadian Bayata
Al Maa’mawara
Bermula Bayata Al Maa’mawara itu di perbuat daripada batu kata setengah
a’lama Saraaja pun namanya dan yang
membuat itu nabi Allaha Adam A’layaha Al Salama daripada bumi maka di angkatkan
oleh Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya ia kepada langit masa taufan nabi Allaha Nuh
A’layaha Al Salama. Kata setengah a’lama pada langit yang keempat kata setengah
daripada langit yang pertama. Kata setengah pada langit yang ketujuh berbetulan
dengan Kaa’bata Allaha Al Haraama.
Shahdan adalah di namakan akan
dia Bayata Al Maa’mawara itu banyak
daripada malaikat berbuat ibadat di dalamnya pada tiap-tiap hari tujuh puluh
ribu daripada malaikat sekelian mereka itu sembahyang di dalamnya tiada kembali
mereka itu selama-lamanya hingga hari kiamat kerana amat banyak dan adalah
sekelian luas seperti antara langit dan bumi. Dan adalah hikmat Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya menjadikan Bayata
Al Maa’mawara itu supaya tempat kiblat segala malaikat yang daripada langit
itu.
Kata imam Nawawaya radhoya Allaha
a’naha hikmat Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya menjadikan Bayata Al Maa’mawara itu akan kiblat sekelian malaikat yang daripada
langit sekelian iaitu kemuliaan Bayata Al
Maa’mawara daripada itu seperti kemuliaan Bayata Allaha Al Haraama daripada bumi.
Fasal pada menyatakan peri kejadian Bukit Qaf
Adapun di jadikan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya daripada zamrud yang hijau dan pada suatu riwayat
bahawasanya di jadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya daripada zabarjad yang
hijau sebab itulah limpah cahayanya jadi hijaulah warna langit dan demikian
lagi warna laut dan adapun bukit Qaf itu mengeliling bumi itu dan segala urat
bumi yang berhubung dengan dia dan adalah yang menanggung akan dia bukit Qaf
itu seorang daripada malaikat. Maka apabila di kehendaki Allaha Taa’laya
membinasakan seorang kaum mereka itu maka di titahkan Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya ia menggerakkan suatu urat daripada urat bumi itu maka jadi karamlah
bumi itu dengan segala kaum itu.
Dan adalah pada keliling bukit
Qaf itu tujuh puluh ribu bumi daripada emas dan pada keliling bumi emas itu
tujuh puluh ribu bumi daripada kasturi dan keliling bumi kasturi itu tujuh
puluh ribu bumi daripada perak dan pada keliling bumi perak itu tujuh puluh
ribu bumi daripada besi dan pada keliling bumi besi itu tujuh puluh ribu bumi
daripada nur dan pada keliling bumi nur itu tujuh puluh ribu bumi pula. Maka
adalah tiap-tiap yang tersebut itu beberapa daripada malaikat Allaha Sabahanaha
Wa Taa’laya hal keadaannya mengucap tasbih sekelian itu akan Allaha Sabahanaha
Wa Taa’laya dan adalah luasnya tiap-tiap suatu daripada bumi itu kira-kiranya
seribu tahun perjalanan.
Kata Wahaba abana Manabaha
bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama sekali sepertua naik Iskandar Zawa Al Qoranayana (Zulkarnain) ke atas
bukit Qaf maka di lihatlah di bawah bukit Qaf itu beberapa bukit yang kecil-kecil
ia maka berkata Zawa Al Qoranayana
“Hai Jabal Qaf, ceritakan olehmu akan daku daripada kebesaran kudrat Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya” maka sahut Jabal Qaf itu “Bahawasanya kelakuan tuhan
seru sekelian alam itu amat besar perintahnya. Bahawasanya adalah di belakang
hamba ini suatu bumi kira-kiranya lima ratus tahun perjalanan jauhnya dan
adalah di dalamnya itu lima ratus bukit yang di jadikan Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya daripada air yang beku. Jikalau tiada ada sekelian bukit itu nescaya
habislah sekelian hamba Allaha yang di dalam dunia ini terbakar oleh neraka
jahanam dan hancurlah sekelian isi bumi ini dengan kekerasan neraka jahanam
itu.
Sumber : Kitab Taja Al Malaka (Mahkota Raja-Raja)
No comments:
Post a Comment