Wa Baha Nasataa’yana Ba Allaha
A’laya
Ini peri hikayat semua sekelian
belum di jadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya. Qoala Al Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Awala Maakholaqo Allaha Taa’laya Nawaraya. Telah berkata nabi
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama ertinya awal-awal yang di jadikan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya itu cahayaku. Maka adalah cahayaku itu pun sujud bagi
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya maka firmannya “Hai Nawaraya Mahamada daripadaku
sujudlah engkau sepuluh ribu tahun” maka cahayaku itupun sujudlah kepadanya
sepuluh ribu tahun lamanya. Kemudian maka firman Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya “Hai
Nawaraya Mahamada bangkitkanlah engkau dengan firmanku” maka cahayaku itupun
bangkitlah daripada sujudnya. Maka firman Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya “Hai
Nawaraya Mahamada bagi umatmu sembahyang lima waktu aku fardhukan dengan dia”.
Sebermula kejadian cahayaku itu
maka di jadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya bagi seekor burung yang indah
rupanya daripada burung itu. Bermula kepalanya daripada burung itu Amayara Al
Mawamanayana A’laya radhoya Allaha a’naha dan mata yang kiri daripada burung
Amayara Al Mawamanayana Hasana radhoya Allaha a’naha dan leher daripada burung
itu Sataya Faathomaha radhoya Allaha a’naha. Dan lengan yang kanan daripada
burung itu Amayara Al Mawamanayana Sayadana Abawa Bakara radhoya Allaha a’naha
dan lengan yang kiri daripada burung itu Amayara Al Mawamanayana Sayadana
A’mara radhoya Allaha a’naha. Dan ekor daripada burung itu Amayara Al Mawamanayana
A’tamana radhoya Allaha a’naha dan dada daripada burung itu Amayara Al
Mawamanayana Sayadana Hamazaha radhoya Allaha a’naha dan kanan daripada burung
itu Satanaa Khodayajata radhoya Allaha a’naha dan kiri daripada burung itu
Satanaa A’ashaha radhoya Allaha a’naha.
Kemudian maka firmannya Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya “Hai Nawaraya kekasihku aku jadikan tujuh laut yang
pertamanya laut A’mal keduanya laut Lathoyafa dan ketiganya laut Habar dan
keempatnya laut Budi dan kelimanya laut Fikir dan keenam laut Cahaya. Kemudian
maka firmannya Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya bagi cahayaku “Hai Nawaraya
Mahamada kekasihku pergilah engkau pada sekelian laut itu sepuluh ribu tahun
lamanya. Engkau berenanglah kepada sekelian laut itu maka cahayaku itupun
pergilah kepadanya dan berenanglah ia pada sekelian laut itu sepuluh ribu tahun
lamanya. Kemudian maka firmannya Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya Hai Nawaraya
Mahamada keluarlah engkau daripada laut maka cahayaku itupun keluarlah
daripadanya bagi sekelian laut itu.
Maka firman Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya “Hai Nawaraya Mahamada gerakkan olehmu akan dirimu” maka cahaya itupun
menggerakkanlah akan dirinya maka keluarlah air peluhnya itu daripada tubuhnya
seketi dua laksa empat ribu titik. Bermula dua titik air daripada mata cahayaku
yang kanan setitik yang pertama menjadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan
Jibril A’layaha Al Salama dan daripada titik yang kedua menjadikan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya akan Mikail A’layaha Al Salama. Dan daripada titik itu air daripada mata cahayaku
yang kirinya itu setitik yang pertama menjadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
akan Israfil A’layaha Al Salama dan daripada titik yang kedua menjadikan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya akan Izrail A’layaha Al Salama. Dan dua titik air
daripada telinga cahayaku yang kanan itu setitik yang pertama menjadikan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya akan Lawaha
Mahafawaza dan titik yang kedua menjadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
akan Qalam. Dan dua titik air daripada telinga cahayaku yang kiri itu setitik
yang pertama menjadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan Arash dan titik yang
kedua menjadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan Kursi. Dan delapan titik
air daripada hidung cahayaku itu menjadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan
delapan pangkat syurga dan dengan isinya sekelian itu.
Dan dua titik air daripada leher
cahayaku itu iaitu telah menjadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan matahari
dan titik yang kedua menjadikan akan bulan. Dan lima titik daripada tangan
cahayaku yang kanan itu titik yang pertama menjadikan Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya akan angin Harahara dan
titik yang kedua menjadikan angin Parapara
dan titik yang ketiga menjadikan angin Rafarafa
dan titik yang keempat menjadikan angin Sara
Al Anasana dan titik yang kelima menjadikan ruh yang lain. Dan lima titik
air daripada tangan cahayaku yang kiri itu setitik yang pertama menjadikan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya Sajarata Al
Manatahaya dan titik yang kedua menjadikan pohon kayu Thowabaya dan titik yang ketiga menjadikan sungai Kalakawatsara dan titik yang keempat
menjadikan Khoatama Sulaiman A’layaha
Al Salama dan yang kelima menjadikan Maqam Ibrahim A’layaha Al Salama dan
daripada Adam kepada Shayatsa A’layaha Al Salama.
Kemudian maka adalah Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya menjadikan empat anasir daripada empat perkara yang
pertamanya itu air dan yang keduanya api dan yang ketiganya angin dan yang
keempatnya tanah. Maka firmannya Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya “Hai Nawara
Mahamaha empat perkara ini aku jadikan keranamu” maka Nawaraya Mahamada pun
pergilah ia kepada angin dengan izin Allaha Taa’laya maka di lihat oleh Nawaraya
Mahamada itu kepada angin sangatlah membesarkan dirinya dan sangatlah
gemarannya maka ujar Nawaraya Mahamada itu “Al
Salama A’laya Kama Wa Rahamata Allaha, Hai angin mengapakah engkau
membesarkan diri engkau”. Maka sahut angin “Wa
A’laya Kama Al Salama” maka berkata angin “Siapa engkau” maka sahut Nawaraya
Mahamada “Aku seorang hamba Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya”. Maka kata ia pun seorang
hamba yang dhoif maka ujar Nawaraya Mahamada “Hai angin mengapakah engkau
sangat membesar-besarkan akan dirimu terlalulah gemarannya”. Maka ujar angin “Aku
berbuat barang sekehendak aku” maka ujar Nawaraya Mahamada “Engkau tiada dapat
berbuat sekehendakmu maka aku lihat akan dirimu itu adakah engkau itu cela hai
angin”. Maka sahut angin “Di mana ada celaku” maka ujar Nawaraya Mahamada “Hai
angin engkau itu hamba orang pelarian kerana seorang manusia pun tiada melihat
engkau”.
Maka ujar angin “Engkaulah yang
tiada cela” maka Nawaraya Mahamada pun mengucap Asataghofara Allaha Al Azhoyama yakni minta ampun aku kepada tuhan
yang maha besar. “Hamba ini penuhlah dengan celanya Wahadaha Laa
Sharayaka
Laha
yang tiada cela itu melainkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya jua yang esa yang
tiada sekutu baginya”. Bermula angin itu pun tahulah ia Mahamada itu hamba lagi
pesuruhnya maka kata angin “Hai Nawaraya Mahamada, bahawa aku percayalah akan
dikau maka wajiblah aku masuk akan agama engkau kepadamu dan ajar olehmu Laa
Alaha Alaa Allaha Mahamada Rasawala Allaha selama-lamanya” maka angin itupun berkatalah dengan yang demikian
itu.
Kemudian maka Nawaraya pun
pergilah ia kepada api maka di lihat oleh Nawaraya Mahamada itu akan api itu
terlebih sangat gemarannya dan membesarkan dirinya. Maka Nawaraya pun memberi
salam kepada api dengan katanya Al Salama
A’laya Kama, Hai api” maka sahut api “Wa
A’laya Kama Al Salama”. Maka ujar Nawaraya Mahamada “Hai api mengapakah
engkau sangat-sangat membesarkan dirimu” maka ujar api “Siapa engkau” maka
sahut Nawaraya Mahamada “Akulah seorang hamba Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya”
maka sahutnya “Aku pun seorang hamba yang hina”. Maka ujarnya “Hai api
mengapakah engkau sangat gemarannya membesarkan dirimu” maka ujar api “Aku
berbuat sekehendak aku” maka ujar Nawaraya Mahamada “Hai api, engkau berbuat
barang kehendakmu tetapi aku lihat pada dirimu itu celakah atau tiada cela”.
Maka sahut api “Adakah celaku” maka ujar Nawaraya Mahamada “Hai api, yang
membunuh akan dikau itu air dan yang menyucikan engkau itu angin” maka sahut
api “Engkau sekarang yang tiada celanya”. Maka Nawaraya Mahamada pun mengucap Asataghofara Allaha Al Azhoyama yang
hamba itu amat penuhlah dengan celanya melainkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
jua yang esa yang tiada sekutu baginya”. Maka api pun tahulah Mahamada itu
hambanya lagi pesuruhnya maka kata api “Aku masuklah dengan keranamu dan
ajarlah aku olehmu kalimat shahadat” maka ajar Nawaraya Mahamada “Hai api, kata
olehmu Laa Alaha Alaa Allaha Mahamada Rasawala Allaha selama-lamanya”
maka iapun berkatalah dengan demikian itu.
Kemudian maka Nawaraya Mahamada
pun pergilah ia kepada air maka di lihat oleh Nawaraya Mahamada itu akan air
itu terlalulah sangat gemarannya dan membesarkan dirinya. Maka Nawaraya
Mahamada pun memberi salam ia kepada air dengan katanya “Al Salama A’laya Kama, hai air” maka sahut air “Wa A’laya Kama Al Salama”. Ujar Nawaraya
Mahamada “Hai air, mengapakah engkau sangat membesarkan dirimu terlalu sangat
gemarannya membesarkan dirimu” maka ujar air “Siapa engkau” maka sahut Nawaraya
Mahamada itu “Akulah seorang hamba Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya” maka ujarnya
“Aku pun seorang hamba Allaha yang hina”. Maka ujar Nawaraya Mahamada “Hai air,
mengapakah engkau sangat gemarannya dan membesarkan dirimu” maka ujar air “Aku
berbuat barang sekehendak aku” dan sahut Nawaraya “Tetapi aku lihat pada dirimu
itu cela”. Maka sahut air itu “Adakah cela aku” maka ujar Nawaraya Mahamada
“Hai air, kau itu membasuh segala yang cemar-cemar dan segala najis jadi akan
pembasuhnya engkau itu dan pembasuh engkau itupun angin lathif” maka ujar air
“Hai Nawaraya Mahamada, engkaulah seorang yang tiada celanya maka ujar Nawaraya
Mahamada itu Asataghofara Allaha Al
Azhoyama yang hamba itu penuhlah
dengan celanya melainkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya jua tuhan yang esa yang
tiada sekutu baginya”. Maka tatkala itu tahulah Mahamada itu hambanya dan
pesuruhnya maka air pun masuklah agamanya maka ujar Nawaraya Mahamada “Kata
olehmu Laa Alaha Alaa Allaha Mahamada Rasawala Allaha selama-lamanya”
maka air itupun berkatalah akan demikian itu.
Kemudian Nawaraya Mahamada pun
pergilah ia kepada tanah serta berkata-katanya “Al Salama A’laya Kama, hai tanah” maka sahut tanah “Wa A’laya Kama Al Salama” sertanya
katanya “Ya Nawaraya Mahamada”. Maka di lihat oleh Nawaraya Mahamada tanah ia
merendahkan dirinya serta dengan taatnya dan takzim maka ujar tanah “Ya
Nawaraya Mahamada, terlalulah maha baik segala turun tuan hamba kepada hadrat
Allaha Taa’laya” maka ujar Nabi Mahamada diambilkan tanah itu lalu di peluk dan
di ciumnya. Maka di bawa persembah oleh Nawaraya Mahamada akan tanah itu kepada
hadrat Allaha Taa’lata “Yaa Raba Yaa
Sayadaya Yaa Mawalaaya Ya tuhanku jua yang terlebih mengetahui dan yang
terlebih tahu engkaulah Yaa Alahaya bahawa
tanah itu hambamu yang pilihannya hendaklah kerana keempat itu kau sertakan
dengan hambamu yang dhoif ya tuhanku”. Maka inilah nabi Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya daripada empat tabiat itu dan adalah segala manusia itu ada
setengahnya daripada tabiat api dan setengahnya daripada tabiat angin dan
setengahnya daripada tabiat air dan setengahnya daripada tabiat tanah.
Maka sabdanya nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama Barangsiapa daripada umatku ada menaruh peri kejadian
cahayaku ini atau membaca dia daripada permulaan dan datang kesudahan
bahawasanya Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya anugerahi akan dia daripada kebajikan
pahala seperti membaca empat buah kitab yang pertama Taurat dan kedua Injil dan
ketiga Zabur keempatnya Faraqona
yakni Qoraana itu kepada nabi Mahamada Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama. Dan lagi
pahalanya seperti empat orang daripada malaikat yang muqarabin yang di anugerah
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan pertama Jibril A’layaha Al Salama, keduanya
Mikail A’layaha Al Salama, ketiganya Isafil A’layaha Al Salama, keempatnya
Izrail A’layaha Al Salama dan lagi pahala seperti serasa ia naik haji Bayata Allaha Al Haraama di anugerah akan Allaha Taa’laya dan lagi di
surat akan malaikat daripada pahalanya dan kebajikan yang limpah daripada
pahalanya tujuh orang syahid yang di bunuh di dalam perang sabayala Allaha.
Demikianlah pahala barangsiapa menaruh dia atau membaca dia bahawa tiada berpindah
daripada dalam dunia jikalau belum melihat akan tempatnya di dalam syurga
tempat Kalaama Wa Al Hamada Lalaha Raba Al A’alamayana Amayana Yaa Raba Al
A’alamayana Wa Sholaya Allaha A’laya Sayadanaa Mahamada Wa Alha Wa Shohabaha
Ajamaa’yana Amayana.
Sumber : Kitab Taja Al Malaka (Mahkota Raja-Raja)
No comments:
Post a Comment