Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Fasal pada menyatakan peri kejadian matahari dan bulan dan bintang
Kata Wahaba abana Manabaha
bahawasanya di jadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya matahari itu daripada
cahaya Arash yakni suatu suku daripada tujuh puluh ribu suku daripada cahaya
Arash dan pada suatu riwayat matahari itu jenis daripada manikam dan bulan
daripada cahaya Arash. Kata Abana A’basa radhoya Allaha a’naha bahawasanya
matahari itu besarnya tiga ratus enam puluh perasakho dan bulan itu besarnya
empat perasakho dan pada suatu riwayat bahawasanya adalah besar matahari itu
seperti dunia ini dan bulan demikian jua jikalau tiada besar seperti demikian
itu nescaya tiadalah kelihatan di dalam segala tempat ini.
Kata ahli Al Mufasirin
bahawasanya matahari itu pada langit yang keempat dan bulan itu daripada langit
yang pertama dan adalah muka keduanya itu ke atas dan belakangnya kepada dunia
ini dan besar matahari itu tiga ratus kian dunia ini dan bulan seperti dua
puluh kian dunia ini. Dan pada suatu riwayat bahawasanya matahari itu di atas
suatu pedati yang bercakerawala dan bagi pedati tiga ratus enam puluh tali anak
dan pada suatu tali anak itu menghela akan dia tiga ratus enam puluh daripada
malaikat dan adalah di dalam langit pada pihak maghrib seratus delapan puluh
mata air mendidih seperti mendidih air di dalam periuk dan pada pihak masyrik
demikian juga. Dan pada suatu riwayat bahawasanya matahari dan bulan itu adalah
keduanya di dalam putaran yang tiada berhenti apabila sangat lekas itu maka
karamlah keduanya di dalam mata air lumpur itu maka jadilah gerhana keduanya.
Kata ahli mufasirin pada rajana
firman Allaha Taa’laya Raba Al Samawaata Wa Al Aradho Wa Maa Bayanahamaa
Wa Raba Al Masyaraqo ertinya tuhan tujuh petala langit dan bumi dan
barang yang antara keduanya dan tuhan masyrik iaitu di jadikan Allaha Taa’laya
bagi matahari itu tiga ratus enam puluh tingkat pada pihak masyrik dan tiga
ratus enam puluh tingkat pada pihak maghrib sekira-kira banyak bilangan hari
pada setahun maka terbitlah matahari itu pada tiap-tiap hari pada suatu tingkat
maka tiada kembali matahari itu kepada tingkat tempat terbit itu melainkan
hingga datang kepada tahun yang lain iaitulah segala masyrik dan maghrib
seperti yang tersebut di dalam ayat ini.
Kata setengah a’lama yang arif
BaAllaha adapun sebab matahari itu sentiasalah bulat tiada berlebih kurang
kerana ia sentiasalah sujud di bawah Arash Allaha Taa’laya pada tiap-tiap malam
maka jadilah ia sentiasalah ia bulat yang sempurna kerana sukanya yang demikian
itu. Adapun bulan itu maka sebab ia berlebih dan kurang tiada di beri oleh
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya sujud baginya melainkan pada malam empat belas
jua daripada sebulan itu sehari bulan maka bertambah-tambahlah cahayanya pada
tiap-tiap malam kerana kesukaan bahawa di anugerah ia Allaha akan dia sujud
kepada malam empat belas itu. Kemudian daripada itu kuranglah ia kerana duka
citanya kepada kesudahan bulan.
Kata Kaa’ba Al Ahabaara
bahawasanya hari kiamat di bawa oleh malaikat akan matahari dan bulan maka di
buangkan keduanya ke dalam neraka dengan izin Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya.
Kata Abana A’basa radhoya Allaha a’naha pada rajana firman Allaha Taa’laya Azaa
Al Shamasa Kawarata ertinya tatkala di hilangkan cahaya keduanya pada
hari kiamat maka di masukkan ke dalam
laut maka di titahkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya pada malaikat yang bernama Dabawara maka di buangkan keduanya maka
jadilah api.
Shahdan bahawasanya adalah segala
bintang di jadikan Allaha Taa’laya pada hari Ahad iaitu daripada jenis manikam
yang tergantung daripada langit seperti pendil dan adalah besarnya seperti
bukit yang maha besarnya di dalam dunia seperti firmannya yang tersebut di
dalam Qoraana Wa Hawa Alazaya Jaa’la Lakama Al Najawama Latahatadawaa Bahaa Faya
Fasholanaa Al Ayaata Laqowama Yaa’lamawana ertinya dan ia tuhan yang
menjadikan bagi segala bintang supaya beroleh petunjuk bagi kamu dengan dia
pada zholamat laut dan darat.
Dan adapun sekelian bintang itu
terbahagi atas tiga bahagi. Suatu bahagi tetap pada kediamannya tiada berkitar
yakni keluar masuk, kedua bahagi daripadanya keluar masuk, ketiga bahagi
daripada bintang itu berkitar dengan cakerawala seperti firman di dalam Qoraana
Hawa
Alazaya Kholaqo Al Layala Wa Al Nahaara Wa Al Shamasa Wa Al Qomara Kala Faya
Falaka Yasabahawana ertinya dan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya jua yang
menjadikan malam dan siang dan matahari dan bulan tiap-tiap sekeliannya itu
pada cakerawala berkitarnya.
Maka tujuh bintang daripada tiga
bahagi itu iaitulah bintang yang terbahagi yang besar lagi mulia itu bintang Qomara ertinya bulan tempat kediamannya
pada langit yang pertama. Dan yang keduanya bintang A’thorada daripada kediamannya pada langit yang kedua. Dan yang ketiganya
bintang Zaharata tempat kediamannya
pada langit yang ketiga. Dan yang keempatnya bintang Shamasa ertinya matahari tempat kediamannya pada langit yang
keempat. Dan yang kelima bintang Mashataraya
tempat kediamannya pada langit yang kelima. Dan yang keenamnya bintang Marayakho tempat kediamannya pada langit
yang keenam. Dan yang ketujuhnya bintang Zahala
tempat kediamannya pada langit yang ketujuh.
Maka tujuh bintang yang tersebut
itu di tetapkan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya pada tiap-tiap langit maka adalah
tiap-tiap suatu bintang itu di tentukan Allaha Taa’laya ia memerintahkan pada
alam dunia ini seribu tahun lamanya. Maka ia bergantilah demikianlah tujuh
bintang itu berganti-ganti pekerjaannya dan adalah perjalanan tujuh bintang itu
berlain-lainan. Adapun hikmat Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya menjadikan tujuh
bintang ini di anugerahkannya akan dia kerajaan pada tiap-tiap langit itu
supaya ia memerintahkan dunia ini. Maka pertama daripada bintang tujuh ini Qomara ertinya bulan tempat kediamannya
keluarnya pada langit yang pertama maka ia diam pada tiap-tiap buruj tengah
tiga hari maka di laluinya segala langit itu di dalam sebulan jua. Kedua
bintang A’thoarada tempat keluarnya
dan kediamannya pada langit yang kedua maka ia diam pada tiap-tiap buruj itu
lima belas hari maka di laluinya segala langit itu di dalam enam bulan. Ketiga
bintang Zaharata tempat kediamannya
dan keluarnya pada langit yang ketiga maka ia diam pada tiap-tiap buruj itu dua
puluh lima hari maka di laluinya segala langit itu di dalam sepuluh bulan jua.
Keempat bintang Shamasa tempat kediamannya dan keluarnya
pada langit keempat maka ia diam pada tiap-tiap buruj itu sebulan maka di
laluinya segala langit itu di dalam setahun jua. Kelima bintang Marayakho tempat kediamannya dan keluarnya
pada langit yang kelima maka ia diam pada tiap-tiap buruj itu lima puluh hari
maka di laluinya segala langit itu di dalam delapan belas tahun jua. Keenam
bintang Mashataraya tempat
kediamannya dan keluarnya pada langit yang keenam maka ia diam pada tiap-tiap
buruj itu dua puluh tiga bulan maka di laluinya segala langit itu di dalam tiga
belas tahun jua. Ketujuh bintang Zahala
tempat kediamannya dan keluarnya pada langit yang ketujuh maka ia diam pada
tiap-tiap buruj itu tengah tiga tahun maka di laluinya segala langit itu di
dalam tiga puluh tahun jua.
Adapun segala bintang Sharayana ertinya yang tetap iaitu dua
belas bintang bernama Barawaja (Buruj). Pertama Hamala dan Tsawara dan Jawazaa dan Sarathoana dan Asada dan Samabalata inilah buruj yang enam pada
tiap-tiap pihak utara. Dan Mayazaana
dan A’qoraba dan Qowasa dan Jadaya dan Dalawa dan Hawata dan inilah buruj yang pada pihak selatan. Maka dua belas
buruj ini di kandungnya dua puluh delapan bintang yang bernama Manaazala ertinya segala tempat
perhentian bulan iaitu pertama Sarathoyana
dan Bathoyana dan Tsarayaa dan Dabaraana dan Haqoa’ha
dan Zaraaa’ dan Natsaraha dan Baladaha
Jabahata dan Zabaraha dan Shorafaha dan A’waa dan Shamaala dan Ghofara dan Zabanaya dan Akaayala dan
Qothoba dan Saa’wada dan Akhobayaha
dan Faragho Al Maqodama dan Faragho Al Mawakhora dan Bathona Al Hawata. Dan adapun matahari
dan bulan dan segala bintang bertubuh jua tiada ia bernyawa.
Bermula segala langit yang
delapan itu suatu daripadanya Karasaya
(Kursi) bernama Falaka Al Tsawaabata
perkitaran sekelian itu daripada Maghrib kepada Masyrik dan langit yang
kesembilan bernama Falaka Al Atholasa
dan Falaka Al Aa’zhoma iaitu Arash
tiada padanya perkitarannya daripada Masyrik dan Maghrib dan segala bintang
yang lain itu pada Karasaya jua.
Shahdan adalah terlebih segala langit itu beberapa warnanya daripada sangat
jernihnya kerana itulah kelihatan segala itu pada langit yang pertama itu dan
adalah cahaya bulan itu daripada cahaya matahari jua sebab itulah maka ia
terlebih kurang cahayanya itu.
Dan adapun segala langit dan
segala bumi dan segala barang yang di dalamnya keduanya seperti biji sawi jua
besarnya pada bintang bandingnya. Dan Karasaya
itu pada bandingnya Arash seperti biji sawi jua. Maka adalah kejadian sekelian
itu seperti umpama buah benara maka adalah segala pihak benara itu di atas jua
dan di atas cakerawala itu iaitulah Aa’laya
A’layayana dan di atas itu Arasha Al
Rahamana dan di bawahnya itu langit yang pertama hingga lalu kepada langit
dunia ini iaitulah meliput bumi ini tiada berhubung dengan sesuatu maka
terhantar segala cakerawala itu di atas hawa dengan izin Allaha Taa’laya maka
cakerawala sekelian langit itu terkitar seperti kirana jarga yang ternaknya.
Fasal pada menyatakan peri
kejadian Sahawa dan tahi bintang iaitulah lontar segala malaikat seperti firman
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya yang tersebut di dalam Qoraana Anaa
Zayanaa Al Samaa Al Danayaa Bazayanata Al Kawaakaba Wa Hafazhoa Mana Kala
Shayathoana Maarada Laa Yasamaa’wana Alaya Al Malaa Alaa A’laya Wa Yaqozafawana
Mana Kala Janaba Dahawara Awa Lahama Azaaba Wa Ashoba Alaa Mana Khothofa Al
Khothofata Faatabaa’ta Shahaaba Tsaaqoba ertinya bahawasanya kami hiasi
langit dunia yang pertama itu dengan perhiasan bintang dan kami pelihara akan
daripada tiap-tiap segala syaitan yang tiada menurut titah kami yang naik
kepada langit hal keadaannya ia mendengar perkataan segala malaikat tetapi
tiada kuasa mereka itu mendengar kata segala malaikat melainkan di curi mereka
itu sepatah kata daripada perkataan segala malaikat dengan keluarnya daripada
tiap-tiap pihak langit itu akan kuburnya daripada mereka itu dan adalah bagi
mereka itu seksa sentiasalah iaitu terpancar-pancar daripada cahaya bintang
yang sangat cemerlang di lontar akan dia oleh segala malaikat akan segala
syaitan itu maka adalah cahaya bintang itu membunuh mereka itu atau tuannya itu
di binasakan akan anggota mereka itu.
Fasal pada menyatakan peri kejadian awan
Adapun awan itu bertubuh yang
lathoyafa (lathif) dan tempat kediamannya itu di udara seperti kata Abana
A’basa radhoya Allaha a’naha bahawasanya adalah awan itu bertubuh yang lathif
yang hantar ia di udara dan di berinya segala tenteranya Mayakaa Yala (Mikail) dan apabila di suruhkan awan itu hampir pada
bumi maka jadi kelamlah awan itu. Apabila di suruhkan awan itu tinggi ke udara
maka jadi jernihnya ia maka apabila di kehendaki akan hujan pada suatu pihak
bumi maka di titahkan oleh Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan segala malaikat
yang mengawal akan awan itu menghampirkan akan dia kepada pihak bumi itu maka
jadi hujanlah ia kepada pihak bumi itu dan jikalau tiada awan itu sangat hampir
kepada pihak bumi nescaya tiadalah sampai hujan kepada pihak bumi itu seperti
yang tersebut di dalam perkataannya Arash iaitulah adanya.
Fasal pada menyatakan peri kejadian sejuk dan air beku dan air daripada
embun
Adapun sekelian perkara itu di
jadikan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya suatu bukit daripada sejuk dan air beku
itu tiada mengetahui besarnya itu hanya Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya jua dan
adalah yang mengawali dia itu seorang malaikat. Apabila di kehendaki Allaha
Taa’laya menurunkan sejuk dan air beku itu kepada pihak bumi maka di titahkan
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan malaikat itu menurunkan akan dia maka
jadilah embun dan hujan batu di sana dengan izin Allaha Taa’laya dan tiada
turun daripada suatu titik daripada hujan itu melainkan dengan sukatannya dan
timbangannya seperti firmannya yang tersebut di dalam Qoraana Wa
Yanazala Mana Al Samaa Mana Jabaala Fayahaa Mana Barada ertinya di
turunkan akan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya daripada bukit yang di langit itu
sejuk.
Fasal pada menyatakan peri kejadian kilat dan halilintar dan guruh
Kata Abana A’basa radhoya Allaha
a’naha bahawasanya sekali persetua datang sembah seorang laki-laki kepada rasul
Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama demikian katanya “Ya rasul Allaha,
ceritakan hamba kejadian kilat dan halilintar dan guruh”. Sabdanya “Suatu malaikat
yang mengawali awan, ada pada tangannya beberapa cemeti daripada api maka di
palunya akan awan itu dengan cemeti itulah guruh seperti kilat”. Maka sembahnya
“Ya rasul Allaha, apa yang berbunyi itu?” maka sabdanya “Iaitulah suara tasbih
seorang malaikat bernama Malaka Al Raa’da
ialah yang memalu”. Dan kata sayadana A’laya Karama Allaha Wajahaha bahawasanya
kilat itu palu malaikat akan awan dengan beberapa cemeti daripada besi dan
guruh itu suara daripada tasbih malaikat Al
Raa’da tatkala menghalaukan awan itu seperti orang menghalaukan unta serta
ia mengucap tasbih ia apabila bersalahan awan itu dengan dia maka lalu
bertempiklah ia dengan suara yang amat keras. Maka apabila sangatlah keras
malaikat itu akan dia maka lalu di hamburlah daripadanya api maka jadilah kilat
dan halilintar.
Fasal pada menyatakan peri
kejadian bintang Marayakho yang
kelihatan pada udara itu seperti sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Laa
Taqowalawaa Qowasa Qozaha Faana Qozaha Asama Al Shayathoana Wa Lakana Qowalawaa
Qowasa Allaha ertinya jangan kamu katakana bintang raja itu busar
Qozaha maka bahawasanya Qozaha itu nama syaitan tetapi katakan olehmu busaran
Allaha. Bahawasanya yang pertama kelihatan pada masa taufan nabi Allaha Nuh
A’layaha Al Salama iaitu bintang raja maka adalah bintang raja itu selamat
taufan dan hujan dan pada suatu riwayat itu alamat tanda segala makanan dan
tanda menghilangkan segala percintaan tatkala nyata ia pada masa taufan itu
jadi sentosa ia menilik bahtera itu dan adalah antara bumi dan langit yang
pertama itu lima ratus tahun perjalanan jua. Antara satu lapis kepada satu
lapis itu demikianlah hingga ke tujuh lapis.
Sumber : Kitab Taja Al Malaka (Mahkota Raja-Raja)
Tuan, ada kemusykilan sedikit disini.
ReplyDeletePertama:
Kelima bintang Marayakho tempat kediamannya dan keluarnya pada langit yang kelima maka ia diam pada tiap-tiap buruj itu LIMA PULUH hari maka di laluinya segala langit itu di dalam DELAPAN BELAS TAHUN jua.
Keenam bintang Mashataraya tempat kediamannya dan keluarnya pada langit yang keenam maka ia diam pada tiap-tiap buruj itu DUA PULUH TIGA BULAN maka di laluinya segala langit itu di dalam 13 BELAS TAHUN jua.
Kedua:
Boleh tolong huraikan lagi tentang hadis rasul diatas iaitu:
"jangan kamu katakana bintang raja itu busar Qozaha........"