Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Fasal pada menyatakan peri
kejadian Sadarata Al Manatahaya
Seperti sabda nabi Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama di dalam kisah Mikraj Tsama Rafaa’ta Alaya Sadarata Al Manatahaya
Faraayatahaa Matsala Qolaala Hajara Wa Raqohaa Matsala Azaana Al Qolayata ertinya di naikkan aku ke
atas pohon Sadarata Al Manatahaya tatkala itu kulihat besar pohonnya seperti
kubah di Makah dan daunnya seperti telinga gajah. Kata Kaa’ba Al Ahabaara
bahawasanya Sadarata Al Manatahaya itu di bawah Arash dan di atas kepada
malaikat yang menanggung Arash. Hingga itulah sampai pengetahuan segala makhluk dan barang yang di belakangnya itu
tiada mengetahui seorang daripada makhluk jua melainkan Allaha Taa’laya jua seperti sabda nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama Kabanayara Al Raakaba Faya Zhola Al Fayala
Maata A’ama Wa Yabathola Faya Al Fayana Manahaa Maata Al Fayana Mana Alafa
Raakaba Famanahaa Faraasha Mana Zahaba Wa Maa Ahada Mana Kholaqo Allaha Ana
Yashofahaa Hasanahaa ertinya adalah luas naung suatu cawang daripada
Sadarata Al Manatahaya itu sekira-kira seratus tahun perjalanan kuda yang
pantas dan adalah dapat bernaung di bawahnya seribu orang yang berkenderaan dan
adalah di bawahnya hamparan daripada emas maka tiada dapat seorang daripada
makhluk memberi lazat akan Taa’laya itu memperikan keelokannya.
Kata Maqoatala bahawasanya adalah
di atas Sadarata Al Manatahaya itu beberapa daripada perhiasan dan pakaiannya
yang indah-indah dan yang berbagai-bagai rupa dan warnanya dan jikalau luruh
sehelai daun kepada bumi nescaya penuhlah daripada pakaian daripada bumi
iaitulah yang bernama Shajarata Thowabaya
yang di sebutkan Allaha Taa’laya di dalam Qoraana Thowabaya Lahama Wa Hasana Maaba
ertinya adalah segala isi syurga itu merasai nikmat pohon kayu itu dan adalah
sebaik-baik tempat perhentian. Dan firmannya yang tersebut di dalam Qoraana A’nadahaa
Janata Al Maawaya Aza Yaghoshaya Al Sadarata Maa Yaghoshaya ertinya di
sisi Sadarata Al Manatahaya itu
syurga yang bernama Janata Al Maawaya.
Kata Abana A’basa iaitulah tempat
kesudahan sampai Jibril A’layaha Al Salama dan segala malaikat. Kata Maqotala
iaitulah tempat daripada kediaman daripada segala orang yang syahid dan adalah
beberapa daripada segala malaikat yang serupa dengan unggas dan yang
berlain-lainan rupanya dan di atas tiap-tiap daunnya itu seorang malaikat
berdiri mengucap tasbih akan Allaha Taa’laya. Dan pada suatu riwayat hadis
bahawasanya adalah pohon kayu Sadarata Al
Manatahaya itu daripada mutiara yang putih dan segala cawangnya itu
daripada zabarjad yang hijau dan daripada yaakut yang merah dan sama tengah
batangnya itu daripada zamrud dan adalah daunnya daripada sanadasa iaitu
daripada kain sutera yang hijau bertelepuk dengan emas yang merah dan adalah ia
di hiasi dengan indah-indah perhiasan daripada mutiara dan adalah baginya tujuh
cawang yang amat elok daripadanya daripada berbagai-bagai jenis.
Fasal pada menyatakan kejadian
Jana (Jin)
Adapun jin itu di jadikan Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya daripada api seperti kata Wahaba bana Manabaha
bahawasanya Allaha Taa’laya menjadikan api yang tiada asap baginya api itu lain
daripada api yang di dalam dunia ini dan di jadikan Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya akan jin itu amat besar kejadian dan di nama akan dia Maaraja seperti firmannya yang tersebut
di dalam Qoraana Wa Kholaqo Al Jaana Mana Maaraja Mana Naara ertinya di jadikan
Allaha Taa’laya jana itu daripada lidah api yang nyala iaitulah bapa segala jana.
Kata Dhohaaka bahawasanya jin itu ialah Abalayasa (Iblis) dan kejadiannya
semata-mata daripada lidah api yang tiada berasap dan tatkala awalnya ialah
martabat malaikat dan namanya A’zaazayaqo (Azaziq) daan tatkala di murkai
Allaha Taa’laya akan dia di ubahkan namanya akan Iblis seperti yang tersebut di
dalam Qoraana Kaana Mana Al Jana Fafasaqo A’na Amara Rabaha adalah Iblis itu
daripada kaum jana maka derhaka ia akan suruh tuhannya iaitulah takbur daripada
menyembah nabi Allaha Adam maka tukarlah rupanya dengan rupa jin.
Di jadikan Allaha Taa’laya
seorang isterinya maka di namai akan dia Khoaraja
maka setubuhlah ia dengan dia maka di namai akan dia jin. Dan adalah Iblis itu
beranak pada tiap-tiap dua hari seorang maka di jadikannyalah keluarganya
hingga penuh daripada segala dunia dan padang dan sekelian tempat yang campur
dan najis dan lubang dan di jadikan Allaha Taa’laya masing-masing daripada rupanya
dan dapat pula mereka itu merupakan dirinya barang rupa yang di kehendakinya
seperti rupa binatang yang jinak dan liarnya atau yang melata atau lainnya
daripada segala rupa. Maka tatkala penuhlah dunia ini dengan segala keluarganya
Iblis itu maka titahkan Allaha Taa’laya mereka itu duduk pada langit yang
pertama dan di suruhkan oleh Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan mereka itu
berbuat ibadat akan Allaha Taa’laya.
Maka mereka itu pun duduklah ia
berbuat ibadat akan Allaha Taa’laya sekira-kira barang yang di kehendaki Allaha
Taa’laya. Berapa lamanya maka meniliklah mereka itu ke bumi maka di lihat ada
daripada bumi itu beberapa daripada segala binatang yang buas daripada unggas
dan lainnya. Maka di pohonkan mereka itu akan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
demikian bunyinya “Ya tuhanku, turunkan olehmu akan hambamu ini ke bumi” maka
firman Allaha akan mereka itu “Hai sekelian jin turunlah kamu ke bumi serta
berbuat ibadat dan janganlah kamu berbuat derhaka akan daku”. Maka mereka itu
pun turunlah ke bumi dan adalah mereka itu tujuh puluh ribu. Maka mereka itu
pun berbuat ibadatlah ia daripada bumi akan Allaha Taa’laya dengan
sebenar-benar ibadatnya dan Iblis pun berbuat ibadatlah yang amat banyak
ibadatnya bersama-sama dengan jin itu.
Maka Iblis di naikkan oleh Allaha
Sabahanaha Wa Taa’laya pada tiap-tiap langit hingga di naikkan ia kepada langit
yang ke tujuh. Maka ia pun sentiasalah menangis hingga tercenganglah Jibril dan
Mikail A’layahama Al Salama daripada melihat sangat tangis itu maka berkatalah
kedua itu bahawasanya ia di anugerahkan Allaha Taa’laya amat kuat pada berbuat
bakti akan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya tiada di anugerahkan seorang daripada
malaikat seperti yang demikian itu.
Kemudian daripada itu beberapa
masanya maka sekelian jin itupun berbuat derhaka akan Allaha Taa’laya dan
bunuhlah sama sendirinya maka di suruhkan Allaha Taa’laya kepada mereka itu
delapan ratus nabi Allaha di dalam delapan ratus tahun suruh mereka itu
berperang dengan dia. Kemudian daripada itu maka di turunkan Allaha Taa’laya
malaikat daripada langit yang pertama maka di halaukan oleh malaikat itu kepada
suatu penjuru bumi maka berhimpunlah sekelian jin pada tempat itu.
Dan pada suatu riwayat
bahawasanya jin itu daripada anak cucu jana dan iblis itu daripada anak cucu jin
dan syaitan setengah daripada anak cucu iblis jua. Dan setengah daripada mereka
itu makan dan minum dan beristeri dan setengah daripada mereka itu tiada makan
dan tiada minum dan setengah daripada mereka itu berlain-lainan rupanya
setengah dengan setengahnya seperti rupa manusia dan setengah seperti rupa ular
dan setengah seperti rupa kuda dan setengah elok rupanya dan setengah seperti
rupa anjing dan setengah seperti babi dan lainnya dan setengah terbang ia ke
udara dan lainnya dan setengah mereka itu naik ia kepada langit itulah bagi
syaitan.
Adapun jin itu atas rupa yang
berlainan tetapi rupanya yang terlebih elok itulah terlebih baik daripadanya
dan pada suatu riwayat hadis bahawasanya adalah rupanya daripada tiga bahagi
suatu bagi mereka itu seperti katanya seperti bagita pada asal kitab dengan
tiada menyatakan rupanya Wa Allaha Aa’lama maka terbanglah ia ke udara dan
kedua bahagi seperti rupa binatang yang melata dan ketiga bahagi rupanya
seperti rupa manusia. Adalah bagi mereka itu tempat kediaman daripada rumah
tangganya.
Dan adapun sebab di namakan Jana
itu kerana terlindung daripada penglihatan mata manusia dan adalah nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama pesuruh Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya bagi segala
mereka itu mukmin masuk syurga dan yang kebanyakan daripada mereka itu isi
neraka. Dan adalah bagi mereka itu umurnya amat panjang seperti kata Qoadhoya
A’yaadho cerita daripada Sayadana A’laya radhoya Allaha a’naha katanya adalah
pada suatu hari duduk kami pada majlis rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama tiba-tiba datang seorang tua dan adalah pada tangannya suatu tongkat
memberi salam ia kepada nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama. Maka sahut nabi
akan salamnya serta ia bersabda baginya “Naik engkau hai jin. Apalah umpama
engkau?”. Maka sembahnya “Ya nabi Allaha, hamba ini Namaamada abana Hayatama
abana Laanasa abana Abalayasa (Iblis). Adalah hamba ini bertemu dengan nabi
Allaha Nuh A’layaha Al Salama dan sekelian nabi yang lain”.
Dan pada suatu riwayat hadis
bahawasanya jin itu beberapa kaum dan berlainan-lainan mazhabnya. Suatu kaum
daripada mazhab Qodarayaha (Qodariah) dan setengah daripada mazhab Marajayaha
(Marjiah) dan setengah daripada mazhab Raafaa’yaha (Rafiah) dan lainnya
daripada yang tersebut itu banyak lagi dan pada suatu riwayat hadis bahawasanya
adalah seorang daripada jin bersahabat dengan nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama dan adalah ia tempat kediamannya di negeri Nashobaya iaitu suatu tempat daripada negeri Sham dan jin daripada
negeri itu amat banyak tiada di ketahuilah bilangannya dan penghulunya inilah.
Dan pertama-tama pesuruh yang di
suruhkan oleh Iblis membawa khabar daripada perkataan malaikat yang di awan
kemudian maka di lontar oleh malaikat akan dia maka sekelian jin itupun larilah
ia dan sembilan orang mereka lalu mereka itu di sisi Kaa’bata Allaha dan kata
setengah tujuh orang maka di dengarnyalah nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama membaca Qoraana di sisi Kaa’bata. Maka meraka itupun datanglah bagi nabi
kerana elok bacaan itu dan baik pendengarannya maka ia pun masuklah pada agama
Asalama serta sembahkan “Ya rasul Allaha, adakah makanan hamba dan adalah
makanan kenderaan hamba”. Maka sabdanya “Adalah makanan kamu tiap-tiap segala
tulang yang di sembelih dan makanan kenderaan kamu katayana maka tegah oleh
nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama istinja dengan tulang dan katayana
kerana makanan saudara kamu tiadalah fakir panjangkan kalam.
Sumber : Kitab Taja Al Malaka (Mahkota Raja-Raja)
No comments:
Post a Comment