Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Setelah
sudah Ibrahim berkata-kata kepada bapanya demikian itu maka keluarlah ia dari
negeri Kufah maksudnya hendak ke negeri Sham. Maka masuklah Ibrahim ke negeri
Khozaana namanya maka di lihatnya orang di dalam negeri itu semuanya memakai
kain yang baik baju yang baik maka pergilah mereka itu mengadap rajanya. Maka
ujar Ibrahim kepada mereka itu “Ngapa maka kamu sekelian berhimpun-himpun dan
kemana pergi kamu ini” maka sahut mereka itu “Bahawa raja kami ini ada seorang
anaknya perempuan terlalu amat baik rupanya tiada berbagai pada masa ini.
Beberapa anak raja-raja hendak meminang dia tiada di beri raja kami maka
sekarang ia hendak memilih sendirinya barang kali berkenan kepada tuan puteri
itu. Maka itulah yang di perkenankan raja kerana raja sangat kasihnya akan
anaknya itu. Akan kata tuan puteri “Barang yang berkenan pada mataku ialah
kuambil akan suamiku”. Akan sekarang tujuh hari tujuh malamlah sudah
sahari-hari orang pergi kemudian maka seorang pun tiada di perkenankan di dalam
antara orang banyak itu. Maka ujar Ibrahim A’layaha Al Salama “Aku pun pergi
serta kamu hendak melihat segala kelakuan mereka itu” maka kata orang itu
“Baiklah, marilah kita pergi. Marilah tuan pergi serta hamba”.
Hataya
pergilah nabi Ibrahim dengan orang banyak. Setelah sampai kemudian maka
duduklah ia pada suatu penjuru medan itu di tengah orang banyak. Arakian telah
datanglah kepada waktu peredaran matahari maka keluarlah puteri Saraa dengan
tujuh ratus hambanya perempuan mengiringkan dia serta baik-baik rupanya dengan
pakaiannya yang indah-indah. Maka tuan puteri itu duduk di atas usungan dengan
tirai kelambunya daripada sutera yang nipis yang terlalu indah-indah
perbuatannya dan ada pada tangannya pada puteri itu suatu limau daripada emas
yang bertatahkan ratna mutu manikam maka berjalanlah mengeliling medan itu.
Setelah hampirlah ia kepada tempat nabi Ibrahim A’layaha Al Salama maka di
lihatnya seorang orang muda berdiri habis-habis orang banyak itu bercahaya-cahaya
mukanya gilang gemilang cahayanya dan amat elok rupanya. Adalah pada masa itu
maka di lontarnya limau yang pada tangannya itu ke hadapan nabi Ibrahim dan
hunusnya daripada tangannya lalu di hantarkannya ke hadapan Ibrahim A’layaha Al
Salama maka kembalilah ia ke istananya. Setelah di lihat oleh segala hamba raja
akan hal demikian itu maka dibawa oranglah akan nabi Ibrahim ke atas usungan
lalu di bawa oranglah masuk kepada raja. Maka di suruh raja duduk nabi Ibrahim
pun duduklah maka di lihat raja akan cahaya yang pada muka Ibrahim A’layaha Al
Salama itu gilang gemilang cahayanya iaitulah nabi Mahamada Rasawala Allaha Sholaya
Allaha A’layaha Al Salama pada dahinya terlihat raja.
Maka
kata raja akan anaknya “Hai Sataya Saraa
(Siti Sara), terlalu sekali tahu engkau memilih suami yang terlalu elok
rupanya. Sayang sedikit ia orang dagang di dalam itupun sudahlah ia akan untungmu.
Hai orang muda, apa namamu dan dari mana datangmu ke negeri kami ini” maka
sahut nabi Ibrahim “Bahawa hamba datang dari negeri Kufah hendak pergi ke benua
Sham”. Maka sabda raja “Berapa orang darang sertamu dan apa maksudmu pergi ke
benua Sham” maka sahut Ibrahim “Hamba datang seorang hamba suatu pun tiada.
Kehendak hamba ke benua Sham itu sahaja di suruhkan Allaha Taa’laya ke negeri
itu”. Hataya maka di suruh raja panggil orang besar-besar dan segala menteri
maka bekerjalah raja itu seperti adat segala raja-raja mengerjakan anaknya
tujuh hari tujuh malam berjaga makan minum bersukaan. Setelah itu maka di
nikahkannyalah Ibrahim dengan Siti Sara. Setelah sudah nikah maka segala orang
kaya itupun dan segala menteri sekelian mengamburkan emas dan perak atas nabi
Ibrahim A’layaha Al Salama dan orang berpersembahkan emas dan perak dan pakaian
yang indah-indah akan Ibrahim dan puteri Sara terlalu banyak.
Adapun
akan puteri Sara itu terlalu baik rupanya tiada ada samanya di dalam dunia ini
pada masa itu tiada seorang juapun seperti rupa tuan puteri itu maka terlalulah
kasih nabi Ibrahim A’layaha Al Salama akan dia dan duduklah nabi Ibrahim di
dalam mahligai Siti Sara beberapa bulan. Maka kata nabi Ibrahim “Hai Siti Sara,
bahawa hamba hendak pergi ke benua Sham kerana niat hamba datang ke mari ini
pun di titahkan Allaha Taa’laya dari benua Kufah pergi ke benua Sham masa akan
sekarang apa bicara tuan hamba akan hamba hendak berjalan ke benua Sham”. Maka
sahut Siti Sara “Tiada dapat hamba bercerai dengan tuan hamba. Bahawasanya
barang kemana tuan hamba pergi sertalah hamba dengan tuan hamba. Akan negeri
bapa hamba ini tiada berguna kepada hamba”. Hataya maka Siti Sara pun
bermohonlah kepada ayah bondanya akan mengikut nabi Ibrahim A’layaha Al Salama
maka di beri izin oleh ayah bondanya “Pergilah engkau mengikut suamimu dan tahu
engkau menaruhkan dirimu kepadanya”.
Kelakian
maka keluarlah ia dari negeri itu lalu mengikut jalan ke benua Sham. Setelah
itu maka berjalanlah nabi Ibrahim A’layaha Al Salama membawa puteri Sara.
Berapa lamanya ia berjalan maka sampailah pada sebuah negeri bernama Khomasho dan ada seorang raja di dalam
negeri itu terlalu aniaya dan tiada sekali kasihan ia akan segala hamba Allaha
pada mengambil harta mereka itu dan tiada dapat ia melihat benda orang yang
baik dan senjata orang yang baik dan tiada dapat ia melihat anak isteri orang
yang baik. Setelah di dengar Ibrahim akan warta demikian itu maka di perbuat
nabi Ibrahim suatu peti yang besar maka di masukkannya akan isterinya Siti Sara
ke dalam peti itu lalu di naikkannya keatas untanya maka berjalanlah nabi
Allaha Ibrahim. Setelah sampailah ia ke negeri Khomasho itu maka segala orang yang empunya jalanraya itupun
berdatang sembah kepada rajanya sembahnya “Ya tuanku shah alam, bahawa ada
seorang muda baharu datang ada di bawanya suatu peti yang besar di atas unta.
Apa-apa di dalamnya tiada hamba shah alam ketahui”. Maka sabda raja itu
“Hendaklah kamu bawa kemari khazanah itu”.
Hataya
maka nabi Allaha Ibrahim pun di bawa oranglah ke hadapan raja itu maka titah
raja “Apa di dalam peti yang besar ini” maka sahut nabi Allaha Ibrahim A’layaha
Al Salama “Saudara hamba” ertinya yang Asalama itu saudara samanya Asakama maka
titah raja “Bawalah masuk khazanah itu ke dalam istanaku ini dan orang muda ini
taruh di dalam penjara”. Hataya maka khazanah itupun di bawa oranglah masuk ke
istana raja itu dan nabi Allaha Ibrahim pun di penjarakan oranglah. Hataya maka
raja pun masuklah ke istana maka nabi Ibrahim pun dukacitalah hatinya maka pada
ketika itu juga Jibril A’layaha Al Salama pun datang kepada nabi Ibrahim
ujarnya “Jangan tuan hamba dukacita bahawasanya tiada dapat seorang juapun
berbuat khianat kepada isi rumahmu dan kepadamu. Sekarang lihatlah olehmu ya
nabi Allaha di bukakan Allaha Taa’laya hijab daripada matamu maka tuan hamba
lihatlah kelakuan raja dengan Siti Sara itu” Jibril pun kembali. Hataya maka di
suruh raja buka khazanah itu setelah di buka orang maka di lihat oleh raja itu
seorang perempuan terlalu amat baik rupanya dan segala istana raja itupun
teranglah oleh cahaya mukanya.
Maka
raja itupun terlalu sukacita sangat hatinya melihat rupa Siti Sara itu tiadalah
tertahan lagi hatinya maka iapun hendak melangkahkan kakinya akan menghampiri
Siti Sara maka kedua kaki raja itupun di pegangkan oleh bumi. Maka ia hendak
berbangkit tiada dapat maka hendak di capai raja itu akan Siti Sara itu dengan
tangannya maka kedua tangannya raja itupun kudung. Bermula nabi Ibrahim pun
melihat dari jauh akan kelakuan itu maka bersabda raja “Hai perempuan yang amat
elok rupamu, minta doalah engkau kepada tuhanmu supaya sembuh tanganku daripada
kudung ini dan engkau pun sahaja kulepaskan kembali kepada saudaramu”. Maka di
minta Siti Sara kepada Allaha Taa’laya maka tangan raja pun sembuhlah. Telah di
lihat dirinya baik seperti dahulu maka sekali lagi ia hendak menjabat Siti Sara
dengan katanya “Marilah tuan kita duduk di dalam istana bersukaan” maka di
kudung akan Allaha Taa’laya kedua tangannya. Setelah di lihat tangannya
terkudung maka katanya “Hai perempuan yang amat mulia, minta doalah tuan sekali
lagi supaya kembali tanganku ini dan engkau pun sahaja kulepaskanlah” maka
minta doa pula Siti Sara kepada Allaha Taa’laya maka kembalikan Allaha pula
tangannya itu seperti adanya dahulu itu.
Kata
ahli Al Tafsir, tiga kali ia hendak berbuat khianat akan Siti Sara maka ketiga
kalinya di kudungkan Allaha Taa’laya tangannya. Setelah itu maka taubatlah ia
kepada Allaha Taa’laya maka sabda raja itu “Telah tiga kalilah aku hendak
berbuat khianat akan dikau tiada di beri Allaha Taa’laya aku berbuat jahat
kepadamu. Sekarang pun telah taubatlah aku kepada Allaha Taa’laya dan takutlah
aku akan dia. Bahawasanya tiadalah aku berbuat aniaya lagi kemudian daripada
sudah kurasai bala yang demikian ini”. Maka kata Siti Sara “Jika seperti kata
raja itu telah berbahagialah raja di dalam dunia dan di dalam akhirat dan
hendaklah raja mengembalikan segala hak orang yang di aniaya itu kepada yang
empunya dia pada masa yang telah lalu” maka sabda raja “Hai perempuan yang
berbahagia, akan orang muda itu apa padamu” maka sahut Siti Sara “Iaitu suami
hamba dan namanya nabi Allaha Ibrahim”.
Hataya
maka di suruh raja keluarkan nabi Allaha Ibrahim di dalam penjara itu maka di
bawa orang hampir kepada raja maka di anugerahkan raja Khomasho akan dia pakaian yang mulia-mulia dan di kurnia raja akan
Siti Sara seorang sahaya perempuan yang muda baharu dua belas umurnya terlalu
elok rupanya maka sabda raja “Ambillah olehmu sahaya ini kuberi akan kamu kedua
dengan pergilah kamu barang kemana yang kamu kehendaki”. Hataya maka di bawa
oranglah Siti Sara keluar kepada nabi Ibrahim setelah bertemu Siti Sara dengan
suaminya maka berceritalah Siti Sara kepada nabi Ibrahim akan kelakuan raja itu
kerana di dalam hatinya tiada di lihat nabi Ibrahim akan halnya itu. Maka berkata
nabi Ibrahim “Jangan tuan hamba hikayatkan pada hamba kelakuan raja, nyatalah
di perlihatkan Allaha Taa’laya pada hambamu segala barang yang di perbuatnya itu”
maka diamlah Siti Sara. Setelah itu maka kata nabi Ibrahim “Apa namanya sahaya
ini” maka sahut Siti Sara “Tiada hamba ketahui namanya tetapi ini penjawat kaki
tangan raja itu” maka kata Ibrahim “Jika demikian Hajara (Hajar) lah namanya budak ini” sebermula Hajar itulah nenek
rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama.
Setelah
itu maka nabi Ibrahim pun berjalanlah daripada negeri Khomasho itu berapa lamanya sampailah ia ke bumi Bayata Al Maqodasa
pada suatu dusun Falasathoyana (Falisthin)
namanya maka tempat itu padang tiada ada pohon kayu-kayunya pada bumi itu maka
Jibril A’layaha Al Salama pun datang kepada nabi Allaha ujarnya “Ya Ibrahim,
bahawa firman Allaha Taa’laya, hendaklah tuan hamba pandang pada segala bumi
ini yang mana sampai mata tuan hamba itu nescaya di tumbuhkan Allaha Taa’laya
segala pohon kayu yang berbuah akan rezeki segala manusia” maka di pandang nabi
Allaha Ibrahim lah segala bumi itu hingga sampai mata air di dalam bumi pun di
lihatnya maka had mana yang sampai pandangan nabi Allaha Ibrahim itulah di
tumbuhkan Allaha Taa’laya segala kayu-kayuan maka berhentilah nabi Allaha
Ibrahim pada tempat itu berbuat rumah.
Sebermula
segala anak cucu Saama anak nabi Allaha Nuh, di sanalah ia diam berbuat dusun
sekira-kira empat ratus buah dusun di
perbuat mereka itu di sana. Adapun kerja nabi Allaha Ibrahim mengajarkan orang
ilmu syariat dan thorikat dan hakikat dan makrifat maka berhimpunlah segala
manusia berajar kepada nabi Allaha Ibrahim A’layaha Al Salama. Maka kata mereka
itu “Ya nabi Allaha, hendak kiranya perbuatkan kami suatu masjid akan tempat
kami menyembah Allaha Taa’laya dan berbuat kebaktian kami kepadanya. Firman
Allaha Taa’laya “Hai Jibril, pergilah engkau ke dalam syurga. Ambil olehmu
suatu batu bawa kepada hambaku Ibrahim akan kiblat mereka itu” maka Jibril pun
pergilah mengambil batu itu lalu di bawa kepada nabi Allaha “Bahawa inilah batu
di dalam syurga maka perbuat oleh tuan hamba suatu masjid akan tempat segala
manusia berbuat ibadat maka kau menyembah Allaha Taa’laya”. Maka di perbuat
nabi Ibrahim lah masjid pada bumi itu maka di namai masjid itu Bayata Al Maqodasa hingga datang
sekarang. Kata ahli al tafsir bahawa empat ribu anabayaa berkiblat pada masjid Bayata Al Maqodasa hingga datang kepada
zaman rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama di pindahkan Allaha
Taa’laya kiblat segala nabi kepada Kaa’bata Allaha.
Maka
datang firman Allaha Taa’laya kepada nabi Ibrahim menyuruh ia pergi kepada
Namrut ke benua Babil. Akan kata Jibril “Pergilah tuan hamba kepada Namrut
dengan segala bala tenteranya kerana mereka itu kafir akan Allaha Taa’laya dan
akan rasulnya. Maka hendaklah tuan hamba suruh mereka itu membawa iman kepada
Allaha Taa’laya”. Setelah itu maka nabi Ibrahim pun berjalanlah ke benua Kufah
dan akan Siti Sara di tinggalkan nabi Allaha Ibrahim di Bayata Al Maqodasa.
Setelah sampai nabi Ibrahim ke negeri Babil lalu masuklah ia mendapatkan Namrut
a’layaha laa’nata maka ujar nabi Allaha Ibrahim “Hai raja Namrut, sebutkan
olehmu Laa Alaha Alaa Allaha Abaraahayama Rasawala Allaha Wa Nabayaha.
Bahawasanya Allaha Taa’laya yang esa tiada tuhan melainkan Allaha dan
bahawasanya aku Ibrahim rasul Allaha dan nabinya”.
Maka
sahut Namrut “Hai Ibrahim, tiada sesuatu jua pun kehendakku kepada tuhanmu itu
dan ingin sekali-kali hatiku akan kerajaan tuhanmu itu. Setelah sudah kuperbuat
suatu pegawai hendak berperang dengan tuhanmu di langit itu supaya kerajaannya
di langit itu pun boleh kepadaku”. Maka kata nabi Ibrahim “Hai Namrut, betapa
dayamu hendak naik ke langit. Bahawasanya tuhanku itu amat tinggi tiada sampai
kepadanya suatu kejahatan dan kebinasaan melainkan ia jua tuhan yang
menyampaikan kejahatan dan kebinasaan bagi barang siapa yang di kehendakinya”.
Maka ujar Namrut “Hai Ibrahim, lihatlah olehmu pekerjaanku. Telah kupeliharakan
empat ekor burung gergasi maka burung itulah yang menyampaikan daku kepada
tuhanmu itu”. Hataya maka kembalilah nabi Allaha Ibrahim berhentikan lelahnya
pada suatu rumah di dalam negeri itu.
Kelakian
maka Namrut pun bicaralah ia akan kerjanya hendak naik ke langit itu dan
peliharanya empat ekor burung gergasi pagi dan petang di berinya makan. Setelah
besarlah burung itu seperti seekor unta besarnya maka di perbuat Namrut tempat
kediamannya di atas burung itu bertingkap di percat dengan air emas dan
berkisi-kisi dari kanannya dan dari kirinya, dari hadapannya dan dari
belakangnya supaya jangan ia jatuh. Terlalu indah-indah perbuatannya emas
bertatahkan ratna mutu manikam. Kehendaknya supaya di lihat oleh segala bala
tenteranya akan dia.
Setelah
sudah di perbuatnya maka kata Namrut “Sebagaimana pula bicara kita supaya
burung ini terbang naik ke langit”. Maka datang Iblis kepada Namrut katanya
“Ada suatu bicara kepada hamba. Hendaklah raja perlaparkan burung itu sehari
semalam jangan di beri ia makan daging kemudian maka kenakanlah pelana
bertingkab ke atas belakangnya. Maka di bubuh daging makanan itu pada hujung
kayu yang tiada sampai di ambilnya daging itu dan di lekatkan kayu itu kepada
pelana yang di belakangnya. Maka di helakan daging itu keatas langit nescaya di
bawanyalah raja terbang keatas langit dan barangkali raja hendak turun maka kibarkan
daging itu ke bawah nescaya di bawanya pula raja kembali ke istana raja”. Setelah
Namrut mendengar kata Iblis itu maka katanya “Inilah bicara yang benar. Bahawa
bicara aku pun demikian juga” maka di perbuatnyalah seperti kata Iblis itu.
Setelah
laparlah burung itu dua hari dua malam tiada di berinya makan maka di
kenakannyalah tempat kenaikannya keatas belakang burung gergasi itu. Maka
naiklah Namrut keatas maka di terbangkanlah keatas sekira-kira dua jam lamanya
kerana berkehendak ia akan makanannya itu. Setelah di lihat Namrut kebawah
adalah bumi sebesar dadu kerana daripada sangat tingginya itu. Maka di ambilnya
Namrut di panahnya keatas maka firman Allaha Taa’laya “Hai Jibril, ambil olehmu
anak panah Namrut itu maka di cucukkan kepada belakangn ikan Nun yang
menanggung bumi itu. Kemudian maka kau kembalikan pula anak panah itu kepadanya
supaya jangan putus asa seteruku daripada kehendaknya”. Maka di ambil Jibril
akan anak panah Namrut itu lalu di cucukkannya ke belakang ikan Nun maka sembah
ikan Nun “Ya tuhanku, bahawasanya hamba tiada berdosa mengapa maka senjata
seterumu kau suruh cucukkan ke belakang hambamu”. Maka firman Allaha “Diamlah
engkau hai ikan Nun, aku jua yang amat tahu akan sakitmu itu. Bahawasanya lagi
akan kulepaskan engkau daripada di sembelih orang akan dikau itulah bila sama
hingga datang kepada hari kiamat”.
Hataya
maka di ambil Jibril lah anak panah Namrut itu lalu di kembalikannya kepada
Namrut itu. Setelah di lihat Namrut anak panah itu datang kepadanya dan darah
ikan itupun lekat pada mata panahnya maka katanya “Sanya sampailah maksudku dan
kenalah panahku ini pada tuhan yang di langit itu dan telah kuperoleh kerajaan
langit dan bumi sekeliannya di dalam tanganku”. Maka daging itupun di
ubahkannya oleh Namrut kebawah maka di lihat burung itu makanan itu kebawah
maka di usirnya makanan itu kebawah lalu terbanglah ia turun terlalu pantas.
Maka Namrut pun dengan seribu kesakitanlah ia menimbangkan dirinya tiadalah
tetap kedua kakinya atas pelana itu. Maka dengan hal yang demikian maka Namrut
a’layaha laa’nata pun jatuh ke bumi hingga mukanya dan janggutnya berlumur
dengan lumpur. Maka Iblis pun datang mengaku-ngaku akan dia serta katanya
“Batapa hal raja demikian ini” maka sahut Namrut “Telah kuperolehlah kerajaan
langit dan alahlah ia daripada aku. Telah kupanah keatas langit maka kembali
pula anak panahku berlumur-lumur darah itulah alamat” maka kata Iblis
“Sungguhlah seperti katamu itu dan adalah kulihat alamatnya pada mukamu dan
janggutmu itu berlumur-lumur tanah”.
Setelah
Namrut kembali ke istananya maka nabi Allaha Ibrahim pun datang kepada Namrut.
Tatkala itu ia di arak oleh menterinya dan segala tenteranya sekelian maka kata
nabi Ibrahim “Hai Namrut, bahawasanya adalah engkau di jadikan Allaha Taa’laya
raja di dalam buminya dan telah di sampaikan segala kehendakmu di dalam dunia
ini. Apa jua engkau tiada mengikut titahnya dan tiada percaya engkau akan
keesaannya dan kudratnya dan jikalau sekiranya percaya engkau akan dia nescaya
di tambahinya kebesaranmu di dalam akhirat pun engkau beroleh kerajaan terlalu
besar daripada kerajaan dunia ini lagi amat kekal nikmatnya tiada akan hilang
dan binasa selamanya”. Maka kata Namrut “Hai Ibrahim, tiada aku berkehendak
sekali-kali akan nikmat tuhanmu itu dan telah kuperoleh kerajaan di langit dan
bumi. Hanya sanya tuhanmu itu kubunuh akan dia tatkala kunaik ke langit itu dan
itulah tandanya mati bahawa anak panahku berlumur dengan darah. Jika tiada
engkau percaya maka lihatlah olehmu akan dia”.
Maka
sahut “Maha suci dan maha tinggi tuhanku daripada katamu. Bahawa sekali-kali
tiada dapat engkau membunuh dia bahawasanya tuhanku itu tiada sampai kejahatan
manusia kepadanya. Ia jua tuhan yang memurkai dan tiada ia di murkai orang dan
ia jua tuhan yang memberi rezeki dan tiada ia di beri orang rezeki dan tuhanku
jua yang menjadikan segala sesuatu dengan tiada ia yang di jadikan dan ia jua
tuhan yang mematikan segala sesuatu dan tiada ia dapat di matikan seorang.
Ialah tuhan yang amat kekal wujudnya selama-lamanya yang tiada akan hilang dan binasa
adanya. Ia jua tuhanku yang menghidupkan dan mematikan maka kepadanya jua di
himpunkan kami sekelian pada hari kiamat”.
Maka
kata Namrut “Hai Ibrahim, berapa banyak tentera tuhanmu itu. Adakah seperti
tenteraku ini” maka ujar Ibrahim “Bahawa tentera tuhanku itu lagi terpemanai
banyaknya dan tiada siapa tahu akan bilangannya melainkan ia jua seperti firman
tuhanku kepada kekasihnya nabi yang lagi akan datang pada Akhora Al Zamana Mahamada rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama Wa Maa Yaa’lama Janawada Rabaka Alaa Hawa Wa Maahaya Alaa Zakaraya
Lalabashara Tiada siapa yang tahu akan tentera tuhanmu melainkan ia jua
yang amat mengetahui akan banyaknya daripada segala manusia dan malaikat dan
jin sekeliannya dan lain daripada itupun. Hai Namrut, barang yang ada padamu
itu ia jua empunya dia”. Maka kata Namrut “Hai Ibrahim, jika sungguh seperti
katamu itu suruhlah tuhanmu itu menghimpunkan segala tenteranya. Bahawa aku pun
akan menghimpunkan segala tenteraku dari Masyrik datang ke Maghrib supaya kita berperang”.
Maka sahut Ibrahim “Baiklah sekarang kau himpunkanlah tenteramu dahulu bahawa
tentera tuhanku itu adalah ia sahaja sudah terhimpun kepadanya barangkali di
kehendakinya adalah ia. Bahawasanya dengan suatu jenis tentera tuhanku itu pun
nescaya tiada akan terlawan oleh tenteramu itu” maka Ibrahim pun kembalilah
kepada tempatnya.
Adapun Namrut laa’nata Allaha menyuruhkan segala menterinya
menghimpunkan segala tenteranya dan laskarnya kepada pihak Masyrik dan Maghrib
lalu ke benua Sham dan ke benua Rom dan Hindustan, Turkistan dan kepada benua
Habshah dan tujuh tahun lamanya ia menghimpunkan segala laskarnya dan
tenteranya yang tiada terhisabkan banyaknya itu. Maka berhimpunlah segala
tenteranya ke negeri Babil terlalu banyak hingga segala hutan padang pun
semuanya berisi manusia. Kelakian maka nabi Allaha Ibrahim datang kepada Namrut
maka ujar nabi Allaha Ibrahim “Hai raja Namrut, tiadakah malu engkau akan
Allaha Taa’laya tuhan yang esa dari kerana ia memberi rezeki akan dikau dan
yang mengurnia engkau kekayaan di dalam dunia ini yang amat tiada terkira serta
menyampaikan segala maksudmu maka membawa imanlah engkau kepada Allaha Taa’laya
supaya kekalkannya kerajaanmu itu di dalam akhirat. Bahawa kerajaan dunia ini
segera lagi akan hilang dan binasa. Hanya sanya kerajaan itu jua yang kekal
tiada berkesudahan”. Maka kata Namrut “Hai Ibrahim, tiadakah kukatakan padamu
tiada berkehendak aku kepada tuhanmu dan tuhanmu pun tiada berkehendak kepada
aku. Sekarang telah kuhimpunlah segala tenteraku yang tiada lagi terpemanai
banyaknya itu akan berperang dengan tentera tuhanmu”.
Setelah di dengar nabi
Ibrahim kata Namrut itu maka iapun berseru-seru kepada Allaha Taa’laya “Ya
tuhanku, bahawa malaun ini hendak berperang dengan dikau maka binasakanlah
olehmu akan dia. Tiadalah mau ia menurut agamamu”. Maka Jibril pun datang
kepada Ibrahim A’layaha Al Salama adapun ujarnya “Salam Allaha atasmu ya nabi
Allaha, bahawa doamu itu telah di perkenankan Allaha Taa’laya. Firmannya tiada
kubinasakan seteruku itu dengan laskar daripada malaikat dan jin dan segala
manusia. Hanya sanya kubinasakan ia dengan sekurang-kurang laskarku iaitu
tentera nyamuk”. Hataya maka firman Allaha Taa’laya pada malaikat yang memegang
raja nyamuk “Hai malaikat yang memegang nyamuk, keluarkanlah olehmu tentera
nyamuk itu kepada bumi yang berisi kaum Namrut”. Maka sembah malaikat itu “Ya
tuhanku, berapa banyaknya hambamu keluarkan jikalau kiranya semuanya nescaya
tiada akan luas ia di dalam dunia ini” maka firman Allaha Taa’laya
“Keluarkanlah olehmu sekira-kira dapat membinasakan kaum seteruku jua”. Hataya
maka keluar nyamuk itu daripada sisirkan bukit Qaf lalu terbang ke udara
seperti awan yang tebal lakunya maka lalu ia terbang ke bumi Babil.
Maka kata
mereka itu “Apa yang datang kepada kita seperti awan hitam lakunya itu” maka
ujar nabi Ibrahim “Hai Namrut, inilah tentera tuhanku telah datanglah ia”.
Setelah di lihat oleh Namrut seperti awan yang hitam turun dari langit maka
katanya “Binatang apa yang datang ini ya Ibrahim” maka ujar nabi Allaha “Itulah
yang sekurang-kurang tentera tuhanku iaitu nyamuk di datangkan Allaha Taa’laya
kepada kamu”. Maka kata Namrut “Inikah tuhanmu ya Ibrahim laskar seperti
tenteraku di atas kenderaan dengan memakai makota yang keemasan dan berbaju
zirah daripada emas dan perak. Hai segala bala tenteraku dirikanlah oleh kamu
segala panji-panji kita dan palulah genderang serunai kita”. Kelakian maka di
palu oranglah gendering dan di tiup oranglah serunai maka dirikan mereka itu
panji-panji dam masing-masing mereka itu terlalu azmat bunyinya seperti akan
belah bumi lakunya.
Hataya maka turunlah nyamuk itu kebumi adalah besarnya
nyamuk itu seperti besar langau. Maka pada seekor nyamuk itu seorang manusia di
bunuhnya maka di tikamnya dengan belalainya itu atas kepalanya mereka itu
hingga sampai ke otaknya maka di hirupnya darah mereka itu habis kering. Maka
tiadalah berdiri mereka itu atas bumi lagi maka tinggallah segala kenderaannya
mereka itu dengan tiada siapa menaik dia. Setelah di lihat Namrut hal segala
tenteranya yang demikian itu maka hairanlah ia maka ada pula seekor penghulu
nyamuk itu. Kelakian sebelah tempang dan matanya sebelah buta maka minta doa
kepada Allaha Taa’laya sembahnya “Ya tuhanku, kurnia olehmu kiranya hambamu
pengusaha-usahan supaya hambamu boleh membinasakan seterumu Namrut itu”. Maka
firman Allaha Taa’laya “Hai penghulu nyamuk, kuperkenankanlah pintamu itu maka
pergilah engkau kepada Namrut itu. Bunuhlah olehmu akan dia”.
Hataya maka terbanglah
penghulu nyamuk itu pergi kepada raja Namrut. Bermula raja Namrut pun masuklah
ke dalam mahligainya maka duduklah ia di sisi isterinya seraya berkata-kata.
Katanya “Nyamuk yang inilah yang berbinasakan segala tentera kita dan seekor
nyamuk pun tiada terbunuh oleh kita”. Hataya maka nyamuk yang tempang lagi buta
itupun datang kehadapan Namrut maka kata Namrut pada isterinya “Inilah nyamuk
yang berbinasa rakyat kita itu”. Baharu hendak di tangkap oleh Namrut akan
nyamuk itu maka nyamuk itupun masuklah ke dalam hidung Namrut lalu kepada
otaknya. Di makanlah otak Namrut dengan kisas Allaha Taa’laya maka Namrut pun
tiadalah dapat tidur dan tiadalah berhenti daripada mengerang barang saat
juapun.
Setelah di dengar oleh nabi Allaha Ibrahim akan Namrut yang demikian
itu maka nabi Allaha pun datang kepada Namrut ujarnya “Hai Namrut, katalah
olehmu Laa Alaha Alaa Allaha Abaraahayama Rasawala Allaha”. Maka sahut
Namrut “Siapa naik saksi bagimu hai Ibrahim bahawa tuhanmu itu sebenarnya dan
engkau pesuruhnya” maka kata nabi Allaha Ibrahim “Segala pohon kayu di dalam
kampungmu ini. Ialah saksiku bahawa tuhanku Allaha Taa’laya sebenarnya tuhan
yang esa dan akan lagi pesuruhnya dengan sebenarnya”. Setelah kata nabi Allaha
Ibrahim demikian itu maka segala batu kayu-kayuan yang di dalam pagar Namrut
itu maka berseru-seru katanya “Laa Alaha Alaa Allaha Abaraahayama Rasawala
Allaha Wa Nabayaha”.
Maka kata Namrut “Hai segala kamu sekelian
hendaklah kamu tebang segala pohon kayu yang berseru-seru itu dengan segala
batu di dalam pagarku ini. Buangkan oleh kamu” maka di kerjakan oranglah seperti
kata Namrut itu maka amat hairanlah nabi Allaha Ibrahim melihat hal Namrut itu.
Maka firman Allaha Taa’laya “Hai Ibrahim, katakan olehmu sekali lagi kepadanya”
maka kata nabi Allaha Ibrahim “Kata olehmu hai Namrut seperti kataku dengan
tulus hatimu Laa Alaha Alaa Allaha Abaraahayama Rasawala Allaha”. Maka kata
Namrut “Siapa saksimu yang demikian itu maka sahut nabi Allaha Ibrahim
“Daripada isi rumahnya itu saksiku” maka berseru-seru segala pintu dan dinding
rumahnya dan segala keemasan kala kusirnya mengata Laa Alaha Alaa Allaha
Abaraahayama Rasawala Allaha”. Maka di suruh Namrut robohkan segala rumahnya
yang berseru-seru itu “Semuanya bakar oleh kamu “ maka di kerjakan oranglah
seperti kata Namrut itu maka iapun pindah turun dari rumahnya itu pada suatu rumah
yang lain. Maka adapun akan sakit kepalanya itupun makin sangat di rasainya dan
tiadalah ia istirehat seketika juapun melainkan di ambilnya suatu godam besi di
suruhnya palu pada kepalanya itu.
Maka pergi pula nabi Ibrahim sekali lagi
kepada Namrut katanya “Amat ajaiblah kumelihatkan halmu ini. Jika sekiranya
engkau sebut seperti kataku itu nescaya keluarlah nyamuk itu daripada
kepalamu”. Maka kata Namrut “Siapa saksimu akan dikau nabi dan tuhanmu itu
sebenarnya” maka sahut nabi Ibrahim “Kain bajumu itu akan saksiku” maka
berseru-seru kain baju Namrut itu Laa Alaha Alaa Allaha Abaraahayama Rasawala
Allaha maka di belah-belah Namrut kain bajunya itu di pakainya baju yang lain
pula. Hataya maka Jibril A’layaha Al Salama pun turun kepada nabi Ibrahim maka ujarnya
“Salam Allaha Taa’laya atas tuan hamba ya nabi Allaha. Bahawa firman Allaha
Taa’laya telah tiadalah Namrut itu membawa iman kepada Allaha dan rasulnya.
Bahawasanya ia itulah kafir yang terlebih keras hatinya tiadalah kafir yang
lainnya sepertinya. Adapun kebanyakan kafir apabila ia merasai azab nescaya
membawa imanlah ia kepada Allaha Taa’laya jika tiada ada sungguhnya di dalam
hatinya sekalipun hingga dikatanyalah dengan lidahnya kerana daripada sangat di
rasainya. Maka ia ini tiadalah akan ikrar pada mengatakan kata yang
sebenarnya”.
Kata ahli al tafsir adapun lama Namrut di dalam azab Allaha itu
empat puluh hari empat puluh malam tiada boleh tidur dan tiada berhenti
daripada mengerang dan mengadu-ngadu kerana daripada sangat sakitnya menderita.
Maka nabi Allaha Ibrahim pun pulang kepada tempatnya hataya maka Namrut
laa’nata Allaha pun matilah dengan azabnya yang amat besar. Kemudian maka
berhimpunlah kaum Namrut itu pergi mendapatkan nabi Allaha Ibrahim maka kata
mereka itu “Ya nabi Allaha, raja Namrut telah matilah ia” maka ujar nabi Allaha
Ibrahim “Tanamkan oleh kamu akan dia seperti adat perintah segala raja-raja
kamu yang dahulu kala itu” maka di kerjakan mereka itulah akan dia. Setelah itu
maka segala kaum Namrut pun semuanya masuk Asalama membawa iman membawa agama
nabi Allaha Ibrahim A’layaha Al Salama.
Adapun kata setengah a’lama adalah
Namrut di dalam seksa di makan nyamuk otak kepalanya itu empat bulan lamanya
maka nyamuk itu keluar daripada hidung Namrut. Maka Malaka Al Mawata pun datang
mengambil nyawanya dengan seksa yang amat sangat. Maka adalah di rasainya seksa
bekas ambil Malaka Al Mawata dan seksa kubur hingga datang kepada hari kiamat.
Kata A’bada Allaha bana Masaa’wada radhoya Allaha a’naha tatkala perang Badar
“Adalah aku serta rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Al Salama maka adalah
orang daripada kami maka kuparangkan Abawa Jahala kena bahunya. Maka rebahlah
ia maka kunaiki atas dadanya maka katanya “Ya Mahamada, selama ini engkau
berseteru dengan daku, sekarang kuambil akan kekasihku” lalu kutikam dadanya
dengan hanjar serta kataku “Baharu sekaranglah engkau katakan Mahamada rasul
Allaha itu kekasihmu, dahulunya engkau yang terlebih daripada orang banyak””.
Adapun
akan Namrut ini datang kepada matinya tiada akan berubah hatinya daripada kafir
akan Allaha Taa’laya dan rasulnya, pada hari kiamat pun ia meninggal juga. Kata
sayadana A’laya radhoya Allaha a’naha adalah pada hari kiamat tatkala berhimpun
segala makhluk di padang Mahasyara akan di kira-kira ia maka di suruh nabi Allaha
Sholaya Allaha A’layaha Al Salama bilal bang maka naiklah bilal keatas mimbar
dan banglah ia maka tatkala sampai pada mengatakan Ashahada Ana Mahamada
Rasawala Allaha maka kata Namrut laa’nata Allaha di dalam banyak itu ujarnya
“Bahawa Ibrahim dan Mahamada keduanya itu bukannya rasul Allaha”. Maka
bahawasanya ialah kafir yang amat takbur hatinya lagi sesat. Beberapa manusia
yang mengikutnya maka binasalah sekelian mereka itu sertanya masuk ke dalam
neraka kerana pada hidupnya pun kafir dan matinya pun kafir dan tatkala
berbangkit pada hari kiamat pun ia mungkar jua pada hal lihatnya segala tanda
Allaha Taa’laya yang amat nyata.
Bermula
segala kaum Namrut yang ada lagi tinggal daripada mati di makan nyamuk itu
tatkala sudah mati Namrut maka semuanya mereka itu datang kepada nabi Ibrahim.
maka kata mereka itu “Bahawa kami sekelian ini jadi hambalah kepada tuan hamba
dan firman tuan hamba itulah kami sekelian ikut dan tuan hambalah kami sekelian
rajakan di dalam negeri Babil”. Maka sahut nabi Ibrahim “Akan apa gunanya
kerajaan dunia ini kerana aku nabi Allaha. Bahawa negeri Babil ini negeri
segala raja-raja hanya kupinta kepada kamu sekelian kamu mengikut pada agamaku
jua. Jangan kamu sembah segala sesuatu melainkan Allaha Taa’laya jua yang kamu
sembah. Sanya ialah tuhan yang sebenarnya esa ia tiada sekutu baginya dan aku
nabinya dan pesuruhnya kepada kamu sekelian akan mengajar kamu ilmu yang
sebenarnya dan akan memberi tahu pahala syurga dan segala nikmatnya akan
membalas kamu yang menyembah Allaha Taa’laya dan seksa neraka dengan
berbagai-bagai azabnya akan kamu yang menyembah sesuatu yang lain daripada
Allaha Taa’laya lagi derhaka kamu akan dia. Maka inilah aku jadikannya akan
nabi kamu dan rasulnya kepada kamu sekelian maka sekarang aku hendak kembali ke
benua Sham kerana benua Sham itu negeri segala anabayaa”. Maka ujar mereka itu
sekelian “Ya nabi Allaha, tiadalah kami mahu bercerai dengan tuan hamba barang
kemana nabi Allaha pergi bahawa kami sertalah” maka berhadir mereka tu mengikut
nabi Allaha Ibrahim.
Hataya maka
berjalanlah nabi Allaha Ibrahim serta mereka itu maka sampailah nabi Ibrahim
dengan segala tenteranya ke benua Habshah maka di perbaiki nabi Ibrahim negeri
itu barang yang tiada baik di suruhnya perbaiki dan segala kaum itupun masuk
agama Asalama, agama Ibrahim. setelah itu maka berjalan pula nabi Ibrahim dari
sana dengan segala tenteranya lalu ke negeri Thoba maka akan negeri itu asalnya
orang memerah susu unta jua maka tiada berkota. Maka di suruh nabi Allaha
perbuat negeri itu dengan kota paritnya kira-kira tiga bulan lamanya nabi
Allaha Ibrahim di dalam negeri itu maka berjalanlah dari itu dengan segala
tenteranya yang tiada terpemanai banyaknya itu lalu ke negeri Hamaya. Dari
negeri Hamaya lalu ke negeri Hamasho raja yang memberi Siti Hajar akan nabi
Allaha Ibrahim itu. Maka raja itupun dengan segala kaumnya masuk agama Asalama
dan segala negeri yang di lalui nabi Allaha Ibrahim itu semuanya masuk agama
Asalama mengikut nabi Ibrahim A’layaha Al Salama. Hataya maka nabi Allaha
Ibrahim ke negeri Hazayama maka raja di dalam negeri itu lari ke gunung dengan
segala rakyatnya tiada mahu agama Asalama maka tinggallah negeri itu dengan
tiada raja. Maka barang yang ada tinggal di dalam negeri itu sekeliannya masuk
agama Asalama.
Arakian
maka berjalanlah nabi Ibrahim di negeri itu maka di lihat nabi Allaha suatu
asap terbang daripada udara terlalu tebal maka kata nabi Ibrahim “Kemana
perginya asap itu” maka sahut mereka itu “Ya nabi Allaha, bahawa asap itu pergi
ia pada lima buah negeri, pertama negeri Sadawama (Sadom), kedua negeri A’ama,
ketiga negeri Dara Aa’ma, keempat negeri Faraayama, kelima negeri A’za Yamana
namanya. Maka adalah orang lima buah negeri itu mengerjakan kejahatan iaitu di
kerjakan mereka itu laki-laki sama, tiadalah ia bernafsu kepada perempuan lagi.
Maka meminanglah dia daripada sebuah negeri daripada laki-laki juga tiada
kepada perempuan lagi amat aniaya mereka itu dengan merampas harta orang dan
membunuh orang dengan tiada sebenarnya”. Setelah nabi Allaha Ibrahim mendengar
kata mereka itu maka kata nabi Ibrahim “Sanya jika demikian kerja mereka itu
sebenarnyalah di binasakan Allaha Taa’laya akan mereka itu dengan seksa yang
amat besar kerana kaum itu celaka”.
Maka
lalu nabi Ibrahim ke negeri Damsyik maka segala isi negeri itupun datang
mengalu-alukan nabi Allaha Ibrahim dan membawa imanlah telah mereka itu
sekelian kepada nabi Ibrahim. Hataya maka lalu nabi Ibrahim dari negeri itu ke
negeri Kanaa’ana (Kanaan), ke negeri Ashofahaana (Isfahan) dari negeri Isfahan
maka sampailah nabi Ibrahim ke Bayata Al Maqodasa. Maka Siti Sara pun
sukacitalah hatinya oleh melihat suaminya datang itu lagi dengan beberapa boleh
rampasan serta dengan tentera yang tiada terpemanai banyaknya. Hataya maka di
berikan Siti Sara akan Hajar itu kepada nabi Ibrahim A’layaha Al Salama.
Kelakian maka bersuka-sukaanlah nabi dengan Siti Hajar tiga hari tiga malam
maka dengan takdir Allaha Taa’laya dan kuasanya maka berpindahlah cahaya yang
maha mulia itu daripada dahi nabi Ibrahim kepada dahi Siti Hajar.
Setelah
itu maka nabi Ibrahim pun datang kepada Siti Sara maka di lihat oleh Siti Sara
akan cahaya yang di muka nabi Ibrahim itu telah tiadalah maka kata Siti Sara “Ya
nabi Allaha Ibrahim, tuan hamba serta baiki Hajar itu” maka sahut nabi Ibrahim
“Bahkan”. Hataya maka cemburuanlah Siti Sara akan Hajar maka di panggil Siti
Sara akan Hajar lalu di nistanya akan Siti Hajar maka di lihatnya
bercahaya-cahaya pada muka Hajar itu. Maka makin sangatlah amarahnya maka lalu
di cucuknya telinga Siti Hajar maka di bubuhnya anting-anting emas maka makin
sangat permai pula paras Siti Hajar. Setelah di lihat Siti Sara akan muka Hajar
itu tatkala sudah kerana anting-anting itu tiada memberi kecelaan makin
bertambah-tambah pula baik maka lalu di khatankan pula akan Hajar. Maka datang
Jibril kepada nabi Ibrahim ujarnya “Ya nabi Allaha, bahawa Allaha Taa’laya
berfirman kepada tuan hamba bahawa segala perempuan pada masa ini hingga datang
kepada hari kiamat hendaklah di khatankan seperti Siti Hajar di khatankan Siti
Sara”.
Hataya
maka kata Siti Sara “Ya nabi Allaha, bahawa Hajar ini akan beranaklah ia dengan
tuan hamba bahawa aku tiada beranak dengan tuan hamba kerana sangat hasratku
hendak beroleh anak tiada di beri Allaha. Sekarang tiadalah dapat hamba melihat
Hajar itu beranak dengan tuan hamba. Jika kiranya tuan hamba kasih akan hamba
enyahkanlah ia daripada mata hamba”. Maka sahut nabi Ibrahim “Sekarang apa
kehendak tuan hamba akan dia” maka kata Siti Sara “Kehendak hamba tuan hamba
buangkanlah ia kepada tempat yang tiada berorang dan tiada tumbuh segala tumbuh-tumbuhan
dan tiada berbuah-buah kerana hamba sangat bercintakan nabi Ibrahim beranak
dengan orang lain”. Maka nabi Allaha Ibrahim pun amat dukacita hatinya oleh
mendengar kata Siti Sara itu hataya maka Jibril pun datang kepada nabi Ibrahim
maka kata Jibril “Ya nabi Allaha, tuhan seru alam berfirman kepada tuan hamba
hendaklah tuan hamba turut seperti kata Siti Sara itu.
Hataya
maka pada keesokan harinya maka di muatkan nabi Ibrahim segala mata benda Siti
Hajar keatas unta maka di bawanyalah Siti Hajar ke dalam hutan rimba seperti
kata Sara itu maka berjalanlah nabi Ibrahim kira-kira tiga hari perjalanan
jauhnya daripada negeri Sham maka di sanalah turunkan nabi Ibrahim akan Siti
Hajar dari atas untanya. maka kata nabi Ibrahim “Hai Hajar, tinggallah engkau
di sini. Bahawa kepada Allaha Taa’laya jua engkau kuserahkan dan jangan engkau
dukacita. Anasyaa datang juga melihat halmu”. Hataya maka kembalilah Ibrahim ke
benua Sham dengan dukacitanya. Maka Siti Hajar pun duduklah pada tempat itu
maka ternanti-nanti ia di sangkanya nabi Ibrahim akan datang tiada jua datang
mendapatkan dia.
Setelah
sampailah bulannya akan beranak maka makin sangatlah dukacita hati Siti Hajar
akan dirinya kerana tiada seorang juapun manusia ada sertanya di dalam hutan
itu maka menangislah ia seorang dirinya. Sembahnya “Ya tuhanku tuhan yang amat
tahu akan hal hambamu dan padamu jua tempatku menyerahkan diriku”. Hataya
setelah genaplah sembilan bulan maka Siti Hajar pun beranaklah seorang
laki-laki terlalu amat baik rupanya dan bercahaya-cahaya warna mukanya. Setelah
nabi Asamaa’ Yala (Ismail) terbit daripada perut ibunya terhantarlah ia di bumi
maka bangkitlah ibunya pergi mencari air ke Mazalafaha
tiada di perolehnya air. Maka kembali pula ia kepada anaknya kemudian maka
pergi pula ia ke Mazalafaha tiada jua
bertemu air hingga tujuh kali ia pergi datang mencari air tiada juga perolehnya
air sebab itulah maka jadi sunat pada segala orang naik haji tujuh kali
berulang-ulang dafi Shofaa ke Marawaha pada pihak bukit itulah bonda
Ismail di buangkan nabi Ibrahim A’layaha Al Salama. Maka tatkala sudahlah ia
berulang-ulang pergi itu maka di lihatnya oleh Siti Hajar terbit suatu mata air
daripada bekas tumit Ismail. Maka adalah Siti Hajar di angkat pula batu itu
maka makin besarlah keluar mata air itu maka kata Siti Hajar Zamazama maka makin memancarlah
keluarnya air itu maka di ambil Siti Hajar suatu batu lalu tutupnya tempat mata
air itu. Bermula di ceritakan orang jika tiada kiranya Siti Hajar menyumbat
mata air itu dengan batu nescaya menjadi suatu sungai di dalam negeri Makah
yang maha mulia itu datang kepada hari kiamat tiada akan kering.
Hataya
maka Siti Hajar pun duduklah pada tempat itu berapa bulan lamanya maka datang
seorang mencari untanya hilang maka di lihatnya tempat itu ada berair terlalu
sangat jernihnya air itu dan ada seorang perempuan beranak kecil duduk pada
tempat itu. Maka bertanya gembala itu kepada bonda Ismail “Dari mana datangnya
air ini kerana dari selamanya berapa tahunlah aku lalu lalang pada tempat ini
tiada kulihat air pada tempat ini”. Maka sahut Siti Hajar “Semuanya ini
daripada berkat anakku inilah”. Adapun pada ketika itu nabi Ismail di riba oleh
bondanya maka kata gembala unta itu “Hai perempuan yang benar, jika kiranya kau
beri izin akan kami diam pada tempat ini nescaya pindahlah hamba duduk di sini
supaya kami beri tuan hamba pada tiap-tiap tahun hasil bumi ini sepuluh esa
daripada tumbuh-tumbuhan dan perhumaan dan daripada hidupan kami seperti unta
dan lembu dan kambing barang yang kami peroleh kami beri akan dikau”. Maka
sahut Siti Hajar “Baiklah mana kasih kamu akan dia dan duduklah kamu di sini”.
Hataya maka pindahlah gembala unta itu berbuat rumah dusun dengan
penghidupannya.
Arakian
maka makin banyaklah orang pada tempat itu kira-kira berapa ratus buah rumah
maka makin ramailah pada tempat itu dan segala unta mereka itu di
lepaskannyalah makan rumput ke padang itu. Hataya berapa lamanya maka
bercitalah Ibrahim A’layaha Al Salama akan Siti Hajar dan anaknya maka minta
izinlah ia kepada Siti Sara hendak pergi melihat anaknya. Maka kata Siti Sara
“Pergilah tuan hamba dan hamba pintalah kepada tuan hamba tatkala sampai ke
sana jangan kiranya tuan hamba turun dari atas unta tuan hamba” maka sahut nabi
Ibrahim “Baiklah”. Kelakian maka berjalanlah nabi Ibrahim mendapatkan Siti
Hajar. Setelah sampai pada tempat itu maka di lihat nabi Allaha Ibrahim segala
manusia banyak duduk pada bumi itu dan hidup-hidupan daripada unta dan lembu
dan kambing pun berkawan-kawan makan rumput di padang itu maka hairanlah hati
nabi Allaha Ibrahim melihat dia dan tiada seorang juapun daripada mereka itu
mengenal nabi Ibrahim.
Hataya
maka sampailah ia kepada tempat Siti Hajar setelah di lihat oleh Siti Hajar
akan nabi Ibrahim dari jauh datang menuju kepada tempat lalu di kenalnya akan
nabi Allaha Ibrahim. Maka Siti Hajar pun pergi mengalu-alu akan nabi Ibrahim
seraya katanya “Hai Ismail, bapamulah yang datang itu” maka nabi Ismail pun
terlalulah sukacita hatinya oleh melihat ayahnya datang itu. Maka kata Siti Hajar
“Ya nabi Allaha, turunlah tuan hamba dari atas unta ini supaya hamba langiri
akan tuan hamba kerana niat barangkali aku bertemu dengan nabi Allaha nescaya
kulangiri akan dia”. Maka sahut Ibrahim “Tiada dapat aku turun dari atas untaku
kerana aku berjanji dengan Siti Sara tiada di berinya aku turun dari atas
untaku ini. Maka kataku baiklah tiada aku turun dari atas untaku”. Maka kata
Siti Hajar “Jika demikian pun baiklah tuan hamba hampir ke telaga Zamazama ini supaya hamba langiri akan
tuan hamba” maka pergilah Siti Hajar berbuat bedak dan langir.
Setelah
sudah maka di ambil oleh Siti Hajar suatu batu yang besar akan kejejakkan nabi
Ibrahim kerana Siti Hajar terlalu amat kuat terlebih daripada sepuluh orang
laki-laki kuatnya. Maka nabi Ibrahim pun berjejak sebelah kakinya keatas batu
itu dan sebelah kakinya di atas unta maka di langiri Siti Hajar sebelah tubuh
nabi Ibrahim. Setelah sudah suci maka di bawanya pada pihak kiri unta itu maka
di kamalnya pula sebelah lagi tubuh nabi Ibrahim maka tertanam kedua kaki nabi
Ibrahim ke dalam batu itu sampai sekarang lagi ada bekasnya. Ialah akan
masholaya segala mukmin tapak nabi Allaha itu seperti firman Allaha Taa’laya di
dalam Qoraana Wa Atakhozawaa Mana Maqoama Abaraahayama Masholaya Wa A’hadanaa Alaya
Abaraahayama Wa Asamaa A’yala Ana Thoharaa Bayataya Lalathoafayana Wa Al
A’akafayana Wa Al Rakaa’ Al Sajawada ertinya telah di ambil mereka itu
tapak Ibrahim akan di ambilnya dan telah berjanji kami dengan Ibrahim dan
Ismail bahawa hendaklah di persucikannya rumahku itu akan tempat segala manusia
berdiri dan rukuk dan sujud akan daku.
Setelah
sudah di langiri oleh Siti Hajar akan nabi Ibrahim dengan bedak itu maka nabi
Allaha Ibrahim di cucurnya tubuh nabi Ibrahim dengan air Zamazama itu. Setelah
mandi maka nabi Allaha Ibrahim mengambil akan anaknya Ismail itu lalu di
dakapnya dan di ciumnya”. Maka Siti Hajar pun menangislah serta menceritakan
hal dirinya tatkala beranak itu kepada nabi Ibrahim A’layaha Al Salama. Setelah
itu maka kata nabi Ibrahim akan anaknya “Tinggallah engkau kuserahkan kepada
Allaha Taa’laya” maka nabi Ibrahim pun kembalilah ke benua Sham kepada
isterinya Siti Sara.
Sumber : Kitab Qoshosho Al Anabayaa
No comments:
Post a Comment