Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Al Baaba Al Tsaanaya Faya Bayaana
Shofata Al Janata Wa Ahalahaa
Bermula bab yang kedua belas pada
menyatakan sifat syurga serta keadaan isinya. Qoala Allaha Taa’laya Wa Azaa
Raayata Tsama Raayata Naa’maa Wa Malakaa Kabayaraa Alayaha berfirman
Allaha Taa’laya Dan apabila engkau lihat di sana engkau lihat akan nikmat dan
kerajaan yang amat besar. Dan cerita daripada rasul Allaha Shola Allaha
A’layaha Wa Salama apabila tetaplah segala isi syurga firman Allaha Taa’laya
“Hai Jibril, bawa olehmu kepadaku syurga yang bernama Hazhoyarata Al Qodasa aku hendak permuliakan hambaku” maka sembah
Jibril “Di mana tempatnya ya tuhanku”. Maka firmannya pada syurga Kholadaya maka berjalanlah mereka itu
maka bertemulah dengan syurga A’dana
tiada pernah Jibril melihat syurga besar seperti itu dan ada seorang malaikat
itu mengawal pintunya. Telah berkata Abana A’baasa “Demi Allaha yang kuasa
tiada tuhan hanya ia, jikalau di angkatkan dua kakinya daripada tempatnya jika
di jatuhkannya ke dalam dunia ini nescaya penuhlah tujuh petala langit dan
tujuh petala bumi”.
Maka memberi salam Jibril
kepadanya dan jawabnya salam baginya dan berkata ia “Siapa engkau ini” maka
berkata Jibril “Aku Jibril rasul Raba Al
A’alamayana” maka berkata malaikat itu “Sabahaana
Allaha, ada yang bernama Jibril tiada pernah kedengaran segala-gala”. Maka
kata malaikat “Kemana engkau datang ini” kata Jibril “Aku datang kepada syurga
ini” maka berkata Jibril “Telah di jadikan Allaha Taa’laya delapan syurga”.
Maka berkata ia “Siapa yang mengawal syurga itu” maka kata Jibril “Malaka
Ridhwan yang mengawal syurga itu” maka kata ia “Sabahaana Allaha, tiada kusangka bahawasanya adalah Allaha Taa’laya
menjadikan syurga lain daripada ini syurga”. Maka berkata ia “Apa engkau
kehendak kemari” maka kata Jibril “Di titah oleh tuhanku mengambil Hazhoyarata Al Qodasa maka di mana ia
sekarang” maka sahut mereka itu “Inilah yang bernama Hazhoyarata Al Qodasa”.
Maka di tilik oleh Jibril dari
bawahnya lalu sampai ke puncaknya tiadalah tahu bilangannya melainkan Allaha
Taa’laya jua yang mengetahui dia maka kata Jibril “Aku kehendak menanggung dia
aku bawa ke hadrat Allaha Taa’laya” maka kata malaikat itu “Siapa serta kamu”
maka kata Jibril “Tiada seorang serta aku dan aku tanggung akan dia dengan Laa
Hawala Wa Laa Qowata Alaa Ba Allaha Al A’laya Al A’zhoyama” kemudian di
tanggung akan dia oleh Jibril dengan mahligainya dan pohon kayu di dalamnya di
bawa kehadapan Allaha Taa’laya.
Maka di suruh Allaha Taa’laya
akan Jibril naik kepada puncak mahligai maka panggil nabi Shola Allaha A’layaha
Wa Salama “Ya Mahamada marilah engkau dan segala nabi dan segala mukmin kepada Dhoyaafata Raba Al A’alamayana” dan
dengan kemuliaannya. Maka berjalanlah nabi Shola Allaha A’layaha Wa Salama dan
segala anabayaa semuanya dan segala mukmin dan panji-panji meliput akan payung
rasul Allaha Shola Allaha A’layaha Wa Salama. Maka berseru-seru Jibril “Hai
segala isi syurga, marilah kamu sekelian mengiringi rasul Allaha Shola Allaha
A’layaha Wa Salama kepada perjamuan Allaha Taa’laya”.
Maka terdengarlah suara itu
kepada yang jauh dan yang hampir maka turunlah sekelian mereka itu di atas
mahligainya dan berjalanlah mereka itu maka masing-masing dengan kenderaannya
dan adalah kelakuan berjalan itu bersaf-saf maka apabila lalu nabi Allaha dan
segala anabayaa dan sekelian makhluk semuanya. Maka kayu yang di dalam syurga
itu undur ia sendirinya supaya jangan binasa saf mereka itu maka adalah
berjalan mereka itu melalu Showara
Fadhota yakni kota perak kemudian maka mahligainya daripada yaakut kemudian
maka sampailah kepada Hazhoyarata Al
Qodasa atas perjalanan sepuluh ribu tahun jauhnya. Maka bertemu tiap-tiap
seorang daripada mereka itu mahligainya yang tersurat pada pintu mahligainya
itu namanya maka melihatlah segala yang indah-indah dalamnya dan duduklah di
atas kerusi.
Kemudian maka berkata Allaha
Taa’laya “Hai Jibril, bawa olehmu hamparan itu ke hadapan hambaku” maka di bawa
oleh Jibril hamparan kehadapan khalayak yang banyak daripada Lawalawa adalah panjangnya hamparan itu
sepuluh ribu tahun perjalanan. Kemudian maka di bawa Jibril keatas hamparan
akan makanan yang tiada di masak dengan api maka makanlah mereka itu terlalu
nikmat makanan. Maka di bawa pula oleh malaikat kehadapan mereka itu tujuh
puluh warna daripada makanan tiada menyerupai setengah daripada setengahnya
maka makanlah sekelian dan adalah makanan itu sekali makan bertambahlah
lazatnya sekali lagi di makan lebih pula lazatnya daripada dahulunya
demikianlah selama-lamanya. Maka apabila sudah ia makan maka berkata Allaha
Taa’laya “Beri olehmu piala yang berisi laban dan a’sala dan khamar dan
zanjabil” maka minumlah mereka itu dengan bersuka-sukaan kemudian di beri air
semata-mata.
Bermula tiada ada makan segala isi
syurga itu kerana laparnya dan tiada minum kerana dahaganya adalah makan mereka
itu kerana lazat semata-mata dan nikmat maka apabila selesai daripada makan dan
minum maka berkata Allaha Taa'laya "Ya malaikatku, perpakaikan olehmu
sekelian mereka itu” maka di perpakaikan oleh malaikat baju yang
bersela-selahan warnanya. Maka tiadalah seorang daripada mereka itu
dipakaikanlah memakai tiap-tiap seorang tujuh puluh lapis baju dan iaitu
terlebih ringan daripada memakai selapis di dalam dunia ini. Kemudian maka di
pakaikan gelang daripada yang di perbuat oleh laki-laki pada perempuan demikian
jua kerana ia duduk bersama-sama dengan Siti Fathomaha Al Zaharaa kemudian maka di pakaikan mahkota daripada baiduri dan
yaakut dan tiap-tiap satu pakaian jikalau di bawa akan dia ke dalam dunia ini
nescaya terang olehnya lebih daripada cahaya matahari dan bulan.
Kemudian maka di pakaikan cincin
dan tiap-tiap seorang daripada mereka itu sepuluh cincin dan adalah tiap-tiap
suatu cincin itu tersurat dalamnya ayat daripada kitab Allaha menunjukkan
kemuliaan dalam syurga. Maka cincin yang pertama tersurat atasnya Salaama
A’laya Kama Thobama Faadakholawahaa Kholadayana dan pada cincin yang
kedua tersurat atasnya Adakholawahaa Basalaama Amayana dan
pada cincin yang ketiga tersurat atasnya Wa Talaka Al Janaha Alataya Awa
Ratsatamawahaa Bamaa Kana Tama Taa’malawana dan pada cincin yang
keempat tersurat atasnya Lakama Fayahaa Faakahata Katsayarata Manahaa
Taakalawana dan pada cincin yang kelima tersurat atasnya Ana
Al Mataqoyana Faya Zholaala Wa A’yawana dan pada cincin yang keenam
tersurat atasnya Ana Al Mataqoyana Faya Janaata Wa Nahara Faya Maqoa’da Shodaqo A’nada
Malayaka Maqotadara dan pada cincin yang ketujuh tersurat atasnya Al
Hamada Lalaha Alazaya Shodaqonaa Waa’daha dan pada cincin yang
kedelapan tersurat atasnya Ana Ashohaaba Al Janata Al Yawama Faya
Shaghola Faakahawana dan pada cincin yang kesembilan tersurat atasnya Matakayana
A’lata Sarara Mataqoabalayana dan pada cincin yang kesepuluh tersurat
atasnya Nabaya A’baadaya Anaya Anaa Al Ghofawara Al Rahayama.
Maka apabila selesai daripada
demikian itu maka berkata Allaha Taa’laya “Ya Jibril, beri jua bau-bauan kepada
hambaku” maka di datangkan seekor burung maka di bukakan dua sayapnya di dalam
keduanya itu adalah kasturi dan ambar maka di percikkan pada tubuh sekelian isi
syurga maka berkata Allaha Taa’laya “Hai hambaku, adalah lagi pada aku pintamu
pada aku memberi” maka sembahnya sekelian mereka itu “Naa’ma, ya tuhanku adalah janjimu dalam kitab Al Azayaza engkau turunkan kepada nabimu bahawasanya engkau beri
melihat wajahmu yang mulia” maka berseru-serulah daripada Allaha Taa’laya
kepada malaikat Qoraba Manabaraya
yakni hampir olehmu minbarku dan iaitu yaakut yang merah tingginya lima ratus
tahun perjalanan.
Maka di panggil nabi Allaha Musa
naik keatas “Baca olehmu Tawaraata”
maka membacalah Musa apabila sudah membaca maka turunlah Musa. Maka di suruh
pula nabi Allaha Isa naik keatas minbar membaca Anajayala maka membacalah nabi Allaha Isa apabila sudah membaca
lalu turun. Maka di suruh pula nabi Allaha Daud naik keatas minbar membaca Zabawara dengan terlalu baik suaranya
maka membacalah kitab Zabur dengan tujuh jenis macam suaranya. Maka tercenganglah
segala khalayak yang banyak daripada sangat baik suaranya maka apabila sudah ia
membaca lalu turun daripadanya. Kemudian menyuruh Allaha Taa’laya kepada nabi
Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa Salama naik keatas minbar “Baca olehmu dan
sekelian umatmu dan segala anabayaa dan segala pesuruh” maka naik rasul Allaha
keatas minbar lalu membaca ia Qoraana
terlalu baik suaranya yang tiada pernah di dengar orang sekelian yang seperti
demikian itu maka lalilah segala khalayak yang banyak dengan hal itu.
Maka apabila selesai daripada
demikian itu maka di angkatkan hijab yang kecil keluarlah daripadanya angin
yang di namai Habawaba maka kenalah
bau angin itu daripada kasturi dan anbar. Kemudian di angkatkan pula hijab yang
besar maka menilik sekelian kepada Allaha Taa’laya A’za Wa Jala atas
kebesarannya dan kemuliaannya tiada dengan Anamajahata
dan iaitu Layasa Kamatsalaha Shayaa Wa Hawa Al Samayaa’ Al Bashoyara.
Maka memulai Allaha Taa’laya memberi salam kepada hambanya maka berkata ia Al
Salaama A’laya Kama Yaa Awalayaa Wa Ahabaa Haqoa maka berkata mereka
itu “Alahanaa
Wa Sayadanaa Wa A’zanaka Wa Jalaalaka Maa A’badanaaka Haqo A’baadataka
maka engkau beri izin kepada kami sujud kepadamu”. Maka berkata Allaha Taa’laya
“Hai hambaku, bukan hari ini rukuk dan sujud sungguhnya sujud dosanya di dalam
dunia. Adapun negeri ini tiada di dalamnya berbuat ibadat dan kemuliaannya
bahawasanya aku izinkan kepadamu sujud sekali” maka sekeliannya sujud kepada
Taa’laya dengan sekali sujud.
Maka tiadalah tinggal di dalam
syurga pada ketika itu melainkan segala pohon kayu dan segala bidadari sujud
jua maka adalah lama sujud mereka itu setahun. Maka berkata Allaha Taa’laya
“Hai segala hambaku, angkatkan kepala kamu” maka bangkitlah daripada sujud.
Maka sembah sekelian mereka itu “Ya tuhanku, bukan sujudku menghendak akan
suatu yang lain daripada redha kepadamu” dan berfirman Allaha Taa’laya kepada
sekelian mereka itu “Adakah redha kamu daripada aku” maka sembah sekelian
“Betapa kami redha seperti firman Allaha Taa’laya Radhoya Allaha A’na Hama Wa
Radhowaa A’naha Redhalah Allaha Taa’laya daripada mereka itu dan mereka
itu redha kepadanya.
Wa Qoala Rasawala Allaha Shola
Allaha A’layaha Wa Salama Laa Tamara A’laya Ahala Al Janata Saaa’ta Alaa
Azadaada Wa Anaa’yama Hama Wa Laa Tamara A’laya Ahala Al Naara Saaa’ta Alaa
Azadaada Aa’zaaba Hama Dan telah bersabda rasul Allaha Shola Allaha A’layaha
Wa Salama tiada lalu atas orang isi syurga itu suatu ketika melainkan
bertambah-tambah nikmat mereka itu dan tiada lalu atas isi neraka suatu ketika
melainkan bertambah-tambah seksanya sehingga kami minta lepas akan Allaha Taa’laya
daripada api neraka dengan kurnianya dan rahmatnya. Inilah kemuliaan orang isi
syurga adalah ia berkunjung-kunjung sekelian mereka itu.
Bermula pada hari Sabtu sekelian
anak mengunjung ibu bapanya dan pada hari Ahad sekelian bapa bermain-main
kepada anaknya dan pada hari Isnin murid mengunjung guru-gurunya dan pada hari
Selasa guru-guru bermain-main kepada muridnya dan pada hari Rabu sekelian umat
mengunjung nabi Allaha dan pada hari Khamis sekelian nabi mengunjung nabi
Mahamada Shola Allaha A’layaha Wa Salama dan pada hari Jumaat sekelian nabi
Allaha dan rasul Allaha ke hadrat Allaha Taa’laya maka datanglah hidangan Kholadaya itu lalu di makan oleh sekelian
mereka itu daripada bagai-bagai nikmatnya cita rasanya daripada barang yang di keingini
nafsunya. Inilah kemuliaan orang yang di dalam syurga maka datanglah piala
daripada cahaya yang berisi minuman Sharaaba
Thohawaraa dan terhantar ia dalamnya kasturi. Maka tersurat segala nama
mereka itu yang meminum dia maka datanglah piala itu menuangkan sendirinya. Maka
apabila di minum oleh mereka itu jadi mabuklah sekelian mereka itu maka
tajalilah Jala Sabahanaha Taa’laya dengan tajali Jamala maka pengsanlah ia sekelian mereka itu tiadalah cederakan
dirinya daripada laqoa Allaha Taa’laya
dengan sempurna nikmat rasanya bagi mereka itu.
Maka berseru-seru segala anak
bidadari di dalam syurga itu maka iaitu “Yaa
Raba, Yaa Sayadaya, Yaa Mawalaaya, ya tuhanku jikalau lagi akan kau ambil
segala walimu itu daripada kami kenapa dahulu kau beri kiranya kepada kami
sekarang menjadi binasalah hati kami”. Maka firman Allaha Taa’laya “Hai segala
kekasihku, telah sempurna nagarahku akan kamu sekarang kembalilah kamu ke dalam
syurga kerana segala anak bidadari bertangis-tangisan daripada ia bercerai
dengan kamu” maka sembah segala mereka itu “Yaa
Raba, Yaa Sayadaya, Yaa Mawalaaya, Ya tuhanku jikalau lagi akan kau jadikan
daripada hadratmu akan api kiranya kau pertunjukkan hukum kepada kami”. Maka adalah
di nagarahkan Allaha Taa’laya satu Jumaat sekali tajali akan sekelian mukmin
yang am dan akan mukmin yang khas sehari sekali tajali.
Bermula wali Allaha yang Kamala
Makamala sentiasa muqabalah pada hadrat Allaha Taa’laya jua maka kembalilah
segala isi syurga maka segala bidadari dalam syurga itu bersuka-sukaan sentiasa
dengan bersenda gurau. Qoala Allaha Taa’laya Laa Yasamaa’wana
Fatahaa Laghowaa Wa Laa Taatsayamaa Alaa Qolayalaa Salaamaa Salaamaa
yakni di dalam syurga itu bergurau-gurau dan bersenda-senda tiada menjadi dosa
lagi melainkan kami mereka itu sejahtera jua tiadalah menjadi salah dan
tiadalah ia mati selama-lamanya kekal baqo.
Bermula mahligai di dalam syurga
itu kelihatan barang yang di dalamnya dan di luarnya maka di ketahuinya. Bermula
isyarat malam dengan terhalur tirainya dan isyarat siang dengan bersambut tirainya.
Bermula isi syurga seorang tujuh puluh perhiasannya dan bertukar-tukar seketika
tujuh puluh warnanya maka suaminya menilik pada muka isterinya dan isterinya
menilik pada muka suaminya. Demikianlah tiada bersalahan lagi penglihatnya dan
badannya tiada berbulu melainkan pada keningnya dan bibir matanya dan rambut
yang terbit itu jadi menambahi eloknya sehari-hari bertambah baik parasnya. Maka
di nagarahi Allaha Taa’laya kuat orang isi syurga itu seperti seratus orang
yang di dunia itu kuatnya dan di lebihkan Allaha Taa’laya kuat orang isi syurga
pada makannya dan minumnya dan jimak pada segala hari yang sehari-hari demikian
bertambah-tambah kuatnya.
Maka datang malaikat menjunjung
tabak daripada nur dan tutupnya daripada nur maka berseru-seru malaikat maka
katanya “Hai segala wali Allaha inilah hidangan daripada raja yang hidup tiada
mati”. Beberapa malaikat berseru-seru tiada di sahutnya maka iapun kembalilah
ke hadrat Allaha Taa’laya menjunjung hidangan itu maka sembahnya “Yaa Raba, Yaa Sayadaya, Yaa Mawalaaya,
ya tuhanku telah pergilah aku kepada sekelian walimu menjunjung tabak itu. Berapa
aku seru-seru sekelian walimu di sahutnya pun tiada kerana segala walimu bersuka-sukaan
dengan bidadari dan anak-anakan syurga dan segala ghulam suruh-suruhan orang
dalam syurga”.
Maka firman Allaha Taa’laya “Pergi
pula kamu hantarkan hidangan itu akan segala waliku” maka di bawanya pula
kepada segala isi syurga hidangan itu di sambutnya dengan takzimnya oleh mereka
itu dan makanlah oleh mereka itu barang yang ada dalamnya barang yang keinginan
nafsu mereka itu. Bermula yang di ambil oleh mereka itu sebuah delima maka di
pecahnya oleh mereka itu buah delima itu maka keluarlah bidadari dalamnya
sebanyak biji delima itu demikianlah akan nikmatnya sekelian wali Allaha itu
maka beberapa jadi rasanya demikianlah nikmatnya. Bermula isteri orang yang di
dalam syurga itu yang sentiasa yang berbuat bakti akan suaminya tatkala di
dalam dunia maka perempuan itulah akan penghulu bidadari dalam syurga dan
parasnya pun terlebih baik daripada segala anak-anakan bidadari itu.
Bermula anak kafir yang belum
baligh maka mati lagi kecil melainkan menjadi anak-anakan syurga. Bermula di
titahkan Allaha Taa’laya kepada mereka itu tujuh puluh hidangan mutiara dan
yaakut adapun di dalam hidangan itu tujuh puluh ribu warnanya yang jadi
rasanya. Bermula makanan itu di permasak tiada dengan api setelah itu maka di
makan oleh mereka itu dengan sekelian anak isterinya mereka itu barang yang di
kehendak nafsu mereka itu yang nikmat-nikmat yang lazat-lazat jadi rasanya. Bermula
setelah sudah di makan makanan itu maka mereka itupun masuklah ke dalam khalwat
mengambil lazat dengan isterinya.
Dan apabila ada mereka itu
melihat burung terbang yang di dalam syurga maka hendaklah ia memakan dia maka
gugurlah burung itu di hadapannya maka di makan oleh mereka itu. Setelah sudah
di makannya maka burung itupun terbang ke udara maka burung itupun berkata “Hai
segala wali Allaha, akulah burung yang menjadi makanan dan akulah menjadi
tanaman syurga dan akulah yang di minum air Salasabayalaa
dan buah-buahan. Jikalau kita kehendak memakannya ia maka menjatuhkan dirinya
berhalau-halauan barang kerana telah di makan maka kembali pula di tunggul kayu
demikianlah kemuliaan orang yang di dalam syurga itu.
Tama Hazaa Al Kataaba iaitu hadis yang bernama Tanabayaha Al Ghoafalayana
pada waktu A’shaa pada malam Selasa tiga hari bulan Shaa’ban pada tahun seribu tiga
ratus enam hijrat nabi Shola Allaha A’layaha Wa Salama.
No comments:
Post a Comment