Fasal
pada menyatakan Amama Mahadaya (Imam
Mahdi) dan menyatakan bahawasanya adakah ia daripada anak Hasana atau Hasayana
dan daripada mana ia keluar dan alamat keluarnya dan bahawasanya mebayaah dua
kali. Cerita daripada Thobaraanaya
(Tabrani) daripada nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama “Bermula Mahdi itu
daripada kami mesudahi dengan dia agama seperti barang yang memulai agama itu
dengan kami”. Dan berkata Maqotala bana Salayamaana dan orang yang mengikut akan
dia daripada segala mufasirin pada firman Allaha Taa’laya Wa Anaha Laa’lama Lalasaaa’ta
dan bahawasanya Allaha itu mengetahui akan kiamat berkata ia iaitu Mahdi adalah
pada akhir zaman telah berkata Maqotala itu terkadang mengambil dalil bagi ini
dengan barang yang mengeluar akan dia oleh nasaai
daripada sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Lana Tahalaka Amata Anaa Awalahaa
Wa Mahadayahaa Wa Sathohaa Wa Al Masayaha Abana Marayama Akhorahaa
ertinya tiada binasa umat ini bermula aku itu olehnya dan Mahdinya itu
pertengahannya dan A’yasaya Al Masih abana Mariam itu akhirnya.
Tersebut
pada kata Qorathobaya daripada hadis Abana Masaa’wada dan lainnya bahawasanya
keluar ia pada akhir zaman daripada maghrib kesudah-sudahan negeri berjalan
oleh penolong itu daripada hadapannya empat puluh mil. Bermula tonggolnya itu
putih dan kuning di dalamnya itu tersurat padanya Asama Allaha Al Aa’zhoma di suratkan dia maka tiada pecah baginya
tonggol itu maka membangkit ia akan segala tonggol itu kaum. Sungguhnya telah
mengambil oleh Allaha bagi mereka itu akan janji beroleh penolong dan menang. Awalaka
Hazaba Allaha Alaa Ana Hazaba Allaha Hama Al Mafalahawana hingga akhir
hadis dengan panjangnya. Dan tersebut di dalam hadis pula maka datanglah oleh
manusia daripada pihak dan tiap-tiap tempat maka mebaiah oleh mereka itu akan
dia pada ketika itu antara rukun Hajar Al Aswad dan Maqam Ibrahim padahal benci
ia bagi mebaiah yang kedua itu kemudian daripada mebaiah yang pertama dengan
bumi maghrib.
Dan
tersebut di dalam risalat Al Shayakho Al
Shobaana berkata ia diambil daripada beberapa hadis yang lain bahawasanya
keluar Mahdi daripada pihak masyrik daripada negeri Hajaza. Bermula kaul yang
berkata dengan keluar ia daripada pihak maghrib itu tiada asal baginya seperti
barang yang menjaga atasnya oleh Al
A’laqomaya aku kata dan mudah-mudahan bermula jamak itu mamakana kerana di amalkan dengan dua
riwayat dengan bahawa di tanggungkan akan hadis keluar ia daripada pihak
masyrik itu atas zahir yang sempurna dengan dalil mebaiah yang kedua antara
rukun dan maqam Ibrahim kemudian daripada mebaiah yang pertama seperti barang
yang sabit pada riwayat Qurtubi dan inilah daripada Al Mahaqoqo Al Shobaana yang tiada layak dengan maqamnya. Maka bahawasanya
riwayat Qurtubi itu memberi faedah bagi mebaiah dua kali sungguhnya telah
muafakat akan dia padanya oleh Abana Hajara dan demikian lagi Al Qothoba Al
Shaa’raanaya sungguhnya telah memberi faedah akan dia di dalam metafsirnya dan
lafaznya di riwayatkan bahawasanya keluar pada akhir zaman oleh seorang
laki-laki di kata orang baginya Mahdi keluar ia daripada kesudahan bumi maghrib
berjalan oleh segala orang yang menolongkan dia itu antara hadapannya empat
puluh mil.
Bermula
tonggol itu putih dan kuning padanya itu tersurat padanya Asama Allaha Al Aa’zhoma di suratkan dia maka tiada pecah baginya
oleh tonggol itu dan perdirinya tonggol itu dan awal membangkitkan dia itu
daripada tepi laut dengan suatu tempat di katakan baginya maasaha daripada bukit al maghrib. Maka membangkit ia akan tonggol
ini serta kaum sungguhnya telah mengambil oleh Allaha Taa’laya bagi mereka itu
akan janji dapat penunang dan kemenangan Awalaka Hazaba Allaha Alaa Ana Hazaba Allaha
Hama Al Mafalahawana hingga bahawa berkata ia maka datanglah manusia
daripada tiap-tiap tempat maka mebaiah oleh mereka itu akan dia di dalam Makah
antara rukun dan maqam Ibrahim dan padahal ia benci bagi mebaiah ini yang kedua
kali kemudian daripada mebaiah akan dia oleh manusia dengan pihak maghrib
atasnya.
Bermula
Mahadaya (Mahdi) itu daripada anak
Fathomaha dengan muafakat segala jumhur maka tersebut di dalam khabar Masalama
dan Abaya Daawada dan Nasaaya dan Abana Maajaha dan Bayahaqoya dan yang lainnya
“Bermula Mahdi itu keluargaku daripada anak Fathomaha” dan pada riwayat Abana
A’saakara daripada A’laya bana Al Hasayana daripada bapanya “Sukakan olehmu hai
Fathomaha, Al Mahdi itu daripada engkau”. Dan telah mengeluar oleh Ahamada dan
Abawa Daawada dan Taramazaya dan Abana Maajaha “Jikalau tiada tinggal daripada
masa itu melainkan sehari yang satu nescaya di bangkit oleh Allaha padanya akan
seorang laki-laki daripada keluargaku yang memenuh akan dia adilnya seperti
barang yang memenuh ia zalimnya”. Dan pada satu riwayat Abaya Daawada dan
Taramazaya “Jika tiada tinggal daripada dunia ini melainkan hari yang satu
nescaya di panjangkan oleh Allaha Taa’laya akan demikian hari itu hingga di
bangkitkan Allaha padanya seorang laki-laki daripada ahli bayataku yang muafakat oleh namanya akan namaku dan oleh nama
bapanya akan nama bapaku yang memenuh akan bumi itu baginya dan adilnya seperti
barang yang memenuh ia zalimnya dan jawaranya”.
Dan
telah mengeluar oleh Haakama di dalam
sahihnya “Turunlah dengan umatku pada akhir zaman oleh bala yang sangat
daripada raja-raja mereka itu tiada pernah di dengar bala yang terlebih sangat
daripadanya maka tiada dapat oleh seorang laki-laki akan tempat berselindung.
Maka di bangkit oleh Allaha akan seorang laki-laki daripada keluargaku ahli bayataku yang memenuh ia akan bumi itu
baik dan adilnya seperti barang yang memenuh ia akan zalim dan jawara yang kasih akan dia oleh orang
yang mendiam bumi dan yang mendiam langit dan menurun oleh langit akan hujannya
dan mengeluar oleh bumi itu akan segala tumbuh-tumbuhannya tiada memegang ia
akan suatu. Telah hiduplah Mahdi itu pada mereka itu tujuh tahun atau delapan
tahun atau sembilan tahun, mencita-cita akan hidup oleh segala yang mati itu
dengan barang yang di perbuat oleh Allaha dengan ahli bumi itu daripada
kebajikannya”.
Dan
telah mengeluar oleh Abawa Naa’yama “Lagi akan membangkit oleh Allaha akan
seorang laki-laki daripada keluargaku, jarang gigi hadapan, luas dahinya
ertinya tersingkat rambut daripada dahinya, yang memenuh ia akan bumi adilnya
yang mencurah ia akan hartanya akan sebagai curah”. Dan telah mengeluar oleh
Rawayaanaya dan Thobaraanaya dan lainnya daripada keduanya “Bermula Mahdi itu
daripada anakku dan mukanya itu seperti bintang terkarang, bermula warnanya itu
warna A’rabaya dan jisimnya jisim Asaraa Yala (Israel) ertinya tinggi memenuh ia akan buminya itu adilnya
seperti barang yang memenuh bumi itu jawara
yang redhalah akan jadi khalifah itu oleh ahli langit dan ahli bumi”. Dan telah
datang Waarada pula di dalam kitab Halayata bahawasanya Mahdi itu orang muda
lagi bercelak dua matanya lagi halus dua keningnya, tinggi hidungnya lagi
bongkok sedikit hujung hidungnya itu lembut janggutnya, atas pipi yang kanannya
itu tahi lalat.
Dan
telah berkata Sheikh Qothoba Al Ghowatsa Sayadaya Mahaya Al Dayana bana Al
A’rabaya di dalam fatawahaata
ketahuilah olehmu bahawasanya tiada dapat tiada daripada keluar Mahdi itu
tetapi tiada keluar ia hingga memenuh bumi itu jawara dan zholamaa maka
memenuh ia akan dia qosathoa dan a’dalaa dan iaitu daripada keluarga nabi
Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama daripada walada
Fathomaha radhoya Allaha a’nahaa. Bermula neneknya itu Al Hasana bana A’laya
bana Abaya Thoalaba. Bermula bapanya Al Amama Hasana Al A’sakaraya abana Al
Amama A’laya Al Taqoya bana Al Amama Mahamada Al Taqoya Al Amama Al Amama
A’laya Al Radhoa anak Al Amama Mawasaya Al Kaazhoma anak Al Amama Jaa’fara Al
Shodaqo anak Al Amama Mahamada Al Baaqoraa anak Al Amama Zayana Al A’abadayana
A’laya anak Al Amama Al Hasayana anak Al Amama A’laya bana Abaya Thoalaba
radhoya Allaha a’naha yang muafakat namanya akan nama rasul Allaha Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama pada kejadiannya dan hampir daripadanya pada
perangainya terlebih kebajikan manusia dengan dia akan ahli Kufah.
Membahagi
ia akan harta dengan bersamaan dan mengadil ia dengan dia pada segala rakyat,
berjalan khodhora antara hadapannya,
hidup ia lima tahun atau tujuh tahun atau sembilan tahun, mengikut ia akan
bekas rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama, baginya seorang malaikat
yang membetul ia akan dia daripada sekira-kira tempat tiada melihat ia akan dia,
mengalah ia akan negeri Madinah, Rom dengan takbir serta tujuh puluh ribu
daripada muslimin yang mengerasi oleh Allaha dengan sebabnya akan Asalama
kemudian daripada lemahnya. Dan menghidup ia akan Asalama kemudian daripada
matinya dan menggugur ia akan khazanah dan menyeru ia kepada agama Allaha itu
dengan pedang. Maka barang siapa enggan ia di bunuhnya dan barang siapa
membantah ia akan dia nescaya di hina, mehukum ia dengan agama yang khoalasho daripada ijtihadnya dan
bersalahan ia pada gholib daripada segala hukumnya akan segala mazhab a’lama.
Maka
menanggung oleh mereka itu bagi demikian itu kerana sangka mereka itu
bahawasanya Allaha Taa’laya tiada membaharu-baharui ia akan kemudian daripada
imam mereka itu akan mujtahid dan memanjang ia pada sebutnya waqoanya serta mereka itu. Kemudian berkata
ia dan ketahui olehmu bahawasanya Mahdi itu apabila keluar ia suka dengan dia
oleh sekelian muslimin khoasho mereka
itu dan alim mereka itu dan baginya beberapa laki-laki yang di bangsakan kepada
tuhan mereka itu yang mendiri oleh mereka itu akan dakwanya dan menolong oleh
mereka itu akan dia. Bermula mereka itulah wazir baginya yang menanggung oleh
mereka itu akan keberatan mamalakaha
daripadanya dan menolong oleh mereka itu akan dia atas barang yang taklid akan
dia oleh Allaha dengan dia.
Di
turun atasnya A’yasaya anak Marayama A’layaha Al Salama dengan menara yang
putih pada pihak negeri Damsyik. Berpegang ia atas dua orang malaikat seorang
daripada pihak kanan dan seorang daripada pihak kirinya. Bermula manusia itu di
dalam sembahyang Asar maka undur imam daripada maqamnya maka mendahulu ia maka
sembahyang ia dengan manusia jadi imam ia akan manusia dengan sunat Sayadana
Mahamada Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama dan memecah ia akan berhala Nashoranaya dan membunuh ia akan babi
dan mengambil oleh Allaha Taa’laya kepadanya akan Mahdi suci lagi menyucikan.
Dan
telah berkata Sayadaya A’bada Al Wahaaba Al Shaa’raanaya di dalam kitab Yawaaqoyata Wa Al Jawaahara bermula Mahdi itu daripada Al Imam Al Hasayana Al A’sakaraya
dan beranaknya pada malam Nashofa
(nisfu) daripada bulan Shaa’ban pada tahun lima dan lima puluh dan dua ratus
kemudian daripada seribu dan kekal ia hingga bahawa berhimpun ia dengan nabi
A’yasaya anak Marayama A’layaha Al Salama seperti demikian itulah mekhabar akan
daku oleh Sheikh Hasana Al A’raaqoya dan muafakat akan dia atas yang demikian
itu Sayadaya A’laya Al Khowaasho. Apabila engkau ketahui yang demikian naqli
itu daripada mahqiq ini daripada Qothoba Al Bashaa’raanaya itu zahir bagi engkau
tiada bernafi-nafian dengan mudah bicara. Bermula yang demikian itu dari kerana
Imam Sayadaya Al Hasana Al A’sakaraya itu antara neneknya Al Hasayana itu enam
daripada bapanya maka di ketahui daripada yang demikian bahawa Imam yang mazkur
itu tiada ia bapa Mahdi mabaasharaha
dan bahawa bapanya yang mabaasharaha
itu A’bada Allaha seperti barang yang sabit pada setengah riwayat dan di
ketahui orang akan bahawa di tentukannya akan Imam Al A’sakaraya dengan di
sebut itu kerana keadaannya awal yang mahsyur daripada pihak bapanya A’bada
Allaha yang tersebut demikian itulah kuat pada yang pertama daripada menolakkan
bernafi-nafian dan telah muafakat segala a’lama Shaafaa’yata atas zahir Mahdi
pada masa yang lagi akan datang.
Dan
adapun hadis yang menunjukkan tiada Mahdi sekali-kali itu melainkan nabi
A’yasaya seperti barang yang meriwayat akan dia oleh Abana Maajaha bahawasanya
rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama bersabda Laa Yazadaada Al Amara Al
Ashadata Wa Laa Al Danayaa Alaa Adabaaraa Wa Laa Al Naasa Al Ashahaa Wa Laa
Taqowama Al Saaa’ta Alaa A’laya Sharaara Al Naasa Wa Laa Mahadaya Alaa A’yasaya
Abana Marayama ertinya tiada bertambah segala pekerjaan itu melainkan
mashaqota dan tiada bertambah dunia melainkan ke belakang dan tiada bertambah
segala manusia atas dunia melainkan kikir dan tiada berdiri kiamat melainkan
atas segala manusia yang jahat dan tiada Mahdi melainkan A’yasaya abana
Marayama.
Maka
telah menjawab oleh arif Shaa’raanaya telah berkata Imam Al Qurtubi dan ini
hadis tiada bernafi-nafian ia akan barang yang dahulu pada beberapa hadis Mahdi
kerana bahawa makna hadis ini membesarkan sanya A’yasaya kerana a’shomahanya
dan kamalnya maka tiada bernafi-nafian ia akan wujud Mahdi dan telah datang
pada setengah daripada beberapa riwayat bahawasanya menyeru pada ketika
zahirnya dan di atas kepalanya seorang malaikat “Inilah Mahdi khalifah Allaha
maka ikut oleh kamu akan dia” maka berhadaplah atasnya oleh segala manusia dan
meminum oleh mereka itu akan kasihnya dan bahawasanya memilik ia akan bumi
masyriknya dan maghribnya dan bahawa segala mereka yang membaiah oleh mereka
itu akan dia awal-awalnya antara rukun dan maqam dengan sebilang-bilang ahli
Badar. Kemudian datang akan dia oleh segala wali abadaala negeri Sham dan wali Najabaa,
negeri Mesir dan wali A’shoaba ahli
Al Sharaqo dan segala yang umpama mereka itu dan membangkit oleh Allaha baginya
akan beberapa tentera daripada negeri Khurasan dengan beberapa tunggul yang
hitam padahal menolong baginya kemudian berhadap ia kepada negeri Sham dan pada
satu riwayat kepada Kufah.
Bermula
jamak antara dua kaul itu mamakana
dan bahawa Allaha Taa’laya menguat akan dia dengan tiga ribu daripada malaikat
dan bahawa ahli Al Kahafa (Al Kahfi) itu setengah daripada
orang yang menolong akan dia. Telah berkata Asataada Al Sayawathoya pada ketika
itu maka rahsia takhir mereka itu kepada masa ini kerana hendak memuliakan
mereka itu dengan kemuliaan mereka itu dengan masuk mereka itu pada umat ini
ertinya dan menolong mereka itu bagi khalifah yang sebenar dan bahawasanya
mendahulukan tenteranya itu Jibril dan Mikail atas akhirnya. Dan bahawasanya
adalah kemudian daripada mati Mahdi itu Al
Qohathoanaya dan iaitu laki-laki daripada ahli Al Yaman yang mengadil ia
pada segala manusia dan berjalan ia akan sebagai jalan Mahdi.
Adapun
hadis telah lalu di sebut iaitu sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Laa
Yazadaada Al Amara Alaa Shadata Wa Laa Al Danayaa Alaa Adabaaraa Wa Laa Al
Naasa Al Ashahaa Wa Laa Taqowama Al Saaa’ta Alaa A’laya Sharaara Al Naasa Wa
Laa Mahadaya Alaa A’yasaya Abana Marayama. Maka banyak perkataan pada
hadis ini dan atas takdir sahnya tiada Mahdi itu maksum melainkan A’yasaya atau
tiada Mahdi itu atas atholaqo yang
lainnya datang ia kemudiannya.
Telah
berkata Abana Hajara di dalam kitab Showaaa’qo
bermula yang terlebih zahirnya bahawa keluar Mahdi itu dahulu daripada turun
nabi A’yasaya dan bahawa zahirnya itu kemudian daripada gerhana bulan pada awal
malam daripada Ramadhan dan gerhana matahari pada nisfu daripada Ramadhan maka
bahawasanya seumpama yang demikian itu tiada dapat akan dia masa di jadikan
Allaha tujuh petala langit dan bumi. Telah berkata Sharaqoawaya dan kata Qoyala
bahawa masa Mahdi itu empat puluh tahun yang berhimpun serta A’yasaya di dalam
tujuh tahun atau sembilan tahun dan terdahulu ia atasnya dengan terlebih banyak
daripada tiga puluh tahun dan takhir daripadanya oleh A’yasaya tiga puluh tahun
dan lebih sedikit dari kerana masa diamnya empat puluh lima tahun.
Telah
berkata Sharaqoawaya dan ini tiada berlawan ia akan barang yang terdahulu
daripada kesudahan diam Mahdi itu sembilan tahun. Berkata ia dari kerana bahawa
sembilan tahun itu iaitu yang tinggal ia padanya dengan memilik bumi
sekeliannya dan bahawa adalah memiliknya daripada permulaannya itu empat puluh
tahun dan tempat beranaknya di dalam negeri Madinah dan kata Qoyala negeri
pihak maghrib kemudian berpindah ia daripada Madinah kepada Bayata Al Maqodasa. Telah berkata ia
bermula beberapa hadisnya itu sampai ia akan sebagai sampai mutawatir yang
maknawi maka bagi angkaranya.
Telah
berkata ia dan adapun barang yang datang waraada
daripada bahawasanya tiada Mahdi melainkan A’yasaya abana Marayama maka iaitu
serta keadaanya dhaif daripada hafaz di takwilkan dengan bahawasanya maknanya
tiada Mahdi maksum yang mutlak melainkan A’yasaya abana Marayama atau makna
tiada berkata bagi Mahdi itu melainkan dengan mesyuarat akan A’yasaya kerana di
binakan atas bahawasanya setengah daripada wazirnya. Dan telah berkata ia pada
tempat yang lain pula masuklah oleh sekelian raja-raja pada taat akan dia dan
pada ketika mebaiahnya pada kali yang pertama itu adalah umurnya dua puluh lima
tahun dan kata Qoyala tetapi terlebih banyak daripada tujuh ratus tahun.
Dan
kata setengah adalah Imam Mahdi itu di dalam kerajaan kira-kira dua puluh tahun
mengalah ia akan beberapa negeri yang besar-besar seperti Sham dan beberapa
pula negeri. Setelah itu maka Imam Mahdi pun menghimpunkan beberapa askar
kerana hendak berperang akan negeri Rom maka iapun berjalan dengan askarnya
hingga sampailah ke negeri Rom lalu berperanglah mereka itu dengan orang negeri
Rom. Maka di bunuh oleh askar Mahdi akan orang Rom itu sekira-kira banyaknya
satu keti. Maka negeri Rom pun alah dan telah terdahulu jua hikayat itu runtuh
kota negeri Rom itu dengan takbir jua. Kemudian lalu pergilah mereka itu ke
negeri Qosathona Thoyanayaha
(Konstantiniah) tempat kediaman raja Rom adalah besarnya negeri itu dua belas
persakho lintangnya dan dua belas persakho bujurnya.
Dan
di dalam negeri itu istana sultan Rom dan ada pada keliling istana itu sebuah
kota luasnya kira-kira suatu persakho dan adalah pada kota itu tiga ratus pintu
daripada besi. Dan di dalamnya sebuah rumah berhala dan dinding rumah berhala
itu daripada emas dan perak. Dan adapun di dalam rumah berhala itu suatu tempat
menyembah berhala lintangnya empat hasta dan bujurnya pun empat hasta bertatah
dengan mutiara dan yaakut. Dan adalah tempat raja menyembah berhala itu kadar
enam jengkal linrangnya dan enam jengkal bujurnya sanalah tempat raja itu menyembah
berhala.
Maka
tatkala sampailah Imam Mahdi ke negeri itu lalu iapun berperanglah serta ia
mengucap takbir maka segala askar raja Rom pun pecahlah maka negeri
Konstantiniah pun alah dan raja negeri itu pun mati di bunuh oleh Imam Mahdi
serta segala hulubalangnya. Maka segala harta rampasan pun terlalu banyak di
ambil oleh askar Imam Mahdi tiada terkira banyaknya hingga adalah di ambil
seorang laki-laki akan permatanya sekuat membawa dia. Kemudian daripada itu
orang negeri yang takluk kepada Imam Mahdi pun datang kepada Imam Mahdi
mekhabarkan bahawa Dajaala (Dajal)
sudah keluar dan banyak segala manusia berhimpunlah kepadanya. Setelah itu Imam
Mahdi pun pergi kepada Bayata Al Maqodasa.
No comments:
Post a Comment