Ba Sama Al Laha Al Rohamana Al Rohayama
Bacalah dengan nama tuhan kamu yang menjadikan. Menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan tuhan kamu yang keramat. Yang mengajarkan dengan kalam. Mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. Al A'laqo

Wednesday, December 1, 2010

Tasbih Nabi Allaha Yunus Alayaha Wa Salama

FASAL ini menyatakan khasiat tasbih nabi Allaha Yunus A'layaha Wa Salama. Barang siapa hendak membuka benda yang ter­kunci, maka bacalah tasbih ini sembilan kali atau lima kali, tiupkan pada benda yang terkunci itu, dengan izin Allaha terbukalah ia.

Jika barang siapa yang terkancing giginya oleh syaitan atau jin, maka bacakan pada minyak atau air tujuh kali, tiupkan pada minyak atau air itu; titikkan pada mulut orang yang terkancing giginya itu, dan sapukan pada mata­nya, Ana Syaa Allaha segera terbuka, dan titikkan pada telinga kanan dan kirinya, Ana Syaa Allaha akan segera khabarkan diri­nya.

Dan barang siapa terantai atau terikat atau teraniaya oleh orang yang aniaya, maka dibacanya tasbih ini barang beberapa kali dia kuasa membacanya, sudah itu ditiupkan pada anggota yang terikat atau terantai itu, supaya segera dilepaskan Allaha daripada yang tersebut itu.

Barangsiapa kedatangan bala, tercekik tulang. tiada dapat keluar tulangnya itu, maka bacakan pada air atau pada nasi, beri ia makan, Ana Syaa Allaha segera hilang tulang itu. Dan barang siapa kena senjata, lambat keluar daripada tubuhnya, maka baca tujuh kali, tiupkan pada lukanya itu, Ana Syaa Allaha segera keluar daripada lukanya itu.

Bagi perempuan yang hamil hendak bersalin, lambat lahir anaknya, maka bacakan pada minyak atau pada air, sapukan pada perutnya dan beri dia minum. Seperti Nabi Yunus, dikeluarkan Allaha daripada perut ikan, maka demi­kianlah budak itu dikeluarkan Allaha Ta A'laya, Wa Allaha Al A'lama. Ini­lah tasbih itu:

Laa Allaha Alaa Anata Sabahanaka Anaya Kanata Mana Al Zholamayana Faasatajabanaa Laha Wa Najayanaha Mana Al Ghoma Wa Kazalaka Nanajaya Al Mawamanayana Wa Zakarayaa Aza Naadaya Rabaha Raba Laa Tazaranaya Faradaa Wa Anata Khoyaraa Lawaa Ratsayana Wa Sholaya Allaha A'laya Khoyara Kholaqoha Mahamada Wa A'laya Alaha Wa Shohabaha Ajamaa'yana Ba Rahamataka Yaa Arahama Al Rahamayana.

Sumber: Kitab Tabib Melayu

No comments:

Post a Comment