Al Hamada Lalaha Alazaya Laa
Alaha Alaa Hawa Wa Kaana Faya Al Azala Wa Laa Shaya Maa’ha ertinya
Segala puji bagi Allaha Taa’laya yang tiada tuhan hanya ia jua pada azali dan
tiada serta suatu jua pun. Wa Hawa Al Abadaya Al Saramadaya Wa Laa
Shaya Baa’daha Tsama Kholaqo Al Kholaaqo Wa Laa Haajata Laha Dan ialah
tuhan yang abadi lagi sentiasa dan tiada jua pun kemudiannya maka dijadikan
makhluk dan tiada hajat baginya. Wa Lamaa Araada Zhohawara Rabawa Yataha
Kholaqo Nawara Habayabaha Wa Mana Zalaka Al Nawara Kholaqo Al Anabayaa Wa
Rabatahama Maka tatkala ia hendak menyatakan ketuhanan maka di jadikan
nur kekasihnya daripada nur itulah di jadikan segala anabaya dan di iringkan
martabatnya. Wa Ashothofaya Mana Hama Layazhohara Nawaraha Wa Lazalaka Sajadata Laha
Al Malaakata Kala Hama Dan di pilih daripada anabaya itu nabi Adam
supaya menyatakan kekasihnya maka kerana itulah sujud sekelian malaikat akan
dia. Wa
Akhorajaha Mana Al Janata Kaana Lahakata Wa Tafashola A’layaha Ba Al Maratabata
Al A’layaa Fashoara Kholayafata Dan keluarkan ia di dalam syurga itu
adalah di dalamnya itu hikmatnya anugerahinya akan dia martabat yang tinggi
maka jadilah khalifah di bumi.
Sabahaana Al Zayana Tafarada Al
Alawahayata Wa Laa Yazawala Wa Yaghonaya Al Kholaqo Baa’da Kholaqoha Tsama
Yaa’yadaha Maha suci tuhan yang tinggi ketuhanannya dan tiada sekutu
baginya dan lagi akan di fanakan sekelian makhluk kemudian daripada di jadikan
maka di kembalikannya pula. Ashahada Ana Laa Alaha Alaa Allaha Wahadaha
Laa Sharayaka Laha Wa Ashahada Ana Mahamada A’badaha Wa Rasawalaha
Saksi aku bahawasanya tiada tuhan hanya Allaha yang esa ia tiada sekutu baginya
dan saksi aku bahawasanya nabi Mahamada itu hambanya dan pesuruhnya. Allahama
Shola Wa Salama A’laya Sayadanaa Mahamada Shoahaba Al Lawaa Wa Al Maqoama Al
Mahamawada Wa A’laya Alha Wa Ashohaabaha Al Ghoazayana Mabadaha Al Mahamawada
Wa Banawaala Al Maqoshowada Hai tuhanku di anugerahkan kiranya rahmat
atas Mahamada dan sejahterakan kiranya atas penghulu kami Mahamada yang
mempunyai Lawaa (Luk) Al Hamada dan mempunyai syafaat dan rahmat dan salam atas
segala taulannya yang bahagia dengan menjagakan sehabis-habis kuasa pada
menghasilkan bagi maksud iaitu pada keredhaan Allaha Taa’laya.
Amaa Baa’da Faana Al Faqoyara Al
Haqoyara Al Dhoa’yafa Al Rahaya Al
Lathoyafa Al Shayakho Nawara Al Dayana Bana A’laya Janajaya Bana Mahamada
Hamayada Al Raanaya Al Shaafaa’ya Mazahabaa Lamaa Wa Shola Alaya Banadara
Ashaya Daara Al Salama Adapun kemudian daripada itu maka bahawasanya hamba
fakir yang hina lagi dhoif yang harap kepada tuhannya yang amat mengasihani
iaitu Al Sheikh Nur Al Din Bana Ali Janajaya Abana Mahamada Ham id Al Rani
tempatnya Shafie mazhabnya. Maka tatkala sampailah ia ke Bandar Aceh. Tawafaya
Sanata Sabaa’ Wa Arabaa’yana Baa’da Al Alafa Yawama Al Ahada Al Saadasa Mana
Shahara Rajaba Al Haraama Wa Baa’da Zalaka Faya A’sharayana Mana Shahara
Shawaala Amaraha Alazaya Laabada Mana Anaqoyaada Amaraha Al Salathoana Al
A’zhoma Wa Al Malaka Al Makarama Wa Al Haadaya
Al Jalayala Al Mahatarama Alayaha Maazaala Dawalata Masaa’wadaa Wa
Thoala Zholaha Faya Al Awaqoata Mamadawadaa Pada hijrat nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama seribu empat puluh tahun pada enam haribulan Rejab
pada hari Ahad dan kemudian daripada itu pada dua puluh haribulan Syawal maka
di titahkan raja yang maha mulia pada fakir dengan titah tak dapat tiada
mengajang-ngajang dia iaitu Sultan Iskandar Sani Ali Al Din Mukayat Syah Johor
Berdaulat Zhola Allaha Faya Al A’lama sentiasalah daulat baginya dan di lanjut
padanya segala pihak negeri.
Ana Atarajama Kataabaa Balasaana
Al Jaawaya Mashatamalaa A’laya Tabayayana Kholaqo Al Samawaata Wa Aradhoyana
Bahawasanya menjadikan suatu kitab dengan bahasa Jawi menghimpunkan perkataan
pada menyatakan segala kejadian tujuh petala langit dan tujuh petala bumi. Wa
Samayataha Kholaqo Bada Al Samawaata Wa Al Aradho Dan aku namakan dia
Asal kejadian tujuh petala langit dan tujuh petala bumi.
Al Fashola Al Awala Faya Bayaana
Awala Maakholaqo Allaha Taa’laya Wa Kholaqo Al Samawaata Wa Al Aradho Wa Maa
Yataa’laqo Bahamaa Wa Fayaha Fashowala Bermula fasal yang pertama pada
menyatakan peri yang pertama dijadikan Allaha Taa’laya dan peri kejadian tujuh
petala langit dan bumi dan barang yang takluk dengan keduanya di dalamnya. Beberapa
fasal pada menyatakan peri kejadian Nur Mahamada Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama dan yang takluk kepadanya. Qoala Al Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa
Salama Kaana Allaha Taa’laya Wa Laa Shaya Maa’ha Telah bersabda nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama Adalah Allaha Sabahana Wa Taa’laya tiada suatu
sertanya jua pun segala.
Sekali sepertua pada suatu hari
Abawa Zayana Al A’qolaya berdatang sembah kepada nabi Sholaya Allaha A’layaha
Wa Salama “Ya rasul Allaha di mana tuhan kita tatkala belum ia menjadikan
sekelian makhluk?”. Maka sabdanya Kaana Faya A’maa Maa Tahataha Hawaa Wa Maa
Fawaqoha Hawaa ertinya Bahawasanya adalah ia pada a’maa tiada di bawah
adanya dan tiada di atas adanya ertinya ada ia pada ilmunya seperti firman
Allaha Taa’laya di dalam hadis qodasaya Kanata Kanazaa Makhofayaa Faahayata Ana
Aa’rafa Fahalaqota Al Kholaqo Faya A’rafawanaya ertinya adalah aku
perbendaharaan yang sembunyi maka aku kehendak dengan dia akan mengenal akan
daku maka aku jadikan segala makhluk supaya kenal akan daku. Dan firman di
dalam hadis Qodasaya yang diceritakan Jaabara radhoya Allaha a’naha Ana
Allaha Kholaqo Rawaha Al Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Mana
Zaataha Wa Kholaqo Al A’lama Baasaraha
Mana Rawaha Mahamada Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama ertinya
bahawasanya Allaha Sabahana Wa Taa’laya menjadikan nyawa Mahamada Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama daripada zatnya dan di jadikan sekelian alam ini
daripada nyawa Mahamada.
Dan lagi sabda nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama Anaa Mana Allaha Wa Al Mawamana Manaya
ertinya aku yang pertama di jadikan Allaha Taa’laya dan segala mukmin itu di
jadikan daripada aku. Dan lagi firmannya di dalam hadis Qodasaya Kholaqota
Al Ashayaa Laajalaka Wa Kholaqotaka Laajalaya ertinya kujadikan sesuatu
itu keranamu Ya Mahamada dan aku jadikan engkau keranaku. Dan lagi firmannya di
dalam hadis Lawalaaka Lama Kholaqota Alaa Falaaka ertinya jikalau tiada
engkau ya Mahamada tiada aku jadikan tujuh petala langit dan bumi. Dan sabda
nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Kanata Nabayaa Wa Adama Bayana Al Maa Wa Al
Thoyana ertinya sabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama adalah aku
di jadikan nabi dan Adam antara air dan tanah.
Dan lagi sabda nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama Awala Maakholaqo Allaha Taa’laya Al A’qola
ertinya pertama-tama di jadikan Allaha Taa’laya itu akal. Dan lagi sabda nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama Awala Maakholaqo Allaha Taa’laya Al Qolama
ertinya pertama-tama di jadikan Allaha Taa’laya itu kalam. Dan lagi sabda nabi Sholaya
Allaha A’layaha Wa Salama Awala Maakholaqo Allaha Taa’laya Al Arawaaha
ertinya pertama-tama di jadikan Allaha Taa’laya itu segala nyawa. Adapun rahana
daripada akal dan kalam dan ruh ini kejadian nur Mahamada Sholaya Allaha
A’layaha Wa Salama seperti sabda nabi Awala Maakholaqo Allaha Taa’laya Nawaraya
ertinya pertama-tama di jadikan Allaha Taa’laya itu cahayaku dan pada suatu
riwayat Awala Maakholaqo Allaha Taa’laya Rawahaya ertinya yang
pertama-tama di jadikan Allaha Taa’laya itu nyawaku. Maka ialah sempurnanya
cahaya seperti firman Allaha Taa’laya di dalam Qoraana Wa Allaha Matama Nawaraha
ertinya bermula Allaha Taa’laya jua yang menyempurnakan cahaya.
Shahdan bahawasanya nur Mahamada
itu di jadikan Allaha Taa’laya daripada pancur nur Ahadayaha nya seperti kata Shoahaba Al Manazhowama Taawaha Baa’taana Al Jalaala Wa Al Jamaala Farawaha Ahada Laqoda Jalaa
ertinya telah berdampinglah sifat Jalal dan sifat Jamal, ghaliblah Jamal atas
sifat Jalal maka di jadikan Allaha Taa’laya daripada dua sifat itu ruh Mahamada
iaitu daripada a’dam kepada wujud maka menilik hak Taa’laya itu dengan tilik
mahabah. Maka malulah ia lalu berpeluh hingga bertitikkan itu maka di jadikan
Allaha Taa’laya daripada segala titik itu nyawa segala anabaya dan nyawa segala
awalaya dan daripada nyawa segala mukmin yang sholihin dan daripada nyawa
segala mukmin yang fasik dan mukmin yang fasik itu nyawa segala mukmin yang
munafik dan kafir. Dan di jadikan Allaha Taa’laya daripada nyawa Insan itu
nyawa segala malaikat dan daripada malaikat itu nyawa segala jin dan daripada
jin itu nyawa segala syaitan dan daripada syaitan itu nyawa segala binatang dan
daripada binatang itu nyawa segala tumbuh-tumbuhan.
Berlebih setengah martabat dengan
setengahnya maka jadilah segala bagai nafas tumbuh-tumbuhan dan segala anasir
itu empat perkara. Pertama hawa kedua api ketiga air keempat tanah. Maka adalah
aku tinggal daripada Kawana(Kun)
berhimpun pun tilik kepadanya dengan tilik hebat maka jadilah hancurlah ia
setengah jadi air dan setengah jadi api menghanguskan air itu maka keluarlah
daripada asap lalu naik ke udara maka daripada itulah di jadikan Allaha
Taa’laya tujuh petala langit. Setelah itu maka ada lagi tinggal haba asap itu
maka daripada itulah di jadikan Allaha Taa’laya matahari dan bulan dan bintang.
Maka terbitlah daripada nyawa lidah api itu anginnya itupun bertiuplah di atas
air lalu berombaklah air itu. Maka
jadilah daripada ombak itu buih maka daripada buih itu di jadikan Allaha
Taa’laya tujuh petala bumi. Maka daripada ombak itu di jadikan Allaha Taa’laya
segala bukit. Ada lagi tinggal air itu maka di jadikan Allaha Taa’laya segala
laut maka sekeliannya di jadikan Allaha Taa’laya di dalam enam hari jua. Lagi
akan datang sebut pada fasal kejadian langit dan bumi.
Dan pada satu riwayat yang
mahsyur iaitu di jadikan Allaha Taa’laya sepohon kayu dan adalah bagi pohon
kayu itu empat cawangnya maka di namai akan dia Shajarata Al Yaqoyana. Maka di
jadikan Allaha Taa’laya daripada rupa nur Mahamada itu seperti rupa merak maka
di hantarkan akan dia di atas pohon kayu itu maka mengucap tasbih akan Allaha
Taa’laya kiranya tujuh puluh ribu tahun lamanya. Maka tatkala melihat merak itu
akan dirinya di dalam hijab umpama dengan sebaik-baik rupanya dan elok parasnya
maka lalulah akan Allaha Sabahana Wa Taa’laya lalu sujud ia daripadanya lima
kali sujud. Maka jadilah sujudnya itu fardhu yang berwaktu maka di fardhukan
Allaha Taa’laya sembahyang lima waktu atasnya dan segala umatnya.
Kemudian daripada itu maka di
jadikan Allaha Taa’laya suatu pendil daripada akik yang merah menarus cahayanya
daripada luar hingga sampai ke dalamnya maka di jadikan Allaha Taa’laya
daripada rupa Mahamada Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama seperti rupa yang di
dalam dunia ini. Maka di hantarkan rupanya itu di dalam pendil itu lalu orang
berdiri di dalam sembahyang maka segala nyawa itupun berkelilinglah daripada
pendil itu serta mengucap tasbih dan tahlil dan sekeliannya kira-kiranya
seratus ribu tahun lamanya. Kemudian maka di titahkan Allaha Taa’laya segala
nyawa itu menilik kepada nur Mahamada itu maka mereka itupun meniliklah
kepadanya. Barang siapa menilik kepada kepalanya maka di jadikan Allaha
Taa’laya khalifah dan sultan dan setengah menilik dahinya maka di jadikan
Allaha Taa’laya penghulu yang adil . dan setengahnya menilik matanya kedua maka
di jadikan Allaha Taa’laya mereka itu hafaz kalam Allaha dan setengahnya
menilik pipinya kedua maka di jadikan Allaha Taa’laya mereka itu baik parasnya
dan elok lakunya amat budiman. Dan setengahnya menilik telinganya kedua maka di
jadikan Allaha Taa’laya mereka itu mendengar perkataan yang baik dan menurut
pengajaran. Dan setengahnya menilik daripada hidungnya maka di jadikan Allaha
Taa’laya mereka itu ahli Al hikmat dan tabib. Dan setengahnya menilik bibir
mulut kedua maka di jadikan Allaha Taa’laya mereka itu menteri lagi manis
mukanya. Dan setengahnya menilik kakinya kedua maka di jadikan Allaha Taa’laya
mereka itu utusan antara segala raja-raja. Dan setengahnya menilik dadanya maka
di jadikan Allaha Taa’laya mereka itu tawaduk dan menurut amar Allaha Taa’laya.
Itulah adanya tiada fakir habiskan kalam.
Dan pada suatu riwayat hadis
bahawasanya pertama-tama yang di jadikan Allaha Taa’laya itu seperti sembah
nabi Allaha Mawasaya (Musa) A’layaha Al Salama tatkala ia munajat demikian
katanya “Hai tuhanku, apa yang pertama engkau jadikan daripada makhlukmu?”.
Maka firmannya “Ya Musa, yang pertama-tama aku jadikan itu nyawa Mahamada
kemudian daripada itu maka kujadikan Darata Al Bayadhoa dan adalah
panjangnya kira-kira lima ratus tahun perjalanan dan lebarnya demikian jua.
Kemudian daripada Darata Al Bayadhoa itu kujadikan tujuh puluh ribu negeri di
dalam hawa berlapis-lapis dan luasnya tiap-tiap satu negeri itu kira-kiranya
tujuh puluh ribu kian yakni tujuh kali dunia ini. Kemudian kujadikan pula di
dalam tiap-tiap satu negeri itu daripada tujuh puluh ribu lagi tiada mereka itu
daripada manusia dan jin dan malaikat. Maka firmannya Sabahana Wa Taa’laya Aku
jadikan akan kamu sekelian maka mereka itupun jadilah berbuat ibadat akan
Allaha Taa’laya. Tiap-tiap seorang daripada mereka itu tujuh puluh ribu tahun
lamanya maka adalah seorang daripada mereka itu berbuat derhaka akan daku maka
aku hempaskan akan negerinya itu setengah dengan setengahnya maka jadi binasalah
sekelian itu.
Kemudian daripada itu maka
kujadikan pula delapan puluh ribu negeri kira-kiranya itu sepuluh kian dunia
ini bersalahan selapis seperti antara langit dan bumi. Aku penuhkan akan dia
daripada segala negeri itu dengan biji sawi putih kemudian daripadanya seekor
unggas maka aku jadikan akan biji sawi itu yang hijau maka di makan daripada
tiap-tiap setahun itu satu biji maka habislah ia maka unggas itupun matilah ia.
Kemudian daripada itu maka aku jadikan pula dua puluh ribu laki-laki daripada
cahaya maka tiada kujadikan dua orang satu masa hanya seorang jua. Kemudian
daripada itu maka kujadikan Kalam maka Luh maka Arash maka Kursi. Kemudian
daripada tujuh puluh tahun selangnya maka di jadikan segala malaikat kemudian
daripada itu itu kira-kiranya tujuh puluh ribu tahun maka aku jadikan daripada
syurga kemudian daripada itu maka neraka.
Kemudian daripada itu maka aku
jadikan seorang laki-laki kunamakan akan dia Adam bukan bapa kamu Adam itu. Hai
Musa, maka adalah hidup laki-laki itu kiranya sepuluh ribu tahun lamanya maka
matilah ia. Kemudian daripada itu maka aku jadikan pula seorang laki-laki maka
aku namakan akan dia Adam pula maka sentiasalah aku jadikan Adam kemudian
daripada Adam itu. Maka adalah lama hidupnya tiap-tiap seorang daripada Adam
itu sepuluh ribu tahun hingga kujadikan sepuluh ribu Adam lain daripada bapa
kamu. Hai Musa, kemudian daripada itu maka aku jadikan bapa kamu Adam. Hai Musa
itulah adanya”.
Pada suatu riwayat hadis
bahawasanya yang dahulu daripada di jadikan Allaha Taa’laya daripada Darata Al
Bayadhoa dengan Arash dan Kursi dan langit dan bumi dan syurga dan neraka dan
di jadikan delapan puluh ribu negeri berlapis-lapis dan adalah luasnya daripada
tiap-tiap satu negeri itu sepuluh kian dunia ini dan adalah berselangan antara
satu lapis kepada satu lapis seperti antara langit dan bumi. Maka di penuhkan
akan dia oleh Allaha Sabahana Wa Taa’laya akan negeri itu dengan biji sawi yang
putih maka di jadikan Allaha Taa’laya akan seekor unggas yang hijau maka
firmannya “Makan olehmu akan barang yang ada di dalam segala negeri itu.
Bahawasanya tiada engkau mati melainkan hingga habislah engkau makan akan dia
sekelian biji sawi itu”. Maka di makannyalah akan biji sawi pada tiap-tiap hari
satu biji kemudian daripada itu tiap-tiap bulan satu biji kemudian daripada itu
pada tiap-tiap setahun satu biji hingga habislah sekelian biji sawi itu yang
ada di dalam sekelian negeri itu hingga dengan takdir Allaha Taa’laya maka
unggas itupun matilah.
Kemudian daripada itu maka di
jadikan Allaha Sabahan Wa Taa’laya sepuluh ribu unggas maka sekelian unggas itu
seperti hal unggas yang dahulu jua dan tiada di jadikan Allaha Taa’laya akan
dia satu masa dua ekor melainkan mati seekor maka di jadikan seekor pula hingga
habislah mati sekelian unggas itu jua. Kemudian daripada itu maka di jadikan
Allaha Sabahana Wa Taa’laya daripada dua ratus ribu laki-laki daripada cahaya
dan adalah hidup ia tiap-tiap seorang daripada mereka itu kiranya sepuluh ribu
tahun dan tiada di jadikan akan dia pada satu masa dua orang melainkan mati
seorang dan di jadikan seorang hingga habislah mati sekelian mereka itu. Adapun
kemudian daripada itu maka di jadikan Allaha Sabahana Wa Taa’laya akan seorang
laki-laki aku nama akan dia Adam dan adalah hidupnya kira-kiranya sepuluh ribu
tahun lamanya.
Kemudian daripada itu
kira-kiranya sepuluh ribu tahun antaranya maka di jadikan Allaha Sabahana Wa Taa’laya
akan Arash. Dan kemudian daripada itu kira-kira sepuluh ribu tahun selangnya
maka di jadikan Allaha Sabahana Wa Taa’laya akan Luh. Kemudian daripada itu
kira-kira sepuluh ribu tahun perselangan maka di jadikan Allaha Taa’laya akan
Kursi. Kemudian daripada itu kira-kiranya sepuluh ribu tahun antaranya maka di
jadikan Allaha Sabahana Wa Taa’laya akan syurga. Kemudian daripada itu
kira-kiranya sepuluh ribu tahun antaranya maka di jadikan Allaha Taa’laya neraka.
Kemudian daripada itu kira-kiranya
sepuluh ribu tahun selangnya maka di jadikan Allaha Sabahana Wa Taa’laya akan
Darata Al Bayadhoa dan adalah rupanya seperti unggas maka menilik Allaha
Sabahana Wa Taa’laya kepadanya dengan tilik hebat maka iapun lalu
bergerak-geraklah seperti keluar asap dan air dan buih. Maka di jadikan Allah
Taa’laya asap itu langit dan daripada air itu tujuh laut dan daripada buih itu
bumi. Kata Kaa’ba Al Ahabaara bahawasanya yang pertama di jadikan Allaha Taa’laya
itu segala nyawa kemudian daripada itu maka segala malaikat yang menanggung
arash. Kata Saa’yada bana Jabayara yang mahsyur bahawasanya pertama di jadikan
Allaha Sabahana Wa Taa’laya itu Kalam dan Luh maka dakwat.
Dan pada suatu riwayat bahawasanya
yang pertama di jadikan Allaha Taa’laya itu Kalam dan Luh dan tersurat di
dalamnya barang yang lagi akan di jadi hingga hari kiamat. Kemudian maka di
jadikan Allaha Taa’laya Darata Al Bayadhoa ertinya mutiara yang putih maka di
jadikan Allaha Taa’laya daripada mutiara itu air kemudian daripada itu maka di
hantarkan Arash di atas air itu maka di jadikan Allaha Taa’laya Kursi. Kemudian
daripada itu di jadikan Allaha Taa’laya hawa kemudian daripada itu di jadikan
Allaha Taa’laya nyawa.
Sumber: Kitab Taja Al Malaka (Mahkota Raja-Raja)
No comments:
Post a Comment