Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Fasal pada menyatakan Lawaha
Mahafawaza (Luh Mahfuz).
Adapun Luh Mahfuz itu iaitu di
jadikan Allaha Taa’laya daripada mutiara yang putih dan kedua tepinya daripada
yaakut yang merah dan kepalanya daripada manikam yang merah dan besarnya
seperti antara langit dan bumi dan panjangnya seperti antara Masyrik dan
Maghrib. Maka adalah tersurat di dalamnya daripada segala nasib hamba Allaha
Taa’laya yang banyak berbahagia daripada bahaya dan celaka daripada azali datang
kepada abadinya. Shahdan bahawasanya Luh Mahfuz itu sebelah jua dapat di lihat
oleh Izrail dan yang sebelah lagi itu tiada siapa mengetahui akan dia hanya
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya jua yang mengetahuinya.
Fasal pada menyatakan peri
kejadian Qolama (Kalam).
Adapun Kalam itu di jadikan
Allaha Taa’laya daripada nur dan panjangnya seperti antara langit dan bumi dan
pada suatu riwayat bahawasanya adalah panjang Kalam itu kira-kiranya lima ratus
tahun perjalanan dan bulatnya demikian jua dan adalah baginya delapan puluh
belahnya. Maka keluar daripadanya dakwat selang-selang daripada belahnya itu
sekelian. Maka firman Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya akan dia “Hai Kalam, surat
olehmu” dan demi di dengarnya firman Allaha Taa’laya itu maka ia gementarlah
hebat ia mendengar firman Allaha Taa’laya maka iapun lalu mengucap tasbih
baginya. Maka tatkala itulah ia terbelah daripadanya kerana sangat hebat ia
mendengar firmannya itu. Maka firmannya pula “Hai Kalam, surat olehmu akan dia
daripada barang yang telah di jadikan dia dan barang yang akan dia hingga hari
kiamat”. Maka Kalam pun menyuratlah seperti barang yang di lakukan Allaha Sabahanaha
Wa Taa’laya daripada bahagia segala yang bahagianya dan celaka daripada segala
yang celaka dan barang yang kehendak Allaha Taa’laya.
Fasal pada menyatakan peri
kejadian Arasha (Arash).
Adapun Arash itu iaitu di jadikan
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya daripada manikam yang hijau dan adalah terlebih
besar daripada segala yang di jadikan Allaha Taa’laya seperti cerita daripada
Jaa’fara bana Maa’aza ia mendengar daripadanya neneknya radhoya Allaha a’nahama
katanya adalah bagi Arash itu seketi dua laksa empat ratus ribu tiangnya dan
bahawasanya antara satu tiang kepada satu tiangnya itu sekira-kira terbang
burung yang pantas tiga puluh ribu tahun tiada sampai ia dan adalah Arash itu
tujuh puluh ribu lidah mengucap tasbih ia akan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya dengan
berbagai-bagai bunyinya dan di hiasi akan Arash itu pada tiap-tiap hari tujuh
puluh warna daripada nur. Maka tiada kuasa menilik kepadanya seorang jua
daripada makhluk dan jika di banding dengan yang lain daripada Arash itu maka
adalah seperti umpama suatu halakah yang di campak pada padang jua.
Kata Kaa’ba Al Ahabaara
bahawasanya Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya menjadikan seekor ular yang bernama
Hayata Al Kabaraya dan adalah ia mengeliling Arash dengan tiga balik maka
kepalanya daripada mutiara yang putih dan tubuhnya daripada emas yang merah dan
kedua matanya daripada yaakut dan besarnya tiada seorang jua pun mengetahui
akan besarnya hanya Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya jua yang mengetahuinya dan jika di hulurkan ekornya daripada Arash sampai
kepada tujuh petala bumi hingga pusatnya tiada sampai jua dan pada tiap-tiap
bulu sayapnya itu seorang malaikat mengucap tasbih kepada Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya.
Kata Wahaba bana Manabaha
bahawasanya adalah di dalam Arash itu empat sungai. Pertamanya daripada sungai
mutiara yang gilang, kedua sungai putih airnya daripada susu dan kerusi
daripada mutiara dan anak batunya daripada yaakut yang merah dan ketiganya
sungai daripada air yang beku lagi putih airnya seperti susu yang amat putih,
yang keempat sungai yang mengalir airnya dan adalah ia di bawah A’raba itu
suatu maka ialah di turunkan Allaha Taa’laya ruh segala yang bernyawa dan daripada
ialah turun hujan dengan izin Allaha Taa’laya maka jadi hujan langit hingga
sampai pada suatu tempat yang bernama Abarama. Maka di titahkan Allaha Sabahanaha
Wa Taa’laya akan awan itu menurunkan hujan maka tiada turun setitik daripada
hujan melainkan adalah sertanya seorang daripada malaikat. Maka di hantarkan
malaikat itu daripada titik air hujan itu daripada tempatnya. Maka tiada turun
air hujan setitik hanya di sukat dan di timbang melainkan pada masa taufan nabi
Allaha Nawaha (Nuh) A’layaha Al Salama tiada di sukat dan tiada di timbang jua.
Kata sayadana A’laya (Ali) radhoya
Allaha a’naha adalah pada langit itu suatu pintu yang bernama Majaraba daripada
pintu itu tempat turun segala malaikat dan daripadanyalah turun air pada masa
taufan nabi Allaha Nawaha A’layaha Al Salama. Adapun malaikat yang menanggung A’raba
itu empat orang jua iaitu Israfil ialah yang terlebih hampir daripada segala
malaikat kepada Allaha Taa’laya. Maka di tambah pula malaikat menanggung Arash
itu pada hari kiamat empat orang jadilah delapan orang seperti firmannya di
dalam Qoraana Wa Yahamala Arasha Rabaka Fawaqo Hama Yawamaza Tsamaanayata
ertinya yang menanggung Arash tuhan kamu ya Mahamada pada hari kiamat itu
delapan orang malaikat. Dan adalah rupa mereka itu seperti rupa kambing hutan
dan adalah antara satu tanduk kepada satu tanduk itu kira-kiranya enam ratus
tahun perjalanan dan adalah Arash itu atas tanduk mereka itu dan adalah antara
telinganya dengan batang lehernya kiranya enam ratus tahun perjalanan. Dan adalah
antara dua mulutnya dan dua tapak kakinya kira-kiranya lima ratus tahun
perjalanan. Kata Ahli Al Tafsir pada Barahana firman Allaha Ta’alaya di dalam
Qoraana Al Zayana Yahamalawana Al Arasha Wa Mana Hawalaha ertinya
segala malaikat yang menanggung Arash dan yang mengeliling dia maka mereka
itulah yang Karabayawana (hampir).
Kata sayadana A’basa mereka
itulah penghulu segala malaikat dan kata Abana A’basa radhoya Allaha a’nahama
bahawasanya segala malaikat yang menanggung Arash itu adalah tiap-tiap daripada
antara dua mata kakinya kira-kiranya lima ratus tahun perjalanan dan pada suatu
riwayat adalah tapak kakinya sampai kepada bawah tujuh petala bumi dan tujuh
petala langit itu hingga pinggangnya jua dan adalah segala malaikat mereka itu
mengucap tasbih akan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya demikian bunyinya Sabahaana
Zaya Al Malaka Wa Al Malakawata Sabahaana Zaya Al A’zata Wa Al Jabarawata
Sabahaana Al Haya Alazaya Laa Yamawata Sabawaha Qodawasa Raba Al Malaakata Wa
Al Rawaha. Kata Masayaraha abana A’rawabaha bahawasanya kaki
mereka itu sampai kepada tujuh petala
bumi dan kepada mereka itu lampau daripada tujuh petala langit maka adalah
mereka itu merendahkan dirinya kepada Allaha Taa’laya dan lagi tiada
mengangkatkan kepadanya segala juapun kerana takut akan Allaha Taa’laya.
Kata Majaahada bahawasanya adalah
antara Arash dan segala malaikat yang menanggung akan Arash itu tujuh puluh
ribu hijab daripada nur. Kata Mahamada bana Manakadara ia mendengar daripada
Jaabara radhoya Allaha katanya telah bersabda rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha
Wa Salama kepada aku ertinya Hai Jabar, hampir engkau akan daku hendak menceritakan
daripada segala malaikat yang menanggung Arash Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya. Bahawasanya
adalah antara cuping telinganya kepada batang lehernya sekira-kira tujuh ratus
tahun perjalanan. Dan lagi kata Majaabaha adalah antara langit yang ketujuh dan
antara Arash itu hijab daripada zholamat dan suatu hijab daripada nur dan suatu
hijab daripada zholamat pula. Segala malaikat yang menanggung Arash itu
sekeliannya tawaf seperti kata Wahaba bana Manabaha bahawasanya adalah segala
malaikat itu tawaf yakni mengeliling akan Arash itu tujuh puluh ribu saf iaitu
suatu saf di belakang suatu saf. Apabila berhadap setengahnya maka setengah
mereka itu mengucap tahlil dan setengah mengucap takbir dan adalah di belakang
saf mereka itu tujuh puluh ribu saf pada malaikat berdiri dan adalah tangan
mereka itu pada lehernya.
Maka apabila mendengar mereka itu
takbir dan tahlil malaikat yang dahulu itu maka mereka itupun menyaringkan suaranya
dengan mengucap tasbih demikian katanya Sabahaanaka Wa Bahamadaka Aa’zhomaka Wa
Ajalaka Anata Allaha Laa Alaha Alaa Anata Laa Alaha Ghoyaraka Al Akabara Wa Al
Kholaqo Kala Hama Laka Raajaa’wana. Dan adapun di belakang saf mereka
itu seratus saf daripada malaikat dan di hantarkan tangan kanan di atas tangan
kirinya tiada seorang melainkan mengucap ia akan tasbih dan tahmid dengan
berlainan bunyinya. Maka di dinding Allaha Taa’laya daripada segala malaikat
yang menanggung Arash itu dengan tujuh puluh hijab daripada api dan tujuh puluh
hijab daripada zholamat dan tujuh puluh hijab daripada nur dan tujuh puluh
hijab daripada mutiara yang merah dan tujuh puluh hijab daripada yaakut yang
merah dan tujuh puluh hijab daripada zamrud yang hijau dan tujuh puluh hijab
daripada air beku dan tujuh puluh hijab daripada air sejuk dan beberapa pula
yang berlain-lain tiada mengetahui bilangan melainkan ia jua.
Adapun tiap-tiap malaikat yang
menanggung Arash dan yang mengeliling dia itu empat mukanya yang pertamanya
mukanya seperti muka lembu dan yang kedua mukanya seperti muka harimau dan yang
ketiga mukanya seperti muka rajawali dan yang keempat mukanya seperti muka
manusia. Dan adalah bagi mereka itu empat sayapnya maka yang dua daripada
sayapnya itu menutupi ia akan dirinya kerana takut pengsan ia daripada menilik
ia akan Arash dan yang kedua lagi itu di kembangkan. Tiada bagi mereka itu
berkata-kata melainkan mengucap tasbih dan tahlil dan tahmid seperti firmannya
di dalam Qoraana Yasabahawana Bahamada Raba Hama Wa Yawamanawana ertinya adalah
mereka itu senantiasa mengucap tasbih sertanya memuji akan Allaha Taa’laya dan
percaya mereka itu akan dia. Bahawasanya ia tiada sekutu baginya mengucap tasbih
dengan perkataan yang elok katanya iaitu Sabahaana Al Haya Alazaya Laa Yamawata Sabahaana
Alazaya Yamayata Al Kholaaqo Wa Laa Yamawata Sabawaha Qodawasa Raba Al
Malaakata Wa Al Rawaha ertinya maha suci tuhan yang sentiasa hidup yang
tiada mati ia maha suci dengan kesucian tuhan sekelian malaikat.
Shahdan adalah di bawah Arash itu
malaikat seperti rupa rajawali dan seperti rupa ular dan adalah bawah Arash itu
seekor ayam jantan yang putih bulunya hijau dan lagi balung dan dua matanya
daripada yaakut yang merah dan tekaknya dan dua kakinya daripada emas dan dua
kakinya hingga sapai kepada tujuh lapis bumi yang di bawah dan lehernya
berlipat-lipatlah di bawah Arash. Maka apabila telah malam yang pertama
bertempik-tempik sayapnya dan berkokok ia dan berkata Sabahaana Zaya Al Malaka Wa Al
Malakawata maka sahut segala ayam di dalam dunia dan apabila selesai
yang keduanya bertempik sayapnya dan berkokok pula berkata ia Sabahaana
Mana Anaama Al Anaama Wa Laa Yanaama maka sahut ayam dunia bagi
kokoknya dan apabila masuk malam yang akhir bertempik dua sayapnya dan berkata
ia Sabahaana
Mana Hawa Qoama Daama Sabahaana Mana Anaama Al A’yawana Laa Alaha Alaa Hawa
Sabahaanaha maka sahut segala ayam di dunia seperti itu pula kerana
itulah di kata nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama akan ayam putih dan
sabdanya ayam putih ini kekasihku.
Berkata Abana Jaa’fara Shoadaqo
ia mendengar daripada neneknya Zayana radhoya Allaha A’nahama katanya bahawasanya
adalah di bawah Arash itu sekelian yang di jadikan Allaha Taa’laya di dalam laut
dunia dan daratannya seperti firmannya yang tersebut di dalam Qoraana Wa
Ana Mana Shaya Alaa A’nada Naakhozaanaha ertinya tiada suatu melainkan
adalah daripada Arash. Adapun hikmat Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya menjadikan
Arash itu supaya menjadi akan kiblat sekelian malaikat pada berbuat ibadat akan
Allaha Taa’laya itulah adanya.
Fasal pada menyatakan peri
kejadian Karasaya (Kursi)
Adapun Kursi itu iaitu di jadikan
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya daripada zamrud yang hijau dan adalah baginya
empat tiang. Tiap-tiap suatu daripada tiang itu luasnya seperti tujuh petala
langit dan bumi seperti firmannya di dalam Qoraana Wasaa’ Karasayaha Al Samawaata Wa
Al Aradho ertinya di luaskan Allaha Taa’laya daripada tujuh petala
langit dan bumi dan adalah malaikat yang menanggung akan Kursi itu empat orang
malaikat dan seorang mukanya seperti Adam A’layaha Al Salama dan iaitulah yang
memohonkan bagi rezeki kepada Allaha sekelian anak Adam ini dan yang seorang
mukanya seperti muka rajawali maka ialah yang memohonkan rezekinya kepada
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya bagi sekelian unggas dan yang seorang malaikat
menanggung Kursi mukanya seperti muka harimau maka iaitulah memohonkan Allaha Sabahanaha
Wa Taa’laya rezekinya segala binatang yang buas dan yang seeorang lagi malaikat
yang menanggung Kursi itu mukanya seperti muka lembu maka iaitulah yang
memohonkan Allaha Taa’laya rezekinya binatang yang jinak.
Dan adalah bagi tiap-tiap seorang
daripada malaikat yang menanggung Kursi itu empat mukanya suatu mukanya
daripada hadapannya dan suatu mukanya daripada belakang dan suatu mukanya daripada
kanannya dan suatu mukanya daripada kirinya. Adapun hikmat Allaha Sabahanaha Wa
Taa’laya menjadikan Kursi itu supaya menjadikan kiblat sekelian malaikat yang
menanggung dia dan lainnya yakni berbuat ibadat akan Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya
dan tiada mengetahui akan banyaknya hanya ia jua yang mengetahui.
Sumber : Kitab Taja Al Malaka (Mahkota Raja-raja)
No comments:
Post a Comment