Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Adapun
mula-mula Akhorawaja jua kerana banyak ia mengaji kitab Allaha maka di namai
akan dia Adarayasa(Idris) lagi amat tahu ia akan ilmu nujum. Maka Adarayasa
itulah yang sedia kala berbuat ibadat kepada Allaha Taa’laya menyebut-nyebut
Allaha pada malam dan siang. Bermula segala malaikat keramat Karaama Katabayana
membawa amal segala anak Adam naik ke langit tiap-tiap pagi dan petang maka di
lihat oleh Izrail tiap-tiap segala amal manusia itu sekeliannya kelam tiada
bercahaya melainkan amal seorang jua yang bercahaya. Maka kata Izrail akan
Karaama Katabayana itu “Amal siapa jua yang kamu bawa bercahaya-cahaya ini lain
daripada itu sekeliannya pada pihak derhaka akan Allaha Taa’laya?” maka kata
Karaama Katabayana itu “Bahawa di dalam bumi itu hanya seorang laki-laki inilah
yang berbuat kebaktian kepada Allaha Sabahana Wa Taa’laya lain daripada itu
sekeliannya berbuat derhaka jua pada Allaha Taa’laya”.
Maka
ingatlah Izrail hendak bertemu dengan Adarayasa. Ia pohonkan izin kepada hendak
pergi mengunjungi Adarayasa A’layaha Al Salama itu maka firman Allaha “Pergilah
engkau kepada hambaku itu. Bahawasanya ialah yang ada berbuat kebaktian
kepadaku di dalam bumi”. Maka pergilah Izrail mengunjungi nabi Adarayasa
berupakan dirinya seperti rupa manusia maka tatkala datang ia kepada nabi
Adarayasa lalu ia memberi salam. Maka disahut nabi Adarayasa salam Izrail itu.
Hataya maka Adarayasa pun berjalan ke padang serta Izrail maka bertemu dengan
kambing orang makan rumput di padang itu maka kata Izrail “Mari kita sembelih
kambing orang ini” maka sahut Adarayasa “Tiada harus kita sembelih kambing
orang ini dan tiada harus kita makan dagingnya kerana ia hak orang”. Maka
berjalan pula keduanya lalu bertemu dengan sepohon anggur bergantungan buahnya
maka kata Izrail “Mari kita ambil buah kayu ini”. Maka kata Adarayasa “Tiada
harus kita ambil dan kita makan buah kayu ini kerana ia hak orang. Bahawasanya
selamanya aku ini makan yang halal jua tiada pernah aku makan yang haram. Maka
ini pula hendak kau suruh makan haram tiada aku mahu”.
Maka
Izrail pun berjalanlah ke hadapan Adarayasa maka tiada di kenal Adarayasa akan
dia maka kata Adarayasa “Dari mana tuan hamba datang ini. Tiadakah tuan hamba
sekampung dengan kami atau di dalam negeri kamikah tuan hamba diam?”. Maka
sahut Izrail “Hamba ada di dalam negeri ini” maka diam Adarayasa. Adapun kata
segala Ahli Al Tafsir adalah Adarayasa itu mengajar segala kaumnya yang berbuat
derhaka akan Allaha Sabahana Wa Taa’laya maka di bantahi mereka itu akan dia
dan di permaki mereka itu akan dia
seperti tiada mahu mereka itu membawa iman akan Allaha Taa’laya dan akan
nabinya. Maka firman Allaha Taa’laya “Keluarlah engkau hai Adarayasa.
Bahawasanya aku hendak menyeksa mereka itu”.
Maka
keluarlah Adarayasa daripada kaumnya itu pergi ia berjalan pada segala pihak
negeri maka kaum Adarayasa pun di matikan Allaha Taa’laya dengan seksa lapar.
Hataya maka Adarayasa bertemu dengan Malaka Al Mawata (Raja Maut) maka memberi
salam ia kepada Adarayasa maka di sahut Adarayasa salamnya maka bertanya
Adarayasa kepada Malaka Al Mawata “Siapa engkau ini?” maka sahut Izrail “Aku
seorang daripada hamba Allaha daripada antara hamba Allaha yang lain maka kasih
aku akan dikau dengan kerana Allaha dan sangat hatiku hendak mengunjung dikau
dan bersama aku sertamu”.
Hataya
maka berbuat ibadatlah Malaka Al Mawata serta nabi Adarayasa pada harinya
datang itu maka tatkala petanglah hari maka dianugerahkan Allaha akan Adarayasa
rezeki maka katanya akan orang sertanya itu “Marilah kita makan hai hamba
Allaha”. Maka kata Malaka Al Mawata tiada aku kehendak lagi akan makanan itu”.
Hataya maka berbuka puasalah Adarayasa setelah sudah Adarayasa makan maka
berdirilah berbuat ibadat semalam-malamnya itu dan Izrail pun serta sembahyang
dengan dia. Tatkala hampirlah akan siang maka mengantuklah Adarayasa lalu
tertidur. Bermula Malaka Al Mawata tiada jua ia berhenti daripada berbuat
ibadat akan Allaha Sabahana Wa Taa’laya. Tatkala fajarlah hari maka bangkitlah
Adarayasa mengambil air sembahyang maka sembahyanglah ia maka di lihatnya
Izrail ada berdiri sembahyang maka sembahyanglah keduanya.
Setelah
pagi-pagi hari maka berjalan keduanya berapa antaranya maka bertemu keduanya
dengan sepohon kayu yang berbuah. Maka kata Malaka Al Mawata “Hai Adarayasa,
ambil buah kayu itu akan bekalmu buka puasa”. Maka sahut Adarayasa “Sabahana
Allaha Al A’zhoyama jika kuambil buah kayu itu adalah aku daripada orang yang berbuat
dosa. Bahawasanya tuhanku jua yang menganugerahi rezeki akan daku dengan tiada
terkira-kira adanya”. Maka berjalanlah keduanya hingga lalu petang hari maka
dianugerahkan Allaha Taa’laya rezeki akan Adarayasa lalu ia buka puasa serta
katanya “Hai hamba Allaha marilah kita makan buka puasa kerana hari sudah
petang. Patut kita berbuka puasa” maka sahut Izrail “Tiada lagi aku berkehendak
akan makanan itu”. Setelah sudah Adarayasa makan maka berdirilah Adarayasa
berbuat ibadat dan Malaka Al Mawata pun berdiri sertanya sembahyang semalam
dirinya itu tatkala hampirlah fajar maka mengantuklah Adarayasa lalu
tertidurlah ia dan Malaka Al Mawata sembahyang jua ia. Setelah Adarayasa jaga
mengambil air sembahyang lalu sembahyanglah ia serta Malaka Al Mawata maka terbit
fajar.
Setelah
sudah sembahyang maka berjalanlah keduanya tiada berapa jauhnya maka berdiri
Adarayasa A’layaha Al Salama memandang kepada Izrail maka kata Izrail “Apa kau
tilik akan daku. Bahawa aku mengenal akan dikau dan engkau tiada mengenal daku”
maka sahut Adarayasa “Hai hamba Allaha, engkau ini bukannya manusia. Hendaklah
kau katakana dirimu pada aku. Siapa engkau dan apa namamu dan apa pekerjaanmu
bersama dengan aku ini. Bahawa tiadaku lihat engkau ini makan dan minum dan
tiada engkau tidur dan tiada engkau mencari bekal akan makananmu supaya kuat
anggota dengan dia”. Maka sahut Malaka Al Mawata “Jika tetaplah hatimu jangan
engkau takut akan daku. Nescaya kukatakanlah namaku padamu”.
Arakian
tercenganglah Adarayasa mendengar kata Malaka Al Mawata “Akulah Malaka Al
Mawata”. Demi di dengar Adarayasa kata Malaka Al Mawata maka gementarlah segala
sendi tulangnya serta katanya “Anaa Lalaha Wa Anaa Alayaha Raajaa’wana.
Hai Malaka Al Mawata datangmu ini akan mengambil nyawa akukah atau hendak
mengunjungi dakukah?”. Maka sahut Izrail “Demi Allaha, tiada datangku ini akan
mengambil nyawamu dan jika sekiranya aku dititahkan Allaha Taa’laya akan
mengambil nyawamu nescaya tiada akan kuperlambat sekejap mata juapun hingga
kukerjakan suruh tuhanku”. Maka kata Adarayasa “Demi Allaha Taa’laya telah
gementar segala tulangku mendengar namamu ini kerana kerja tuan hamba akan
mengambil nyawa orang juga”. Maka kata Malaka Al Mawata “Telah datang aku
kepadamu ini kerana kulihat segala surat amal anak Adam sekeliannya berdosa dan
kejahatan jua dalamnya. Maka kulihat pada suratmu tiada sesuatu dosanya juapun
dan tiada kesalahan dalamnya melainkan kebajikan juga dan kebaktian jua. Maka
kasihlah aku akan dikau kerana Allaha Taa’laya dan memohonkan izinku kepada
tuhan seru alam hendak mengunjung dikau”.
Hataya
maka berjalanlah keduanya tiada berapa lama maka berkata Adarayasa akan Malaka
Al Mawata “Hai Malaka Al Mawata, ada suatu kehendakku kepadamu”. Maka sahut
Malaka Al Mawata “Apa kehendakmu itu katakanlah kepada aku” maka ujar Adarayasa
“Kehendakku barang kiranya kau bawa akan daku naik ke langit” maka sahut Malaka
Al Mawata “Jika dengan izin Allaha Taa’laya hamba bawalah tuan hamba ke
langit”. Maka Adarayasa pun minta doa kepada Allaha Taa’laya sembahnya “Ya
tuhanku, engkau jua tuhan yang menyampaikan segala kehendak hambamu dengan
kemuliaan kekasihmu Mahamada yang kesudahan nabi lagi rasul”. Maka di dengar
Malaka Al Mawata dan nabi Adarayasa suatu suara “Hai Izrail, barang kehendak
hambaku Adarayasa itu turutkan olehmu”.
Hataya
maka dibawa Malaka Al Mawata akan Adarayasa naik ke langit. Setelah sampailah
ia ke langit maka di lihatlah segala isi langit itu maka berjalanlah keduanya
di atas langit itu. Maka ujar Adarayasa “Ya Malaka Al Mawata, ada suatu lagi
kehendakku pada barang kiranya kau ambil nyawaku supaya kurasai sakit mati
itu”. Maka hairanlah Malaka Al Mawata mendengar kata Adarayasa demikian itu
katanya “Sabahaana Allaha Wa Bahamadaha, bahawasanya segala malaikat
yang menanggung arash sekeliannya pun takut mereka itu akan mati dan kehendak
mereka itu barang luput daripada mati jua sebagaimana tuan hamba yang
berkehendak akan mati ini?” maka sahut Adarayasa “Tiada mengapa yang demikian
itu kerana yang mati itu tiada dapat tiada sahaja akan menerima ia jua akan dia
maka sekarang kehendakku apabila sudah tuan hamba ambil nyawa hamba maka tuan
hamba pohonkan kepada Allaha Taa’laya barang kiranya dikembalikan pula nyawa
hamba kepada badan hamba kerana belum lagi ajal hamba supaya hamba berbuat
ibadat akan Allaha Taa’laya selama ada usia hamba”. Maka datang firman Allaha
Taa’laya “Hai Izrail turutkanlah kehendak hambaku yang sangat ikhlas akan daku
dan percaya akan kudratku”.
Setelah
Izrail mendengar kata demikian maka diambilnyalah nyawa Adarayasa dengan
takzimnya dan hormatnya. Setelah berhimpunlah nyawa Adarayasa itu kepada
dadanya maka pengsanlah Adarayasa tiada lagi khabarkan dirinya maka dikeluarkan
Malaka Al Mawata nyawa itu satu saat lamanya maka dikembalikan Malaka Al Mawata
pula akan nyawa Adarayasa kepada badannya dengan kudrat Allaha Taa’laya maka
hiduplah Adarayasa. Maka di sapu Malaka Al Mawata mukanya dan kedua matanya
maka ujar Izrail “Betapa tuan hamba rasai mati itu?” maka ujar Adarayasa
“Sa-nya tiada aif pada aku mati itu kerana aku mendapangkan diriku kepada
tuhanku jua dan bertambah-tambah berahiku akan dia tetapi demikiankah kau ambil
nyawa segala makhluk seperti kau ambil
nyawaku ini?”. Maka kata Malaka Al Mawata “Sa-nya tiada seorang juapun manusia
kuambil nyawanya seperti kuambil nyawa tuan hamba ini dengan perlahannya”. Maka
kata Adarayasa “Demi Allaha, sa-nya yang mati itu terlalu amat sakitnya tiada
yang sebagainya seperti sakit mati itu jua”.
Hataya
maka berjalanlah keduanya seketika maka berdiri Adarayasa katanya “Ya Malaka Al
Mawata, bawa kiranya hamba ke langit yang ke tujuh”. Hataya di bawa Izrail akan
dia naik pada langit yang ke tujuh kemudian kata Adarayasa “Hai Malaka Al
Mawata, ada suatu kehendak hamba pula. Bawalah hamba kepada api neraka supaya
melihat dia” maka hairanlah Malaka Al Mawata mendengar kata Adarayasa yang
demikian itu serta katanya “Sabahaana Allaha Al A’zhoyama Wa Bahamada,
ajaib sekali hambamu. Bahawasanya segala malaikat yang damping kepada Allaha
Taa’laya amat takut mereka itu akan api neraka dan senantiasa dipohonkannya
kepada Allaha Taa’laya barang diluput ia daripada api neraka”. Maka kata
Adarayasa “Tiada mengapa bawa juga aku kepadanya barangkali kurasai hangatnya
maka lari aku daripadanya”.
Hataya
maka di bawa Malaka Al Mawata lah akan Adarayasa melihat neraka dengan firman
Allaha Taa’laya. Setelah sampailah ia ke pintu neraka kata Izrail “Hai yang
menjaga neraka, buka akan pintu neraka ini” maka melompat segala malaikat yang
menunggui pintu neraka itu serta di bawanya rantai kekang dan belenggu dengan
beberapa ular dan kala daripada api neraka dibawanya ke pintu itu kerana pada
sangka mereka itu kalau di titahkan Allaha Taa’laya seorang di suruh seksai
kepada mereka itu. Maka bertanya mereka itu “Siapa engkau yang di luar pintu
ini?” maka sahut Izrail “Akulah Malaka Al Mawata”. Shahdan apabila di dengar
mereka itu nama Malaka Al Mawata maka gugurlah dari tangan mereka itu belenggu
dan kekang ular dan kala serta berkata mereka itu “Anaa Lalaha Wa Anaa Alayaha
Raajaa’wana. Hai Malaka Al Mawata, bahawa di titahkan Allaha Taa’laya
engkau kemari ini akan mengambil nyawa kami sekeliankah kerana tiada pernah
tuan hamba datang kepada tempat ini”.
Maka
sahut Malaka Al Mawata “Tiada dititahkan Allaha Taa’laya aku akan mengambil
nyawa kamu sekelian dan jika dititahkan Allaha Taa’laya akan daku mengambil
nyawa kamu nescaya tiada akan kupertangguhkan seketika jua pun melainkan
kukerjakan akan dia. Sesungguhnya ada seorang hamba Allaha daripada segala
hamba Allaha yang banyak. Bahawa ada pintanya padaku hendak melihat api neraka maka
dititahkan Allaha Taa’laya aku membawa dia kemari. Bahawa laki-laki ini
sebaik-baik hamba Allaha di dalam bumi”.
Maka
kata mereka itu “Baiklah kamu perlihatlah akan dia berapa kehendaknya” maka
menilik ia kepada Adarayasa katanya “Berapa kehendakmu melihat api neraka itu
hai hamba Allaha yang benar tiada seorang juapun dahulu daripadamu yang hendak
melihat azab Allaha Taa’laya yang amat besar seksanya ini”. Maka sahut
Adarayasa “Barang sedikit jua sekira-kira dapat melihat dengan mata hamba maka
di perlihatkan mereka itu kepada Adarayasa maka melihat Adarayasa akan api
neraka itu terlalu bernyala-nyala serta dengan hitamnya lagi gemuruh bunyinya
terlalu amat hebat seolah-olah ia akan menunukan isi langit dan bumi. Maka jadi
pengsanlah Adarayasa tiada khabarkan dirinya lalu rebah maka sekira-kira
didakap oleh Malaka Al Mawata akan Adarayasa. Setelah sembuhlah ia daripada
pengsannya maka ujar Izrail “Tiadakah sudah kukata akan dikau bahawa tiada
dapat engkau melihat azab Allaha api neraka itu” maka sahut Adarayasa “Tiada
mengapa pada aku kerana takut aku akan tuhanku dan bertambah-tambah kasihku
akan diri jua”.
Maka
kembalilah keduanya dari sana maka kata Adarayasa akan Malaka Al Mawata “Hai
kekasihku ada suatu lagi kehendakku kepadamu”. Maka sahut Malaka Al Mawata “Apa
pula kehendakmu itu katakanlah kepada aku. Bahawasanya Allaha jua yang
menyampaikan segala kehendakmu itu” maka ujar Adarayasa “Bahawa aku hendak
melihat syurga dari kerana neraka pun telah kulihat sudah akan dia menilik
syurga juga yang belum kulihat lagi supaya hamba lihat barang yang telah
dianugerahkan Allaha Taa’laya akan segala hambanya daripada segala kemuliaan
dan berbagai-bagai nikmat dalamnya”. Maka kata Malaka Al Mawata “Marilah kita
pergi”.
Hataya
pergilah keduanya ke pintu syurga setelah sampailah keduanya maka ujar Malaka
Al Mawata “Hai Malaka Radhowaana, bukakan kamu pintu syurga ini” maka sahut
yang menunggui pintu syurga itu “Siapa yang di luar pintu ini serta dibawa
mereka itu segala pakaian syurga kerana di sangka mereka itu kalau di titahkan
Allaha Taa’laya seorang masuk syurga”. Maka segala anak bidadari pun
berlari-larian mendengar suara malaikat yang mengawal syurga itu bertanya
kepada Malaka Al Mawata yang diluar pintu itu.
Maka
kata Izrail “Akulah Malaka Al Mawata” serta di dengar mereka itu nama Malaka Al
Mawata itu maka gugurlah barang yang ada pada tangan mereka itu daripada segala
pakaian yang dibawa mereka itu maka ucap mereka itu Anaa Lalaha Wa Anaa Alayaha
Raajaa’wana, bahawa engkau ini di titahkan Allaha Taa’laya kemari ini
akan mengambil nyawa kamikah?”. Maka ujar Malaka Al Mawata “Tiada aku di
titahkan Allaha Taa’laya akan mengambil nyawa kamu dan jika sekiranya aku di
titahkan Allaha Sabahana Wa Taa’laya aku mengambil nyawa kamu nescaya tiada
kupertangguh barang seketika jua pun melainkan kukerjakan juga titah tuhanku
itu tetapi datang aku kemari ini membawa seorang laki-laki hamba daripada
antara segala hamba Allaha yang banyak”. Maka sahut mereka itu “Benarlah kata
tuan hamba kami pun tahu akan tempatnya itu di dalam syurga”.
Hataya
maka dibukakannya pintu syurga itu maka masuklah nabi Adarayasa ke dalam syurga
maka dilihatnya dua sungai mengalir airnya terlalu juga deras dan terlebih
putih daripada susu dan rasanya lebih manis daripada air madu dan ada pada tebing
sungai itu pohon kayu batangnya daripada emas dan cawangnya daripada manikam
dan buahnya daripada mutiara jenis sekelian. Maka ujar Adarayasa akan Malaka Al
Mawata “Beri izin aku minum air ini dan mengambil air sembahyang aku pada suatu
sungai itu supaya kusembahyang dua rakaat salam dan mengucap syukur aku akan
nikmat tuhanku”. Maka sahut Malaka Al Mawata “Minumlah oleh tuan hamba” maka di
minum Adarayasa air itu daripada susu itu dan mengambil air sembahyang daripada
air madu itu maka mengucap syukurlah Adarayasa akan Allaha Sabahana Wa Taa’laya
lalu ia sembahyang dua rakaat salam ia sembahyang maka ia berbaring-baring di
bawah pohon kayu di dalam syurga itu. Maka kain selimutnya pada cawang pohon
kayu itu.
Hataya
maka tidurlah ia setelah jaga daripada tidurnya maka ujar Izrail “Marilah kita
kembali” maka Adarayasa pun bangkit lalu berjalan hingga ke pintu syurga. Maka
katanya kepada Malaka Al Mawata “Hai kekasihku bahawa kain selimut hamba
tertinggal pada cawang pohon kayu itu. Nantilah hamba seketika di sini hamba
pergi ambil kain hamba itu” maka kata Malaka Al Mawata “Pergilah tuan hamba”.
Hataya maka pergilah Adarayasa mengambil kain selimut itu. Setelah sudah di
ambilnya lalu ia berjalan-jalan pada tepi sungai itu maka Malaka Al Mawata pun
datang kepada Adarayasa katanya “Marilah pulang”.
Maka
sahut Adarayasa “Tiadalah aku mahu keluar didalam syurga ini dan sinilah aku
berbuat ibadat akan tuhanku hingga datang kepada hari kiamat”. Maka kata Izrail
”Tiada berani hamba meninggalkan tuan hamba di dalam syurga ini dengan tiada
izin Allaha Taa’laya kerana belum lagi segala anak Adam masuk syurga.
Sungguhpun tuan hamba tertentu masuk syurga tiada sekarang melainkan pada
tatkala sudah hari kiamat dan dikirai Allaha Taa’laya segala amalan kemudian
daripada melalui atas neraka dan kemudian daripada mati maka boleh masuk syurga
kekallah tuan hamba di dalam syurga”.
Arakian
maka sahut Adarayasa “Ya Izrail jika tuan hamba katakan belum mati telah sudah
hamba rasai mati kerana firman Allaha Taa’laya mati itu sekali jua tiada dua
kali dan jika di kata hingga melalui neraka maka dapat masuk syurga. Bahawa
akan hamba telah melihat neraka maka tiadalah hamba mahu keluar dari dalam
syurga ini dan lagipun tiada dengan kuasa tuan hamba dan yang mengahwan syurga
ini masukkan hamba ke dalam syurga ini dan mengeluarkan hamba daripadanya
melainkan dengan kuasa tuhanku jua dan lagi tiada kuasa tuan hamba mengambil
nyawa hamba dan berperolehkan kepada hamba api neraka itu melainkan dengan
kehendak tuhan jua”.
Hataya
maka datang firman Allaha Taa’laya “Ya Izrail, sebenarnyalah kata hambaku itu
bahawasanya tiada kuasa engkau merasakan mati aka dia dan tiada kuasa engkau
memasukkan dia ke dalam syurga dan mengeluarkan dia daripadanya. Biarkanlah
hambaku Adarayasa itu diam di dalamnya. Sa-nya bahawa syurga itu akan tempat
segala hambaku yang berbuat ibadat akan daku maka itulah balasnya lagipun
sahaja tempatnya jua di dalam syurga itu. Maka suruhkan ia pergi diam pada
tempatnya yang kutaruhkan ia itu seperti firman Allaha Taa’laya Yaa Adanaya
Qoda Faa’la Wa Yaasaraya Qodakhola. Sebenarnya kata hambaku Adarayasa
itu sa-nya tempatnya yang kekal di dalam syurga itu. Biarkanlah ia diam di
dalamnya”.
Maka
tatkala di dengar Malaka Al Mawata firman Allaha Taa’laya itu maka ujar Izrail
“Ya Adarayasa, adakah tuan hamba dengar firman Allaha?” maka sahut Adarayasa
“Bahkan hamba dengar seperti firman Allaha Taa’laya Ana Hazaha Al Hanaana Haramata
A’laya Al Anabayaa Hataya Yadakhola Khoatama Al Anabayaa Mahamada Rasawala
Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama, Bahawasanya syurga itu haram
atas segala nabi masuk di dalamnya jika belum lagi masuk Khotama Al Anabayaa
Mahamada Rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama. Qoala Allaha Taa’laya Wa
Azakara Faya Al Kataaba Adarayasa Anaha Kaana Shodayaqoa Nabayaa Wa
Rafadhonaaha Masakaanaa A’layaa ertinya Telah kami sebutkan padamu ya
Mahamada hikayat Adarayasa bahawasanya adalah ia daripada orang yang benar lagi
nabi dan kami angkatkan akan dia kepada tempat yang tinggi.
Adapun
Adarayasa tatkala sudah ia pergi melihat tempatnya di dalam syurga itu maka
firman Allaha Taa’laya “Hai hambaku Adarayasa kerana di dalam syurga ini bukan
tempat berbuat ibadat melainkan tempat kesukaan jua dan tempat mengadap ke
hadrat tuhanmu maka apabila sudah kau lihat tempatmu itu pergilah engkau adapun
kepada langit yang tujuh itu. Disanalah engkau mengucap tasbih akan daku itulah
akan mengiang akan dikau seperti segala malaikatku sekelian. Pujilah olehmu
akan daku dan berbuat ibadatlah engkau kepada aku hingga kepada hari kiamat. Hataya
maka pada tempat itulah nabi Allaha Adarayasa A’layaha Al Salama terhantar
sekarang.
Sumber : Kitab Al Qoshosho Al Anabayaa
No comments:
Post a Comment