Ba Sama Al Laha Al Rohamana Al Rohayama
Bacalah dengan nama tuhan kamu yang menjadikan. Menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan tuhan kamu yang keramat. Yang mengajarkan dengan kalam. Mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. Al A'laqo

Sunday, August 5, 2012

Seksa Zina dan Liwat


Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama

Al Baaba Al Raabaa’ Faya A’qowabata Al Zanaa

Qoala Allaha Taa’laya Wa Laa Taqorabawaa Al Zanaa Anaha Kaana Faahashata Wasaa Sabayalaa bermula bab yang keempat pada menyatakan seksa orang yang berzina. Telah firman Allaha Taa’laya dan jangan sekali-kali engkau hampir akan zina bahawasanya terlebih adalah ia terlebih jahat dan sejahat jalan lagi firmannya Al Zaananayata Wa Al Zaanaya Faajaladawaa Kala Waahada Manahamaa Maata Jaladata ertinya perempuan yang zina dan laki-laki yang zina maka palu olehmu tiap-tiap seorang daripada keduanya itu seratus kali maka bahawasanya Allaha Taa’laya terlalu murka atas keduanya dan jika tiada di palunya seratus kali di dalam dunia nescaya di palu oleh Allaha Taa’laya di dalam akhirat dengan cokmar api neraka.

Dan cerita daripada rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama telah bersabda ia “Jauhkan olehmu akan zina itu maka bahawasanya dalamnya itu mengena ia enam perkara, tiga perkara di dalam dunia dan tiga perkara dalam akhirat”. Maka sembah sahabat “Apa-apa ya rasul Allaha seksa ia dalam dunia” maka sabdanya “Suatu di kurangkan Allaha Taa’laya rezekinya yang halal dan keduanya di hilangkan berkat di dalam umurnya dan ketiga apabila keluar ruh daripada jasadnya terdinding kepada Allaha Taa’laya dan menilik kepada neraka dan kepada Malaka Zabaniah”. “Dan apa-apa tiga perkara seksa ia di dalam akhirat” maka sabdanya “Suatu menilik Allaha Taa’laya akan dia dengan tilik murkanya maka hitamlah mukanya dan kedua terlalu sangat seksanya dan ketiga mengena rantai api di dalam neraka.

Wa Qoala Al Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Mana Malaa A’yanaha Mana Al Haraama Malaa Allaha A’yanaha Mana Naara Jahanama Wa Mana Zanaa Baamaraata Qoamaha Allaha Mana Qobaraha A’thoshaanaa Alaya Akhoraha dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa memenuh matanya daripada menilik yang haram maka memenuh Allaha Taa’laya akan matanya daripada api neraka jahanam dan barang siapa zina dengan perempuan di bangkitkan Allaha Taa’laya daripada kuburnya hal keadaannya dahaga dan telanjang dan menangis dukacita lagi hitam mukanya pada tengkoknya itu rantai daripada api neraka dan pakaiannya daripada Qothoraana maka berkata Allaha Taa’laya inilah azab baginya.

Dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa zina dengan perempuan yang bersuami adalah atasnya dan atas perempuan itu seksalah ia pada hari kiamat di hukumkan Allaha Taa’laya suaminya di suruh ambil kebajikannya dan di tanggung dosa suaminya itu serta di halaunya kepada neraka jahanam apabila tiada mengetahui suaminya akan isterinya itu zina. Dan adapun jika ia mengetahui suaminya akan isterinya itu zina maka diam maka di haramkan Allaha Taa’laya suaminya itu syurga kerana bahawasanya tersurat pada pintu syurga “Engkaulah dayus” maka tiadalah masuk syurga sekali-kali orang itu dan bahawasanya tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi serta bukit menyumpah-nyumpah orang yang dayus.

Dan cerita daripada nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama bahawasanya telah bersabda ia pada malam Maa’raaja aku melihat dalam neraka suatu rumah tembaga pintunya terlalu sempit dan dalamnya beberapa laki-laki dan perempuan yang terpenjara sekeliannya serta ular dan kala pada hal mengikat dia kepada faraj dan zakar mereka itu maka aku bertanya kepada Jibril “Siapa yang kena seksa demikian itu” maka sembah Jibril “Inilah orang zina”. Dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa menjabat perempuan yang haram, datang ia pada hari kiamat pada hal dua tangannya terikat kepada tengkoknya dengan rantai daripada api neraka dan jika ia mencium hidungnya nescaya di gunting oleh Zabaniah bibirnya dan hidungnya gunting api neraka. Maka jika mungkir akan pekerjaannya zina ia maka berkatalah dua pehanya di hadapan Allaha Taa’laya “Kami berbuat demikian pada tempat falaana pada bulan falaana demikian-demikian".

Maka menilik Allaha Taa’laya dengan tilik murkanya dan gugurlah daging pada mukanya dan tanggallah tulang mukanya dengan tiada berdaging. Maka berkata Allaha Taa’laya serta murkanya “Dan kembalilah engkau kepada tempat kamu” dan kekallah mukanya hitam. Maka sembah mereka itu “Ya tuhanku, apa sebab engkau seksa terlalu sangat pada aku” maka berkatalah segala anggota mereka itu dengan izin Allaha Taa’laya. Maka berkata-katalah tangannya “Ya tuhanku, aku mencapai kepada haram” dan berkata-katalah mata “Aku melihat kepada yang haram” dan berkata-katalah kaki “Aku berjalan kepada yang haram” maka berkata-katalah faraj dan zakar “Akulah yang berbuat demikian itu”. Maka berkata malaikat di kanan “Aku mendengar” dan berkata melaikat di kiri “Aku menyurat perbuatannya” dan berkata bumi “Ia berjalan di atasku”. Wa Yaqowala Allaha Taa’laya dan berkata Allaha Taa’laya kepada malaikat “Hai malaikat, engkau seksa akan dia dengan seksa yang terlalu panas kerana ia tiada malu akan daku”.

Al Baaba Al Khoamasa Faya Bayaana A’qowabata Al Lawaatho

Bermula bab yang kelima pada menyatakan seksa orang yang berliwat seperti firman Allaha Taa’laya Ataatawana Al Zaakaraana Mana Al A’alamayana yakni laki-laki sama laki-laki daripada sekelian alam. Wa Qoala Al Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama Mana A’mala A’mala Qowama Lawatho Faaqotalawaa Al Faaa’la Wa Al Mafaa’wala dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa mengerjakan pekerjaan kaum nabi Allaha Luth maka hendaklah bunuh yang berbuat dan yang di perbuat. Qoala Abana A’baasa Radhoya Allaha A’nahamaa bermula had orang yang berliwat itu bahawa di lontarkan dengan batu pada tempat yang tinggi hingga mati maka bahawasanya Allaha Taa’laya merejamkan kaum Luth dengan batu dari langit. Dan jika di mandikan orang yang liwat itu dengan segala air dunia ini nescaya tiada hilang najis pada tubuhnya hingga mati. Maka apabila zina laki-laki bergeraklah Arash dan berpeganglah segala malaikat pada tiang Arash serta membaca surat Al Ikhlas hingga hilang bergerak Arash tuhannya.

Wa Qoala Al Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama tujuh kaum di seksa terlalu pedih, suatu Faaa’la dan kedua Mafaa’wala yakni liwat dan ketiga berzina dengan perempuan pada duburnya dan keempat zina dengan binatang dan kelima zina dengan perempuan dan anaknya dan keenam zina dengan perempuan yang sudah di persuamikan dan ketujuh orang yang menyakiti orang sekampung melainkan bahawa ia taubat. Telah berkata Salayamaana bana Daawada A’layaha Al Salama bagi Iblis “Khabarkan olehmu akan daku apa pekerjaan yang terlebih kasih kepadamu” maka sembah Iblis “Tiada suatu yang terlebih kasih kepada hamba tuan lain daripada liwat”.

Dan telah bersabda nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama telah di laknatkan Allaha Taa’laya atas orang yang mengurangkan sukatan dan mengurangkan timbangan atau membesarkan dia dan masuk jamban dengan tiada di basuhnya kerana sekelian itu perbuatan kaum Luth dan neraka balasnya bagi barang siapa yang mengerjakan dia dan laki-laki yang menyerupai perempuan dan unggas. Dan telah bersabda Al Nabaya Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama barang siapa mati pada hal ia mengerjakan pekerjaan kaum nabi Allaha Luth tiada diam ia dalam kuburnya melainkan satu saat jua. Kemudian maka suruh Allaha Taa’laya seorang malaikat seperti burung maka di sambarnya mayat itu dengan dua kakinya dan di terbangkannya kepada negeri kaum nabi Luth dan tersurat pada dahinya putusnya ia daripada rahmat Allaha.

Dan bersabda rasul Allaha Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama lagi akan datang pada hari kiamat beberapa kanak-kanak yang tiada bagi mereka itu kepala. Maka berkata Allaha Taa’laya bagi mereka itu “Siapa kamu” maka sembah sekelian mereka itu “Kami telah kena aniaya”. Maka berkata Allaha Taa’laya “Siapa yang menganiaya akan kamu” maka sembah mereka itu “Bapa kami, mereka itu mendatangkan duburnya”.

Sumber: Kitab Tanabayaha Al Ghoafalayana

2 comments:

  1. Pengharaman Ajaran Agama Asalama

    Akidah

    Tarikh Keputusan:
    13 Oct, 2010
    Keputusan:

    Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka Bil. 3/2010 yang bersidang pada 5 Zulkaedah 1431H bersamaan 13 Oktober 2010M sebulat suara bersetuju memutuskan mengenai Ajaran Agama Asalama seperti berikut:


    Ajaran atau fahaman agama Asalama didapati sesat. Oleh yang demikian, mana-mana orang Islam yang berpegang dengan ajaran atau fahaman tersebut juga adalah sesat;

    Mana-mana orang Islam adalah dilarang untuk mengajar, mempelajari, mengamalkan atau menyebarkan ajaran dan fahaman tersebut dalam apa-apa jua bentuk dan cara; dan

    Orang Islam di mana-mana jua berada, yang telah mengamalkan ajaran atau fahaman agama Asalama hendaklah segera meninggalkan ajaran atau fahaman tersebut dan bertaubat serta memohon keampunan kepada Allah subhanahu wata’ala.

    Status Penwartaan:
    Diwartakan
    Tarikh Diwartakan:
    29 Sep, 2011
    Nombor Rujukan:
    JMM/BFB(S)/351/255/01/10; PUNM. 700-02/37 Jilid 2
    Akta/Enakmen:
    Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Melaka) 2002
    http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/pengharaman-ajaran-agama-asalama

    ReplyDelete
  2. Hamba beragama Asalama dan tuan hamba beragama Islam. Jadi, apa erti fatwa yg menyeleweng ini. Mengapa tidak majlis agama tuan hamba fatwakan kristian, hindhu dan buddha itu sesat juga? Bumi ini di wariskan pada org2 beriman dan bukan org2 yg menuliskan hukum2 agama dgn tangan mereka sendiri kemudian menggunakan nama tuhan. Bagi kamu agama kamu dan bagiku agama.

    ReplyDelete