Maharaja Buma (Sebahagian kisah Mahabarata)
Al kisah ini hikayat maharaja
Buma di negeri Percu Tekasan. Ada seorang dalang bernama Amngukerat Negara di
karangnyalah hikayat bahasa Keling Cenda namanya kepada Bahasa Jawa Kekawin
namanya pada Bahasa Melayu Hikayat namanya demikian mulanya. Sekali persetua
Betara Berahama berkata2 akan peri kesaktian keduanya Betara Berahama itu
menjadi suatu cahaya tingginya seyujana dan besarnya seyujana. Maka kata Betara
Bisnu pada Betara Berahama “Bagaimana kesudahan cahaya ini” maka kata Betara
Berahama “Mari kita panah”. Maka Betara Berahama pun memanah dengan panahnya
adapun Betara Bisnu melontarkan cakeranya maka cahaya itupun putus sekerat lalu
naik ke udara sekerat dan sekerat masuk ke dalam bumi sekerat. Maka cakera
Batera Bisnu dan panah Betara Berahama keduanya kembali keduanya.
Setelah itu maka kata Betara
Bisnu kepada Betara Berahama “Apa gerangan kesudahan cahaya itu dan apa
gerangan jadinya” maka kata Betara Berahama pada Betara Bisnu “Lihatlah oleh
adinda ke atas udara itu maka beta lihat yang di bawah bumi itu” dan Betara Berahama
pun terbanglah ke udara maka Betara Bisnu pun pergi ke dalam bumi. Maka di
lihat oleh Betara Berahama pada kesudahan cahaya itu maka keluar mata air tiga
tempat maka menjadi laut. Maka Betara pun menjadikan dirinya bali besarnya
seperti gunung maka di sangkarnya tanah itu lalu masuk kira2 seyujana dalam
cahaya itu pun rebah.
Maka di lihat oleh Betara Bisnu
cahaya itu terang maka dalam cahaya itu sebuah istana terlalu amat besarnya. Maka
Betara Bisnu pun menjadikan dirinya raksasa amat besar panjang maka iapun
berdiri berpeluk berhadap pada istana. Seorang perempuan bernama Betari
Pertawai seorang raksasa naik naik ke istananya itu maka Betari Pertawai pun
turun lari. Maka di usir oleh Betara Bisnu lalu di tangkapnya di bawanya ke
istana ke dalam tempat peraduan maka Dewa Bisnu dan Dewi Pertawai pun tidurlah.
Maka dengan sekali itu Dewi
Pertawai pun buntinglah maka kata Betara Bisnu pada Dewi Pertawai “Hamba hendak
kembali jikalau anakanda ini jadi kelak akan bunga tanjung Qodarani ini berikan
pada anakanda itu nama bunyi ini Bijaya Mala” maka segala kesaktian bunga itu
pun habislah di katakan pada Betari Pertawai itu. Hataya maka Betara Bisnu pun
keluar dari dalam bumi mendapatkan Betara Berahama maka segala halnya itu habis
semuanya di katakan pada Betara Berahama. Hataya maka Betara Bisnu dan Betara
Berahama pun masing2 pulang kembali ke kayangan. Adapun kayangan Betara Bisnu
sebelah utara dan kayangan Betara Berahama sebelah selatan.
Sebermula akan Betari Pertawai
bunting itu lamanya seribu tahun. Hataya maka Betari Pertawai pun beranaklah
seorang laki2 besarnya seperti budak lima tahun usianya dan segala darah itu
semuanya menjadi raksasa. Maka oleh Betari Pertawai budah itu di buangkannya ke
semuanya maka bertemu dengan Betara Berahama. Maka di ambil oleh Betara
Berahama akan budak itu dengan uri tembuninya dan segala darahnya maka Betara
Berahama pun tahulah bahawa budak ini anak Betara Bisnu. Maka segera di
ambilnya budak itu lalu di mandikan maka pada ketika itu juga budak itupun
besarlah seperti umur orang dua puluh tahun usianya.
Setelah itu maka di namai oleh
Betara Berahama budak itu maharaja Buma dan segala darah yang menjadi raksasa
itupun semuanya di namakannya seorang Patih Medar namanya dan seorang Patih
Nesnada namanya dan seorang Dati Tara namanya dan seorang Pencakar namanya dan
seorang Sang Air Angkasa namanya dan seorang Penakas namanya. Maka segala
raksasa itu seyuCana itu semuanya dengan alat senjatanya maka antara berapa
lamanya maka maharaja Buma pun besarlah. Maka di ajarkan oleh Betara Berahama
akan maharaja itu segala kesaktian dengan pelbagai kesaktian sekelian di
ajarkan Betara Berahama akan maharaja itu.
Maka Betara Bisnu pun datang maka
kata Betara Bisnu kepada Betara Berahama “Siapa orang muda ini” maka sahut
Betara Berahama “Inilah anak tuan hamba dengan Betari Pertawai”. Maka suruh
Betara Berahama maharaja menyembah kaki Betara Bisnu pun memeluk mencium
anaknya dan di anugerah baginda bagai2 kesaktian. Maka kata Betara Berahama
kepada Betara Bisnu “Adapun barang di ketahui oleh kekanda akan anakanda ini
menjadi raja besarlah di dalam dunia ini. Syahdan lagi amat gagah berani tiada
berlawan dalam alam ini. Segala indera dan dewa2 pun takut akan dia jika ia
mati jatuh ke tanah hidup pula melainkan tuan hamba juga yang dapat membunuh
dia terlalu amat besar kerajaannya dan banyak raja2 di bawahnya” maka Betara
Bisnu pun diam mendengar kata Betara Berahama itu.
Maka sembah maharaja Buma pada
Betara Bisnu dan Betara Berahama “Patik pohonkan negeri akan tempat patik
tuanku” maka titah Betara Bisnu “Adapun akan negeri itu daripada gagah
beranimulah engkau beroleh kerajaan dalam dunia. Jika engkau hendak keluar dari
dalam bumi ini maka pergilah engkau bermohon pada bondamu”. Maka Betara Bisnu
dan Betara Berahama pun kembalilah masing2 pada kayangannya maka maharaja pun
pergi mengadap bondanya. Maka segera di tegur oleh bondanya “Datang anakku”
maka sembah maharaja Buma pada bondanya “Tuanku patik hendak bermohon keluar ke
dunia” maka oleh bonda di anugerahnya selengkap pakaian dan makota bercahaya2
gilang gemilang.
Telah sudah maharaja Buma memakai
yang di anugerah oleh bondanya bunga tanjung itu maka titah bondanya pada
maharaja Buma “Bunga Bijaya Mala namanya anugerah paduka ayahanda Betara Bisnu
akan anakanda. Adapun kesaktian bunga ini jikalau seratus kali anakanda mati
berperang hidup pula jikalau ada orang mati akan senjata sapukan bunga ini tiga
kali nescaya hidup pula” maka oleh maharaja Buma di ambilnya bunga itu di
taruhnya dalam makotanya. Maka Buma terus ke tengah laut maka baginda naik ke
atas belakang gajah mina. Maka di bawanya maharaja Buma itu ke darat maka
segala menteri dan rakyat semuanya keluar dari dalam laut lalu naik ke darat.
Setelah maharaja Buma sampai ke
tepi laut maka baginda pun turun dari belakang gajah mina itu duduk di atas
batu maka gajah mina itupun kembali ke dalam laut. Maka segala menteri rakyat
baginda pun turun dari udara berdiri di pantai itu. Maka di lihat oleh maharaja
Buma dari atas karang karangan itu Betara Berawan dengan isterinya bermain2 di
tepi laut itu mengambil karang karangan maka oleh maharaja Buma di dapatkannya
dengan segala menteri dan rakyatnya. Setelah di lihat oleh Betara Berawan dan segala
bedidari raksasa banyak datang itu maka segala bedidari pun gemparlah
berlarian2 mengambil baju anta kesuma.
Setelah di lihat oleh Betara
Berawan maka Betara Berawan pun segera naik ke atas kenaikannya baginda itu
Wilmana namanya. Adapun Wilmana raksasa sayapnya panca logam maka Betara
Berawan pun terlalu amat hairan melihat raksasa itu banyak datang itu. Maka
iapun menampar tangannya seraya bertempik maka maharaja Buma pun datang ke
hadapan Betara Berawan. Maka Betara Berawan pun mengunus senjatanya pedang
tajam lima hastanya hendak di tikamnya kepada maharaja Buma.
Maka kata maharaja Buma “Sabar
dahulu jangan tuan hamba marah siapa nama tuan hamba” maka kata Betara Berawan
“Akulah bernama Betara Berawan engkau siapa dan apa nama tuan hamba”. Maka kata
maharaja Buma “Akulah bernama maharaja Buma anak Betara Bisnu. Bondaku bernama
Betari Pertawai” maka kata Betara Berawan “Jika demikian ayahanda Betara Bisnu
itu saudara hamba. Akan tuan hamba anaklah kepada hamba”. Maka Betara Berawan
segera turun dari atas kenaikannya baginda lalu memeluk mencium maharaja Buma
pun menyembah kaki Betara Berawan. Maka titah Betara Berawan “Anugerah akan
anakanda Wilmana ini”.
Setelah itu maka Betara Berawan
dan bedidari itupun naiklah ke atas udara maka maharaja Buma pun naik ke atas
Wilmana lalu terbanglah ke udara di iringkan oleh segala menterinya dan rakyat
baginda pun sampailah ke negeri Percu Tekasan namanya raja dalam negeri itu
maharaja Dati Sura terlalu gagah berani dan nama mangkubuminya Patih Aria
Keriwa. Adapun akan raja itu manusia mangkubuminya dan rakyatnya raksasa dua
puluh yuCana banyaknya rakyat. Maka titah maharaja Buma kepada Wilmana “Negeri
mana ini dan siapa nama rajanya” maka sembah Wilmana itu “Ya tuanku inilah nama
negeri Percu Tekasan maharaja Dati Sura nama rajanya. Adapun akan raja itu
manusia segala menteri dan rakyatnya daripada raksasa Aria Keriwa nama
mangkubuminya.
Maka titah maharaja Buma “Boleh
aku turun ke dalam negeri itu” maka Wilmana pun turunlah dari udara ke dalam
kota istana maharaja Dati Sura kepada seketika itu di adap oleh mangkubumi dan
segala rakyatnya baginda itu. Maka di lihatnya raksasa banyak turun dari udara
maka maharaja Dati Sura pun terkejut maka kata maharaja Sura kepada maharaja
Buma “Siapa nama tuan hamba dan dari mana datang tuan hamba”. Maka sahut
maharaja Buma “Hambalah anak Betara Bisnu. Hamba datang ini hendak akan negeri
tuan hamba ini” maka sahut maharaja Dati Sura dengan marahnya “Jika sudah aku
mati oleh engkau mana kehendak engkau perbuatkanlah negeri ini” sambil mengunus
senjatanya temin.
Maka sahut maharaja Bumi “Marilah
kita berperang sama seorang” maka maharaja Buma pun berperanglah dengan
maharaja Dati Sura itu. Maka kedua pihak rakyat berdiri melihat rajanya
berperang itu maka kedua pihak raja itu sama mengeluarkan kesaktian. Maka
maharaja Dati Sura pun memanah kena senjata di tangan maharaja Buma terbang
melayang tiada berketahuan. Maka maharaja Buma pun marah mengambil gadanya besi
terjun dari atas Wilmananya maka maharaja Dati Sura pun ingat memegang gadanya
lalu berpalukan gada. Antara lama tiada berkenalan maka tercedera maharaja Buma
maka di palunya dengan gadanya oleh marah Dati Sura kena tengkok maharaja Buma
lali.
Seketika maka ia ingat akan
dirinya lalu di usirnya maharaja Dati Sura di rebutnya gadanya maka lalu di
hempaskannya maharaja Dati Sura ke tanah. Maka kata maharaja Buma “Hai maharaja
Dati Sura mahukah engkau hidup” maka kata maharaja Dati Sura “Hidupilah hamba
akan negeri ini dengan isinya dan segala rakyat persembahan hambalah ke bawah
duli tuan hamba”. Maka oleh maharaja Buma di lepaskan maharaja Dati Sura pun
keluar dari negeri itu pergi ke negeri Langkapuri pada maharaja Bibi Sanam. Dengan
mangkubuminya dan segala rakyat maharaja Dati Sura pun datang menyembah
maharaja Buma mohonkan demikian sembahnya “Patik sekelian memohonkan nyawa”.
Maka titah maharaja pada Aria
Keriwa “Adapun segala rakyat kita semuanya pada tuan hamba juga dan tuan hamba
kita dudukkan di bawah mangkubumi kita Patih” maka sembah Aria Keriwa “Baiklah
tuanku patik ini hamba mana titah patik junjung”. Maka di lihat oleh maharaja
Buma negeri itu terlalu amat baik ada sebuah istana emas dan sebuah bukit emas
dan hampir itu ada parit berkeliling dalam parit itu pelbagai bunga tanjung merah
dan tanjung putih dan tanjung biru dan tanjung hijau dan seroja dan telipok dan
ikan pelbagai di dalamnya.
Maka pada tepi parit itu pagar
bagai pohon kayu emas di perbuatnya buahnya daripada permata akarnya gading
emas bepermata melilit pohonnya kayu itu terlalu baik rupanya dan batangnya
perak dan tembaga suasa pada kaki bukit itu pelbagai rupa balai emas dan perak
dan ada balai tembaga suasa dan balai permata dan puspa ragam tempat segala
dayang2 bermain. Pada empat penjuru bukit itu di perbuatnya batu emas bepermata
tingginya berpangkat2 maka daripada batu emas itu keluar mata air empat biji
panjuran gemuruh bunyinya di atas batu emas itu di perbuatnya buahan pandan
emas bunganya daripada panca warna buahnya mutiara tiada lagi kelihatan itu
mutiara itu di belit oleh akar karang itu manikam. Maka bunga karang itu
tersembak2 di atas pohon pandang itu barang kali angin bertiup maka bergeraklah
karang itu bercahaya2 berkilat rupanya.
Dayang bermain itu yang menunggu
bukit itu telalu baik parasnya seperti bidadari maka di lihat maharaja Buma
segala dayang2 itu bermain2 pada bukit emas itu yang hampir manikam gunung
warna tubuhnya warna samalah dan yang himpun manikam hijau maka hijau warna
tubuhnya seperti warna bunga tanjung hijau yang hampir manikam merah itu maka
merahlah warna tubuhnya seperti bunga raya maka yang hampir intan itu pelbagai
warna tubuhnya merah putih kuning biru berkilat2 tubuhnya seperti manikam akan
cahaya matahari. Maka maharaja Buma pun jadi rajalah dalam negeri Percu Tekasan
itu maka oleh baginda Patih Medar di jadikan mangkubumi dan Patih Nesnada dan
Sang Pencakar di jadikan menteri dan Dari Tara dan Sang Perlemba dan Sang Air
Angkasa di jadikan baginda hulubalang.
Maka maharaja Buma dan Patih
Medar dan Aria Keriwa dengan segala hulubalang pun makan minum bersuka2an maka
maharaja Buma pun bertitah kepada Patih Medar dan pada Aria Keriwa “Himpunkan
segala rakyat di dalam negeri ini dan segala rakyat maharaja Buma”. Setelah
sudah berhimpun maka Patih Medar dan Patih Keriwa dan segala hulubalang rakyat
sekelian hina dina pun masuk mengadap maharaja Buma. Maka segala emas dan perak
dan segala permata di dalam istana itu di bahagi tiga akan segala menteri
hulubalang dan segala rakyat sebahagi tinggal dalam istana itu.
Maka maharaja Buma pada Patih
Medar “Perbuatkan kita istana pada bukit emas itu bertatahkan ratna mutu
manikam kemuncaknya manikam yang merah di dalam istana itu tiadalah kelam lagi
seperti siang daripada cahaya permata2 dan manikam itu” maka oleh Patih Mendar
di kerjakannya seperti titah raja Buma. Setelah sudah mahligai itu maka
maharaja Buma pun memberi anugerah akan Patih Medar selengkap pakaian.
Al kisah maka tersebutlah pada
perkataan Betara Bisnu dan Betara Berahama bermain2 di gunung Tunan melihat
bunga Naga Sari maka bunga itupun luruh. Maka oleh Betara Bisnu kaki bunga itu
di pujanya baginda maka bunga itupun jadilah seorang laki2 terlalu baik
parasnya maka oleh Betara Bisnu di namanya Sang Derma Dewa. Maka oleh Betara
Berahama sari bunga itu di pujanya jadi seorang perempuan terlalu baik parasnya
maka di namakannya Dewi Derma Dewi. Setelah sudah maka Betara Bisnu dan Betara
Berahama pun kembalilah keinderaan peninggal Betara Bisnu dan Betara Berahama
itu maka Sang Derma Dewa dan Dewi Derma Dewi pun terlalu amat berkasih kasihan.
Setelah berapa lamanya maka
tersebutlah pada perkataan Betara Bisnu hendak menjelma menjadi Betara Kesna
maka Betara Bisnu pun singgah di gunung Tunan. Tatkala itu Sang Derma Dewa pun
meriba kepala Dewi Derma Dewi tidur maka titah Betara Bisnu pada Sang Derma
Dewa “Mari anakanda pergi sama kita”. Maka sembah Sang Derma Dewa “Baiklah
tuanku kemudianlah patik mendapatkan tuanku” maka Betara Bisnu pun pergilah
menjelma menjadi Betara Kesna raja di negeri Derawat Perua. Maka baginda pun
beristeri tiga orang seorang bernama Dewi Rakmin dan seorang bernama Dewi Jambu
Wati dan seorang bernama Dewi Siti Buma maka isteri baginda Betara Kesna
bernama Dewi Jambu Wati itupun hamillah.
Maka tersebutlah perkataan Sang
Dewa Derma di gunung Tunan pada suatu hari Dewi Derma Dewi tidur maka Sang
Derma Dewa pun teringatlah akan janjinya dengan Betara Kesna. Maka Sang Derma
Dewa pun menangis maka di ambilnya pucuk lontar maka di suratnya maka iapun
makan sirih maka sepahnya dan suratnya di tinggalkannya Dewi Derma Dewi. Maka
Sang Derma Dewa pun pergilah menjelma pada isteri Betara Kesna yang bernama
Dewi Jambu Wati itu. Setelah genap bulannya maka Dewi Jambu Wati pun
berputeralah seorang laki2 terlalu baik rupanya tiada berbagai dalam dunia ini.
Maka oleh Betara Kesna anakanda baginda di namai Sang Semba di peliharakan
dengan sepertinya adat anak raja besar2.
Maka tersebutlah pada perkataan
Dewi Derma Dewi lagi tidur di gunung Tunan. Setelah ia bangun daripada tidurnya
maka di lihat suaminya tiada maka Dewi Derma Dewi pun melihat ke kiri dan ke
kanan. Maka di dapatinya surat dan sepah di dalam puannya maka di ambilnya
surat itu di bacanya demikian bunyinya “Janganlah tuan berosak hati dan
bercinta akan kekanda ini kerana kekanda ini di bawa oleh Betara Bisnu pergi menjelma.
Jikalau ada anak Betara Kesna bernama Sang Semba itulah beta”.
Setelah sudah Dewi Derma Dewi
membaca surat itu maka iapun terlalu sangat menangis maka katanya dalam
tangisnya itu “Apa mulanya maka aku di tinggalkan sedang tidur dan mengapa
kekanda pergi tiada memberi tahu aku. Jikalau rambutku terurai siapa lagi akan
menyanggul dia. Jika kainku tergelongsor siapa akan membaiki dia dan manatah
janji kekanda hendak mati bersama2 dengan aku”. Setelah sudah demikian katanya
maka pada hatinya “Apa sudahnya aku dengan menangis ini” maka di perbuatnya
sebuah balai bunga seribu bunga di perbuatnya itu. Setelah balai itu sudah di
perbuatnnya maka di perbuatnya gambar dirinya maka di bubuhnya di atas balai
gadang itu maka di ambilnya sepah Sang Derma Dewa itu dari dalam puannya. Maka
sepahnya itu di susuknya dengan tangannya kedua maka sepah itupun menjadi api
maka Dewi Derma Dewi pun menceburkan ke dalam dirinya ke dalam api itu maka
iapun matilah.
Maka tersebutlah perkataan ada
seorang raja di negeri Sura Negara maharaja Janaka namanya maka isterinya pun
bunting maka Dewi Derma Dewi pun menjelma kepada isteri raja Janaka itu namanya
Derasad. Setelah genap bulannya maka isteri maharaja Janaka pun beranaklah
seorang perempuan terlalu amat baik parasnya maka di namai baginda Dewi Cana
Wati. Maka mahsyurlah pada segala alam dunia ini bahawa anak maharaja Janaka
terlalu amat terlalu amat baik paras tiada terbagai dalam dunia ini eloknya.
Al kisah maka tersebutlah
perkataan maharaja Buma di adap oleh Patih Medar dan Patih Aria Keriwa dan
sekelian pegawai hulubalang. Maka titah maharaja Buma pada Sang Aria Keriwa
“Siapa ada raja2 beranak perempuan yang baik parasnya” maka Aria Keriwa pun
menyembah katanya “Ya tuanku ada seorang raja maharaja Janaka namanya Sura Negara
nama negerinya itulah ada beranak perempuan terlalu amat baik parasnya”. Maka
maharaja Buma memberi titah pada Patih Medar “Pergilah tuan hamba ke negeri
Sura Negara pada maharaja Janaka katakan kita hendak anak baginda itu” maka
sembah Patih Medar “Baiklah tuanku”.
Maka oleh maharaja Buma di
ambilnya emas secepar dan permata secembul di berikan pada Patih Medar maka
titah maharaja Buma “Inilah kiriman aku kepada maharaja Janaka dan katakan oleh
tuan hamba apa kehendak baginda kita usahakan. Syahdan kebesaran kita pun
katakan pada baginda itu mudah mudahan mahu di beri anaknya akan kita”. Maka Patih
Medar pun menyembah lalu bermohon berjalan keluar kota maka Patih Medar pun
naik gajah di iringkan segala rakyatnya menuju jalan ke negeri Sura Negara.
Adapun akan maharaja Janaka itu menterinya empat orang seorang bernama Sana
Menteri dan seorang namanya Senda Menteri dan seorang Semara namanya seorang
Jaya Pati namanya.
Setelah Patih Medar datang keluar
negeri Sura Negara maka di lihat oleh rakyat maharaja Janaka rakyat raksasa
banyak datang. Maka iapun bertanya “Dari mana tuan hamba sekelian datang” maka
sahut raksasa itu “Kami rakyat Patih Medar di titahkan maharaja mengadap
maharaja Janaka”. Maka rakyat Janaka pun segera memberi tahu Sana Menteri dan
Senda Menteri dan Semara dan Jaya Pati maka keempat menteri itu segera masuk
mengadap maharaja Janaka pun keluar di adap oleh segala menteri hulubalang
sekelian.
Maka sembah Sana Menteri “Ya
tuanku Patih Medar mangkubumi maharaja Buma di suruhkan baginda itu mengadap
tuanku” maka titah maharaja Janaka pada Jaya Pati “Pergilah tuan hamba panggil
Patih Medar itu” maka Jaya Pati pun menyembah lalu pergi. Setelah Jaya Pati
bertemu dengan Patih Medar maka Jaya Pati pun “Di persilakan tuan hamba masuk
di panggil seri maharaja” maka Patih Medar pun berjalan masuk sama2 dengan Jaya
Pati. Setelah kelihatan pintu balai maharaja Janaka maka Patih pun turun di
atas gajahnya lalu masuk mengadap maharaja Janaka. Maka oleh maharaja Janaka “Patih
Medar duduk bersama2 dengan Sana Menteri”.
Maka kata Patih Medar “Patik di
suruhkan paduka anakanda maharaja Buma mengadap tuanku hendak menyambut paduka
anakanda Dewi Cana Wati. Inilah kiriman seri maharaja Buma akan tuanku emas
secepar dan permata secembul. Barang tuanku kehendak itu di beri oleh seri
maharaja Buma kerana seharusnya tuanku berbuat kebaktian pada ke bawah duli
yang di pertuan kerana baginda itu pada zaman ini terlalu amat besar
kerajaannya. Syahdan dengan saktinya dan gagah beraninya” maka sahut maharaja Janaka
“Nantilah hamba bicarakan dahulu”. Maka maharaja Janaka pun memberi persalin
akan Patih Medar dengan selengkapnya pakaian dan di perjamu baginda Patih Medar
dengan segala rakyatnya makan minum daging masak mentah maka terlalu suka segala
rakyat raksasa itu. Maka baginda pun lalu masuk maka Patih Medar pun keluarlah
di iringkan oleh Sana Menteri maka Patih Medar pun di beri tempat hampir
kampungnya.
Telah hari malam maka maharaja Janaka
pun duduk isteri baginda dua orang dan anak baginda Dewi Cana Wati dan
pengasuhnya bernama Puspa Wati. Maka kata maharaja Janaka pada isterinya
baginda “Apa bicara kita akan anak kita ini di pinang oleh maharaja Buma raja
di negeri Percu Tekasan yang di suruhkan baginda itu mangkubuminya yang bernama
Patih Medar” maka kata isterinya baginda “Akan maharaja Buma itu manusiakah
atau raksasakah”. Maka kata maharaja Janaka “Akan maharaja Buma itu tiada kita
ketahui bangsanya tetapi Patih Medar itu dengan segala rakyatnya itu raksasa
juga” maka sembah Dewi Cana Wati “Wah jikalau demikian maharaja Buma itu pun
raksasa juga manatah baiknya manusia berlakikan raksasa kerana raksasa itu sama
raksasa juga bininya”.
Maka kata maharaja Janaka
“Jikalau anakanda tiada kita beri nescaya di serangnyalah negeri kita” maka kata
kepada Dewi Cana Wati “Mahukah tuan akan maharaja Buma itu”. Maka sembah Dewi Cana
Wati “Daripada beta di berikan maharaja Buma itu baiklah ayahanda bunuh” maka
kata maharaja Janaka pada isterinya “Jikalau seperti kata anakanda ini tiadalah
kita terima pinang maharaja Buma itu barang apa kehendaknya maharaja Buma
adalah kita”. Setelah hari siang maka Sana Menteri dan Senda Menteri dan Semara
Menteri dan Jaya Pati maka keempatnya masuk mengadap dengan segala hulubalang
maka maharaja Janaka pun keluar di adap orang. Maka titah maharaja Janaka pada
Sana Menteri “Apa bicara kita akan pekerjaan ini kerana anak kita tiada mahu
akan maharaja Buma itu”. Maka sembah Sana Menteri “Ya tuanku akan patik
sekelian hamba ke bawah duli tuanku yang mana kesukaan tuanku itulah kesukaan
patik sekelian hamba”.
Setelah itu maka Patih Medar pun datang
lalu naik duduk sama2 Sana Menteri maka sembah Patih Medar “Patik hendak
kembalilah apa sembah tuanku kepada maharaja Buma” maka titah maharaja Janaka
“Apatah daya hamba kerana anak hamba tiada mahu akan maharaja Buma”. Setelah
Patih Medar mendengar titah maharaja Janaka itu maka iapun tunduk berdiam
dirinya berubah warna mukanya lalu turun berjalan keluar kota tiadalah bermohon
lagi naik gajah berjalan kembali ke negerinya. Tiga hari antaranya di jalan
maka Patih Medar sampailah ke negeri Percu Tekasan lalu masuk mengadap maharaja
Buma maka titah baginda “Apa kata maharaja Janaka” maka sembah Patih Medar
“Tiadalah di berinya anaknya akan tuanku”.
Setelah maharaja Buma mendengar
kata Patih Medar itu maka baginda pun amat marah maka baginda pun menyuruh
mengimpunkan rakyat pada Patih Medar akan menyerang negeri Sura Negara. Maka
Patih Medar pun menyembah lalu keluar mengimpunkan rakyat. Setelah sudah
berkampung maka maharaja Buma pun keluarlah maka Patih Medar datang menyembah
maharaja Buma katanya “Telah berkampunglah siapa yang di titahkan menyerang
negeri Sura Negara itu” maka titah maharaja Buma “Kita sendirilah pergi Aria
Keriwa dan Sang Perlamba dan Sang Air Angkasa tinggal menunggu negeri ini.
Jikalau barang suatu hal negeri segera tuan hamba berdatang sembah ke bawah
duli kita”.
Maka sembah ketiganya “Ya tuanku
jikalau barang sesuatu hal negeri ini atas nyawa patiklah ketiga” maka titah
maharaja Buma “Benarlah kata tuan hamba itu kerana orang yang pergi yang
tinggal itu sama juga pada rasa kita”. Telah sudah bertitah maka maharaja Buma
pun naik ke atas Wilmana lalu terbang ke udara maka Dati Tara dan Dati Senda
mengiringkan baginda berjalan dari udara. Maka Patih Medar pun naik gajah
berjalan di bumi sama2 penjatan berjalan di bumi bersama2 rakyat raksasa banyak
itu. Maka maharaja Buma dan Senda Dati Tara dengan segala raksasa berjalan di
udara itupun sampailah ke negeri Sura Negara maka maharaja Bumi dengan segala
rakyat pun turunlah di udara.
Setelah di lihat oleh rakyat
maharaja Janaka yang di luar negeri itu rakyat raksasa datang banyak segala
rakyat maharaja Janaka pun terkejut lalu ia lari mengusir ke dalam kota di usir
oleh rakyat maharaja Buma barang yang dapat habis di makannya. Maka segala
rakyat itupun memberi tahu Sana Menteri dan Senda Menteri dan Semara dan Jaya
Pati maka keempatnya masuk mengadap maharaja Janaka. Maka sembah Sana Menteri
“Ya tuanku akan maharaja Buma itu telah datang menyerangkan negeri kita” maka
maharaja Janaka pun keluar di adap segala hulubalang.
Maka titah maharaja Janaka “Apa
bicara kita sekelian” maka sembah segala menteri itu “Ya tuanku adapun maharaja
Buma datang ini akan menyerang negeri kita. Pada bicara patik sekelian
sebenarlah patik sekelian lawan hingga nyawa patik sekelian mengerjakan
pekerjaan duli seri maharaja. Apatah gunanya patik ini sekelian di perbaiki
jika tiada pada ketika ini patik sekelian persembahkan nyawa pada duli seri
maharaja. Jikalau patik sekelian mati mana kehendak tuanku”. Maka titah
maharaja Janaka “Adapun yang kehendak kita pun demikianlah” maka menteri
keempat pun bermohon keluar dengan segala rakyatnya maka berhadapanlah kedua
pihak rakyat itu.
Maka berperanglah maharaja Buma
dengan rakyat maharaja Janaka seketika berperang maka banyaklah rakyat maharaja
Janaka mati. Maka pecahlah habis lari melainkan Sana Menteri dan Senda Menteri
dan Semara Menteri dan Jaya Pati juga tinggal terdiri di atas kenaikan dengan
senjatanya. Maka keempat menteri itupun mengamuk rakyat raksasa pun banyak mati
lalu pecah lari cerai berai tiada berketahuan di usir oleh menteri keempat itu.
Maka Dati Tara pun tampil maka kata maharaja Buma “Jangan berperang dahulu
kerana aku hendak membunuh menteri empat” maka maharaja Buma pun turun dari
atas Wilmana nya itu lalu tampil berhadapan dengan menteri empat itu.
Maka kata maharaja Buma “Siapa
namamu” maka kata Sana Menteri “Akulah Sana Menteri mangkubumi maharaja Janaka
ada senjatamu marilah kepada aku”. Maka kata maharaja Buma “Engkau menteri yang
tiada berbudi mengapa maka engkau tiada memberi bicara yang baik akan rajamu”
maka sahut Sana Mentera “Janganlah katamu engkau banyak lagi mana kehendak tuan
kami itulah kami turut jika hilang nyawa kami pun dapat damai”. Sana Menteri
pun mengunus cendera rasa lalu mengusir maharaja Buma lalu di tikamnya oleh
Sana Menteri akan dada maharaja Buma terundur tiada lut. Maka oleh maharaja
Buma di tangkapnya pinggang Sana Menteri maka di rebutnya senjatanya itu dapat
padanya maka di tikamnya dada Sana Menteri terus lalu mati.
Setelah di lihat oleh Senda
Menteri maka di ambilnya panah maka di panahnya maharaja Buma kena tiada lut. Maka
maharaja Buma pun mengambil gadanya lalu di usirnya Senda Menteri lalu di
palunya kepalanya pecah mati. Setelah di lihat Semara Menteri maka iapun
mengunus senjatanya Tersula namanya lalu di tikamnya kena dada maharaja Buma
itupun tiada lut senjata itupun patah. Maka segera ia mengambil gadanya
mengusir maharaja Buma di pukulnya dengan gadanya pun patah. Maka di pukul oleh
maharaja Buma kena kepala Semara Menteri pun pecah lalu mati.
Setelah di lihat oleh Jaya Pati
maka di hunusnya senjatanya di hampirinya maharaja Buma maka lalu di tikamnya
kena tiada lut. Maka oleh maharaja di tangkap Jaya Pati senjatanya pun di
rebutnya ambil maka kata maharaja Buma “Mahukah engkau hidup jika mahu kuampuni
dosamu” maka kata Jaya Pati “Hai maharaja Buma akan dunia ini sekali juga tiada
dua kali” maka oleh maharaja Buma di tentasnya kepala Jaya Pati. Setelah di
lihat oleh rakyat Sura Negara keempat menterinya itu sudah mati maka segala
rakyat itu pun habis lari memberi tahu maharaja Janaka mengatakan menteri
keempat habis mati “Baiklah tuanku meninggal”. Maka titah maharaja Janaka “Yang
sembah itu benarlah padamu juga. Adapun akan maharaja Buma itu akulah lawannya”.
Maka maharaja Janaka pun turun
dari istananya dengan senjatanya panah lalu berjalan kemudian maka
berhadapanlah dengan maharaja Buma. Maka kata maharaja Buma “Siapa namamu” maka
sahut maharaja Janaka “Akulah maharaja Janaka”. Maka kata maharaja Buma “Siapa
lagi engkau suruh melawan aku. Janganlah engkau ke medan dahulu” maka sahut
maharaja Janaka “Akulah melawan engkau”. Maka oleh maharaja Janaka di panahnya
maharaja Buma dengan anak panahnya Pasu Pati namanya kena dada maharaja Buma
terus lalu mati seketika hidup pula.
Maka kata maharaja Buma “Hai
maharaja Janaka persembahkanlah anakmu itu kepada aku supaya tiada mati
kubunuh” maka sahut maharaja Janaka “Biarlah aku mati dengan nama yang baik
jangan hidup dengan nama yang jahat”. Maka oleh maharaja Buma di tikamnya maharaja
Janaka dengan senjatanya kena dada maharaja Janaka lalu terus mati. Setelah
rakyat maharaja Janaka pun melihat rajanya sudah mati maka rakyat Sura Negara
pun habis lari cerai berai. Ada yang membunuh anak isterinya lalu mengamuk ada
yang lari ke dalam hutan ada yang lari ke gunung maka di ikut oleh rakyat
raksasa itu ada yang dapat ada yang lepas. Maka titah maharaja Buma kepada Dati
Tara dan Senda “Katakan kepada rakyat kita jangan mengusir ke dalam istana
maharaja Janaka”.
Maka ada hamba maharaja Janaka
Tiari namanya dan Dewi Kenar Makik kembali memberi tahu isteri maharaja Janaka
Dewi Derasid dan Dewi Ketara akan maharaja Janaka sudah hilang. Maka keduanya
pun menangis maka Dewi Cana Wati pun datang di iringkan Puspa Wati dan inang
pengasuhnya. Maka Dewi Derasid pun pergi kepada Dewi Cana Wati katanya
“Ayahanda sudah hilang di bunuh oleh maharaja Buma akan tuan tinggallah di
istana ini bonda kedua turut bila sama dengan ayahanda. Adapun akan tuan tiada
di binasakan oleh maharaja Buma kerana sebab berperang itupun oleh maharaja
Buma hendak akan tuan jua. Adapun akan maharaja Buma itu bukannya ia raksasa”.
Maka sembah Dewi Cana Wati sambil
menangis “Beta pun turut sama dengan ayahanda bonda manatah kebaikan akan beta
peroleh. Apatah gunanya beta hidup ayahanda bonda pun tiada siapatah tempat
akan beta bermanja lagi” maka kata Dewi Ketara “Tuan turut juga kata bonda ini
jangan tuan membunuh diri”. Setelah itu maka Dewi Cana Wati pun berpeluk
bercium oleh bondanya kedua maka segala dayang2 pun sekelian menangis. Maka
kata Dewi Derasid kepada Dewi Cana Wati “Baik2 bertaruhkan diri kepada orang”
maka Dewi Cana Wati pun menangis dan Dewi Ketara keduanya memeluk mencium
anakanda baginda.
Maka Dewi Derasid dan Dewi Ketara
pun turunlah berjalan dengan tangisnya mendapatkan mayat maharaja Janaka di
iringkan oleh segala dayang2 datang kepada tempat orang berperang itu. Maka di
lihatnya bangkai gajah kuda dan rakyat bertambun2 maka Dewi Derasid dan Dewi
Ketara pun bertemulah dengan rakyat maharaja Buma. Maka di lalunya maka segala
rakyat itu bertemulah dengan mayat maharaja Janaka maka kata keduanya “Apa
mulanya maka beta kedua datang tiada kekanda tegur gusarkah kekanda akan beta
kedua maka keduanya pun turut mati sama2 dengan kekanda baginda” maka keduanya
memeluk mencium maharaja Janaka.
Setelah itu maka Dewi Derasid pun
mengunus peteram menikam akan dirinya maka ia matilah maka Dewi Ketara pun
mengambil peteram dari tangan Dewi Derasid maka iapun menikam dirinya maka Dewi
Ketara pun matilah di sisi suaminya. Maka segala dayang2 yang gusar akan
tuannya turut bila dengan tuannya yang lain itu kembali kepada Dewi Cana Wati.
Setelah Dewi mendengar bondanya keduanya sudah hilang itu maka makin sangat
menangis. Maka oleh akan Puspa Wati di dukungnya Dewi Cana Wati katanya
“Janganlah tuanku sangat menangis dan bercinta kerana yang mati itu sudahlah
dengan kehendak Dewata Mulia Raya” maka Dewi Cana Wati pun diamlah.
Setelah maharaja Janaka sudah
mati maka Patih Medar dan Sang Pencatan pun datang mengadap maharaja Buma
“Adapun akan maharaja Janaka dengan menteri baginda keempat orang sudahlah kita
bunuh”. Maka sembah Patih Medar “Ya tuanku apa gunanya patik sekelian di
perhamba ke bawah duli tuanku jika kedengaran pada segala negeri yang lain
tuanku berperang patik sekelian tiada berperang apatah di sebut orang nama
patik sekelian”. Maka titah maharaja Buma “Benarlah seperti kata tuan hamba itu
sekarang ini hendaklah segala rakyat Sura Negara ini tuan hamba kumpulkan dan
tentukan yang memegang negeri ini”.
Setelah sudah maharaja Buma
bertitah kepada Patih Medar maka maharaja Buma pun berjalan di iringkan oleh
Wilmana masuk ke dalam kota lalu ke istana maharaja Janaka. Adapun akan Patih
Medar dan Tendera dan Sang Pencata dan Dati Tara tinggal di luar mengimpunkan
rakyat Sura Negara ada tinggal lagi itu. Setelah maharaja Buma sampai ke istana
maharaja Janaka lalu naik ke istana. Setelah di lihat oleh Dewi Cana Wati maka
maharaja Buma pun datang maka iapun menangis. Maka kata maharaja Buma
“Janganlah adinda menangis kerana ayahanda mati itupun bukan salah kekanda
dengan salah ayahanda juga maka demikian. Adapun akan sekarang ini janganlah
adinda sangat bercinta akan ayahanda bonda kekandalah akan ganti ayahanda
bonda” makin sangat Dewi Cana Wati menangis.
Maka sembah Puspa Wati pada
maharaja Buma “Yang titah tuanku itu sebenarnyalah tuanku memeliharakan paduka
adinda sebab adinda tiada berkata oleh adinda lagi bercinta akan ayahanda bonda
baginda kerana tiada pernah bercerai dengan baginda kerana paduka adinda lagi
budak”. Adapun Puspa Wati berkata2 itu dengan lemah lembutnya mengeluarkan kata
itu maka berkenan kepada maharaja Buma katanya itu. Maka titah maharaja Buma
“Siapa engkau dan apa namamu” maka sembahnya “Nama patik Puspa wati patiklah
pengasuh paduka adinda”. Maka titah maharaja Buma “Peliharakan olehmu baik Dewi
Cana Wati ini apa kehendaknya kuberi kerana ia lagi kecil di tinggalkannya ayah
bondanya” maka kata Puspa Wati “Baiklah tuanku kerana adinda maharaja tuan
patik tambah pula dengan titah seri maharaja”.
Maka oleh maharaja Buma lalu di
dukungnya Dewi Cana Wati bawa keluar maka Puspa Wati serta mengiringkan serta
segala inang pengasuh dayang2 siti perwara sekelian. Maka Dati Tara membawa
kelengkapan istana maka maharaja Buma pun berkata dengan Patih Medar. Maka sembah
Patih Medar “Ya tuanku sekelian rakyat sudahlah terkampunglah sepuluh laksa
banyaknya dan negeri ini di serahkan pada saudara patik Sana Menteri” maka
titah maharaja Buma “Akan negeri ini hamba serahkan pada tuan hambalah”. Maka
Patih Medar pun menyembah maka di suruhnya segala rakyat itu kembali kepada
tempat masing2 maka titah maharaja Buma pada Patih Medar “Suruhlah segala inang
pengasuh Dewi Cana Wati semuanya naik ke atas reta”.
Setelah sudah segala inang
pengasuh Dewi Cana Wati naik reta maka maharaja Buma dan Dewi Cana Wati dan
Puspa Wati naik ke atas Wilmana terbang di udara. Berapa antaranya terbang itu
maka sampailah maharaja Buma itu ke negeri Percu Tekasan. Maka titah maharaja
Buma pada Wilmana “Turunkan aku ke dalam istana” maka oleh Wilmana seperti
titah maharaja Buma di turunnya. Maka maharaja Buma dan Dewi Cana Wati dan
Puspa Wati masuklah ke dalam istana baginda.
Maka oleh maharaja Buma Dewi Cana
Wati di ribanya di peramat2 terlalu baik parasnya mukanya bercahaya2 seperti
bulan purnama empat belas hari demikianlah dan keningnya seperti taji di bentuk
rambutnya seperti cincin di tuang sebunya seperti tegar burung matanya seperti
bintang timur pipinya seperti pauh di layang kakinya seperti bunga seri gading
pinggang seperti tarak angsuka di tiup angin dadanya seperti andang2 betisnya
seperti orang pandan jarinya tumbuk seri cangkinya seperti denta sudah terupam
warna tubuhnya seperti bunga cempaka emas bau tubuhnya seperti bunga sampai
suaranya terlalu manis seperti melukat jika bunga yang kuncup itupun jadi
kembang.
Maka maharaja Buma pun terlalu
sukacita rasa hatinya seperti masak serak sebab beroleh seperti kehendak
hatinya itu. Maka oleh maharaja Buma akan Dewi Cana Wati di bawanya duduk pada
istana emas itu. Maka ada seorang raksasa bernama Pen Kila Sura Dewi namanya
iaitu pengasuh maharaja Buma ialah di suruh oleh maharaja Buma menunggui Dewi Cana
Wati. Maka maharaja Buma pun sedia kala bersuka2an dengan segala menteri
hulubalang baginda sekelian.
Sumber: Kitab Maharaja Buma
Manuskrip British Library
Pape ntah citanye cam keling.
ReplyDeletePape ntah citanye cam keling.
ReplyDeleteHaha . Apa awak tulis ni , xpham. Susunan ayat dan ejaan tak betul, sangt susah untuk memahami.
ReplyDelete