Ba Sama Al Laha Al Rohamana Al Rohayama
Bacalah dengan nama tuhan kamu yang menjadikan. Menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan tuhan kamu yang keramat. Yang mengajarkan dengan kalam. Mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. Al A'laqo

Thursday, October 27, 2011

Soal Jawab Solat (Kitab Asal Makrifat)

Soal: Dari mana asal sembahyang lima waktu.
Jawab: Adapun tatkala masa Kawana Fayakawana itu jadi segala-gala nyawa dan seperti firman Allaha Taa’laya Alasata Baraba Kama ertinya Bukankah aku tuhan kamu. Maka jawab segala-gala nyawa Qoalawa Balaa Anata Rabanaa Wa Kholaqonaa ertinya Bahkan engkau tuhan yang menjadikan segala-gala kami serta sujudlah segala-gala nyawa ke hadrat tuhannya dengan lima kali sujud yang berwaktu. Maka itulah sebab menjadi wajib kita sembahyang lima waktu di dalam sehari semalam.

Soal: Dari mana keluar sembahyang lima waktu itu.
Jawab: Keluar daripada Al Hamada.

Soal: Bagaimana peraturannya.
Jawab: Keluar sembahyang Subuh itu daripada huruf Alif dan nabinya Adam, keadaan Subuh itu dua rakaat tubuh dengan nyawa dan cahayanya putih fajar sidiq. Dan keluar sembahyang Zhohor itu daripada huruf Lam dan nabinya Ibrahim, keadaan Zhohor itu empat rakaat dua mata dua telinga dan cahayanya putih kuning. Dan keluar sembahyang A’shar itu daripada huruf Ha dan nabinya Yunus, keadaan A’shar itu empat rakaat dua tangan dua lengan dan cahayanya kekuningan. Dan keluar sembahyang Maghrib itu daripada huruf Mim dan nabinya A’yasaa, keadaan Maghrib itu tiga rakaat dua lubang hidung satu mulut dan cahayanya merah. Dan keluar sembahyang A’shaa itu daripada huruf Dal dan nabinya Musa, keadaan A’shaa itu empat rakaat dua peha dua kaki cahayanya hitam. Wa Allaha Aa’lama.



Soal: Berdiri itu huruf apa dan ruku’ itu huruf apa dan sujud itu huruf apa dan duduk itu huruf apa dan apa anasirnya dan siapa sahabatnya dan apa malaikatnya dan apa martabatnya dan apa alamnya dan apa ruhnya dan apa sifatnya.

Jawab: Berdiri itu huruf Mim dan anasirnya tanah dan sahabatnya A’laya dan malaikatnya A’zara Yala dan martabatnya A’yana Al Yaqoyana dan alamnya Shahawata dan ruhnya ruhani dan sifatnya Kamala. Dan ruku’ itu huruf Ha dan anasirnya air dan sahabatnya A’tamana dan malaikatnya Asarafa Yala dan martabatnya A’alayama Al Yaqoyana dan alamnya Lahawata dan ruhnya jasmani dan sifatnya Jamala dan sujud itu huruf Mim akhir dan anasirnya angin dan sahabatnya A’mara dan malaikatnya Mayaka Yala dan martabatnya Haqo Al Yaqoyana dan alamnya Jabarawata dan ruhnya Adhofaya dan sifatnya Jalala. Dan duduk itu huruf Dal dan anasirnya api dan sahabatnya Abawa Bakara dan malaikatnya Jabara Yala dan martabatnya Kamala Al Yaqoyana dan alamnya Malakawata dan ruhnya Al Qodasa dan sifatnya Qohara.


Soal: Dimana keluar sembahyang Jamaa’ta itu.
Jawab: Iaitu tatkala berjimak Adam dengan Hawa di Padang Arafah maka itulah sebab jadi wajib kita sembahyang Jamaa’ta.


Soal: Apa sebab Jamaa’ta itu dua rakaat.
Jawab: Kerana Adam itu bersifat laki-laki dan Hawa itu bersifat perempuan.

Soal: Apa sebab sembahyang Jamaa’ta itu empat puluh orang.
Jawab: Kerana wajib bagi tuhan itu dua puluh sifat dan yang mustahil bagi tuhan itupun dua puluh, jumlah jadi empat puluh maka itulah jalannya jadi empat puluh orang wajib satu Jamaa’ta.

Soal: Apa sebab sembahyang tarawih itu dua puluh rakaat.
Jawab: Kerana kejadian segala manusia itu daripada dua puluh anasir iaitu empat daripada ibu, darah, daging, kulit, roma dan empat daripada bapa, otak, sendi, tulang, urat dan empat daripada malaikat, penglihatan, pendengaran, penciuman, perkataan dan empat daripada nabi, sayara, ruh, iman dan budi dan empat daripada tuhan, wujud, ilmu, nur, shahawada.


Soal: Apa sebab sembahyang witir itu yang pertama itu dua rakaat dan sembahyang witir yang kemudian itu satu rakaat.
Jawab: Witir yang dua rakaat itu kerana berkasihan Allaha dan Mahamada dan witir yang satu rakaat itu kerana turun noktah itu satu titik jua adanya. Wa Allaha Aa’lama.

Bab ini fasal jalan Sakarata Al Mawata maka apakala seorang hamba Allaha yang hendak kembali ke rahmat Allaha sekira-kira di dalam sehari semalam lagi maka dikurnia ia Allaha Taa’laya akan mereka itu suatu alamat iaitu terbuka pintu langit yang ketujuh. Maka ketahuilah kita dengan dalil Barakhona Qoalawa Anaa Lalaha Wa Ana Alayaha Rajaa’wana. Maka apakala sudah nyata alamatnya maka Wajaha Laha Khoshawaa’ dan tawadho kepada Allaha Taa’laya. Maka apakala sampai masa ajalnya iaitu berasalah lazat yang tiada terhingga-hingga akan lazatnya iaitu seribu kali lebih lazatnya daripada tatkala hendak keluar mani kita.

Maka di dalam lazat itu kembalilah nyawa kita ke rahmat Allaha dengan asyik yang tiada berhingga-hingga lagi Wa Allaha Aa’lama. Maka inilah zikir tatkala hendak Sakarata Al Mawata Yaa Raba Wa Ana A’bada Ya Aha Ya Aha Ya Aha Zaata Al Haqo ataupun Sabahana Wa Ahayada Al Qohara ertinya maha suci tuhan yang esa lagi yang berkuasa, ia jua yang bersifat kekerasan. Maka sebab yang berasa lazat itu kerana bertemu nur Mahamada itu dengan Zat Allaha. Wa Allaha Aa’lama.


Ana Shaa Allaha jangan diubah lagi daripada petua ini yang telah termahsyur daripada Walaya-walaya Allaha yang dahulu kala. Tamata.

3 comments:

  1. a ba ta sa ja ha kha da za ra za sa ja ma na wa hahahahahahahahahahaha..

    bahasa apa pki 'A' je kt hujung??

    behasa dan ajaran yg xpenah wujud kt dunia?? atau berguru dgn org yg 'kurang pandai'??

    ReplyDelete
  2. Tuan hamba belum habis mengenal huruf, baik blaja alif ba ta sampai habis.
    Nanti tuan hamba jumpa huruf bunyi kho, sho, dho, zho, tho, gho.
    Hamba ini dari bani JAWI dan ilmu hamba dari kitab JAWI dan JAWI pernah berbaris begitu jugalah al quran itu asalnya.

    ReplyDelete
  3. haha..pelik la ko ni...blh tau guru ko sape?kalau ko ikut sbutan huruf,kenapa yang nama nabi yunus x jadi yawanusa??kan ke dari ya+wau+nun+sa??musykil lak aku...haha...nama nabi ibrahim pun nape x jadi abarahama??

    ke ko pun dah musykil ngn pelajaran ko ngn guru yg x betul??hehe

    ReplyDelete